Biertopic!

Dat is toch al een paar jaar bezig, niet?
Ja, maar waar ze in het begin nog wel eens verrassende combo's maakten gaan ze tegenwoordig steeds extremer (zoeter, meer toevoegingen, hoger alcoholpercentage, ...). Een versie met bvb enkel vanille of cacao smaakt mij veel meer dan een strawberry cheescake stout bvb.

Ja, maar waar ze in het begin nog wel eens verrassende combo's maakten gaan ze tegenwoordig steeds extremer (zoeter, meer toevoegingen, hoger alcoholpercentage, ...). Een versie met bvb enkel vanille of cacao smaakt mij veel meer dan een strawberry cheescake stout bvb.
De kwaliteit gaat inderdaad wel eens ten koste van die jacht naar originaliteit. Sowieso vind ik een stout goed voor één keer te drinken en dan over te schakelen naar iets anders, maar ik wil niet het gevoel krijgen dat ik een snoeptaart aan het binnenspelen ben. Barley Wine kan ook te zoet smaken, terwijl ik net op zoek ben naar het ervaren van meerdere smaaklagen door het hoge alcoholgehalte. Als dat wordt platgeslagen door extreme zoetigheid is de fun er wel af.

Die 'exotische' stouts heb ik altijd gemeden. Zo'n Charbon van Dochter Van De Korenaar gaat er wel eens in, maar net zoals @Avondland houd ik het ook bij eentje omdat het bij mij snel te veel wordt.

Ik zit in Duitsland dus aanraders in het bos van gigantische halve liters hier?

Heifeweisen gisteren vond ik best ok!

Waar zit je? Want veel hangt ook af van de regio waar je zit. Beieren is het Mekka van de weizen en helles, terwijl dichter naar België meer de pilsbieren zullen zijn. Je hebt dan nog wat regionale specialiteiten zoals rauchbieren in de streek Bamberg, altes in Düsseldorf, Kölsch in Keulen.
Ook moeilijk om te zeggen dit of dat moet je eens proberen want kans dat je het bier effectief ergens in een café of winkel vindt is eerder klein heb ik al ervaren. Ik heb een hele shortlist van bieren die ik wil drinken maar nog nergens gevonden heb. Zo ben ik zot van Erdinger Weißbier en heb ik dat ondanks meerdere keren per jaar naar Duitsland te gaan als allereerste keer van het vat gedronken: hier in Middelkerke op de dijk 😄

Mijn suggesties: weissbieren Erdinger, Weihenstephaner, Schneider weisse
Pils: Warsteiner, Tannenzapfle
Ook zeker eens proberen: bockbieren. Eisbock, Dobbelbock, weizenbock. Ik denk dan aan Weihenstephaner korbinian, Weihenstephaner Vitus, ayinger celebrator, aventinus van Schneider weisse als de toppers die ik zelf al gedronken heb.

Wat ik ook kan aanraden om niet altijd naar de grote brouwerijen te gaan maar gewoon een lokaal klein brouwerijtje te proberen. (En bijna elke gemeente heeft er zo wel 1). Ik vind dat die hun producten dikwijls heel wat lekkerder en kwalitatiever smaken dan die van de grote brouwerijen.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel fan van dikke stouts zolang ze wat in balans zijn. Als ze vol met additieven en lactose zitten gaak ik ook af. Maar een dikke stout die zoetig is door zijn extreme densiteit en dus een boel restsuikers en daarbij in een Bourbon vat gelagerd dat is echt de hemel op aarde. Al meerdere bier avonds gehad met vrienden met als thema 'zwart'

Die groene Chimay is zo lekker, al heel de middag stevige kaasjes aan’t eten met Chimay 😌
Ben ik nu eens echt geen fan van, mist voor mij heel wat "body". Nu, ik drink in de winter normaal sowieso meestal eerder donker, dus doe mij maar een blauwe Chimay of een Rochefort 10.
Of als het wat luchtiger mag zijn: Guinness.

@Mefke geen fan van Paulaner? Dat vind ik persoonlijk ook wel een lekker Weissbier.
@Tomski heeft daar misschien ook nog wat aanraders voor?

@Mefke geen fan van Paulaner? Dat vind ik persoonlijk ook wel een lekker Weissbier.
@Tomski heeft daar misschien ook nog wat aanraders voor?
Als er gien es dan moet ge iets anders drinken he :unsure:

@paulaner: vind ik niet slecht, maar behoort niet tot mijn favorieten. Ik ga hem wel niet afslaan als hem aangeboden wordt.

Ben ik nu eens echt geen fan van, mist voor mij heel wat "body". Nu, ik drink in de winter normaal sowieso meestal eerder donker, dus doe mij maar een blauwe Chimay of een Rochefort 10.

Daar hebt ge wel een punt, de groene drinkt gewoon heel gemakkelijk weg. Ik ben ook sowieso meer voor blond dan bruin

Ik ben iemand dat moeilijk kan genieten van bier in de zin van: zet een glas voor mijne neus en dat is snel leeg. Ik kan niet zoals sommige een halfuur rustig slurpen en degusteren.

Daar hebt ge wel een punt, de groene drinkt gewoon heel gemakkelijk weg. Ik ben ook sowieso meer voor blond dan bruin

Ik ben iemand dat moeilijk kan genieten van bier in de zin van: zet een glas voor mijne neus en dat is snel leeg. Ik kan niet zoals sommige een halfuur rustig slurpen en degusteren.
De groene drinkt wel makkelijk weg, maar dat is voor mij het probleem, want dat impliceert dus weinig body. Geef mij dan maar een Rochefort Tripel of natuurlijk mijn favoriete blonde, een Duveltje.

Hier wel fan van Paulaner. Werdenfelser vind ik ook ni slecht. Ofwel een franziskaner weissen.
Franziskaner vind ik nu de enige dat er niet in gaat bij mij. Ik vind dat echt goor bier.

Heb hier even nog eens door mijn lijstje van hefeweissbieren gegaan om eens te kijken wat ik zoal binnen heb. Schiet er mij nog even een leuke anekdote te binnen. Deze zomer op een bepaald moment een edelweissbier gevraagd. En ik herinner mij nog dat ik nogal teleurgesteld was toen ze dat bier voor mij zetten en ik de geur van Weißbier rook. Toen viel mijn Duitse Mark pas over de naam edelweissbier. 🤣

Waar zit je? Want veel hangt ook af van de regio waar je zit. Beieren is het Mekka van de weizen en helles, terwijl dichter naar België meer de pilsbieren zullen zijn. Je hebt dan nog wat regionale specialiteiten zoals rauchbieren in de streek Bamberg, altes in Düsseldorf, Kölsch in Keulen.
Ook moeilijk om te zeggen dit of dat moet je eens proberen want kans dat je het bier effectief ergens in een café of winkel vindt is eerder klein heb ik al ervaren. Ik heb een hele shortlist van bieren die ik wil drinken maar nog nergens gevonden heb. Zo ben ik zot van Erdinger Weißbier en heb ik dat ondanks meerdere keren per jaar naar Duitsland te gaan als allereerste keer van het vat gedronken: hier in Middelkerke op de dijk 😄

Mijn suggesties: weissbieren Erdinger, Weihenstephaner, Schneider weisse
Pils: Warsteiner, Tannenzapfle
Ook zeker eens proberen: bockbieren. Eisbock, Dobbelbock, weizenbock. Ik denk dan aan Weihenstephaner korbinian, Weihenstephaner Vitus, ayinger celebrator, aventinus van Schneider weisse als de toppers die ik zelf al gedronken heb.

Wat ik ook kan aanraden om niet altijd naar de grote brouwerijen te gaan maar gewoon een lokaal klein brouwerijtje te proberen. (En bijna elke gemeente heeft er zo wel 1). Ik vind dat die hun producten dikwijls heel wat lekkerder en kwalitatiever smaken dan die van de grote brouwerijen.
Ik zit in Berlijn, dus niet echt heel specifiek regiogebonden aan de zaken die je aanhaalt.

Maar damn wat een referentielijst, merci! Gaat tof zijn om wat bierkaarten te vergelijken. Erdinger had ik ook al gedronken, zowel blond als de donkere. Lekker!

Ik zit in Berlijn, dus niet echt heel specifiek regiogebonden aan de zaken die je aanhaalt.

Maar damn wat een referentielijst, merci! Gaat tof zijn om wat bierkaarten te vergelijken. Erdinger had ik ook al gedronken, zowel blond als de donkere. Lekker!
In dat geval: Berliner weisse is daar plaatselijk welk de stijl. Ik waarschuw wel dan moet je wel voorstander zijn van wat zuur in je bier zoals bv gueze bij ons. Gebruiken sacchoromyces en Brett gisten en Lactobacillus voor de vergisting. Zeer lekker en verfrissend op een warme zomerdag.

Als je in Berlijn zit hier eens passeren:
Heb vorig jaar met die mensen op Billies craft beer fest gestaan.

In dat geval: Berliner weisse is daar plaatselijk welk de stijl. Ik waarschuw wel dan moet je wel voorstander zijn van wat zuur in je bier zoals bv gueze bij ons. Gebruiken sacchoromyces en Brett gisten en Lactobacillus voor de vergisting. Zeer lekker en verfrissend op een warme zomerdag.
Amai krijg direct al goesting dan.

Geuze, maar ook de O/W-Vlaamse Oud Bruins van hier kan ik zeer apprecieren. Van Der Ghinste, Verzet of Adriaan Brouwer bv. Onderschatte stijl imo

Nog mensen die naar de jaarlijkse hoogmis van het craftbier gaan? Namelijk Billies craftbeerfestival. Ik ga er vandaag zijn met 4 vrienden

Terug
Bovenaan