BeyondGaming Kookclub: Recept 6 - Arayes

Lemme

Crew Member
Crowdfunder FE
*Blaast het stof van de BG keuken*

Hello iedereen, op vraag van @BearPils & @Tomski, presenteer ik u: Arayes! Arayes zijn Libanees streetfood en (letterlijk vertaald: man en vrouw).
Het is ongelooflijk makkelijk te maken, en uiteraard super lekker.

Benodigdheden (voor 2 volwassen + 2 kinderen (10 & 12)):

* 500 gram gehakt (welke gehakt je het liefst hebt. Ik heb voor lam gekozen omdat die het meeste smaak geeft)
* Bosje peterselie
* 1 grote ajuin
* 2 tenen look
* Pijnboompitjes
* Baharat
* Komijn
* Peper
* Zout
* Olijfolie
* Pita broodjes of Libanees brood

Voor de dipsaus:
* Tahini
* Griekse yoghurt
* Citroen
* Peper
* Zout
* Komijn
* Olijfolie

Recept:
1. Rasp de ajuin en look. Je kan eventueel de ajuin uitwringen om zoveel mogelijk sap er uit te halen. Hak de peterselie fijn.
2. Meng het gehakt met de ajuin, look, peterselie, pijnboompitten, kruiden (naar smaak) en een beetje olijfolie.
3. Snij de pitabroodjes in 2 en open ze voorzichtig. Als je Libanees brood gebruikt, snij je ze in 4 en maak je ze open.
4. Vul de halve pita broodjes of Libanees brood met het gehaktmengsel, tot op de bodem zodat er overal gehaktmengsel zit..
5. Bak de broodjes met het mengsel, liefst in een grillpan (of op een bbq), zodat ze mooie grillmarkings krijgen en zodat het gehakt voldoende gebakken is. Klaar!

Voor de dipsaus:
1. Meng de tahini & Griekse yoghurt met elkaar, naar eigen smaak.
2. Voeg citroensap, olijfolie en kruiden naar smaak toe. Goed mengen en klaar!

Je kan uiteraard nog een slaatje of wat gegrilde groenten toevoegen. Smullen maar!

Arayes.jpg

Laatst bewerkt:
We hebben dit gisteren gemaakt. Foto heeft niet zoveel zin omdat het er krek hetzelfde uitzag als de foto hierboven.

Leuk gerecht! Ik kende het hiervoor niet. Snel om te maken en lekker, vooral door de kruiding was het eens iets anders. Wij hebben ook lamsgehakt gebruikt en ras al hanout in plaats van baharat omdat ik dat al had liggen. De tahini dipsaus was ook lekker, wel een beetje moeten experimenteren met de verhoudingen om alle smaken er lekker te doen uitspringen. Eigenlijk een goeie les voor wie dat wat meer op het gevoel wil leren doen.

Grote kans dat deze arayes hier regelmatig nog wel eens op het menu gaan staan, lijkt me iets heel leuk voor met wat gezelschap te eten in de zomer.

We hebben dit gisteren gemaakt. Foto heeft niet zoveel zin omdat het er krek hetzelfde uitzag als de foto hierboven.

Leuk gerecht! Ik kende het hiervoor niet. Snel om te maken en lekker, vooral door de kruiding was het eens iets anders. Wij hebben ook lamsgehakt gebruikt en ras al hanout in plaats van baharat omdat ik dat al had liggen. De tahini dipsaus was ook lekker, wel een beetje moeten experimenteren met de verhoudingen om alle smaken er lekker te doen uitspringen. Eigenlijk een goeie les voor wie dat wat meer op het gevoel wil leren doen.

Grote kans dat deze arayes hier regelmatig nog wel eens op het menu gaan staan, lijkt me iets heel leuk voor met wat gezelschap te eten in de zomer.
Top! Heb je pita of libanees brood gebruikt?
Voor de saus heb ik inderdaad geen hoeveelheden gegeven, omdat het zelf ook maar snel had gemaakt. Maar doordat het maar 3 ingrediënten zijn, kan je zelf experimenteren wat voor jou de beste combinatie is.

Ik wil het wel graag proberen maar mijn vrouw eet geen gehakt - die is daar een keer zéér ziek van geweest en kan het niet meer verdragen. Vegetarisch gehakt is geen alternatief, want de textuur doet haar ook denken aan gewoon gehakt.

Nu ja, meer voor mij. :unsure:

Ik bak voor haar dan wel een kipfilet.

1000044875.jpg

Vandaag mij ook eens aan dit recept gewaagd.
Ik heb zelfs Libanees platbrood gevonden in de Colruyt. Dat was wel behoorlijk dun, dus heb ik ipv te vullen een brood als bodem en als deksel gebruikt, volgende keer gebruik ik pitabroodjes.
De ajuin heb ik ook op voorhand even gebakken en ik heb de gevulde broodjes even in de oven laten garen omdat ze door hun formaat anders niet goed gaar zouden zijn.
Als bijgerecht een frisse salade van komkommer en kumato en natuurlijk fie heerlijke dipsaus!

Hier kan ik nog wel wat variaties op bedenken, merci @Lemme

Bekijk bijlage 36281
Vandaag mij ook eens aan dit recept gewaagd.
Ik heb zelfs Libanees platbrood gevonden in de Colruyt. Dat was wel behoorlijk dun, dus heb ik ipv te vullen een brood als bodem en als deksel gebruikt, volgende keer gebruik ik pitabroodjes.
De ajuin heb ik ook op voorhand even gebakken en ik heb de gevulde broodjes even in de oven laten garen omdat ze door hun formaat anders niet goed gaar zouden zijn.
Als bijgerecht een frisse salade van komkommer en kumato en natuurlijk fie heerlijke dipsaus!

Hier kan ik nog wel wat variaties op bedenken, merci @Lemme
Ziet er top uit!

Terug
Bovenaan