Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Net hetzelfde met mocktails, de bedoeling is toch net dat die bijna als "the real deal" smaken, anders is het nut compleet weg.
Dat vind ik net niet. Ik drink al wel eens een 'mocktail' (ook maar recent ingevoerd die term :p) en dat is alleen maar omdat ik ook wel eens iets specialer wil drinken dan een frisdrank, niet omdat ik de smaak wil van iets alcoholisch zonder de alcohol.
Ik drink ook kidibull op feestjes bv., en dat is uiteraard niet omdat de smaak lijkt op die van de alcoholische versie :v.
Niet alcoholische opties zijn voor volwassenen eerder beperkt. Alle speciale dingen waren (tot nog toe vooral) alcoholisch.

Ik zie dus zeker de optie om NA dranken te voorzien die in de lijn liggen van bieren, naast specifieke NA versies die de smaak van bepaalde bieren proberen te benaderen

En jouw smaakbeleving van 1 drankje is dan wel een uiterst objectieve beleving waar iedereen het mee eens zal zijn? Of wat wil je nu eigenlijk beweren?
Natuurlijk is mijn appreciatie niet zaligmakend. Alleen ben ik er vrij zeker van dat je niet veel bierdrinkers zal vinden die een NA beter vinden dan hetzelfde alcolhoudend bier dat het probeert na te bootsen. Alleen al de meningen op dit forum bevestigen dat.

Net niet, je slaagt er nauwelijks in om 1 NA bier te vergelijken met gelijkaardige alcoholvrije bieren, laat staan dat je beschikt over een "vergelijkingsbasis".
Ik kan wel degelijk vergelijken, zoals gezegd proef ik regelmatig nieuwe NA en low alcohol varianten die op de markt komen. Tot hiertoe was dat telkens een teleurstelling. Misschien heb ik inderdaad niet de juiste mindset, in de zin dat ik niet zou mogen verwachten ooit hetzelfde te proeven als bij een klassiek bier. Maar die valse verwachting wordt wel gecreëerd door de marketingpraatjes van de brouwers en door mensen als jij die beweren dat het even goed is of zelfs beter.

En nogmaals: ik heb al veel slechtere NA bieren gedronken. Tussen die Palm NA en een Tourtel (en zelfs die recentere Jupiler 0,0) weet ik ook wel wat gekozen. Maar daar eindigt de lofzang wat mij betreft.

Trouwens ook groot verschil in brouwtechniek he. "Traditioneel" NA bier heeft een specifiek brouwproces zonder alcohol. De Inbev vieren daarentegen, worden gewoon gebrouwen en nadien wordt de alcohol eruit gehaald.

En volgens mij zit in palm na nog steeds een beetje alcohol zelfs.

Dat vind ik net niet. Ik drink al wel eens een 'mocktail' (ook maar recent ingevoerd die term :p) en dat is alleen maar omdat ik ook wel eens iets specialer wil drinken dan een frisdrank, niet omdat ik de smaak wil van iets alcoholisch zonder de alcohol.
Ik drink ook kidibull op feestjes bv., en dat is uiteraard niet omdat de smaak lijkt op die van de alcoholische versie :v.
Niet alcoholische opties zijn voor volwassenen eerder beperkt. Alle speciale dingen waren (tot nog toe vooral) alcoholisch.
Ik ben nu aan Tourné Minérale bezig, maar normaal als ik bij vrienden/café ben drink ik meestal bier/wijn. Niet speciaal omdat er alcohol inzit, maar de alternatieven vind ik gewoon niets:

- Water drink ik thuis van de kraan (ik vind het zot om 2.5-3€ te betalen hiervoor op restaurant)
- Cola/Sprite/Fanta zit veel te veel suiker in. Van de zero variant kan ik maximum 1 drankje drinken, dan ligt dat zure/prik al op mijn maag
- Koffie kan ik drinken tot 17:00, daarna vermoeilijkt het mijn smaak
- Thee krijg ik niet binnen, al 100x geprobeerd, maar echt mijn ding niet
- Mocktails, mja al gedaan, maar vind ik ook vaak duur/zoet voor wat het is
- Slowjuices/juices (vers gemaakt): jammer genoeg heb je dat hier in België nauwelijks, toen ik in Australia/California was kon je dat veel meer krijgen. Dat was nog het beste, gemixte spinazie/selder/broccoli/peren en je voelde de vitaminen binnen komen.

Ik stel me toch ook vragen bij wat ik hier lees. Palm is idd geen "pils" (lees: jupiler, maes, cristal, stella, estaminet). En je zou NA bier niet mogen vergelijken met gewoon bier, da's niet de bedoeling? Da's toch BS? Dat is toch de opzet? Dus met wat moet je het vergelijken, fanta?

Ik zou graag mijn collega's hun gezicht zien wanneer zij hun cola zero opdrinken bij hun boterhammen en ik mijn Palm NA. Die perceptie is idd anders en mijn insziens ook niet de bedoeling van NA bier. De opzet is toch om mensen die graag alcohol drinken, een variant te geven zonder alcohol, maar wél met de smaak van bier.

Anyways, heb ooit eens Carlsberg 0,0% gedronken, en vond dat eigenlijk niet slecht. Verrassend gelijkend op de alcoholische versie.

Ik stel me toch ook vragen bij wat ik hier lees. Palm is idd geen "pils" (lees: jupiler, maes, cristal, stella, estaminet). En je zou NA bier niet mogen vergelijken met gewoon bier, da's niet de bedoeling? Da's toch BS? Dat is toch de opzet? Dus met wat moet je het vergelijken, fanta?

Ik zou graag mijn collega's hun gezicht zien wanneer zij hun cola zero opdrinken bij hun boterhammen en ik mijn Palm NA. Die perceptie is idd anders en mijn insziens ook niet de bedoeling van NA bier. De opzet is toch om mensen die graag bier drinken, een variant te geven zonder alcohol, maar wél met de smaak van bier.

Anyways, heb ooit eens Carlsberg 0,0% gedronken, en vond dat eigenlijk niet slecht. Verrassend gelijkend op de alcoholische versie.
FTFY. En daar zit het grote verschil. Ik drink niet echt graag alcohol, wel graag bier. En dan is een NA bier gewoon lekker, ook al smaakt het niet hetzelfde als het bier met alcohol (het ene leunt er wel dichter tegen aan dan het andere). Bij Leffe NA, denk ik bvb dat een groot deel van de bevolking het niet zou merken moesten ze een NA voorgeschoteld krijgen (buiten het feit dat het minder schuimt).

Mijn punt (en ik denk dat van @Straddle ook), is dat het niet persé hard moet lijken op het gewone bier. Het smaakt anders, maar daarom niet minder lekker.

Uiteraard is er nog altijd een verschil tussen "NA bieren" en traditionele alcoholbevattende bieren, maar de laatste jaren is dat verschil sterk minder geworden. Zoals hierboven al door mij (en anderen) gezegd, voor een Palm NA zitten ze nu echt wel op een degelijk NA bier. Als je een ander NA bier kent dat dichter in de bier komt, hoor ik het graag.
Tien jaar geleden zat je nog vast met Tourtel of Erdinger, daarbij was de gap een pak groter.

Ik zie dus zeker de optie om NA dranken te voorzien die in de lijn liggen van bieren, naast specifieke NA versies die de smaak van bepaalde bieren proberen te benaderen

Ik zou graag mijn collega's hun gezicht zien wanneer zij hun cola zero opdrinken bij hun boterhammen en ik mijn Palm NA. Die perceptie is idd anders en mijn insziens ook niet de bedoeling van NA bier. De opzet is toch om mensen die graag alcohol drinken, een variant te geven zonder alcohol, maar wél met de smaak van bier.

@Tha_nOn dat snap ik, ik drink zo wel eens een "home made ice-tea" als dat op de kaart staat, gewoon om eens iets anders te drinken en dat hoeft dan ook geen enkele andere smaak te benaderen. Het is gewoon dat de brouwerijen die NA versies van bier zo in de markt zetten dat ze op "the real deal" zouden lijken.

@Straddle en @Heroixx ik wou dat net antwoorden, Carlsberg 0,0% is inderdaad de beste NA pils die ik tot nu toe gedronken heb. Smaakt fris, benadert inderdaad wel de echte versie en vind ik best wel lekker. Bijkomend voordeel is dat die tenminste niet bomvol suiker zit (14kcal en 0,1g suiker per 100ml).

De opzet is toch om mensen die graag alcohol drinken, een variant te geven zonder alcohol, maar wél met de smaak van bier.
Bedoel je niet het volgende?

De opzet is toch om mensen die graag bier (wijn, …) drinken, een variant te geven zonder alcohol, maar wel met se smaak van bier (wijn, …).

De mensen die graag alcohol drinken ga je met geen enkele NA variant overtuigen vrees ik vermits het daar juist om de alcohol gaat.

Bedoel je niet het volgende?

De opzet is toch om mensen die graag bier (wijn, …) drinken, een variant te geven zonder alcohol, maar wel met se smaak van bier (wijn, …).

De mensen die graag alcohol drinken ga je met geen enkele NA variant overtuigen vrees ik vermits het daar juist om de alcohol gaat.
De heilige graal lijkt me toch gewoon om iets zoals een Trappist te kunnen maken, met die complexe smaak, maar zonder alcohol. Ik denk dat zo'n product veel mensen (langzaamaan) zal overtuigen.

Wie echt gewoon drinkt voor de alcohol zal je daarmee niet overtuigen, klopt. Maar zijn dat nu ook niet voornamelijk de mensen die niet echt veel belang hechten aan de smaak van het bier?

De heilige graal lijkt me toch gewoon om iets zoals een Trappist te kunnen maken, met die complexe smaak, maar zonder alcohol. Ik denk dat zo'n product veel mensen (langzaamaan) zal overtuigen.

Wie echt gewoon drinkt voor de alcohol zal je daarmee niet overtuigen, klopt. Maar zijn dat nu ook niet voornamelijk de mensen die niet echt veel belang hechten aan de smaak van het bier?
Dit he, ik drink geen alcohol omdat het alcohol is, maar net omdat ik van de smaak hou van een Rochefort of Chimay bijvoorbeeld.

In de UK hebben ze veel meer keuze in craft beers met een lager alcohol percentage. 2 tot 4% alcohol. Daar heb ik al wel wat lekkere dingen geproefd en door het minieme alcohol percentage moet je toch al echt uw best doen om dronken te worden.
Persoonlijk zou ik die trend liever naar hier zien komen ipv de focus op pure NA.
Best of both worlds.

Ja, het is niet wit/zwart lijkt me, in de zin van ofwel drink je, ofwel niet. Ik drink graag alcohol maar soms ben je BOB en kan je er geen 6 drinken :p.

Ik ben nu aan Tourné Minérale bezig, maar normaal als ik bij vrienden/café ben drink ik meestal bier/wijn. Niet speciaal omdat er alcohol inzit, maar de alternatieven vind ik gewoon niets:

- Water drink ik thuis van de kraan (ik vind het zot om 2.5-3€ te betalen hiervoor op restaurant)
- Cola/Sprite/Fanta zit veel te veel suiker in. Van de zero variant kan ik maximum 1 drankje drinken, dan ligt dat zure/prik al op mijn maag
- Koffie kan ik drinken tot 17:00, daarna vermoeilijkt het mijn smaak
- Thee krijg ik niet binnen, al 100x geprobeerd, maar echt mijn ding niet
- Mocktails, mja al gedaan, maar vind ik ook vaak duur/zoet voor wat het is
- Slowjuices/juices (vers gemaakt): jammer genoeg heb je dat hier in België nauwelijks, toen ik in Australia/California was kon je dat veel meer krijgen. Dat was nog het beste, gemixte spinazie/selder/broccoli/peren en je voelde de vitaminen binnen komen.
Er zijn wel cafés met een interessant aanbod non-alcoholische dranken, maar meestal blijft je keuze nogal beperkt.

@Straddle en @Heroixx ik wou dat net antwoorden, Carlsberg 0,0% is inderdaad de beste NA pils die ik tot nu toe gedronken heb. Smaakt fris, benadert inderdaad wel de echte versie en vind ik best wel lekker. Bijkomend voordeel is dat die tenminste niet bomvol suiker zit (14kcal en 0,1g suiker per 100ml).
Dank voor de tip, straks in de Delhaize eens kopen. Eens zien of hij Palm NA kan verstoten als mijn favoriete NA bier.
Fanta zero/light kan je niet vergelijken met een gewone cola of een gewone sprite. Wel met andere suikervrije alternatieven.
Net zomin kan (naar mijn mening) alcoholvrije bieren zomaar vergelijken met een standaard bier/pils.

Toen ik voor het eerst Cola Light/Zero dronk vond ik het maar niet, ik was gewoon aan de gesuikerde versies. Nu drink ik misschien nog 3 of 4 normale cola's per jaar, langs tientallen cola zero's.

Hier ook Tournee Minerale bezig. Carsberg 0,0 is inderdaad de best smakende. Stella nog niet geprobeerd. Sportzot/Cornet/Affligem 0,0 is niet te drinken. De 0,0/NA bieren die dichtst bij de normale qua smaak zitten zijn vooral de IPA's vind ik. Maar deze moet je anders ook graag drinken.
Verder drink ik naast water, verschillende soorten limonades zero/zonder suiker (Cola, 7up, Finley, Schweppes).

Het bloemenbier van BoerBloem vind ik zelf een lekker non-alcholisch (of toch zeer alcohol-arm, 0,3%), niet zoet, alternatief voor bier. Gemaakt met gerst, water, hop en bloemextract (oa. hibiscus).

En de Ceder's Wild alcoholvrije gin doet weinig onder voor het "echte" spul in een gin-tonic...

De Vedett Session met minder alcohol is hier wel in de gootsteen geëindigd. Niet te zuipen.

Collega van mij is enkele jaren geleden volledig gestopt met alcohol drinken. Als hij dan eens op café gaat, is het wel leuk om niet gewoon 'water' te bestellen. Heeft in al die jaren alles geprobeerd van NA toestanden. En die spreekt toch ook wel heel goed over die Carlsberg 0,0%.

Dat alcohol niet al te best is voor het lichaam zal ik zeker niet betwisten. Maar het kan zo'n deugd doen om eens goed op café te gaan. De gesprekken die ontstaan wanneer men een glas op heeft zijn soms de max. Dat zijn gesprekken die men in nuchtere toestand veel minder snel zal voeren doordat de rem weg is. Een mentale break, een 'ontsnapping uit de realiteit'. Ja, ik kan dat wel pruimen.

Edit: zolang het geestig blijft natuurlijk. Teveel op is niet plezant. En al zeker niet van het soort mensen die beginnen te janken wanneer ze een paar pinten op hebben. Mannen worden soms gewoon vrouwen als ze teveel gedronken hebben. Ze kunnen niet meer met den auto rijden en beginnen met 2 naar 't toilet te gaan.

Terug
Bovenaan