Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Ik heb zelf op meer dan 20 eenheden geklikt.
(Bijna) elke vrijdag na het werk is het met de vrienden op cafe en dan is het vaak toch redelijk stevig.
Zaterdag gaan we dan vanaf 17u ongeveer ook op cafe, dat hoeft niet laat uitlopen maar het verbruik loopt toch snel op.
In de week is het thuis dan eens een trappist na het werk (niet dagelijks).

Eerder geheelonthouder
2-3 keer per jaar een glas/cocktail Bellini, maar meer niet eigenlijk niet

Laatst bewerkt door een moderator:
Meestal een gewoon pintje per dag bij of na het eten, maar er zijn ook dagen dat dat wegvalt. Heel af en toe eens een zwaarder bier of een glas wijn. Ik ben niet verslaafd, maar 'k heb het wel nodig :unsure:

Geheelonthouder.

Heb nooit veel alcohol gedronken (2-3 eenheden per jaar) en sinds september vorig jaar overgeschakeld op enkel water.
Drink dus al meer dan een jaar enkel water en nog geen seconde last van gehad.

Begrijp ik volledig ivm die controle kwijtraken.
Eenmaal spacecake gegeten en nooit meer.
De mindfuck die volgde was verschrikkelijk.
Weten dat je voor het komende uur "vastzat", geen uitweg hieruit zien omdat je weet dat je het middel moet laten uitwerken...
Ge gaat dan ook geen edibles eten (spacecake) als ge weed niet gewend zijt. Edibles komen véél harder aan dan gewoont een joint en duren ook veel langer. De truk is om de "grens" te zoeken waar ge comfortabel zit zonder dat ge begint te freaken. Iedereen heeft zo een grens. Weed vapen is veel beter dan joints of edibles, daarme kunt ge gecontroleerd uw "high" beheren :wink:, plus het is ook niet zo slecht voor uw gezondheid als weed roken in een joint.

Dat terzijde drink ik zelden alcohol. Een goed glas wijn met een lekker maaltijd op restaurant of thuis kan wel eens smaken, maar ik ben niet iemand die zomaar efkes doordeweeks alcohol gaat drinken. Enkel met gelegenheden dus. Het is ook gewoon slecht voor uw lichaam en ik voel mij schuldig als ik alcohol drink. Wetende dat ik mijn lichaam schade berokken voor gewoon tijdelijk genot. Maar ik wel begrijpen dat het zo populair is want damn soms is het wel echt lekker.

Ik heb geheelonthouder aangeduid, maar eigenlijk is het mss 2 à 3 consumpties per jaar. En dit zijn dan cocktails. Ik lust ook geen bier/wijn ofzo. Ik mis het ook niet. Doordat ik zo weinig drink, is 1 cocktail al genoeg om tipsy te zijn natuurlijk, dan stop je ook al snel na 1ne :)

Drink geen alcohol meer sinds mijn 18. De zuipcultuur die er heerste onder studenten deed me beseffen dat ik geen alcohol nodig heb om me te amuseren of om een leukere avond te hebben. Koppig als ik was ben ik gewoon gestopt met drinken, nooit spijt van gehad.

Ik merk dat de reacties op het niet drinken van alcohol veel beter zijn geworden dan pakweg 10 jaar geleden. Ik heb jarenlang van mensen verbaasde reacties gehoord en de vraag om toch niet mee te drinken voor de gezelligheid (want het is leuker voor anderen omdat ik een pint drink ipv water). Wat me wel al opviel de voorbije jaren is dat je als niet alcoholdrinker bij single vrouwen een stuk interessanter wordt. :unsure:
Ik haat de reacties van anderen ook. Ik zeg dat ik geen alcohol nodig heb om me te amuseren.

Ik vind het niet lekker, vroeger niet en nog steeds niet. Er zijn een aantal dingen die ik beter tot wel binnenkrijg maar ik ben onderhand al zo gewend om niet te drinken dat het voor mij vreemd aanvoelt om wel te drinken.
Ik snap ook die druk niet dat alcohol drinken zo normaal moet zijn en dat ge dus zelfs als ge het niet lekker vindt moeite zou moeten doen om het lekker te leren vinden 🤷‍♀️ .
Niemand schiet in een kramp als ge zegt dat ge geen koffie of thee lust bv, maar ho maar bij alcohol! Dat moet ge toch lusten!

Ik denk dat mensen zich geconfronteerd voelen met hun eigen ongezonde gewoontes dan. Beetje gelijk een slaatje eten in een McDonalds.
Ik lust geen rode wijn.
Het aantal keren dat ik al te horen heb gekregen dat dat is omdat ik nog geen goede rode wijn heb gedronken :rolleyes:

Ik heb op 6-10 gestemd. Mijn gemiddelde wordt wel “verdund” o.w.v. co-ouderschap; de weken met kinderen drink ik vrijwel geen alcohol. Ik drink ook praktisch nooit alleen thuis (heel uitzonderlijk mss eens een overschotje wijn van in het weekend om het niet weg te moeten gieten).

Bijgevolg dus wel pieken, meestal op vrijdag/zaterdag die het gemiddelde omhoog trekken.

6-10 aangeduid.

Drink tegenwoordig wel altijd duvel. 1-2x per week gaan we op cafe en 1-2x per week zitk bij vrienden. Bij vrienden is t dan 1-2 duvels, op café kan dat snel oplopen naar een stuk of 5.

Ik drink weinig alcohol en heb er geen probleem mee om het in sociale context af te wijzen.
Maar wat is de reden van een geheelonthouder om helemaal geen alcohol te drinken?
En hier binnen de respondenten zijn er nogal redelijk wat precies...
De sprong tussen 0-5 eenheden per week en geheelonthouder is gewoon gigantisch groot?

Ik drink zelf één keer per maand één of twee glazen wijn, denk ik. En dan moet ik nog moeite doen om de glazen leeg te drinken, ik vergeet telkens dat die er staan, haha. Dat is totaal niet gelijk aan 5 eenheden per week, maar ook geen geheelonthouder. Maar wel meer naar die kant.

Ik heb daar ook niet echt een reden voor. Meeste alcohol vind ik niet superlekker en ik kan niet drinken om te drinken. Ook als ik op café ga hé, ik bestel echt niet elke ronde een cola of een fruitsap mee, ik drink gewoon niet zoveel op een avond? Ik kan een hele avond doen op twee multivruchtendrankjes 😄

Áls ik die één of twee glazen wel drink, is het ook wel omdat ik mij wat tipsy wil voelen die avond. Dat gebeurt ook al heel snel dan, haha. Lekker goedkoop.

Geheelonthouder.

Heb nooit veel alcohol gedronken (2-3 eenheden per jaar) en sinds september vorig jaar overgeschakeld op enkel water.
Drink dus al meer dan een jaar enkel water en nog geen seconde last van gehad.
Chapeau dat je enkel water drinkt, ik zou het niet willen omdat ik niet alleen graag geniet van lekker eten maar ook van lekker drinken. Je hebt wel "lekker" water (en daar zit effectief smaakverschil in), maar water lijkt me in eerste plaats een noodzakelijk iets te zijn in plaats van iets om van te genieten.

Tegenwoordig zelden, meestal eens 1-2 pinten op zaterdag na de voetbal.

Vroeger echter een pak meer. In mijn twintiger jaren 6/7 op café gegaan. Op een doordeweekse dag waren dat dan 5-7 pinten per avond. In het weekend tikte dat toch snel 15+ pinten per dag aan. Maar ik durf wel gerust te zeggen dat ik geen probleem heb of ooit gehad heb (in before "Ik heb het gewoon nodig" gif). Want ik heb nooit het gevoel gehad dat ik het nodig had, ik werd ook niet nerveus of angstig als ik geen alcohol kon drinken. En ik ben toch ook van de ene dag op de andere gewoon gestopt met drinken enkele jaren zonder ook maar enige vorm van afkicken of zin krijgen.

Begrijp ik volledig ivm die controle kwijtraken.
Eenmaal spacecake gegeten en nooit meer.
De mindfuck die volgde was verschrikkelijk.
Weten dat je voor het komende uur "vastzat", geen uitweg hieruit zien omdat je weet dat je het middel moet laten uitwerken...

Ik kan jou ten zeerste aanraden nooit psychedelica te gebruiken.

Of nee, eigenlijk moet ik het iedereen ten zeerste wel aanraden :(

Laatst bewerkt:
Ik drink wel graag bier, maar ben op een gegeven moment eens met een "open mind" begonnen met alcoholvrij bier te drinken. En dat is eigenlijk even lekker (en soms zelfs lekkerder). Maar, het is wel zo dat je op café nog steeds raar wordt bekeken als je dat bestelt. Meestal door mensen die nog nooit alcoholvrij bier gedronken hebben.

Maar ze drinken dan allemaal niet om zat te worden ze...
Er zijn (veel) zware bieren waar geen alcoholvrije variant van bestaat, dus die zal ik dan heel zelden wel eens drinken. Maar voor de rest zijn er maar heel weinig alcoholische dranken die ik specifiek lekker vind (Martini bvb).

Chapeau dat je enkel water drinkt, ik zou het niet willen omdat ik niet alleen graag geniet van lekker eten maar ook van lekker drinken. Je hebt wel "lekker" water (en daar zit effectief smaakverschil in), maar water lijkt me in eerste plaats een noodzakelijk iets te zijn in plaats van iets om van te genieten.
Ik zie drinken dan ook als iets fundamenteel voor uw lichaam en zie dus niet in waarom ik andere “brol” zou binnen gieten dan wat nodig is. Komende van iemand die relatief veel frisdrank dronk.

Nu zie ik frisdrank als de grootste brol die er bestaat. Alcohol zit in dezelfde categorie, je maakt er letterlijk uw lichaam mee kapot.

Beetje dezelfde analogie dat ik niet rook, waarom zou ik voor mijn plezier iets slecht inademen?

Door dit topic te lezen verschiet ik er echt van hoeveel mensen er zelfs dagelijks alcohol drinken.

Het aantal alcoholconsumpties afgelopen jaar kan ik op 1 hand tellen, en dat al de afgelopen 5 jaar.
Het zegt me totaal niets... De enige vraag die ik me stel als ik dan van die beschonken/bezopen toestanden zie: 'Wat heb je er aan?'

Ik zie drinken dan ook als iets fundamenteel voor uw lichaam en zie dus niet in waarom ik andere “brol” zou binnen gieten dan wat nodig is. Komende van iemand die relatief veel frisdrank dronk.

Nu zie ik frisdrank als de grootste brol die er bestaat. Alcohol zit in dezelfde categorie, je maakt er letterlijk uw lichaam mee kapot.

Beetje dezelfde analogie dat ik niet rook, waarom zou ik voor mijn plezier iets slecht inademen?
Maar dat is toch ook al een vrij "extreme" denkwijze om het zo te zeggen. Want eet je dan ook nooit eens iets gefrituurd of iets vettigs?

Maar trek je die lijn dan ook door met eten? Eet je ook alleen maar omdat je er nood aan hebt en niet voor de smaak? Ik zoek in mijn drinken ook een meerwaarde. Ik drink uiteraard ook water, maar ook andere dranken die soms wel, soms niet gezond zijn. Een trappist is niet gezond, maar als de inname beperkt blijft is dat niet problematisch. Zelfde met eten: gefrituurd eten kan al eens smaken, ook al is de voedingsmeerwaarde soms ver te zoeken.

Terug
Bovenaan