Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

  • Geheelonthouder

    Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

    Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

    Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

    Stemmen: 36 10,4%
  • >20

    Stemmen: 27 7,8%

  • Totaal aantal stemmers
    347
Ik heb jaren alles gespaard voor zaterdagavond. 6 dagen niets en dan altijd volledig los. Nu drink ik dinsdagmiddag eens 2 witte wijn tijdens lunch, donderdagavond 3 Leffe voor en tijdens avondeten op restaurant, vrijdagavond 3 zware bieren als aperitief na het werk en voor een pak friet en zaterdag ook nog eens 4-5 drankjes voor en tijdens restaurant bezoek, met iets straf als afsluiter. Ik vraag mij oprecht af of dat niet gewoon even slecht is dan iedere zaterdag 15 pinten 🤔

In beide gevallen: je lust zeker een glaasje :D https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/is-72-glazen-in-de-week-hetzelfde-als-14-op-een-dag/#:~:text=Een%20keer%20in%20de%20week,8%20promille%20of%20meer%20is'.
 
Volgens dat artikel is gespreid toch veel gezonder, wat ook logisch is natuurlijk. Vanavond op restaurant, en dat zal niet met een cola zero zijn maar eerder met een lekker wijntje 😎
 
Ik heb jaren alles gespaard voor zaterdagavond. 6 dagen niets en dan altijd volledig los. Nu drink ik dinsdagmiddag eens 2 witte wijn tijdens lunch, donderdagavond 3 Leffe voor en tijdens avondeten op restaurant, vrijdagavond 3 zware bieren als aperitief na het werk en voor een pak friet en zaterdag ook nog eens 4-5 drankjes voor en tijdens restaurant bezoek, met iets straf als afsluiter. Ik vraag mij oprecht af of dat niet gewoon even slecht is dan iedere zaterdag 15 pinten 🤔
Ik deed hetzelfde. De hele week niets, clean eten en water drinken. De zaterdagavond 15 pinten.
Sinds de kinderen er zijn ga ik niet veel meer op café/restaurant, dus drink ik minder maar meer verdeeld over het weekend. In de week nog steeds niet.

Alcohol is sowieso niet goed voor het lichaam. But hey.
 
Die alcoholische "kick" kan je niet vervangen, maar er zijn wél heel lekkere alcoholvrije bieren zoals Nanny State van Brewdog (te vinden in Albert Heijn). Dat is een IPA met de bittere "kick" van de hop waardoor je de alcohol niet mist. Jupiler N.A. vind ik veel te zoet en heeft niet die typische biersmaak en na twee slokken heb je genoeg.

Ben de Nanny State aan het drinken en vind hem toch iets te bitter (alhoewel ik graag bitter drink :unsure:). De Punk AF vind ik beter.
 
Gisteren 3 pinten gedronken en voel dat nu toch. Weer zo een zwaar gevoel rond de lever. Zou graag eens een detox doen van een half jaar, maar het lukt me lijk niet.
 
Hier is het tegenwoordig enkel nog in het weekend dat er alcohol gedronken word, dat is dan meestal 's avonds voor de tv één of twee duveltjes of enkele glazen witte wijn, vroeger dronk ik door de week ook 's avonds wel eens maar uiteindelijk word dat bijna een gewoonte en dronk ik bijna alle dagen wel alcohol.
 
Interessante topic. Ik ben serieus aan het overwegen om alcohol helemaal te verbannen uit mijn geheelonthouders. Niet dat ik nu elke dag drink maar heb wel moeite om mate te houden als ik het toch doe. Ben nu een "dry January" aan het doen en dat gaat verbazingwekkend vlot, dus daarom het maar indefinite doortrekken. Zijn er bij de BG geheelonthouders mensen die recent zijn gestopt met alcohol consumptie?
 
Interessante topic. Ik ben serieus aan het overwegen om alcohol helemaal te verbannen uit mijn geheelonthouders. Niet dat ik nu elke dag drink maar heb wel moeite om mate te houden als ik het toch doe. Ben nu een "dry January" aan het doen en dat gaat verbazingwekkend vlot, dus daarom het maar indefinite doortrekken. Zijn er bij de BG geheelonthouders mensen die recent zijn gestopt met alcohol consumptie?
Ik heb vroeger van mijn 20 tot mijn 29 geen druppel aangeraakt. Ik was wat te veel op stap gegaan die periode en veel te veel gedronken... Tot mijn lichaam er genoeg van had. Was die periode ook verslaafd aan sporten. Ik moet zeggen die 9 jaar waren de beste van mijn leven qua fitheid en energie niveau.

Soms mis ik die periode wel. Ik ga even met een duvel in mijn zetel zitten en terugdenken aan die periode. Schol !
 
Interessante topic. Ik ben serieus aan het overwegen om alcohol helemaal te verbannen uit mijn geheelonthouders. Niet dat ik nu elke dag drink maar heb wel moeite om mate te houden als ik het toch doe. Ben nu een "dry January" aan het doen en dat gaat verbazingwekkend vlot, dus daarom het maar indefinite doortrekken. Zijn er bij de BG geheelonthouders mensen die recent zijn gestopt met alcohol consumptie?
Recent niet, maar ik denk dat de laatste keer dat ik alcohol gedronken heb, toch een jaar of 2 geleden zal zijn
 
En een bepaalde reden dat je ermee bent gestopt? Een grote driver is de geboorte van mijn zoontje (dat het een pak gezonder is speelt ook mee)
Als tiener en student veel gedronken, ik was het type dat goed tegen alcohol kon.
Mijn vader heeft epilepsie gekregen toen ik 18 werd, en daar heeft dokter wel eens gezegd dat dat door alcohol kon komen.
Sindsdien drinkt hij geen druppel alcohol meer, en zijn levenskwaliteiten enorm omhoog zien schieten.

En ondertussen gewoon geen behoefte meer aan. Ik ben geen geheelonthouder, maar gewoon zelden goesting in alcohol.
 
De voorbije jaren (pak sinds Corona begonnen is) is mijn gebruik sterk gestegen, pak 3 zware bieren 3 avonden in de week. Mss nog 2 glazen wijn en een whisky. Aan 2 eenheden per zwaar bier is dat al 24 eenheden.. wel even slikken..

Ik denk wel dat het impact heeft op me. Ik sta al eens op met hoofdpijn, slaap slecht, ben steeds vermoeid, kom veel aan, slechte conditie,...

Misschien is mijn gebruik tot 10 eenheden beperken wel het beste voornemen.
 
Laatst bewerkt:
Hier gaan er meestal wel een drie zwaardere bieren per dag door (verspreid over een avond), in het weekend wordt dit tegenwoordig al eens rode wijn. Teveel dus.
Enerzijds ben ik een enorme bierliefhebber met een voorliefde voor blonde bieren en trappisten maar ik merk ook dat het ondertussen een gewoonte is geworden van 'iets' bij de hand te hebben tijdens het koken, voor tv... en wordt het tijd om te minderen of gewoonweg volledig te stoppen.

Tegenwoordig drink ik enkel nog een licht biertje vlak na het werk of het sporten genre Westmalle Extra (<5%). Aangezien ik niet graag frisdrank drink gaat er 's avonds wel eens een 0% alcohol biertje open, er zijn er tegenwoordig wel redelijk wat goede te vinden.
Voel ik mij nu beter? Nee, helemaal niet (sorry Evi Hanssen), maar zal wel gezonder zijn en mijn gewicht moet echt wel wat meer onder controle gehouden worden met de leeftijd die omhoog gaat.
 
Ik drink alleen nog maar bij gelegenheden en nooit thuis. De katers de dag(en) erna zijn me dat ene plezier niet meer waard.
Maar als je telkens met een kater zit: drink je dan niet teveel of kan je gewoon niet goed tegen alcohol? Als ik een halve fles wijn drink of een tweetal zware bieren heb ik de dag nadien geen kater, maar sommige mensen zijn daar wel gevoelig aan. Als ik telkens zou ontwaken met een kater, zou ik ook niet geneigd zijn om nog vaak te drinken.
 
Maar als je telkens met een kater zit: drink je dan niet teveel of kan je gewoon niet goed tegen alcohol? Als ik een halve fles wijn drink of een tweetal zware bieren heb ik de dag nadien geen kater, maar sommige mensen zijn daar wel gevoelig aan. Als ik telkens zou ontwaken met een kater, zou ik ook niet geneigd zijn om nog vaak te drinken.
Ik ben beginnen drinken rond mijn 17. In ons bende was het de gewoonte dat iedereen hem zat dronk. Ik merkte toen wel dat ik sneller dronken werd dan anderen maar vond dat toen vooral een voordeel, gezien dat goedkoper was. In die periode had ik weinig tot geen last van katers. Die zijn pas beginnen opzetten in mijn 20'ers.
Door in andere vriendengroepen terecht te komen, kwam ik tot de vaststelling dat mijn drankgebruik eigenlijk overdreven was. Ik dronk alleen in het weekend maar als ik eraan begon was het voor mij zat te drinken. Bij sommige groepen stond ik gekend als 'de zatten' of 'het zwijn' terwijl dat bij mijn middelbare schoolvrienden doodnormaal was.
Naarmate ik ouder werd, is mijn drankgebruik serieus geslonken omdat de katers alsmaar heftiger waren. Terwijl ik vroeger tot 2x avonden na elkaar kon zuipen, had ik nu soms katers tot woensdag na de zaterdagavond door te zakken.
Een drietal jaar geleden heb ik mijn vriendin leren kennen, en door haar is mijn alcoholgebruik op een aanvaardbaar niveau gekomen. Ik heb soms nog uitspattingen maar daar kan ik mee leven. Maar met haar erbij, loopt het veel minder uit de hand, en dat vind ik dik OK. Ik heb dat nodig, toen ik single was, stond er geen rem op. Dat leidde dan tot veel geld uitgeven, genante situaties met zwarte gaten en niet meer weten wat je tegen wie gezegd hebt, etc.
 
Interessante topic. Ik ben serieus aan het overwegen om alcohol helemaal te verbannen uit mijn geheelonthouders. Niet dat ik nu elke dag drink maar heb wel moeite om mate te houden als ik het toch doe. Ben nu een "dry January" aan het doen en dat gaat verbazingwekkend vlot, dus daarom het maar indefinite doortrekken. Zijn er bij de BG geheelonthouders mensen die recent zijn gestopt met alcohol consumptie?
Hierzo :)

Dit jaar heb ik nog maar één avond eens drie glazen wijn gedronken en dat was het. Voordien was het makkelijk 2 avonden per week 3-5 consumpties (met hier en daar een uitspatting). Ik wil wat vermageren en dat past er natuurlijk bij. En het gaat ook bij mij eigenlijk opvallend vlot.

Ik heb wel wel voorgenomen nog één dag per maand te zondigen. Maar beperkt he, niet zuipen tot ik niet meer op mijn benen kan staan :)
 
Doe mee met Dry January en ben t kotsmoeër dan kotsmoe. Afgelopen 3 weekends totaal geen zin gehad om buiten te komen gezien ik met m'n vrienden enkel gemeen heb dat we veel (te veel) drinken, roken ( als ik heb gedronken) en voetbal.
Uiteindelijk heb ik standaard een kater,voel me overreden door een vrachtwagen en op mentaal is 't al helemaal om over te zwijgen the day after.
Uiteindelijk blijf ik dan te serieus en kijk dan te veel naar m'n gsm + merk ik dat ik toch liever thuiszit gezien het precies als een job aanvoelt.
Af en toe een weekend weekendje skippen mss nog wel uit gezondsheidsoverwegingen gezien ik toch dieper slaap, helderder ben en t niet rotzooit met mn medicatie.

PS: ik drink feitelijk alleen vrijdag of zaterdag, maarja als 't gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan