Biertopic!

Die lokale brouwerkes beginnen toch wat te overdrijven. 59 euro voor 24 flesjes van 33cl. Ok, lekker bierke maar je mag geen jaaromzet van Duvel willen hebben met je lokale verkoop.

Die lokale brouwerkes beginnen toch wat te overdrijven. 59 euro voor 24 flesjes van 33cl. Ok, lekker bierke maar je mag geen jaaromzet van Duvel willen hebben met je lokale verkoop.
Bij Duvel hebben ze daar een hele automatisatie die grotendeels het werk doet en op een week het volume dat die kleine brouwers draaien op een heel jaar met veel handenarbeid. Die kleine brouwers hun kosten moeten op een veel kleiner volume terugverdiend worden.

Bij Duvel hebben ze daar een hele automatisatie die grotendeels het werk doet en op een week het volume dat die kleine brouwers draaien op een heel jaar met veel handenarbeid. Die kleine brouwers hun kosten moeten op een veel kleiner volume terugverdiend worden.

Maar dan nog. Er zit er hier nog ene in de buurt die ook een heel lekker biertje brouwt en die kan het wel voor 1.8 euro per flesje. De andere vraagt 2.45. De tweede verkoopt dan nog es een pak meer ook. Je zou verwachten dat de eerste de duurste is.

De specialere flessen geuze (Tilquin, Cantillon, ...) kosten ook tussen de 15 en de 25 euro met soms uitschieters van €30.
De andere biertjes die ik hier in huis haal zitten toch vaak ook ruim boven de €3 hoor. Vaak wel barrel aged of met een hele hoop verse ingrediënten gebrouwen in kleine oplage. Dan drink ik liever zo een of twee biertjes dan vijf Duvels (hoewel mij dat ook wel is kan smaken).

Vandaag nog eens bij de brouwer gepasseerd...
Paar flessen voor de feestdagen en nog wat zaken om te bewaren.
Vooral benieuwd naar deze:
Oude%20Gueuze%20-%2075cl

Onlangs podcast beluisterd met de brouwer, jonge gast met een passie voor wat hij doet.
Top bieren. Toch degene die ik al geproefd heb van hen. Ik heb ook een eindje met die gasten gebabbeld op het bierfestival van veurne dit jaar. Zeer vriendelijke en vrijgevige mannen.

Maar dan nog. Er zit er hier nog ene in de buurt die ook een heel lekker biertje brouwt en die kan het wel voor 1.8 euro per flesje. De andere vraagt 2.45. De tweede verkoopt dan nog es een pak meer ook. Je zou verwachten dat de eerste de duurste is.
Zolang je de volledige boeken niet ziet moeilijk om te oordelen. De 2e kan zijn ingrediënten 2 of 3x zo duur moeten inkopen. De 1e kan al x-aantal horeca zaken met x-aantal afname maandelijks hebben of een winkelketen die al x-aantal flessen afnemen waardoor hem al praktisch uit de kosten is en voor de particuliere verkoop meer kan doen aan de prijs. Zoveel zaken die invloed hebben op de prijs.
Voor de rest kan ik @BearPils volgen: voor dat 1 biertje dat ik op zaterdag of zondagavond eens drink puur voor de smaak en waar ge aan smaakt dat het met liefde en oog voor kwaliteit gebrouwen is wil ik gerust wat meer geven dan dat ik voor diezelfde prijs 2 of 3 duvels zou hebben. Kwaliteit boven kwantiteit.

Het is altijd van een ander. Maar die zijn bier was toch gewoon niet te zuipen? Hier bij de lokale bierhandel in Brugge kreeg ik de laatste maanden telkens 1 of meerdere flessen van zijn bier gewoon gratis als ik een andere bestelling deed. Gewoon teveel gebrouwen en niet verkocht geraakt lijkt mij.

Net als deze. Met alle respect voor Jef maar hij verkocht veel bier van belabberde kwaliteit terwijl hij vond dat hij de hoofdprijs ervoor mag vragen. Maar neen telkens een andere reden geven.

De bier revolutie is wat gedaan en veel zo een kleine mannen gaan er uitvliegen. Soms jammer soms minder.

Idd veel van die mannen denken dat ze een hoge prijs mogen vragen voor wat soms meer weg heeft van een probeersel. Vaak is een massaproduct zoals een Duvel gewoon een pak beter dan het zoveelste 6/10 bier van een lokale brouwer.

Bieren zoals een geuze hebben ook een lang productieproces dus vandaar de hogere prijs. En die betaal ik met plezier als de kwaliteit er ook naar is. Maar veel van die "ambachtelijke" brouwerijtjes denken dat hun beperkte oplage een hoge prijs rechtvaardigd. En meestal komen ze dan nog niet verder dan de zoveelste tripel. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
De specialere flessen geuze (Tilquin, Cantillon, ...) kosten ook tussen de 15 en de 25 euro met soms uitschieters van €30.
De andere biertjes die ik hier in huis haal zitten toch vaak ook ruim boven de €3 hoor. Vaak wel barrel aged of met een hele hoop verse ingrediënten gebrouwen in kleine oplage. Dan drink ik liever zo een of twee biertjes dan vijf Duvels (hoewel mij dat ook wel is kan smaken).
Als je vijf Duvels drinkt is het dan ook eerder om zat te worden dan om ervan te genieten, denk ik. Degustatiebier mag wel wat kosten, zolang de prijs eerlijk is.

Mijn laatste bestelling eens bekeken en dat was 126 euro voor 14 flesjes, wel allemaal moddervette stouts. 2.5 euro voor een flesje dat ik lekker vind, zou ik dus zonder problemen geven..

Hier ook een fan van Boerenerf, vroeger kreeg je een mail als ze nieuwe releases hadden en moest je dan via een antwoordformulier bestellen, paar keer besteld, nooit teleurgesteld geweest.

d'Oude Maalderij vind ik wel jammer dat het gesloten is, was een hele leuke locatie om eens te bezoeken, niet al zijn bieren vind ik even lekker (logisch ook denk ik), maar zaten toch een paar toppertjes tussen.

Stonden een paar flessen reserva bij de brouwer, €40 per fles. Dat is toch ook pittig imho.
Inderdaad.

Vorig jaar ook Stille Nacht Reserva (wel 33 cl) gedronken. Ik geloof bij Willems gaan halen maar denk niet dat die daar zo superduur waren eigenlijk. Degene die nu verkocht worden staan wel als 'limited'. Weet niet of dat ermee te maken heeft.

Inderdaad.

Vorig jaar ook Stille Nacht Reserva (wel 33 cl) gedronken. Ik geloof bij Willems gaan halen maar denk niet dat die daar zo superduur waren eigenlijk. Degene die nu verkocht worden staan wel als 'limited'. Weet niet of dat ermee te maken heeft.
Die 75cl zijn meestal limeted omdat ze specifiek single barrel gebotteld werden, op de fles staat er meestal ook vermeld welk vat. Als je in een tasting enkele naast elkaar proeft zijn er grote verschillen mogelijk tussen de verschillende vaten.
De 33cl flessen zijn blended en dus minder uniek. Maar zeker niet minder qua smaak.
Dus prijs kwaliteit neem ik nu altijd de 33cl flessen.
Die reserva's waren vroeger eerder een uitzondering en doenbaar van prijs nu zijn ze wel serieus gestegen. 2 jaar terug betaalde je nog 25euro per fles.
Maar al bij al bieden ze wel altijd goeie kwaliteit en dat al 10tallen jaren aan een stuk. Ik ben fan.

Paar biertjes aangeschaft:

3fonteinen cuvee de miel
3fonteinen golden blend
St bernardus christmas ale
Paulaner hefeweizen
Moinette biologique
Moinette avec les bons voeux
Duchesse de bourgogne
Rodenbach Alexander
Rodenbach grand cru
Vicaris tripel
Vicaris nano (alcoholvrij voor schoonvader)

Stille nacht was er niet meer bij Geers oostakker helaaq.

Paar biertjes aangeschaft:

3fonteinen cuvee de miel
3fonteinen golden blend
St bernardus christmas ale
Paulaner hefeweizen
Moinette biologique
Moinette avec les bons voeux
Duchesse de bourgogne
Rodenbach Alexander
Rodenbach grand cru
Vicaris tripel
Vicaris nano (alcoholvrij voor schoonvader)

Stille nacht was er niet meer bij Geers oostakker helaaq.

Er zijn er nog in de Hopduvel. (gisteren gespot. Ik denk wel nog een paar bakken.)

Ook één zo'n fles Stille Nacht Reserva 75cl gezien aan 40 euro :p. Ik ben nog niet klaar voor whiskyprijzen te betalen aan bier :p.

Paar dagen geleden nog staan kijken naar Stille Nacht, nu heb ik er spijt van dat ik ze niet meegenomen heb.

Gisteren Chocolate Orange Tiramisu van Siren Craft Brew gedronken. Heel lekker, een White Stout die meer oranje bleek te zijn.

Terug
Bovenaan