België en z'n Belgen: beste land om te leven?

@Sylverscythe zie uzelf en uw vrouw voor altijd in België blijven wonen. Want voor haar moet dit toch een cultuur schok zijn?
Goede vraag. De cultuurshock was vooral het sociale, zie ook mijn eerste post, zo de heel verschillende manier om met elkaar om te gaan. Mijn vrouw was wel gewoon om elders te zijn dan in Mexico, ze heeft 4 jaar in Abu Dhabi gewerkt en een jaar in Kansas, dus daardoor gingen veel zaken ook gewoon wel vlot. Heimwee was er bijvoorbeeld amper, omdat ze al 5 jaar werkte met de feestdagen, ver van huis. Ze vind ons wel nog altijd een vreemd volk, maar helemaal ongelijk heeft ze niet. Soms is het ook niet makkelijk, omdat hier men soms niet verder kijkt dan "vreemdeling" waardoor veel deuren al wat moeilijker opengaan, of domme eisen worden gesteld (een C1 niveau Nederlands om in een grootkeuken te werken was daar een mooi voorbeeld van).

We hebben hier een huis en beiden een job, dus in eerste instantie is het doel wel om hier te blijven. Ook op vlak van eventuele kinderen lijkt België mij aangenamer dan Mexico. Of het voor altijd is, dat is maar de vraag natuurlijk. Half-serieus is de optie van naar Mexico te verhuizen als we oud(er) zijn wel al tersprake gekomen. We hebben zelfs al een ideale stad gevonden, dicht bij de thuisstad van mijn vrouw, waar het bijna constant 20-25 °C is. Wat mij daar als rationeel persoon aan afschrikt is de gezondheidszorg, al is de private tak wel ok als je geld hebt. Ook is een huishoudhulp/poetsvrouw/wat je maar wil daar ook een pak goedkoper dan hier.

Wat mij persoonlijk het meeste afschrikt is de veiligheid, ook al valt dat best wel mee in haar streek (alle horrorverhalen uit Mexico komen uit het Noorden, vooral de grensstreek met de VS). Maar door hun sociaal systeem (of gebrek eraan) hebben ze gewoon een hoop mensen die niets te verliezen hebben. Ik vermoed dat in Zuid-Afrika je hetzelfde hebt. Anekdote: op ons trouwfeest in Mexico was mijn broer dronken en was die op een bepaald moment verdwenen. Hij had alleen een taxi naar het hotel genomen. Maar de locatie van de trouw was een eigendom van de schoonfamilie aan de rand van de stad, en door wegenwerken moest de taxi door kleine straatjes in een "slechte" buurt. Dus lichte paniek tot ik hem aan de telefoon kreeg, want met de gevleugelde woorden van een schoonzus: "Probably nothing will happen, but when it does, they won't just take your wallet, they'll kill you as well just to be sure".

"The best of both worlds" is misschien wel gewoon Spanje. Tijdens een reis naar Andalusië voor Corona viel het haar echt op hoe gelijkend sommige zaken niet zijn met Mexico (logisch gezien de geschiedenis). Anderzijds, Spanjaarden worden in Mexico gelijkgesteld met arrogante lawaaimakers, en veel Spanjaarden zijn ook nog openlijk redelijk paternalistisch of ronduit racistisch tegenover mensen uit Latijns-Amerika.

Laatst bewerkt:
Ja hier hebben mensen ook minder te vrezen dan in Europa. Maar goed ik ben in Europa al meer criminaliteit zelf mee gemaakt dan hier.

Mijn huis is nooit gesloten. De sleutels van de wagen zitten in het contact vd wagen. Dus ik voel mij hier pak veiliger dan in BE/UK.

Ja hier hebben mensen ook minder te vrezen dan in Europa. Maar goed ik ben in Europa al meer criminaliteit zelf mee gemaakt dan hier.

Mijn huis is nooit gesloten. De sleutels van de wagen zitten in het contact vd wagen. Dus ik voel mij hier pak veiliger dan in BE/UK.
Maar jij woont dacht ik ook wel zeer afgelegen, mijn vrouw komt uit de stad dus daaraan krijg ik dat niet verkocht. En dan was het wel een beetje "goh het is al donker, laat ons toch maar rond deze wijk stappen".

Afgelegen klopt op zich, ik woon in een reservaat maar daar wonen ook wel redelijk aantal mensen. Ik heb bvb buren hier en mijn sociale kring. Dus ntl veel afegzonder dan een stad maar ook meer socialer dan een farm.

En uiteindelijk zoals in de rest vd wereld hangt alles wat af van uw locatie en wat geluk.

Ik wandel/rij veel savonds/snachts in Johannesburg bvb en nog nooit iets gezien of schrik gehad. Je zie daar bvb ook veel ferarris en Porsche met het dak open en goederen te grappel ad winkels/restaurants staan zonder dat er iets gebeurd.

Ik heb eigenlijk nog geen enkel zuid Afrikaan in mijn sociale kring tegen gekomen die iets heeft tegen gekomen. En al zeker niet wat ik heb meegemaakt/gezien in België en Londen.

Ongerepte natuur en gevoel van ruimte ontbeer ik wel in België, al heeft die nabijheid ongetwijfeld ook zijn voordelen. Mijn broer woont aan de andere kant van het land, maar dat is nog altijd maar anderhalf uur rijden. In de VS of Canada betekent dat het vliegtuig pakken of een heel lange autorit. Soms droom ik wel van wonen in een fraaie Zwitserse bergvallei met een verbluffend licht- en schaduwspel, welluidende koebellen, pruttelende kaasfondue, glooiende heuvels en eeuwig besneeuwde toppen, krakende gletsjers en andere idyllische taferelen.
In België gaat iedereen naar het bos en dan lopen ze in het bos met hun klak-schoenen, mc gregor truitje en Michelinvestje om nadien naar de tea-room te gaan aan de rand van het bos, dat is hiken in België.

In België gaat iedereen naar het bos en dan lopen ze in het bos met hun klak-schoenen, mc gregor truitje en Michelinvestje om nadien naar de tea-room te gaan aan de rand van het bos, dat is hiken in België.
Vorige winter in de Ardennen op een modderig bospadje twee koppels kunnen aanschouwen waarvan de vrouwen hakken en een handtas droegen. De mannen gelakte schoenen, lichte broek en een truitje over de schouders. Twas redelijk hilarisch.

Vorige winter in de Ardennen op een modderig bospadje twee koppels kunnen aanschouwen waarvan de vrouwen hakken en een handtas droegen. De mannen gelakte schoenen, lichte broek en een truitje over de schouders. Twas redelijk hilarisch.
In Pula, Kroatië, zo ook een koppel gezien met de vrouw op stiletto's, rond ruïnes uit de tijd van het Romeinse rijk, tussen de heuvels. Dus elke stap proberen niet je enkel te verstuiken. Idioten heb je overal.

Wel, ik woon en werk nu 2,5 jaar in Hanoi, Vietnam (ben 26 jaar). Ben het absoluut eens met wat de meeste hier zeggen, eens je een tijdje in een ander land woont vallen je dingen op die minder zijn in Belgie en natuurlijk ook dingen die beter zijn, die je nooit waren opgevallen toen je nog in Belgie woonde.
Vietnam bezocht en was fantastisch. Sapa is veel rustiger dan Hanoi en meer ons ding. Wat doe je daar van werk? En de taal dan? Hoe ben je daar beland?
Later wil ik in Vietnam wonen, omdat je daar met €50 2 weken kan overleven (Easy) en omdat de landschappen enorm zijn. Ook de mensen daar zijn suuuuuuper!

Vietnam bezocht en was fantastisch. Sapa is veel rustiger dan Hanoi en meer ons ding. Wat doe je daar van werk? En de taal dan? Hoe ben je daar beland?
Later wil ik in Vietnam wonen, omdat je daar met €50 2 weken kan overleven (Easy) en omdat de landschappen enorm zijn. Ook de mensen daar zijn suuuuuuper!
Ik werk voor een internationaal bedrijf in hun Hanoi branch :). De taal is moeilijk, maar met veel oefenen lukt het wel om je verstaanbaar te maken, echt vloeiend de taal spreken weet ik niet of ik ooit ga kunnen helaas, maar we blijven ons best doen. Ik werd gevraagd of ik in Vietnam zou willen werken en ik zei, goh ja, waarom niet? :D . Wat leuk is aan Hanoi is dat je inderdaad de ene week kan overleven met 25 euro, en de volgende week dik uiteten in top restaurants kan gaan voor 250 euro. Het blijft natuurlijk tegelijkertijd een wereldstad. Nu onthoud wel, er leven en er op vakantie gaan is een groot verschil. Ik ken een heleboel expats die hier al jaren zijn en echt verbitterd zijn over het land/de mensen eigenlijk. Fingers crossed dat dit mij niet overkomt (want ik ken natuurlijk ook expats die nog steeds heel blij zijn met hier te wonen).

..... Ik ken een heleboel expats die hier al jaren zijn en echt verbitterd zijn over het land/de mensen eigenlijk. ...
Dat zie je heel vaak met expats.

Ook bij ons in Brussel. Veel buitenlanders die bij de commissie werken voor 10k pm en neerkijken op de "locals" en hun gekke landje. Zullen ook nooit echt de lokale taal willen leren.

Kwestie van teveel verdienen, weinig contact met lokale bevolking en desinteresse.

Wat mij persoonlijk het meeste afschrikt is de veiligheid, ook al valt dat best wel mee in haar streek (alle horrorverhalen uit Mexico komen uit het Noorden, vooral de grensstreek met de VS)..
Duidelijk nog niet in acapulco geweest en guerrero?
Snap je argument niet. Tijuana bv is recent volledig gesweeped, dus wat daar onveilig aan is, is mij een raadsel

Vind je dit dan echt zo geweldig?

25 euro per week.... hele dagen rijst eten met wat kip kap tussen..
Ja Sa Pa, ninh binh, cat ba, da lat, hoa lu, tam coc..... is geweldig, maar zoals Hellsdiner zegt, een reisje is helemaal anders dan te gaan wonen.
Denk jij echt dat je met 25 euro per week gaat toekomen? Dan heb je maar een heel zielig en triestig leventje voor ogen.
Ja ik weet dat een blikje hanoi beer maar 0.75 dollar kost, en dat een gerechtje amper iets kost op restaurant.
Maar na 2 weken ben je die levensstijl zo beu als koude pap denk ik.

Toch grappig, die verhalen van "ik heb XXX bezocht, ik vind het er geweldig, en ik wil er gaan leven".
Juist mijn eerste gedacht toen ik eerste keer Thailand deed.... na 10 bezoeken is mijn roze bril afgezet, en realistische bril opgezet. Ondertussen weet ik wel beter, en kan ik wat beter wikken en wegen, tussen "reis land" en "woon land".

Laatst bewerkt door een moderator:
Duidelijk nog niet in acapulco geweest en guerrero?
Snap je argument niet. Tijuana bv is recent volledig gesweeped, dus wat daar onveilig aan is, is mij een raadsel
Ik zeg dat de horrorverhalen vooral uit het noorden komen en jij komt af met Acapulco, in de staat Guerrero, dat in het zuiden ligt. Een resort-town type Cancún, waar toeristen voor een strandvakantie komen.

Tijuana ligt wel in het noorden:
Tijuana is the birthplace and base of the Tijuana Cartel.[45] From 2007 through 2010, Tijuana experienced an unusually high level of violent crime related to gang violence, in part derived from the Mexican drug war and human trafficking. Homicides peaked in 2010, when 844 people were killed,[46] compared with 355 in 2004[47] and 349 in the first eight months of 2011.[46] Reportedly, the wave of violence resulted from a turf war as the administration of President Felipe Calderón weakened the local Arellano Félix cartel; violence slowed when the larger Sinaloa cartel took control.[46]

During peak years of violent crime in the city, gun battles between rival cartels, and between cartels and the police, erupted in public. In April 2008, police found 1,500 shell casings on various streets after one battle left 13 suspected drug traffickers dead.[48] In 2009 and depending on the source, Tijuana Municipality experienced either 556 or 1,118 murders, mostly as a result of the drug war.[49][50]

There were 492 murders in 2013, a 48% increase in the homicide rate between 2012 and 2013. This was the highest number of murders since 2010.[51] By the end of 2017, the number of murders in Tijuana increased to 1,744, which was almost double those in 2016.[52]

As of 2019, Tijuana had the highest per capita rate for homicides in the world at 134 murders per 100,000 people.
Een echt raadsel. Wat jij als toerist in een resort in Acapulco meemaakt is niet echt representatief. Ook in Tijuana rondlopen in de toeristische buurten =/= er wonen.

Laatst bewerkt:
Dus jij vind het noorden gevaarlijker als het zuiden? :) :) :) ok met die stelling weet ik genoeg.

Ik zit op een expat facebook pagina, waar zowat iedereen die er in mexico woont, acapulco, guerrero in het algemeen het gevaarlijkse / armste district van mexico noemen. dus ja, ook al was acapulco in de jaren 70' 80' hippe trekpleisters (resort type noem jij het), nu zijn die helemaal niet veilig,en veel gevaarlijker dan tijuana, die iedereen misschien kent van de hollywood films.

een resort town zoals cancun & tulum is het helemaal niet (meer). Zelfs met je auto rijden als toerist word er afgeraden. Bepaalde stukken van autosnelwegen worden volledig gecontroleerd door cartels.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus jij vind het noorden veiliger als het zuiden? :) :) :) ok met die stelling weet ik genoeg.

Ik zit op een expat facebook pagina, waar zowat iedereen die er in mexico woont, acapulco, guerrero in het algemeen het gevaarlijkse / armste district van mexico noemen. dus ja, ook al was acapulco in de jaren 70' 80' hippe trekpleisters (resort type noem jij het), nu zijn die helemaal niet veilig,en veel gevaarlijker dan tijuana, die iedereen misschien kent van de hollywood films.

een resort town zoals cancun & tulum is het helemaal niet (meer). Zelfs met je auto rijden als toerist word er afgeraden. Bepaalde stukken van autosnelwegen worden volledig gecontroleerd door cartels.

Wat mij persoonlijk het meeste afschrikt is de veiligheid, ook al valt dat best wel mee in haar streek (alle horrorverhalen uit Mexico komen uit het Noorden, vooral de grensstreek met de VS). Maar door hun sociaal systeem (of gebrek eraan) hebben ze gewoon een hoop mensen die niets te verliezen hebben. Ik vermoed dat in Zuid-Afrika je hetzelfde hebt. Anekdote: op ons trouwfeest in Mexico was mijn broer dronken en was die op een bepaald moment verdwenen. Hij had alleen een taxi naar het hotel genomen. Maar de locatie van de trouw was een eigendom van de schoonfamilie aan de rand van de stad, en door wegenwerken moest de taxi door kleine straatjes in een "slechte" buurt. Dus lichte paniek tot ik hem aan de telefoon kreeg, want met de gevleugelde woorden van een schoonzus: "Probably nothing will happen, but when it does, they won't just take your wallet, they'll kill you as well just to be sure".
Hij zegt toch letterlijk dat het Noorden gevaarlijker is dan het Zuiden? :unsure:

Dus jij vind het noorden veiliger als het zuiden? :) :) :) ok met die stelling weet ik genoeg.

Ik weet vooral dat jij niet deftig leest wat ik schrijf.

Verder, tof dat jouw informatie van facebook komt, het gaat over het geboorteland van mijn vrouw, waar het merendeel van haar familie woont en zij dus de media volgt in het Spaans. Misschien is Guerrero niet de veiligste deelstaat, algemeen gezien zit je veiliger in het zuiden dan het noorden.

Cancún en Tulum worden nog altijd gretig bezocht door toeristen hoor. Die gaan misschien de slechte kant op, ik zou de typische toerist dat nog altijd aanraden boven Tijuana.

Hij zegt toch letterlijk dat het Noorden gevaarlijker is dan het Zuiden? :unsure:
En ik zeg net het omgekeerde.
En cancun, tulum, playa del carmen liggen in het oosten. uiteraard is het daar veel veiliger. Je staat als het ware onder bescherming van de politie en cartels, aangezien je voor inkomsten zorgt daar.

Maar goed, ik laat het hierbij :) In elk deel van de wereld kan je pech hebben en overvallen worden. Maar Tijuana is niet zoals in de films. Zelf al geweest, en als je in de Zona Norte blijft, moet je niet veel vrezen.

Wat mij persoonlijk het meeste afschrikt is de veiligheid, ook al valt dat best wel mee in haar streek (alle horrorverhalen uit Mexico komen uit het Noorden, vooral de grensstreek met de VS).

Nee dus.
Inderdaad.
En ik zeg net het omgekeerde.
"Dus jij vind het noorden veiliger als het zuiden? :) :) :) ok met die stelling weet ik genoeg."

Maar je bent eens in Tijuana geweest, in één deel van de stad. Dunning-Kruger is weer sterk hier.
En ja, Cancún en co liggen in het oosten, maar worden als je het onderverdeeld in noord/zuid bij het zuiden gerekend.

Laatst bewerkt:
In Pula, Kroatië, zo ook een koppel gezien met de vrouw op stiletto's, rond ruïnes uit de tijd van het Romeinse rijk, tussen de heuvels. Dus elke stap proberen niet je enkel te verstuiken. Idioten heb je overal.
In Peru zie je dan 70-jarige dorpsbewoners op hun sandaaltjes steile bergpaadjes nemen alsof het niets is, terwijl al die westerse toeristen er zaten te zwoegen met hun dure bergschoenen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan