Waar zit je? Want veel hangt ook af van de regio waar je zit. Beieren is het Mekka van de weizen en helles, terwijl dichter naar België meer de pilsbieren zullen zijn. Je hebt dan nog wat regionale specialiteiten zoals rauchbieren in de streek Bamberg, altes in Düsseldorf, Kölsch in Keulen.
Ook moeilijk om te zeggen dit of dat moet je eens proberen want kans dat je het bier effectief ergens in een café of winkel vindt is eerder klein heb ik al ervaren. Ik heb een hele shortlist van bieren die ik wil drinken maar nog nergens gevonden heb. Zo ben ik zot van Erdinger Weißbier en heb ik dat ondanks meerdere keren per jaar naar Duitsland te gaan als allereerste keer van het vat gedronken: hier in Middelkerke op de dijk
Mijn suggesties: weissbieren Erdinger, Weihenstephaner, Schneider weisse
Pils: Warsteiner, Tannenzapfle
Ook zeker eens proberen: bockbieren. Eisbock, Dobbelbock, weizenbock. Ik denk dan aan Weihenstephaner korbinian, Weihenstephaner Vitus, ayinger celebrator, aventinus van Schneider weisse als de toppers die ik zelf al gedronken heb.
Wat ik ook kan aanraden om niet altijd naar de grote brouwerijen te gaan maar gewoon een lokaal klein brouwerijtje te proberen. (En bijna elke gemeente heeft er zo wel 1). Ik vind dat die hun producten dikwijls heel wat lekkerder en kwalitatiever smaken dan die van de grote brouwerijen.