Biertopic!

True, Heineken is niet perse slechter of beter als de bekendere pils hier imo. Ik drink ook zo goed als geen pils.

Zijn er dan "spannende" pilsjes? Als ik naar Praag ga smaakt een Pilsner Urquell maar dat is gewoon omdat je daar nu eenmaal bent. Mij lijkt dat je daar weinig kanten mee uitkan, anders zit je sowieso met een speciaalbier. En dat is ook weer een algemene term waaronder héél veel wordt gegooid, want een doordeweekse tripel is al evenzeer een speciaalbier als een chocolate fudge caramel coffee milkyway stout gerijpt op cognac vaten.

Ik dacht te zeggen Simplex van De Ranke. Maar dat is geen pils.

Zoals ik zei drink ik het bijna nooit dus ga ik er ook niet achter zoeken. Komt mede door tijdens het uitgaan vroeger altijd Bel Pils gedronken te hebben. Dat heeft mee gezorgd voor een lichte afkeer van pils bij mij.

Zijn er dan "spannende" pilsjes? Als ik naar Praag ga smaakt een Pilsner Urquell maar dat is gewoon omdat je daar nu eenmaal bent. Mij lijkt dat je daar weinig kanten mee uitkan, anders zit je sowieso met een speciaalbier. En dat is ook weer een algemene term waaronder héél veel wordt gegooid, want een doordeweekse tripel is al evenzeer een speciaalbier als een chocolate fudge caramel coffee milkyway stout gerijpt op cognac vaten.
Ik drink ook weinig pils en ben nog nooit in Tsjechië zelf geweest (ooit wel van plan), maar een Pilsner Urquell smaakt toch echt heel wat anders dan de dingen die we hier in België pils noemen. Belgische pils zou ik toch ook snel "vervuild" water noemen. In dat opzicht vind ik het niet fair toe naar Heineken om dat afvalwater te noemen. Onze Pilsen zijn allemaal veel te waterig, precies water met een smaakje bij gedaan. Pilsner Urquell en sommige Pilsen in Duitsland smaken veel voller, veel mouteriger, hoppiger.

Ik herinner me 1 keer een Engelse (!) pils die me verraste van smaak (moutig zonder zoet te zijn, verbazend vol van smaak), waarvan ik dacht, moest pils vaker zo smaken zou ik het wel drinken in tegenstelling tot nu.

Nederland draagt als bierland nog altijd een deel de reputatie van het verleden mee, van de jaren '80 toen er maar 12 brouwerijen of zo meer over waren die zich bijna uitsluitend op pils richten. En het feit dat de gemiddelde horeca nog altijd een veel beperkter aanbod heeft dan in België, ondanks het aanbod dat zo spectaculair gegroeid is in aantal, kwaliteit en variatie.
En ook veel Nederlanders voor wie bier synoniem blijft voor "een pilsje", meer nog dan bv. in België waar we uiteindelijk ook nog altijd 85% of 90% voor pils kiezen in volume uitgedrukt. Terecht punt trouwens dat België moet opletten van niet teveel te teren op een goede naam met het risico van niet meer te vernieuwen - al zijn er gelukkig brouwerijen die wel innovatief durven zijn :)

Brouwerij De Molen is ook wel goed, als het over Nederlandse bieren gaat.
Had je dit 5 jaar geleden gezegd dan was ik je bijgesprongen. Die Hel en Verdoemenis en alle barrel iteraties waren stuk voor stuk pareltjes. Ze lijken dat nu ook wel een beetje kwijt te zijn (idem zoals de Struise eigenlijk).
Het is lang geleden dat ik nog eens iets van hen dronk waar ik van onder de indruk was.

Uiltje mag stilaan ook in dat rijtje imho, al lang niet meer de innovatieve brouwerij die ze ooit waren.

Tommiesjef is de laatste tijd zeer hot, al is dat wel een blender en geen brouwer.
Op het Billies festival stond ik vorig jaar bij de mannen van Brouwerij Bravoure, zeer klein brouwerijtje (enig NL-brouwerij deze editie) maar wel een paar kleppers van stouts!

Het grootste verschil met de Belgische brouwerijwereld is dat ze in NL van 0 zijn begonnen en dus veel meer variatie hebben in het aanbod. In België is de biercultuur veel sterker geworteld en wijkt men minder vaak af van de traditionele stijlen.

Qua pils is 13 nog wel een goed drinkbaar pilsje al drink ik nog zelden pilsbier.

Onze Pilsen zijn allemaal veel te waterig, precies water met een smaakje bij gedaan. Pilsner Urquell en sommige Pilsen in Duitsland smaken veel voller, veel mouteriger, hoppiger.

De meeste klanten kijken naar de prijs en water is nu eenmaal een goedkoop ingrediënt. Wat ook wel gebruikt wordt is mais om te brouwen, dit zorgt voor een zachtere smaak.

Als je een echte volmout pils zoekt kan je kijken naar Bavik (vaak genoemd als de nr. 1 pils van België) of Estaminet (is sinds 2/3 jaar een volmout pils en is ook steeds vaker in de top 3 te vinden).

Uiltje mag stilaan ook in dat rijtje imho, al lang niet meer de innovatieve brouwerij die ze ooit waren.
Klopt. Al lang niet meer wat ze waren.
5 soorten ipa's brouwen per maand die amper verschillen in smaak. Mooi label erop en verkopen. Dit is hun strategie de laatste 4a5jaar.
Nochtans hebben ze in de begin jaren echte goeie stouts en barrel aged bieren op de markt gebracht.
Hun 21% eisbock ipa was ook zot bier. De eerste 'mind your step' Dat was nog eens uitpakken. Nu gewoon op Safe spelen helaas.

Klopt. Al lang niet meer wat ze waren.
5 soorten ipa's brouwen per maand die amper verschillen in smaak. Mooi label erop en verkopen. Dit is hun strategie de laatste 4a5jaar.
Nochtans hebben ze in de begin jaren echte goeie stouts en barrel aged bieren op de markt gebracht.
Hun 21% eisbock ipa was ook zot bier. De eerste 'mind your step' Dat was nog eens uitpakken. Nu gewoon op Safe spelen helaas.

Hun standaard assortiment is inderdaad 13-in-een-dozijn, al vind ik een aantal van de porters / stouts / smoked bieren nog wel de moeite, en sommige van de sterkere IPA's vind ik best goed zonder baanbrekend te zijn.
Al kan ik niet vergelijken met meer dan 5 jaar geleden, toen kende ik ze alleen maar van naam.

Zowel Uiltje als De Molen zijn uitgekocht door Bavaria, een grotere speler op de markt. Dat heeft er (helaas) ongetwijfeld wel mee te maken.

Vandaag eens een Frans trappistenbier gedronken: monts des cats. Ik was aangenaam verrast.
Daarna overgeschakeld op witte Chimay, blijft toch ook één van mijn favorietjes.

Vandaag eens een Frans trappistenbier gedronken: monts des cats. Ik was aangenaam verrast.
Daarna overgeschakeld op witte Chimay, blijft toch ook één van mijn favorietjes.
Leuk weetje misschien. Mont Des Cats wordt wel trappistenbier genoemd maar mag het officiële ATP-logo niet gebruiken. Dit omdat het bier niet in hun eigen abdij wordt gebrouwen maar in de abdij van... Chimay. ;)

Iemand hier die een wijnkast heeft om zijn bier in te bewaren?
Heb hier geen kelder en zou iets willen om een paar flessen langer te kunnen bewaren.

Iemand hier die een wijnkast heeft om zijn bier in te bewaren?
Heb hier geen kelder en zou iets willen om een paar flessen langer te kunnen bewaren.

Ik gebruikte vroeger een koelkast daarvoor, een stuk minder duur dan een wijnkast van gelijk formaat - bij een wijnkast zit je o.a. met functies zoals luchtvochtigheid regelen, trillingsvrij houden,... wat voor bier meestal weinig meerwaarde heeft.
Tenzij je van plan bent een grote voorraad 75 cl flessen lange tijd te bewaren :)

Als je voor een koelkast kiest, best kijken naar de hoogte tussen de legplanken, ik heb toen een model gevonden waar ik alle formaten flessen rechtop (of plat voor flessen met kurk) in kwijt kon met een minimum aan plaatsverlies.

Temperatuur van frigo gaat normaal ook zo hoog niet (Vaak te koud dus)
Ik ben wel opzoek naar eentje dat ik gewoon beiden(wijn en bier) kan in opslaan, gaat dan vooral over orval en geuze.
Moeilijkheid is idd dat bier recht moet staan, ook die met kurk.

Gisteren bij Monk een witte chimay en Boon mariage parfait, heeft gesmaakt

Terug
Bovenaan