Biertopic!

Eens een eerste winterbier opengedaan: Kapittel Winter. Bah, een van de slechtste die ik al gedronken heb.

Voorlopige toppers: Yuzu crusher van holy goat brewing & Billies's offrenda van Interstallar
Ga morgen pas maar heb al eens gekeken naar de bierlijst. Weer zo omslachtig om alles deftig te bekijken... Geef mij toch eens gewoon een boekske of op voorhand een lijst die ik kan afprinten. Kan ik tenminste aanduiden wat 'k goed vind enzo

Het leuke aan het festival is net zonder lijst wat zaken proeven, er zit zelden iets echt slecht tussen. Op die manier ontdek je ook nog eens wat brouwerijen waar je nog nooit van had gehoord.
Als ik vandaag zag hoe men stond te drummen om toch maar een glaasje Assasin bij Toppling Goliath te krijgen terwijl er bij de Braziliaanse brouwerij ernaast geen kat staat terwijl die ook een paar topbieren bij hebben.

Ik ben al even bezig met eerst m'n veel te grote verzameling op te drinken voor ik nieuwe bieren in huis haal. (Uitgezonderd enkele standaard bieren die ik altijd in huis heb).

Ik zit aan m'n 2e Omer, vervaldatum 06/2024, deze is opvallend donkerder en smaakt anders. Maar is nog wel lekker.

Ik heb ook wel enkele flesjes waarvan ik twijfel of ze nog drinkbaar zouden zijn:

- Victoria, vervaldatum 02/2022
- Duvel 6,66, vervaldatum 09/2022

Wat denken jullie? Nog opdrinken, of is dat al te ver over datum en giet ik ze beter weg?

Ik ben al even bezig met eerst m'n veel te grote verzameling op te drinken voor ik nieuwe bieren in huis haal. (Uitgezonderd enkele standaard bieren die ik altijd in huis heb).

Ik zit aan m'n 2e Omer, vervaldatum 06/2024, deze is opvallend donkerder en smaakt anders. Maar is nog wel lekker.

Ik heb ook wel enkele flesjes waarvan ik twijfel of ze nog drinkbaar zouden zijn:

- Victoria, vervaldatum 02/2022
- Duvel 6,66, vervaldatum 09/2022

Wat denken jullie? Nog opdrinken, of is dat al te ver over datum en giet ik ze beter weg?

ruiken, proeven, rustig uitschenken want er gaan veel vlokken zijn in je bier. (Zie ik toch vaak met Duvels die over datum zijn.)
Je gaat wel ruiken als het niet te drinken is.

Ik zou het ook voorzichtig proberen. Je zal er niet ziek van worden, het grootste risico is dat de smaak in negatieve zin geëvolueerd is en dan kan je het na 1 slokje nog altijd wegkappen.

Blond bewaart over het algemeen wel minder goed dan donker (of de smaakevolutie past minder bij blonde bieren)

Ga morgen pas maar heb al eens gekeken naar de bierlijst. Weer zo omslachtig om alles deftig te bekijken... Geef mij toch eens gewoon een boekske of op voorhand een lijst die ik kan afprinten. Kan ik tenminste aanduiden wat 'k goed vind enzo
Ja ik blijf het zo hatelijk vinden dat er geen lijst is op voorhand. De voorbereiding is net ook altijd een deel van de pret!

Gisterenavond nog eens een Dulle Teve gedronken. Dat was alweer een lange tijd geleden. Wat blijft dat toch een subliem bier. Voor mij misschien wel het beste bier dat ik al gedronken heb. Ik kan daar echt gelukkig van worden, zo geweldig in evenwicht.

Deze zomer weer wat van ingeslagen bij een bezoekje aan de brouwerij. Samen met Dulle Teve Reserva. Daar zal ik vanavond eens eentje van drinken.

Vandaag eens naar een bierhandel geweest met de madam en elk wat nobele onbekenden uitgekozen. Net eens een Braven Apostel tripel opengetrokken. Niet de gewoonte om doordeweeks bier te drinken, maar de goesting werd te groot. :unsure:
Best aangenaam verrast. Had niet verwacht dat het toch een vrij volle smaak ging hebben.

Vandaag eens naar een bierhandel geweest met de madam en elk wat nobele onbekenden uitgekozen. Net eens een Braven Apostel tripel opengetrokken. Niet de gewoonte om doordeweeks bier te drinken, maar de goesting werd te groot. :unsure:
Best aangenaam verrast. Had niet verwacht dat het toch een vrij volle smaak ging hebben.

Hun kerstbier is ook de moeite, wel een donker bier en 10°.
Ook een leuke geschiedenis erachter (een vroegere brouwersfamilie heeft dat merk overgenomen toen het dreigde te verdwijnen; wordt wel gebrouwen bij de proefbrouwerij)

Oh god, nog een tripel! Daar zaten we op te wachten.

Oh god, nog een tripel! Daar zaten we op te wachten.

Haha, ik snap je punt, maar deze bestaat al minstens 20 jaar (of langer, ik heb hier nog een flesje staan uit ~2005) dus die was nog relatief vroeg.

Ik moet ook wel zeggen, als ik de zoveelste nieuwe bierfirma of brouwerij zie met een blond-dubbel-tripel gamma, dat ik spontaan moet geeuwen :)

Ik denk zeker voor Belgische gevestigde waarden nogal moeilijk is om volledig van het klassieke pad af te wijken en plots een smoothie sour of een pastry stout uit te brengen.

Ja maar dat ligt meer aan de gemiddelde Belgische bierdrinker die niet verder kijkt dan z’n neus lang is en nog steeds denkt dat België het bierland bij uitstek is dat nog steeds de beste bieren aller tijden brouwt. Spoiler: dit is niet het geval (en ik ben ervan overtuigd dat die ingesteldheid/overtuiging daar deels mee de oorzaak van is)!
Ik denk dat ik het daar vooral moeilijk mee heb, in combinatie dat een tripel voor mij de belichaming is van de meeste saaie dingen die je met een bierstijl kan doen. Je zou er veel meer spannende dingen (wat als ze bv eens een donkere tripel zouden brouwen!?!?) mee kunnen doen, maar dan zou je doelpubliek het niet meer willen kopen.

Ja maar dat ligt meer aan de gemiddelde Belgische bierdrinker die niet verder kijkt dan z’n neus lang is en nog steeds denkt dat België het bierland bij uitstek is dat nog steeds de beste bieren aller tijden brouwt. Spoiler: dit is niet het geval (en ik ben ervan overtuigd dat die ingesteldheid/overtuiging daar deels mee de oorzaak van is)!
Ik denk dat ik het daar vooral moeilijk mee heb, in combinatie dat een tripel voor mij de belichaming is van de meeste saaie dingen die je met een bierstijl kan doen. Je zou er veel meer spannende dingen (wat als ze bv eens een donkere tripel zouden brouwen!?!?) mee kunnen doen, maar dan zou je doelpubliek het niet meer willen kopen.

Grotendeels akkoord, zeker met het gebrek aan avontuurlijk zijn van de gemiddelde Belgische bierdrinker en de vaak misplaatste arrogantie dat onze bieren sowieso beter zouden zijn.
Ik moet wel zeggen dat ik heel af en toe verrast word door uitstekend bier in een "saaie" stijl, bv. een paar jaar geleden eens een blonde lager van een Engelse brouwerij gedronken en dat smaakte spectaculair goed voor iets dat bijna een pils is. Al zijn dat helaas de uitzonderingen.

Donkere tripels bestaan al als je de benaming van de brouwerij volgt, bv. Novice Tripel Black, Kraaike Donker; jaren geleden ook Wieze Tripel Zoet Bruin al smaakte dat eigenlijk gewoon als een Dubbel :p
Maar ik weet niet of dat eigenlijk nog tripels zijn volgens de definitie, bv. in beer awards wordt de categorie tripels per definitie beperkt tot blond of amber? Het zou wel interessant zijn om van klassieke bieren alleen de moutsamenstelling te veranderen om te zien hoe dat de smaak verandert, een beetje zoals je wel vaker hebt met IPA's waarbij ze de hopsoort variëren.

Blonde stouts vind ik al evidenter, daar heb je nog altijd het gebrande van de smaak van een stout, maar zonder de zwarte kleur.

Gisteren na een eerste kerstdiner een fles Straffe Hendrik Xmas Blend 2023 opengedaan. Vrij goed winterbier zonder erg zoet te zijn. Ben niet de grootste fan van de 'gewone' Tripel en Quadrupel maar deze Xmas Blend ging er toch goed in.

Gisteren na een eerste kerstdiner een fles Straffe Hendrik Xmas Blend 2023 opengedaan. Vrij goed winterbier zonder erg zoet te zijn. Ben niet de grootste fan van de 'gewone' Tripel en Quadrupel maar deze Xmas Blend ging er toch goed in.
Heb de 2024 vorige week van de tap gedronken. Vond hem ook zeer goed.

Vandaag nog eens bij de brouwer gepasseerd...
Paar flessen voor de feestdagen en nog wat zaken om te bewaren.
Vooral benieuwd naar deze:
Oude%20Gueuze%20-%2075cl

Onlangs podcast beluisterd met de brouwer, jonge gast met een passie voor wat hij doet.

Terug
Bovenaan