In de rand van dit topic ben ik eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die van zichzelf vinden (of in het verleden vonden) dat hun drankgedrag problematisch is en daar ook iets aan gedaan hebben of aan zouden willen doen (en dan bedoel ik niet alcoholverbruik minderen puur voor een algemenere gezondheid, net zoals ge ook vettig eten probeert te minderen enz)
Want waar ge die lijn legt is natuurlijk iets dat nogal subjectief bekeken kan worden. Ge hebt op zich wel de aanbevolen maximum hoeveelheden per week die door bepaalde gezondheidsorganisaties worden gehanteerd, al heeft dat imo nog niet echt te maken met problematisch drankgebruik.
Problematisch wordt het voor mij wanneer ge alcohol nodig hebt om te functioneren en wanneer uw alcholgebruik (of het gebrek er aan) uw dagelijks leven begint te verstoren en uw omgeving er onder leidt: uw werk en huishouden verwaarlozen, financiële problemen, ruzies met partner, uzelf veelvuldig verwonden door ongelukjes, gerechtelijke gevolgen, ...
Dat staat imo nog los van het vinden dat bepaalde situaties op zich onvoorwaardelijk samen gaan met alcohol, maar er op zich wel zonder alcohol kunnen functioneren in die situaties. Voor veel mensen zal een avondje feesten leuker zijn mét alcohol, maar dat betekent niet dat ge u fysiek en mentaal slecht begint te voelen als ge een avond zou moeten feesten zonder alcohol.
Dat er de voorbije weken bijvoorbeeld geen drank meer geserveerd mocht worden in het voetbal, vond ik jammer aangezien voetbal gaan kijken nu eenmaal in mijn ogen gepaard gaat met gezellig een pint pakken met kameraden. Maar dat dat onvoorwaardelijk samenhoort is er eerder iets dat tussen de oren zit, want uiteindelijk heb ik me tijdens die matchen nog altijd genoeg geamuseerd (of was het gebrek aan bier alleszins geen reden dat ik me minder geamuseerd zou hebben, het niveau van het voetbal daarentegen

)