Biertopic!

Ik dacht dat het in Nederland ook regelmatig flesjes bier van 30cl zijn. Heb daar bij La Trappe zelf eens gekocht en die waren allemaal 30cl.

Die Duvel Barrel Aged Irish Whiskey is toch een beetje een misser. Toch al betere edities gehad.
Ook nog niet geprobeerd, maar heb een paar jaar geleden eens zo'n speciale editie geprobeerd en ik vond het echt niets (denk dat het die jamaica editie was). Wel duur grapje, was ruim 20 euro als ik me niet vergis.
Daarom ga ik eigenlijk niet snel meer zo'n special editions meer kopen (is wel 75cl, maar toch)

Ook nog niet geprobeerd, maar heb een paar jaar geleden eens zo'n speciale editie geprobeerd en ik vond het echt niets (denk dat het die jamaica editie was). Wel duur grapje, was ruim 20 euro als ik me niet vergis.
Daarom ga ik eigenlijk niet snel meer zo'n special editions meer kopen (is wel 75cl, maar toch)
Ik heb er al goeie gedronken ook hoor. Misschien was de mijne een slechte batch, maar ik vind hem echt niet lekker.

Die Delirium Black en Blond bieren ben ik ook benieuwd maar. Maar net als bij Duvel is die prijs ook weeral stevig.

Ik dacht dat het in Nederland ook regelmatig flesjes bier van 30cl zijn. Heb daar bij La Trappe zelf eens gekocht en die waren allemaal 30cl.

Klopt, een redelijk deel van de Nederlandse brouwerijen gebruikt 30cl. Als ik me niet vergis, is Heineken daar lang geleden mee begonnen en zijn er ook een aantal brouwerijen die van 33 naar 30 overgestapt zijn (of omgekeerd?).
Natuurlijk wel sluw om 30 cl op de markt te brengen toen de concurrentie allemaal 33 cl was, dan lijk je voor de argeloze consument 10% goedkoper.

Over bierprijzen: ik denk altijd dat Nederlandse brouwerijen (en nog veel meer Engelse en Amerikaanse) echt geld moeten scheppen vergeleken met de Belgische als je het prijsverschil ziet - uiteindelijk werken ze met dezelfde grondstoffen en de Belgische loon- en energiekost zal nu niet echt goedkoper zijn, integendeel.

Bier is wel kapot getaxeerd in NL. Accijnzen zijn daar heel hoog. Per hectoliter pils bv is dat 38€ in NL, 22€ bij ons en in DE dacht ik een goeie 9€. Denk dat de verschillen voor sterkere bieren nog groter zijn. accijns in NL gaat vrij snel omhoog met het gehalte alcohol.
Ook een reden waarom omnipollo bieren enz zo duur zijn, Scandinavische landen taxeren ook nogal door op bier/alcohol.

Klopt, een redelijk deel van de Nederlandse brouwerijen gebruikt 30cl. Als ik me niet vergis, is Heineken daar lang geleden mee begonnen en zijn er ook een aantal brouwerijen die van 33 naar 30 overgestapt zijn (of omgekeerd?).
Natuurlijk wel sluw om 30 cl op de markt te brengen toen de concurrentie allemaal 33 cl was, dan lijk je voor de argeloze consument 10% goedkoper.

Over bierprijzen: ik denk altijd dat Nederlandse brouwerijen (en nog veel meer Engelse en Amerikaanse) echt geld moeten scheppen vergeleken met de Belgische als je het prijsverschil ziet - uiteindelijk werken ze met dezelfde grondstoffen en de Belgische loon- en energiekost zal nu niet echt goedkoper zijn, integendeel.
Voor bieren die van de VS worden geïmporteerd zullen er toch al wel wat transportkosten en belastingen moeten worden betaald vooraleer het hier op de markt komt. Dat die wel wat meer kosten, is logisch denk ik.

Bier is wel kapot getaxeerd in NL. Accijnzen zijn daar heel hoog. Per hectoliter pils bv is dat 38€ in NL, 22€ bij ons en in DE dacht ik een goeie 9€. Denk dat de verschillen voor sterkere bieren nog groter zijn. accijns in NL gaat vrij snel omhoog met het gehalte alcohol.
Ook een reden waarom omnipollo bieren enz zo duur zijn, Scandinavische landen taxeren ook nogal door op bier/alcohol.
In Nederland zelf misschien wel.
Maar voor Nederlandse bieren die in België op de markt worden gebracht hebben die Nederlandse accijnzen normaal geen invloed. Dat is een verbruiksbelasting. Binnen de EU worden in het grootste deel van de gevallen bij die brouwerijen en bij de volgende schakels in de keten (groothandels e.d.) de accijnzen opgeschort en worden die pas betaald wanneer het in de kleinhandel komt en dus in het land van verbruik. In ons geval dus de Belgische accijns.

Voor bieren die van de VS worden geïmporteerd zullen er toch al wel wat transportkosten en belastingen moeten worden betaald vooraleer het hier op de markt komt. Dat die wel wat meer kosten, is logisch denk ik.
...

Vergeten te vermelden dat ik kijk naar de prijs die ze lokaal vragen. De prijs in België wordt inderdaad opgedreven door transport en allerlei extra taxen / belastingen.
Eigenlijk is Belgisch bier vaak te goedkoop voor de kwaliteit die ze leveren. Zelfs bij export naar bv. Nederland valt het mij vaak op dat goeie, zware Belgische bieren voor de eindklant nog altijd een stuk goedkoper zijn dan de meeste Nederlandse.

In Nederland zelf misschien wel.
Maar voor Nederlandse bieren die in België op de markt worden gebracht hebben die Nederlandse accijnzen normaal geen invloed. Dat is een verbruiksbelasting. Binnen de EU worden in het grootste deel van de gevallen bij die brouwerijen en bij de volgende schakels in de keten (groothandels e.d.) de accijnzen opgeschort en worden die pas betaald wanneer het in de kleinhandel komt en dus in het land van verbruik. In ons geval dus de Belgische accijns.
Veel NL bier drink ik niet. Lokale drankenhandel heeft die niet buiten Zundert of La Trappe dus veel prijs vergelijking kan ik niet doen op dat vlak. Meeste van NL bieren die ik koop zijn lokaal gekocht in NL zelf of hier in België in AH. Ik denk dat dat voor de meeste Belgen zo zal zijn.
Ik vermoed dan dat AH die "ontwetende" Belgen erop legt. Kijk bv voor Moersleutel op de AH.be of .NL. prijzen zijn exact dezelfde.
Terwijl voor bv Duvel er wel een duidelijk verschil in prijs is. Lijkt mij dat ze dezelfde prijs voor het NL bier vragen in België en het verschil van de accijns hen zo helpt aan een grotere winstmarge. De factor transport hou ik even buiten de berekening, maar van NL naar België of omgekeerd gaat natuurlijk dat duidelijk verschil niet verklaren.

image-bf8c3021-7e7a-4947-bd35-73c6176372e06968784992212236677.jpg

Voor wie deze nog niet kende.
Hoppug, de brouwer zat vroeger ook op 9l, ik denk niet dat die hier nog actief is.
Ik bestel daar om de zoveel tijd het volledige gamma en daar zitten toppertjes tussen...

Reaper Stout van Brouwerij Broers. Voor wie echt van spicy houdt, meer burn dan alle andere peperbieren die ik al gedronken heb, maar in zo'n sterke stout werkt dat wel.

Ik vind dat je ze niet kan vergelijken. Er is toch een duidelijk verschil van smaak vind ik persoonlijk. Maar beide zijn wel topbieren. Als je die gewoon in de abdij zelf gaat halen dan valt die prijs nog meer dan mee. En met dat online systeem is die procedure om binnen te raken toch sterk vereenvoudigd dan via het bellen. Spijtig genoeg wordt er via illegale weg wel gebruik van gemaakt om die op te drijven.
Heb nog een kwart bak WV8 en een halve bak WV12 staan. Deze zomer nog eens kijken om een daguitstap ginder in de buurt te maken 😁

Ik vind dat je ze niet kan vergelijken. Er is toch een duidelijk verschil van smaak vind ik persoonlijk. Maar beide zijn wel topbieren. Als je die gewoon in de abdij zelf gaat halen dan valt die prijs nog meer dan mee. En met dat online systeem is die procedure om binnen te raken toch sterk vereenvoudigd dan via het bellen. Spijtig genoeg wordt er via illegale weg wel gebruik van gemaakt om die op te drijven.
Heb nog een kwart bak WV8 en een halve bak WV12 staan. Deze zomer nog eens kijken om een daguitstap ginder in de buurt te maken 😁
Als je ter plaatse gaat valt die prijs idd heel goed mee. Ik probeer het te combineren met een dagje naar zee of zo.

Dat een St Bernardus smaakt naar Westvleteren 12 is BS. Beide zijn natuurlijk wel lekker. Maar geef mij dan maar een Oostvleteren ;) (Pannepot). Voor wie van wandelen en bier houdt is de omgeving in en rond Boeschepe ook wel een aanrader.

Meh, breek mij de bek niet open. Ooit mijn favo bier maar tegenwoordig toch een schim van wat het ooit geweest is (net zoals nagenoeg alle andere Struise bieren)

Uit interesse, wat voor verschil merk je dan?

Bij mij zit er teveel tijd tussen om me nog goed te herinneren hoe Pannepot / Pannepeut e.d. vroeger smaakten. En eventuele flesjes van andere Struise bieren die ik nog van vroeger zou hebben staan in mijn reserve, zijn natuurlijk van smaak geëvolueerd dus dat is ook al geen referentie meer.

Terug
Bovenaan