Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Maar dat is toch ook al een vrij "extreme" denkwijze om het zo te zeggen. Want eet je dan ook nooit eens iets gefrituurd of iets vettigs?
Extreem zou ik niet zeggen, eerder logisch.

Waarom geven we onze huisdieren dan geen cola i.p.v. water bijvoorbeeld? Die zouden dat misschien ook lekkerder vinden?

Ik eet ook al veel gezonder dan vroeger. Toen was dat meestal 1x McDonalds per week. Nu ben ik al zeker een jaar niet meer geweest. Eet veel meer rijst en groenten. Er zal wel nog eens iets vettig tussenzitten, maar ik probeer er wel op te letten.

Waarom geven we onze huisdieren dan geen cola i.p.v. water bijvoorbeeld? Die zouden dat misschien ook lekkerder vinden?

Ik eet ook al veel gezonder dan vroeger. Toen was dat meestal 1x McDonalds per week. Nu ben ik al zeker een jaar niet meer geweest. Eet veel meer rijst en groenten. Er zal wel nog eens iets vettig tussenzitten, maar ik probeer er wel op te letten.
Ik denk dat je niet wil weten wat mensen hun huisdieren soms toestoppen. :p

Ik snap uw punt ergens wel, maar het is wel vrij extreem natuurlijk. We geven onze huisdieren geen cola omdat dat veel kost... Als ze iets op de markt brengen, en dieren blijken dat lekkerder te vinden en het is niet duurder, dan zal dat ook wel gegeven worden (cfr: van die droge korrels ipv vers vlees...)

Frisdrank is vooral ongezond door de suikers (op te lossen door light/zero variant) en zuren. Buiten voor uw tanden valt die impact eigenlijk nog wel mee, zolang je niet overdrijft natuurlijk. Nu eet je bvb veel rijst, ik gok omdat daar minder koolhydraten inzitten. Maar bvb het arsenicum dat in rijst zit, is nu ook niet bepaald gezond...

Ik drink wel graag bier, maar ben op een gegeven moment eens met een "open mind" begonnen met alcoholvrij bier te drinken. En dat is eigenlijk even lekker (en soms zelfs lekkerder). Maar, het is wel zo dat je op café nog steeds raar wordt bekeken als je dat bestelt. Meestal door mensen die nog nooit alcoholvrij bier gedronken hebben.

Maar ze drinken dan allemaal niet om zat te worden ze...
Er zijn (veel) zware bieren waar geen alcoholvrije variant van bestaat, dus die zal ik dan heel zelden wel eens drinken. Maar voor de rest zijn er maar heel weinig alcoholische dranken die ik specifiek lekker vind (Martini bvb).
Ik denk toch dat velen geen (speciaal)bier drinken om zat te worden hoor. Alcohol is nu eenmaal onderdeel van de complexe smaak van zo'n bier. Ik wil best geloven dat alcoholvrijbier niet dezelfde "status" of "stoerheidsfactor" bezit bij een deel van de bevolking, maar verder gaat het bij die alcoholvrije bieren ook meestal om (vaak minder geslaagde) versies van eerder lichte en eenvoudige bieren zoals bv. pils. De dag dat men werkelijk een alcoholvrije versie op de markt kan brengen van bv. een trappistenbier zullen velen wel overschakelen.

Persoonlijk vond ik de meeste alcoholvrije bieren die ik al heb geproefd niet echt geweldig.

Ik denk toch dat velen geen (speciaal)bier drinken om zat te worden hoor. Alcohol is nu eenmaal onderdeel van de complexe smaak van zo'n bier. Ik wil best geloven dat alcoholvrijbier niet dezelfde "status" of "stoerheidsfactor" bezit bij een deel van de bevolking, maar verder gaat het bij die alcoholvrije bieren ook meestal om (vaak minder geslaagde) versies van eerder lichte en eenvoudige bieren zoals bv. pils. De dag dat men werkelijk een alcoholvrije versie op de markt kan brengen van bv. een trappistenbier zullen velen wel overschakelen.

Persoonlijk vond ik de meeste alcoholvrije bieren die ik al heb geproefd niet echt geweldig.

Dit hé, de alcohol bepaalt mee de smaak van het bier.

@anders. , "En dat is eigenlijk even lekker (en soms zelfs lekkerder)", ge zijt nen barbaar en een proleet. :eviltongue:
:tongue:

Dit hé, de alcohol bepaalt mee de smaak van het bier.

@anders. , "En dat is eigenlijk even lekker (en soms zelfs lekkerder)", ge zijt nen barbaar en een proleet. :eviltongue:
:tongue:
Maar net zo goed bepaalt het gebrek aan alcohol de smaak van het alcoholvrije bier. Alcoholvrije Palm is bvb een pak beter dan de gewone, heeft een veel complexere smaak.

Veel van die alcoholvrije varianten hebben trouwens complexere smaken, net omdat alcohol de smaak vermindert. Alleen is complexer niet altijd beter... Hier staat trouwens altijd alcoholvrij Leffe in de koelkast. Ik vind dat heel geslaagd.

Maar net zo goed bepaalt het gebrek aan alcohol de smaak van het alcoholvrije bier. Alcoholvrije Palm is bvb een pak beter dan de gewone, heeft een veel complexere smaak.

Veel van die alcoholvrije varianten hebben trouwens complexere smaken, net omdat alcohol de smaak vermindert. Alleen is complexer niet altijd beter... Hier staat trouwens altijd alcoholvrij Leffe in de koelkast. Ik vind dat heel geslaagd.
Palm is sowieso niet te zuipen. Barbaar, niet meer of minder. :smile:

Palm en Leffe zijn nu volgens mij ook niet de meest complexe, hoog aangeschreven bieren. Ik drink wel eens graag Palm ( :eviltongue: @stungunner ) dus ik ben benieuwd naar de alcoholvrije variant. De alcoholvrije Affligem vond ik ook nog drinkbaar.

Leffe ben ik ook niet echt fan van dus de alcoholvrije ga ik me niet aan wagen. Affligem wel best lekker, maar dan vnl de Tripel, ik vermoed dat de alcoholvrije eerder een Blond copy zal zijn?

Leffe ben ik ook niet echt fan van dus de alcoholvrije ga ik me niet aan wagen. Affligem wel best lekker, maar dan vnl de Tripel, ik vermoed dat de alcoholvrije eerder een Blond copy zal zijn?
Jup, ik denk dat meer alcoholische bieren sowieso moeilijker zijn om alcoholvrije varianten van te maken.

6-10 per week in een normale week. Al zal dat meer zijn nu tijdens de kerstperiode en wanneer ik op vakantie ben en zo (in een all-in zal dat eerder 10 per dag zijn, maar dat is dan redelijk goed verspreid over de dag waardoor ik dan ook niet echt dronken word :))

Laatst bewerkt:
Ik zie drinken dan ook als iets fundamenteel voor uw lichaam en zie dus niet in waarom ik andere “brol” zou binnen gieten dan wat nodig is. Komende van iemand die relatief veel frisdrank dronk.

Nu zie ik frisdrank als de grootste brol die er bestaat. Alcohol zit in dezelfde categorie, je maakt er letterlijk uw lichaam mee kapot.

Beetje dezelfde analogie dat ik niet rook, waarom zou ik voor mijn plezier iets slecht inademen?

Door dit topic te lezen verschiet ik er echt van hoeveel mensen er zelfs dagelijks alcohol drinken.

Vind ik ook al redelijk heavy.
Alles met mate lijkt mij ideaal.
Ik denk niet dat een paar alcoholische eenheden per week per se slecht zijn voor uw lichaam.
(Er zijn studies terug te vinden over bvb de mogelijks potentiële voordelen van enkele glazen rode wijn per week)

En hoe meer regels je jezelf oplegt in het leven, hoe stresserender alles wordt (ik spreek dan voor mezelf).
Want als je deze denkwijze doortrekt: waarom zou je nog zonder filterend masker buiten rondlopen, alle schadelijke gassen die je mogelijks zou kunnen inademen. Of waarom zou je soms nog eens laat opblijven, want je lichaam heeft voldoende slaap nodig.
Idem met vele andere voedingsmiddelen die quasi geen voedingswaarde aanleveren...

Ik denk niet dat een paar alcoholische eenheden per week per se slecht zijn voor uw lichaam.

Bron: Voedingscentrum
Nee, alcohol is niet gezond. Eventuele voordelen van alcohol wegen niet op tegen de nadelen voor de gezondheid. Een glas alcohol per dag kan het risico op bepaalde ziektes, zoals borstkanker, vergroten. Het advies is daarom om geen alcohol te drinken of in elk geval niet meer dan 1 glas per dag. Dit advies is hetzelfde voor mannen en vrouwen.

Bron: Hartstichting
Maximaal 1,5 glas alcohol per dag beschermt je mogelijk tegen hart- en vaatziekten, maar het vergroot tegelijkertijd de kans op andere aandoeningen.

Vind ik ook al redelijk heavy.
Alles met mate lijkt mij ideaal.
(Er zijn studies terug te vinden over bvb de mogelijks potentiële voordelen van enkele glazen rode wijn per week)

En hoe meer regels je jezelf oplegt in het leven, hoe stresserender alles wordt (ik spreek dan voor mezelf).
Want als je deze denkwijze doortrekt: waarom zou je nog zonder filterend masker buiten rondlopen, alle schadelijke gassen die je mogelijks zou kunnen inademen. Of waarom zou je soms nog eens laat opblijven, want je lichaam heeft voldoende slaap nodig.
Idem met vele andere voedingsmiddelen die quasi geen voedingswaarde aanleveren...
Die studies over alcohol moet je wel met een korrel zout nemen:

Die studies over alcohol moet je wel met een korrel zout nemen:

Voor zover ik begrepen heb (heb het filmpje niet gezien), maar komt het er in praktijk op neer op (iets soortgelijk aan):
vrouwen tussen 50 en 60 met voorafgaande hart en vaatziekten hebben een licht positief effect van het drinken van 1 glas alcohol per dag. En dat fabeltje van die rode wijn, dat komt door de voedingsstoffen die in de druiven zitten, dat komt in de verste verte nog niet in de buurt van de negatieve effecten van de alcohol.

Volgens mij heerst er in de poll wel verwarring tussen de 'eenheden alcohol' en consumpties.

Een doorsnee trippel of trappist gaat van 3-5 units
Een doorsnee Belgisch pintje is 2 units

Heb het voor mijzelf uitgerekend en zal toch gemiddeld aan 20-24 units per week zitten (dank u Corona lockdown en soms moedeloos thuis zitten...)

Pre-corona 15 units gemiddeld

Volgens mij heerst er in de poll wel verwarring tussen de 'eenheden alcohol' en consumpties.

Een doorsnee trippel of trappist gaat van 3-5 units
Een doorsnee Belgisch pintje is 2 units

Heb het voor mijzelf uitgerekend en zal toch gemiddeld aan 20-24 units per week zitten (dank u Corona lockdown en soms moedeloos thuis zitten...)

Pre-corona 15 units gemiddeld
Lijkt me hoge schatting.

Doorsnee Belgisch bier = pintje van 25cl aan 5° = 1 unit
(10ml alcohol)
Zwaarder bier zal rap 1,7 tot 2,5 units zijn

Lijkt me hoge schatting.

Doorsnee Belgisch bier = pintje van 25cl aan 5° = 1 unit
(10ml alcohol)
Zwaarder bier zal rap 1,7 tot 2,5 units zijn
Bestaat er ergens een officiële site met tabellen?
Want toen ik daarstraks snel alles even door Google haalde geeft de ene plaats pint x 1,5 units en op een andere site 2 units voor dezelfde hoeveelheid.
Hetzelfde voor de zwaardere bieren.

Maakt alles wat verwarrend.

En als jouw cijfers juist zijn mag ik mijn antwoord veranderen naar 10-12,5 units :woohoo:

Bestaat er ergens een officiële site met tabellen?
Want toen ik daarstraks snel alles even door Google haalde geeft de ene plaats pint x 1,5 units en op een andere site 2 units voor dezelfde hoeveelheid.
Hetzelfde voor de zwaardere bieren.

Maakt alles wat verwarrend.

En als jouw cijfers juist zijn mag ik mijn antwoord veranderen naar 10-12,5 units :woohoo:

Terug
Bovenaan