Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Moeilijk in te schatten, maar ik denk gemiddeld gezien 5 eenheden per week. Ik kan best genieten in het weekend van een glas wijn bij het eten (thuis of op restaurant) of een gin tonic als aperitief, maar dat gebeurt absoluut niet alle weken. Met de feestdagen en op vakantie wordt er vaak wel dagelijks wijn gedronken bij het avondeten (gemiddeld 2 glazen per avond per persoon). Ik drink nooit door de week. Ook geen fan van (dure) cocktails.

Aangezien mijn familie een fantastische aanleg heeft voor alcoholconsumptie, drink ik zelf bijna niet. Ik drink een glaasje mee als mijn man een fles open doet maar dat is nog geen zes keer per jaar en blijft bij 1 glaasje van de fles. Met Kerst heb ik bijvoorbeeld niet gedronken.
Jíj bent gewoon alles aan het opsparen voor oudejaarsavond natuurlijk! 😈

Moeilijk in te schatten, maar ik denk gemiddeld gezien 5 eenheden per week. Ik kan best genieten in het weekend van een glas wijn bij het eten (thuis of op restaurant) of een gin tonic als aperitief, maar dat gebeurt absoluut niet alle weken. Met de feestdagen en op vakantie wordt er vaak wel dagelijks wijn gedronken bij het avondeten (gemiddeld 2 glazen per avond per persoon). Ik drink nooit door de week. Ook geen fan van (dure) cocktails.
Geen fan omdat ze duur zijn? Of omdat je ze niet de moeite vind?

Navenant ik helemaal niet veel mag drinken (ongeval gehad), drink ik echt te veel. Heb nu zelfs 't gevoel dat m'n concentratie en geheugen aangetast is, tot bijna m'n fijne motoriek :unsure:. Altijd weggelachen en gezegd dat ik dan net zo goed m'n graf in kan springen, want ge mag al niet eten wat ge wilt zonder vet te worden, niet drinken wat ge wilt zonder eens aangeschoten tot zat te zijn want ja, ik vind dat eens fijn.

Drink enkel in 't weekend :vrijdag en zaterdag, 90% vd gelegenheden speciaalbieren sinds lockdowns, op café pils en eens tripel of blond biertje.
Heb nu sinds de 26ste wel 't gevoel dat er precies vertraging zit op m'n hersenen.
Voorbije jaren - uitgezonderd 2020 - niet gedronken met de maand januari, misschien beter om dit langer te rekken...

Ik merk wel dat mijn alcoholconsumptie hoog ligt t.o.v. de rest van dit forum. Best confronterend. :biglaugh:
Mij valt me op dat er hier best veel zijn die nauwelijks alcohol drinken. En toch blijft er een sociale druk zijn op alcoholgebruik, puur omdat diegenen die wel alcohol drinken harder opvallen.

Mij valt me op dat er hier best veel zijn die nauwelijks alcohol drinken. En toch blijft er een sociale druk zijn op alcoholgebruik, puur omdat diegenen die wel alcohol drinken harder opvallen.
Drinken is een socio-culturele norm. Als er iets te vieren valt, is dat zelden zonder alcohol. En een nieuwjaarsreceptie zonder alcohol voelt voor mij toch ook minder feestelijk aan. Niet dat ik dan van plan ben me lazarus te zuipen, maar ik apprecieer een goed glas alcohol wel en dat heeft voor mij ook een meerwaarde. Heb ik alcohol nodig om me te amuseren? Niet per sé, maar dat hangt af van de setting. Zit ik op café? Dan heb ik daar graag een glas alcohol bij. Ben ik met vrienden op wandel in een bos? Dan heb ik geen nood aan alcohol, maar ik amuseer me even goed.

Maar ik denk er niet aan iemand scheef te bekijken omdat die op café geen alcohol wil drinken.

Drinken is een socio-culturele norm. Als er iets te vieren valt, is dat zelden zonder alcohol. En een nieuwjaarsreceptie zonder alcohol voelt voor mij toch ook minder feestelijk aan. Niet dat ik dan van plan ben me lazarus te zuipen, maar ik apprecieer een goed glas alcohol wel en dat heeft voor mij ook een meerwaarde. Heb ik alcohol nodig om me te amuseren? Niet per sé, maar dat hangt af van de setting. Zit ik op café? Dan heb ik daar graag een glas alcohol bij. Ben ik met vrienden op wandel in een bos? Dan heb ik geen nood aan alcohol, maar ik amuseer me even goed.

Maar ik denk er niet aan iemand scheef te bekijken omdat die op café geen alcohol wil drinken.
Jij niet, en veel mensen niet als je een cola ofzo besteld. Maar je zou eens de proef op de som moeten nemen en alcoholvrij bier bestellen. Dan is het zelfs niet uitzonderlijk dat de garcon u scheef bekijkt.

In de rand van dit topic ben ik eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die van zichzelf vinden (of in het verleden vonden) dat hun drankgedrag problematisch is en daar ook iets aan gedaan hebben of aan zouden willen doen (en dan bedoel ik niet alcoholverbruik minderen puur voor een algemenere gezondheid, net zoals ge ook vettig eten probeert te minderen enz)

Want waar ge die lijn legt is natuurlijk iets dat nogal subjectief bekeken kan worden. Ge hebt op zich wel de aanbevolen maximum hoeveelheden per week die door bepaalde gezondheidsorganisaties worden gehanteerd, al heeft dat imo nog niet echt te maken met problematisch drankgebruik.

Problematisch wordt het voor mij wanneer ge alcohol nodig hebt om te functioneren en wanneer uw alcholgebruik (of het gebrek er aan) uw dagelijks leven begint te verstoren en uw omgeving er onder leidt: uw werk en huishouden verwaarlozen, financiële problemen, ruzies met partner, uzelf veelvuldig verwonden door ongelukjes, gerechtelijke gevolgen, ...

Dat staat imo nog los van het vinden dat bepaalde situaties op zich onvoorwaardelijk samen gaan met alcohol, maar er op zich wel zonder alcohol kunnen functioneren in die situaties. Voor veel mensen zal een avondje feesten leuker zijn mét alcohol, maar dat betekent niet dat ge u fysiek en mentaal slecht begint te voelen als ge een avond zou moeten feesten zonder alcohol.

Dat er de voorbije weken bijvoorbeeld geen drank meer geserveerd mocht worden in het voetbal, vond ik jammer aangezien voetbal gaan kijken nu eenmaal in mijn ogen gepaard gaat met gezellig een pint pakken met kameraden. Maar dat dat onvoorwaardelijk samenhoort is er eerder iets dat tussen de oren zit, want uiteindelijk heb ik me tijdens die matchen nog altijd genoeg geamuseerd (of was het gebrek aan bier alleszins geen reden dat ik me minder geamuseerd zou hebben, het niveau van het voetbal daarentegen :laugh: )

Dit forum is niet representatief voor de samenleving natuurlijk, dezelfde opmerking werd gemaakt in het topic over roken. De gemiddelde scholingsgraad ligt hier volgens mij al hoger dan algemeen om iets te zeggen.

Volgens mij vind je hier dan ook procentueel meer "bewuste" consumenten dan in de brede samenleving, mensen die inzitten met mogelijk negatieve gevolgen.

Dit forum is niet representatief voor de samenleving natuurlijk, dezelfde opmerking werd gemaakt in het topic over roken. De gemiddelde scholingsgraad ligt hier volgens mij al hoger dan algemeen om iets te zeggen.

Volgens mij vind je hier dan ook procentueel meer "bewuste" consumenten dan in de brede samenleving, mensen die inzitten met mogelijk negatieve gevolgen.

In tegenstelling tot bij roken, neemt het alcoholgebruik volgens mij wel niet toe naarmate de scholingsgraad daalt. (de manier waarop alcohol genuttigd wordt mogelijk wel).

Ik drink heel graag Stella en Corona en Peroni etc...
Maar in mijn familie is drinken een probleem, mijn grootvader heeft zen eigen kapot gedronken en mijn Vader is ook een zuipschuit, zelfs mijn zus drinkt veel lol
Ik blijf er vanaf, drink echt bijna nooit meer, maanden en maanden niks meer.
Roken ben ik ook gestopt en de andere nest ook al , 20jaar en heel tevreden van mijn keuze, misschien wel het best ik ooit gedaan heb.

Na de karatetraining op vrijdag drinkt bijna iedereen alcohol. Binnen de gevechtsporten klinkt soms: hoe steviger ze trainen, hoe meer ze drinken...en wij trainen nogal stevig :D Het is sowieso al een nichesport en we hangen meer aan elkaar dan in andere sporten...dat helpt ook niet echt. Niet dat iedereen steevast zat naar huis gaat, maar dat komt wel al eens voor. Ik drink dan uitsluitend trappisten en dan zit je na 2-3 Chimay's (en daar blijft het ook bij) makkelijk aan die tien eenheden op één avond. De rest van de week is echter heel wat kalmer. Het laatste jaar komt het ook geregeld voor dat ik met mijn vrouw een flesje wijn open doe, maar meer dan 1 fles per week is dat niet. Trappist en bubbels uitsluitend in gezelschap, meestal op locatie/feesten. Om samen te vatten: ik zit normaal dus iets over de 10 eenheden per week, in deze periode gaat dat natuurlijk makkelijk naar de 20. Het enige wat helpt is dat ik nogal klein en mager ben, dus ik weet er ook snel van als ik te veel op heb...en dan stop ik onmiddellijk. Meestal ligt die limiet ook op 3 stevige trappisten op een avond.

Bon misschien een kleine uitzondering tot de geen alcohol in de week regel. Vandaag de kinderkamer geschilderd en na hard labeur heb ik toch ook wel een drankje verdiend. Dan heb ik niets aan ne cola :D

Terug
Bovenaan