Biertopic!

De struise is inderdaad niet meer 'de brouwerij' die het 10 jaar geleden was. Ik heb me ook al afgevraagd hoe dat komt en of het aan de kwaliteit ligt van hun bieren. In het verleden hebben ze wel eens geïnfecteerd bier op de markt gebracht.
Ik denk dat je het meer moet zoeken in de opmars van andere brouwerijen. Struise is 15 jaar terug met specialekes op de markt gekomen maar ze zijn blijven stilstaan. Andere (meestal buitenlandse)brouwerijen begonnen ook dikke barrel aged stouts, barleywines, Quadrupels,... te maken die in kwaliteit de struise begonnen over treffen. Struise is blijven teren op hun klassiekers en blijven hangen in mijn ogen.

Mja, niet dat ik ze slecht vind maar soms heb ik een beetje gevoel dat als ik er één van gedronken heb dat ik wel weet hoe de rest zal zijn (zoals de Black Damnation bieren). De laatste van hun bieren die ik echt heel goed vond waren de Clash Of The Titans Grand en Special Reserva.

Als je dan vergelijkt met de Dolle Brouwers bvb, dat waren ook pioniers maar die zijn toch wat minder naast hun schoenen beginnen lopen imho.

Urbain, de oprichter van Struisse is naar t schijnt ook minder en minder betrokken bij de dagelijkse werking van de brouwerij.

Als je dan vergelijkt met de Dolle Brouwers bvb, dat waren ook pioniers maar die zijn toch wat minder naast hun schoenen beginnen lopen imho.

Urbain, de oprichter van Struisse is naar t schijnt ook minder en minder betrokken bij de dagelijkse werking van de brouwerij.
Mja, bij Struise ben ik nog niet geweest dus daar kan ik niets over zeggen.

Bij de Dolle Brouwers al verschillende keren en dat blijft toch echt leuk om daar te komen imo. Soms denk ik dat het beter is dat je gewoon een meer beperkt(er), vast gamma hebt met een eigen touch zoals de Dolle Brouwers maar dat echt steengoed is en dat je zo heel af en toe eens met een 'specialleke' komt.
Vraag me soms af wat de toekomst brengt want zij zijn toch ook al niet meer van de jongste.

Ik heb het wel voor frontaal. Ze zijn nu terug bezig met een crowdfunding. Ik zou misschien wel eens durven investeren voor een 1000€ ofzo.
Iemand met meer beleggers verstand die dit eens wil bekijken of er geen addertjes zitten? Thx https://frontaalbrewingcompany.com/investeer?mc_cid=71e96a17eb&mc_eid=b8a348d83e

Grootste risico's:
- Verlieslatend in 2022 ondanks een omzet van 3 M€; 2020-2021 maakten ze wel deftige marge van ~15% (op EBITDA niveau, dat wil nog niet zeggen dat er cash binnenkomt als er veel kapitaalinvesteringen zijn of onderhoudskosten die gekapitaliseerd worden)
- Niet beursgenoteerd dus in de praktijk zie je je geld pas terug als ze deels/volledig verkocht worden, of zelf beslissen de aandelen terug te kopen (gebeurt zelden of nooit), dat kan gerust 5, 10 jaar of langer duren *.
Er is in theorie de mogelijkheid om je aandelen via Bondex aan andere geïnteresseerden te verkopen, maar er is geen garantie dat er vraag naar zal zijn, of de prijs die ze willen bieden
- De waardering vond ik in de crowd funding van 2021 al heel stevig doorgerekend, nu nog meer; voor brouwerijen van die grootte is een waardering van 12 M€ zo'n beetje het gemiddelde (op basis van 9 andere brouwerijen in het verleden met omzet 2-4 M€). Risico hierbij is dat als de brouwerij verkocht wordt of een grote investeerder een deel van de aandelen wil kopen, dat ze minder bieden dan jij voor je aandelen betaald hebt.

Ik heb in 2018 wel €1000 geïnvesteerd omdat de waardering toen voor mij goed zat en de brouwerij ook nog jong was. In 2021 bewust niet beslist om te investeren, nu aan deze waardering ga ik het terug niet doen.
Aan de andere kant, als je die €1000 lange tijd kan missen, kan je ervoor gaan als je het niet uitsluitend voor financieel rendement doet :)

* In de afgelopen 7 jaar heb ik in een 10-tal brouwerijen geïnvesteerd, daarvan was er 1 die verkocht zou worden na 7 jaar (maar de investeerder trok zich op het laatste terug) en 2 waarin een grote aandeelhouder een deel van de aandelen overgenomen heeft. En 1 die failliet ging, dat is altijd een risico, ook al zou Frontaal terug winstgevend moeten kunnen worden

Uit interesse, wat voor verschil merk je dan?

Bij mij zit er teveel tijd tussen om me nog goed te herinneren hoe Pannepot / Pannepeut e.d. vroeger smaakten. En eventuele flesjes van andere Struise bieren die ik nog van vroeger zou hebben staan in mijn reserve, zijn natuurlijk van smaak geëvolueerd dus dat is ook al geen referentie meer.
Algemeen, minder definitie en balans. De karamel springt er te fors uit om te beginnen. Vroeger was dat bier veel subtieler en uitgebalanceerd. Ik vind ook vaak dat er tegenwoordig (ik moet wel zeggen dat ik huidige jaargangen niet meer gedronken heb. Rond 2019 ben ik beginnen afhaken). Er zat toen ook te vaak een metaalachtige smaak in de afdronk. Vroeger was dat een perfecte balans tussen koffie, rozijn, karamel en rood fruit.

Algemeen, minder definitie en balans. De karamel springt er te fors uit om te beginnen. Vroeger was dat bier veel subtieler en uitgebalanceerd. Ik vind ook vaak dat er tegenwoordig (ik moet wel zeggen dat ik huidige jaargangen niet meer gedronken heb. Rond 2019 ben ik beginnen afhaken). Er zat toen ook te vaak een metaalachtige smaak in de afdronk. Vroeger was dat een perfecte balans tussen koffie, rozijn, karamel en rood fruit.

Interessant, ik zal er eens op letten als ik nog eens een Pannepot drink, al weet ik niet direct of ik er nog in voorraad heb (wel wat andere Struise, daar ben ik zeker van) :)

Zijn de bieren van brouwerijen Kees en Emelisse in Nederland de moeite?
Af en toe ga ik eens naar Vlissingen en ik zie dat die redelijk dicht bij de snelweg op weg ernaartoe liggen. Vroeg me ook af of je daar ter plaatse gewoon iets kan gaan drinken? Bij Kees denk ik precies van niet als ik hun site eens bekijk.

Zijn de bieren van brouwerijen Kees en Emelisse in Nederland de moeite?
Af en toe ga ik eens naar Vlissingen en ik zie dat die redelijk dicht bij de snelweg op weg ernaartoe liggen. Vroeg me ook af of je daar ter plaatse gewoon iets kan gaan drinken? Bij Kees denk ik precies van niet als ik hun site eens bekijk.
Emelisse was samen met brouwerij de molen eigenlijk de trendsetters in Nederland zoals wij de struise hadden.
Kees Bubberman was daar lang brouwer tot hij zelf zijn brouwerij 'kees' begon. Emelisse is dan wat blijven stilstaan en de kwaliteit was niet altijd meer 100%.
Emelisse werd in 2016? Overgenomen door slot oostende in Goes. Daar kan je goed gaan eten en bieren degusteren van slot oostende en emelisse in een prachtig kader. Zoek maar eens op.
Kees zit op het industrieterrein in Middelburg en die kan je niet zomaar gaan bezoeken. Ik ben fan van Kees. Betaalbare kwaliteit, goeie corerange bieren en veel nieuwe goeie specialekes.

In de tuin bij slot Oostende in Goes is zeker de moeite om bij goed weer eens te gaan lunchen...
Kees heeft toch wel een leuk assortiment, bij de Jumbo of AH pak ik daar altijd wel een paar blikken van mee.

In de tuin bij slot Oostende in Goes is zeker de moeite om bij goed weer eens te gaan lunchen...
Kees heeft toch wel een leuk assortiment, bij de Jumbo of AH pak ik daar altijd wel een paar blikken van mee.
Dat is in een AH of Jumbo in Nederland dan? Die hun bieren heb ik in de AH hier nog niet gezien. In Jumbo nog niet geweest.

Kees is zeer degelijk, maar ik ben niet zo een fan van zijn BA bieren. Basisbieren zijn vaak uitgesproken zoet en de Barrel overheerst vaak heel erg of juist totaal niet.
In Nederland zoek ik het momenteel bij Moersleutel, Frontaal en Rock City.

Brouwerij De Molen is ook wel goed, als het over Nederlandse bieren gaat.

Oh yes!! (y)

• Two Chefs Brewing vind ik ook 1 van de meer creatieve Nederlandse brouwerijen
  • Uiltje heeft ook regelmatig interessante bieren, toch als ik buiten hun standaard assortiment kies
  • En sinds hun webshop een stuk gemakkelijker te krijgen in België: The Sisters Brewery. Al redelijk wat van geprobeerd de afgelopen jaren, hun meest speciale (BA of wijn/bier hybride) liggen wel nog te wachten in de kelder
  • 100 Watt Brewery brengt ook regelmatig verrassende bieren uit, al heb ik er zelf nog maar weinig van gedronken, eerder van vrienden gehoord dat die ook heel erg de moeite zijn

Het idee dat Nederlanders geen bier kunnen brouwen is een mythe, ik heb daar heel verrassende dingen van leren kennen. Op vlak van algemene biercultuur staat België wel voor, maar dat is een luxepositie die tot luiheid kan leiden. Gelukkig gebeuren er in België ook interessante dingen, maar daar moet je soms naar zoeken. Je kan niet verwachten dat elk dorpscafé in België mee is met de nieuwste biertrends, maar gelukkig kan je daar altijd terecht voor een goeie trappist.

Die mythe is ook tot stand gekomen door Heineken dat "niet te drinken" is. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat Heineken minstens even goed is als bv Jupiler of Maes. Of het dan Jupiler is dat ook niet te drinken is of Heineken dat toch wel lekker is, wil ik nog ter discussie houden 😁

NL heeft een mooie variëteit, waar ze ook wel eens buiten de standaard lijntjes kleuren en voor een verrassing zorgen. Jopen vind ik ook geen slechte bieren maken.

Die mythe is ook tot stand gekomen door Heineken dat "niet te drinken" is. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat Heineken minstens even goed is als bv Jupiler of Maes. Of het dan Jupiler is dat ook niet te drinken is of Heineken dat toch wel lekker is, wil ik nog ter discussie houden 😁

NL heeft een mooie variëteit, waar ze ook wel eens buiten de standaard lijntjes kleuren en voor een verrassing zorgen. Jopen vind ik ook geen slechte bieren maken.
Het clichébeeld dat je van Nederland hebt is dat ze, in het algemeen, niet verder denken dan voorspelbare en saaie pilsjes. Heineken is wel oké, maar pils drink ik niet zo vaak (al kan een frisse pint soms verdomd goed smaken).

Heineken is niet vies. Het heeft gewoon geen smaak. Net als hun concurrent voor Corona, het Sol bier. Saai en smakeloos "bier". Maar eigenlijk zijn hun (Nederland) pilsbieren in het algemeen niet zo heel lekker, maar bij de speciaalbieren zit wel een hoop lekkers.

Terug
Bovenaan