Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Ik drink soms 6 maand niks, dan op een avond 4 glazen, dan weer maanden niks. Ik heb standaard eigenlijk weinig alcohol in huis en ik lust geen bier, dus het is wijn of cocktails, die ik eigenlijk enkel drink op restaurant of bij "speciale" gelegenheden. Ik denk dat ik in de laatste 2 jaar misschien 10 glazen alcohol op heb.

Ik hou niet van het gevoel dat alcohol me geeft, zelfs na een glas wijn voel ik het effect op mijn hoofd en lichaam en dat is gewoon niet fijn. Zelfde voor illegale drugs trouwens, niets voor mij. Wat anderen doen is hun keuze, zolang ze maar geen schade toebrengen aan anderen.
Ik ken niemand anders wiens levensstijl zo slecht aansluit bij zijn muzieksmaak :unsure:

Ik hou niet van het gevoel dat alcohol me geeft, zelfs na een glas wijn voel ik het effect op mijn hoofd en lichaam en dat is gewoon niet fijn. Zelfde voor illegale drugs trouwens, niets voor mij. Wat anderen doen is hun keuze, zolang ze maar geen schade toebrengen aan anderen.
Idem, ik dronk vroeger best veel, en kan/kon ook goed tegen alcohol. Maar met het ouder worden beseft dat ik eigenlijk niet goed overweg kan met het gevoel van de controle kwijt te zijn om kan. Bijgevolg doe ik dat ook niet meer.

Daarnaast op een gegeven moment ook wel het beginnen in vraag stellen van "is het het waard om een heel weekend mottig te zijn om 1 avond te drinken"...

Gemiddeld 0-5 per week. Soms periodes dat ik niks drink soms eens een biertje of 2 op vrijdag of zaterdagavond. En bij het weggaan wel af en toe is 2 drankjes. Heel uitzonderlijk eens wat meer. Maar gemiddeld gezien tussen 0-5.

Maar 2 maand later is het antwoord op alles dan cocaïne.

Hier echt alles afgebouwd, richting de 40 aan het gaan, en ik heb geen weerstand meer voor coke, noch drank. Koffie is de laatste paar jaar wel heilig geworden. Maar men darmen beginnen toch ook al te protesteren tegen die geweldige ochtend droppings.

Enkel nog pintjes bij het eten, zelden meer dan 2. Harde drank heb ik een kelder vol die hopelijk ooit nog wat opbrengt, want drinken komt er gewoon niet van.

"is het het waard om een heel weekend mottig te zijn om 1 avond te drinken"...
Ja want nu met Covid doe je toch NIKS tijdens het weekend! :evil:

Ba wah ik was niet mottig de dagen nadat ik 2 Gin Tonics gedronken had .. zo snel ben ik er achteraf niet mottig van ..

11-20 geantwoord.
Grote voorliefde voor speciaalbier. Ik probeer minstens 1 dag per week niet te drinken en dat lukt wel. Thuis zal het tijdens de week altijd bij 1 blijven. De vrijdag en zaterdag indien alleen thuis met het gezin 2. Ik zit ook nog eens in 2 bierclubs en heb een redelijk sociaal leven en als ik weg ga zijn het toch grotere hoeveelheden al probeer ik de laatste tijd die laatste stuks te laten voor wat ze zijn, het gaat niet meer leuker worden en de dag erop ben je tenminste frisser en nu ik wat meer sport kan ik er ook minder tegen voel ik en ik ben nochtans niets afgevallen.

Idem, ik dronk vroeger best veel, en kan/kon ook goed tegen alcohol. Maar met het ouder worden beseft dat ik eigenlijk niet goed overweg kan met het gevoel van de controle kwijt te zijn om kan. Bijgevolg doe ik dat ook niet meer.

Daarnaast op een gegeven moment ook wel het beginnen in vraag stellen van "is het het waard om een heel weekend mottig te zijn om 1 avond te drinken"...
Begrijp ik volledig ivm die controle kwijtraken.
Eenmaal spacecake gegeten en nooit meer.
De mindfuck die volgde was verschrikkelijk.
Weten dat je voor het komende uur "vastzat", geen uitweg hieruit zien omdat je weet dat je het middel moet laten uitwerken...

Begrijp ik volledig ivm die controle kwijtraken.
Eenmaal spacecake gegeten en nooit meer.
De mindfuck die volgde was verschrikkelijk.
Weten dat je voor het komende uur "vastzat", geen uitweg hieruit zien omdat je weet dat je het middel moet laten uitwerken...
Wel, op een gegeven moment in NL hetzelfde voor gehad, en gewoon zo snel mogelijk in een bed gekropen om er vanaf te zijn. En dat was voor mij echt een eye-opener. En toen kwam het besef dat alcohol eigenlijk hetzelfde is...

Hier gemiddeld 6 tot 10 per week.

Ik ben iemand die op restaurant of tijdens een terrasje quasi altijd wel bier zal pakken. Niet puur omwille van de alcohol, maar gewoon omdat ik van pakweg een cola veel minder geniet dan van een speciaalbiertje.

Thuis beperk ik alcohol meestal tot enkel in het weekend. Op vrijdag en zaterdag in de zetel genieten van een biertje, 1 of 2 als het een rustige tv-avond is, maar als m'n vriendin vroeg gaat slapen en ik de avond vul met wat muziek luisteren dan kunnen dat er wel eens 3 á 5 worden.

Ik moet toegeven dat ik wel kan genieten van de roes die alcohol veroorzaakt, maar dan enkel als dat verbonden is aan een bepaalde situatie. Tijdens zo'n avondje muziek luisteren bijvoorbeeld is het gewoon wel leuk om in die roes te verkeren. In het algemeen heb Ik echter nooit het gevoel gehad dat ik nood heb aan de roes van alcohol, en ik heb op momenten dat ik me mentaal wat minder voel ook nooit de nood gehad om problemen te vergeten door alcohol te gaan drinken. Ik kan dus genieten van aangeschoten/licht dronken te zijn maar niet in die mate dat ik er nood aan heb en dat ik het dus als problematisch ervaar (al zal zelfs de meest doorwinterde alcoholieker er zo over denken).

In mijn jeugdjaren lag m'n alcoholverbruik stukje hoger dan nu, op nachtje uitgaan of uitmatch met de voetbal ging dat dan toch al vlug tegen de 15 pinten of meer aan. Echter nooit "voorvallen" meegemaakt door het vele drinken. Gewoon veel lol enz maar geen zware blackouts, laat staan dat ik ooit op spoed beland ben ofzo. Wellicht ook wel omdat ik het tijdens het uitgaan en voetbalmatchen altijd beperkte tot pinten. Ook van katers eigenlijk zelden last gehad. Als ik vroeger op stap ging kon ik op zondagmiddag zonder al te veel problemen met een fris hoofd terug aan tafel zitten. Ook als ik nu eens wat te veel biertjes drink 's avonds dan kom ik zonder al te veel problemen m'n bed uit als de kleine om half zeven wil opstaan.

Sterke dranken hebben me nooit echt aangesproken. Als men mij wijn serveert op een feest dan zal ik dat heus wel drinken, maar uit mezelf zal ik eerder bier bestellen. En pakweg een goeie single malt kan ik heus wel appreciëren maar ik heb geen zin om me er in te verdiepen (qua kennis) en er in te investeren.

Dit weekend overigens bij de schoonfamilie een alcoholvrij kerstdiner gehad (schoonpa mag omwille van medische redenen niet meer drinken). Tijdens het eten zelf gewoon frisdrank maar als aperitief dan zoiets dat zich als cava-achtige drank wil profileren maar dan zonder alcohol. Met gewoon frisdrank tijdens het eten had ik geen probleem, ik miste de wijn of bier niet. Maar die wannabe-aperitieven zijn toch echt m'n ding niet. Niet omdat er geen alcohol in zit, maar gewoon omdat bij dranken die het échte willen nabootsen, ge het gewoon proeft dat er geen alcohol in zit en ge dan iets mist in het smakenpallet.

Laatst bewerkt:
Ik ben een goedweer drinker.

Als ik ergens op een terras in de zon zit ( zowel op horeca als thuis of bij vrienden) of bij een goeie BBQ, dan drink ik wel speciaal bierkes. Gewoon pintjes drink ik zelden.

Op een verjaardagsfeest of op restaurant drink ik bij het eten wel een glas of 2 wijn.

Voor de rest drink ik niks.

Ik ken niemand anders wiens levensstijl zo slecht aansluit bij zijn muzieksmaak :unsure:
Het gekke is dat er bij al die muziekweirdo's en middelengebruikers nooit een issue is geweest rond het nuchter zijn.

Maar inderdaad, ik zou evengoed kunnen wonen in een boomhut omgeven door paddo's en xtc-struiken. :unsure:

Ik drink weinig alcohol en heb er geen probleem mee om het in sociale context af te wijzen.
Maar wat is de reden van een geheelonthouder om helemaal geen alcohol te drinken?
En hier binnen de respondenten zijn er nogal redelijk wat precies...

Ik zie het als met eten, je moet toch eens alles geproefd of gegeten hebben.
Ik vind het niet lekker, vroeger niet en nog steeds niet. Er zijn een aantal dingen die ik beter tot wel binnenkrijg maar ik ben onderhand al zo gewend om niet te drinken dat het voor mij vreemd aanvoelt om wel te drinken.
Ik snap ook die druk niet dat alcohol drinken zo normaal moet zijn en dat ge dus zelfs als ge het niet lekker vindt moeite zou moeten doen om het lekker te leren vinden 🤷‍♀️ .
Niemand schiet in een kramp als ge zegt dat ge geen koffie of thee lust bv, maar ho maar bij alcohol! Dat moet ge toch lusten!

Ik denk dat mensen zich geconfronteerd voelen met hun eigen ongezonde gewoontes dan. Beetje gelijk een slaatje eten in een McDonalds.

Ik vind het niet lekker, vroeger niet en nog steeds niet. Er zijn een aantal dingen die ik beter tot wel binnenkrijg maar ik ben onderhand al zo gewend om niet te drinken dat het voor mij vreemd aanvoelt om wel te drinken.
Ik snap ook die druk niet dat alcohol drinken zo normaal moet zijn en dat ge dus zelfs als ge het niet lekker vindt moeite zou moeten doen om het lekker te leren vinden 🤷‍♀️ .
Niemand schiet in een kramp als ge zegt dat ge geen koffie of thee lust bv, maar ho maar bij alcohol! Dat moet ge toch lusten!

Ik denk dat mensen zich geconfronteerd voelen met hun eigen ongezonde gewoontes dan. Beetje gelijk een slaatje eten in een McDonalds.
Dit verbaast me wel. Dat jij negatief bent over alcohol?

11-20 aangeduid, maar kan gerust 20+ zijn ook. Mijn visie op alle soorten drugs (waaronder alcohol) is dan ook: zolang het je leven niet bepaalt heb ik er geen problemen mee.

Nu, vanuit professioneel standpunt is het voor mij ook moeilijk om minder te drinken. Werk als wijnverkoper en daarnaast geef ik wijnles. Ik spuw wel alles uit tijdens de les. Tijdens het werk voor degustaties ook, maar ik ga ook wel eens een pint drinken met een klant, minstens 1x/week op resto met de vrouw en dan vaak nog eens lunchen ( meestal zonder alcohol ).

Mijn vrouw drinkt ook wel graag een apero thuis, maar alleen met mij erbij, dus daar heb ik ook wel dat druk. In mijn vriendenkring wordt er ook bijna bij elke gelegenheid gedronken.

Dat maakt echter voor mij niet dat ik echt vaak zin heb in alcohol, als ik gewoon alleen thuis zit drink ik nooit.

Mee eens maar dat geldt ook omgekeerd hé ;)

De eerste die zegt: Hoe kan je nu iets met alcohol lekker vinden! Dat is bucht!
Daarop reageer ik dan: Hoe kan jij nu cola lekker vinden! Dat is bucht! :wink:

Je vindt lekker wat je zelf lekker vindt hé, ik vind niet dat iemand anders moet beginnen bepalen wat JIJ lekker vindt.

Dit verbaast me wel. Dat jij negatief bent over alcohol?
Ik ben helemaal niet negatief over alcohol. Ik ben niet tegen alcohol. Zo goed als iedereen in mijn omgeving drinkt alcohol. Ik lust het gewoon niet dus ik drink het niet 🤷‍♀️

(Ik vind in dat opzicht de term 'geheelonthouder' ook niet bij mij passen. Dat komt voor mij over als een bewuste keuze tegen alcohol en dat is het voor mij niet)

Maar waarom verbaast u dat, of Waart ge sarcastisch? :P

wat is het nut als je al zo weinig drinkt? Ik vermoed dat je weinig verandering zult merken behalve vragen op sociale aangelegenheden of (en waarom) je gestopt bent.

Gemiddeld val ik ook sowieso in de laagste categorie, na geheelonthouder. Daar dus ook op gestemd.
Het nut? Ik verwacht inderdaad niet veel verandering. Het is uit nieuwsgierigheid of het al dan niet effect heeft en voor mezelf of ik alcohol compleet achterwege kan laten. Daarbovenop ook om te zien hoe mijn omgeving dat ervaart.
Voor mij is dat voldoende nut. Het hoeft niet altijd extremen nodig te hebben om al dan niet iets te doen.

Eerder geheelonthouder door praktische omstandigheden.

Mijn vrouw heeft geen rijbewijs, waardoor ik altijd chauffeur ben en dan drink ik niet.

Ook met de komst van de kinderen zie ik vooral praktische bezwaren als ik zou thuis drinken, als er dan iets is, zou ik niet mogen rijden.

Terug
Bovenaan