Ik zeg niet dat het slechter is in het buitenland. Er zijn zeker goede redenen waarom men naar het buitenland wilt verhuizen. Ik las hier verschillende posts van mensen die dat gedaan hebben waarvan ik denk "ge hebt groot gelijk!". Maar wanneer ik dat typisch anti-België geklaag hoor herken ik mijzelf van vroeger toch altijd een beetje. Het heeft geen zin om zo te zitten klagen, maak er het beste van want die mogelijkheid heb je hier. Belgen mogen gerust wat trotster zijn. Is België perfect? Zeker niet, maar waar is dat het wel?
Ik denk dat het ook wel duidelijk is dat we in niets echt de beste zijn, maar op vele vlakken gelinkt aan comfort en welvaart scoren we gewoon goed. Die combinatie zorgt dan gewoon voor een land waar het goed leven is. Neem nu dat argument van werkdruk, hoeveel daarvan is gewoon aangeleerd gedrag: gaan werken met de griep, je verlof niet opnemen, verklaren dat je het "druk druk druk" hebt. In het merendeel van de landen kan men van onze werkdagen en verlofstelsels enkel maar dromen: de VS, Latijns-Amerika, Azië, ... Als je natuurlijk enkel wil vergelijken met Scandinavië, ja dan scoren we slechter, maar dat is daarom niet slecht op globale schaal. Via mijn vrouw hoor ik wel wat mensen uit Latijns-Amerika, en die vinden steevast dat alles hier op het gemak is, kortere werkdagen, minder werkdruk, veel verlof (20 dagen is voor hen veel), enz.
Uiteraard kan je individueel meer belang hechten aan zaken die elders beter zijn, het klimaat is zoiets. Mij maakt dat niet zoveel uit, maar er zijn veel mensen die liever in bv. Spanje zouden wonen (om een land te kiezen dat qua welvaart niet zo hard verschilt). Dus inderdaad, redenen genoeg om hier niet te blijven, en mogelijkheden genoeg om dat ook te realiseren uiteindelijk. Soms hebben mensen wel een hard geromantiseerd beeld van andere landen heb ik al gemerkt.
Wat wel klopt is dat we toch allemaal zo graag zagen en klagen over België. Nationale trots bestaat amper. Ik heb het hier al gezegd, ga als buitenlander in de VS klagen over het land en je kan ruzie krijgen, hier geeft men je vaak gelijk en begint men mee te klagen. Leuk om ook de slechte kanten te zien, maar je moet daarom de goede niet negeren.
) Nu laat ik het over mij heen gaan en trek ik er me niet veel meer van aan.