België en z'n Belgen: beste land om te leven?

Ik zeg niet dat het slechter is in het buitenland. Er zijn zeker goede redenen waarom men naar het buitenland wilt verhuizen. Ik las hier verschillende posts van mensen die dat gedaan hebben waarvan ik denk "ge hebt groot gelijk!". Maar wanneer ik dat typisch anti-België geklaag hoor herken ik mijzelf van vroeger toch altijd een beetje. Het heeft geen zin om zo te zitten klagen, maak er het beste van want die mogelijkheid heb je hier. Belgen mogen gerust wat trotster zijn. Is België perfect? Zeker niet, maar waar is dat het wel?

Ik denk dat het ook wel duidelijk is dat we in niets echt de beste zijn, maar op vele vlakken gelinkt aan comfort en welvaart scoren we gewoon goed. Die combinatie zorgt dan gewoon voor een land waar het goed leven is. Neem nu dat argument van werkdruk, hoeveel daarvan is gewoon aangeleerd gedrag: gaan werken met de griep, je verlof niet opnemen, verklaren dat je het "druk druk druk" hebt. In het merendeel van de landen kan men van onze werkdagen en verlofstelsels enkel maar dromen: de VS, Latijns-Amerika, Azië, ... Als je natuurlijk enkel wil vergelijken met Scandinavië, ja dan scoren we slechter, maar dat is daarom niet slecht op globale schaal. Via mijn vrouw hoor ik wel wat mensen uit Latijns-Amerika, en die vinden steevast dat alles hier op het gemak is, kortere werkdagen, minder werkdruk, veel verlof (20 dagen is voor hen veel), enz.

Uiteraard kan je individueel meer belang hechten aan zaken die elders beter zijn, het klimaat is zoiets. Mij maakt dat niet zoveel uit, maar er zijn veel mensen die liever in bv. Spanje zouden wonen (om een land te kiezen dat qua welvaart niet zo hard verschilt). Dus inderdaad, redenen genoeg om hier niet te blijven, en mogelijkheden genoeg om dat ook te realiseren uiteindelijk. Soms hebben mensen wel een hard geromantiseerd beeld van andere landen heb ik al gemerkt.

Wat wel klopt is dat we toch allemaal zo graag zagen en klagen over België. Nationale trots bestaat amper. Ik heb het hier al gezegd, ga als buitenlander in de VS klagen over het land en je kan ruzie krijgen, hier geeft men je vaak gelijk en begint men mee te klagen. Leuk om ook de slechte kanten te zien, maar je moet daarom de goede niet negeren.

Dat wordt je inderdaad beu soms, ik heb een Waalse vader en een Vlaamse moeder dus ik denk wel dat ik hierover objectief kan oordelen, er zal wel een verschil zijn tussen Walen en Vlamingen maar om nu te zeggen dat dat een wereld van verschil is zoals sommige hier beweren... dat vind ik nu niet. Vroeger kon ik er mij echt in kwaad maken als ze iets verkeerd zeiden over de Walen in mijn ogen, soms zo erg dat ik soms volledig over de rooie ging. (Luiks temperament 😛 ) Nu laat ik het over mij heen gaan en trek ik er me niet veel meer van aan.

Om een beetje tegengas te geven: ik ben doodcontent dat we Wallonië hebben. Alleen al de ongerepte natuur met de Ardennen, het landschap, de heuvels, de rust & de stilte. Wij doen niets lievers dan een weekendje te gaan wildkamperen in de prachtige Ardennen. Ideaal om eens te ontstressen uit de rush die er toch meer in Vlaanderen heerst.

....We hebben...., een ongekende migratiestroom dat voor verloedering en marginaliteit zorgt, ...
Hee dat is gek, de landen met de hoogste migratie hebben nu net de hoogste welvaart. Zweden, Zwitserland het VK.
En dat zou in Belgie anders zijn?
Logisch want migratie is juist een teken van welvaart en maakt die welvaart ook mogelijk voor de meeste mensen die er wonen.
Vooral het laagbetaalde werk wordt nl gedaan door deze migranten.
Maar misschien denk jij serieus dat de autochtone Vlaming voor weinig geld kantoren gaat schoonmaken of afwassen in een restaurant of zo?

wat ik eigenlijk ook wel grappig vind, ik zit zo via mijn vrouw op een expat community facebook page van pensionado's en expats in thailand.
en daar lees je echt keiveel mensen daar die zitten te jammeren op alles en nog wat , wat hier in onze regering gebeurt, wat er in de hln.be 'krant' verschijnt, etc etc.... ze hebben hele dagen niets ander te doen dan lezen, want in hun cafétjes die ze open houden mag al maanden geen druppel meer geschonken worden.

ik reageer daar toch vaak op met: mens wat zit jij je nu toch te ergeren, je woont hier al jaren niet meer. zou je je niet beter bezig houden met je "nieuwe thuis". dan zijn ze toch vaak wat stiller. veelal is het ergens een stiekeme gemis, dat ze zich nog zoveel met de belgische actualiteit bezig houden, en het niet kunnen lezen van de taal waar ze nu wonen. En zeker nu met de covid pandemie kunnen ze nergens aanspraak op maken ginder, en als ze dan die astronomische bedragen zien die hier uitgekeerd worden als je een café moet sluiten... vallen ze haast van hun stoel :D

Vandaar ook mijn stelling, die ik ook al in andere threads heb gepost: blaas uw eigen bruggen niet op, en hou hier je domicilie. het is voor zoveel dingen nog van goud waard. ga zoveel op reis als je wil. en geloof de cowboy verhalen niet van sommigen hier, dat de luchthavens je reis data doorgeeft aan de rsz en de rva. die mensen hebben precies nog nooit van de wet op de privacy gehoord....

wat ik eigenlijk ook wel grappig vind, ik zit zo via mijn vrouw op een expat community facebook page van pensionado's en expats in thailand.
en daar lees je echt keiveel mensen daar die zitten te jammeren op alles en nog wat , wat hier in onze regering gebeurt, wat er in de hln.be 'krant' verschijnt, etc etc.... ze hebben hele dagen niets ander te doen dan lezen, want in hun cafétjes die ze open houden mag al maanden geen druppel meer geschonken worden.

ik reageer daar toch vaak op met: mens wat zit jij je nu toch te ergeren, je woont hier al jaren niet meer. zou je je niet beter bezig houden met je "nieuwe thuis". dan zijn ze toch vaak wat stiller. veelal is het ergens een stiekeme gemis, dat ze zich nog zoveel met de belgische actualiteit bezig houden, en het niet kunnen lezen van de taal waar ze nu wonen. En zeker nu met de covid pandemie kunnen ze nergens aanspraak op maken ginder, en als ze dan die astronomische bedragen zien die hier uitgekeerd worden als je een café moet sluiten... vallen ze haast van hun stoel :D
Niet integreren en enkel de media van het thuisland volgen, ik hoop dat ze zich ook zorgen maken over de integratieproblematiek in België om het plaatje compleet te maken.

Is het echt zo makkelijk zoals jij hier beschrijft ? Ik zou heel graag in het buitenland wonen , omdat de Vlaamse mentaliteit me ook niet ligt , en de werkdruk is hier idd veel te hoog . En België is ook een scheet groot en veel te dichtbevolkt.
Dikke twee jaar geleden mijn CV opgestuurd naar wat bedrijven in Zwitserland, met de vlieger naar ginder gegaan voor 2 sollicitaties, aangenomen bij 1 bedrijf en dan daar gaan wonen. Dus ja, het is gewoon zo simpel. Vooral binnen de EU en paar landen zoals CH. Buiten Europa wordt het vaak al moeilijker omwille van dure visum procedures voor de werkgever, waardoor het makkelijker is om via je bestaande werkgever te verhuizen ipv een nieuwe werkgever direct in dat land te zoeken.

Als je geld hebt geraak je overal binnen natuurlijk, met een investeerdersvisum of iets equivalent, maar afhankelijk van het land heb je gemakkelijk >1 miljoen EUR nodig + ook nog eens een business risico.

Laatst bewerkt:
"werkdruk is hier veel te hoog" zie ik nu al een paar keer voorbij komen....

besef toch wel dat al die mooie tropische landen zoals quasi heel azie en zuid amerika, je minstens 10 uur of meer moet werken, voor een hongerloon.

mij moet je nu eens zeggen waar je én veel geld kan verdienen (als niet erg hoog opgeleide natuurlijk, want als hoog opgeleide moet je hier ook een deftige job voor een mindere werkdruk kunnen scoren), én ook een tropisch klimaat waar iedereen hier van lijkt te dromen heeft.

Als je geld hebt geraak je overal binnen natuurlijk, met een investeerdersvisum of iets equivalent, maar afhankelijk van het land heb je gemakkelijk >1 miljoen EUR nodig + ook nog eens een business risico.
Vooral de durf ook hé.

paar jaar terug aan de praat geraakt (ja weer in thailand) met een jong gastje, en die had eigenlijk niets van diploma's, werkte veel in de horeca in BE, en kon zo in de winter lang op reis gaan naar TH.

Daar een business visa aangevraagd, (de vereisten hiervoor zijn echt niet zo fameus. je moet bijvoorbeeld minstens 2 Thaien aan het werk zetten, en zelf mag je dacht ik niets doen); en hop hij heeft een ago-go bar over genomen met een heel stel paaldenseressen, en that's it.

Maar of dat allemaal zo'n rozegeur en maneschijn is, betwijfel ik toch. Je moet weten dat veel van die meiden met de noorderzon verdwijnen van zodra ze wat centen hebben, en als er niemand aan je palen staat dansen, komt er natuurlijk ook geen kat op af. vergeet ook niet met locale maffia's rekening te houden, want ja zowel maffia als corrupte politie komt aankloppen voor z'n graantje mee te pikken. je moet echt al een goed draaiende zaak hebben om nog iets over te houden opt eind van de maand.

maar ja, zoals gezegd, durf de stap zetten, is het grootste struikelblok.

edit: en om aan te tonen hoe corrupt de politie kan zijn. ze zijn langs gekomen voor een routine controle. ze vroegen om de baas te spreken. hij natuurlijk zijn hand op steken. " Toon eens uw personeelsbestand, en de facturen. " Die kerel ging achter de bureau alles opzoeken; neemt er éne van die agenten plots foto's van hem. "jamaar sir, you are working here. business visa only allow you to own the place. not work". hij mocht meegaan naar de ATM en een som afhalen, of anders gingen ze z'n business visa annuleren. Als je er nog nooit geweest ben, valt dit amper te vatten.... helaas dagelijkse kost. en zo kan ik nog wel even door gaan. maar goed we dwalen af. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
"werkdruk is hier veel te hoog" zie ik nu al een paar keer voorbij komen....

besef toch wel dat al die mooie tropische landen zoals quasi heel azie en zuid amerika, je minstens 10 uur of meer moet werken, voor een hongerloon.
Werkdruk heeft maar weinig met het aantal uren tewerkstelling te maken.

Vandaar ook mijn stelling, die ik ook al in andere threads heb gepost: blaas uw eigen bruggen niet op, en hou hier je domicilie. het is voor zoveel dingen nog van goud waard. ga zoveel op reis als je wil. en geloof de cowboy verhalen niet van sommigen hier, dat de luchthavens je reis data doorgeeft aan de rsz en de rva. die mensen hebben precies nog nooit van de wet op de privacy gehoord....
kan je eens aangeven wie dat hier gezegd zou hebben?

Werkdruk heeft maar weinig met het aantal uren tewerkstelling te maken.
ik denk niet dat die mensen in azie en zuid amerika moeten met hun vingers draaien hoor.... Denk je echt dat die, omdat die veel uren doen, dan minder hard moeten werken?
kan je eens aangeven wie dat hier gezegd zou hebben?
post 17 van de befaamde janus de roose. aub

ik denk niet dat die mensen in azie en zuid amerika moeten met hun vingers draaien hoor.... Denk je echt dat die, omdat die veel uren doen, dan minder hard moeten werken?
Productiviteit ligt een héél stuk lager. Dus ja.
TRUMP zei:
post 17 van de befaamde janus de roose. aub
Hij heeft het over de fiscus, jij over de RVA en RSZ. 2 volledig verschillende werelden. Fiscus kan effectief grotendeels wat hij zegt (eurocontrol via omweg), maar dat is niet wat jij zegt.

Is dat ook niet het gevolg van automatisatie en dergelijke? Want ik kan mij niet echt inbeelden dat men in zo'n sweatshop bv. zo traag werkt, enkel dat er veel meer manuren kruipen in dezelfde taak die hier met minder manuren (maar meer infrastructuur) wordt uitgevoerd. Dat en gewoon zaken die niets mogen kosten, en dus beter met de handenarbeid van een (lage)loonslaaf worden gerealiseerd, terwijl hier de marges daarvoor te laag zijn.

Is dat ook niet het gevolg van automatisatie en dergelijke? Want ik kan mij niet echt inbeelden dat men in zo'n sweatshop bv. zo traag werkt, enkel dat er veel meer manuren kruipen in dezelfde taak die hier met minder manuren (maar meer infrastructuur) wordt uitgevoerd. Dat en gewoon zaken die niets mogen kosten, en dus beter met de handenarbeid van een (lage)loonslaaf worden gerealiseerd, terwijl hier de marges daarvoor te laag zijn.
Tuurlijk, automatisatie speelt ook een rol in dergelijke jobs. Maar als je spreekt met mensen die van het buitenland naar hier komen, hoor je heel vaak dat de snelheid van werken hier een heel stuk hoger ligt

Ik denk dat het ook wel duidelijk is dat we in niets echt de beste zijn, maar op vele vlakken gelinkt aan comfort en welvaart scoren we gewoon goed. Die combinatie zorgt dan gewoon voor een land waar het goed leven is. Neem nu dat argument van werkdruk, hoeveel daarvan is gewoon aangeleerd gedrag: gaan werken met de griep, je verlof niet opnemen, verklaren dat je het "druk druk druk" hebt. In het merendeel van de landen kan men van onze werkdagen en verlofstelsels enkel maar dromen: de VS, Latijns-Amerika, Azië, ... Als je natuurlijk enkel wil vergelijken met Scandinavië, ja dan scoren we slechter, maar dat is daarom niet slecht op globale schaal. Via mijn vrouw hoor ik wel wat mensen uit Latijns-Amerika, en die vinden steevast dat alles hier op het gemak is, kortere werkdagen, minder werkdruk, veel verlof (20 dagen is voor hen veel), enz.

doet me denken toendat ik een tijdelijk job had in een beetje aparte boekenwinkel (vooral filosifie, klassieke talen; religie,...) tijdens de zomer.

de winkel was tijdens de zomer in het weekend niet open. Niet de moeite.

Ik kreeg een bepaalde week een Griek continue op bezoek die op reis was in België. Die vond ons Belgen een bende legaards omdat de winkel niet open was tijdens het weekend. Dat was midden in de Griekse schuldencrisis toen de werkloosheid daar 20% was :p.

Ik denk dat het juist gezond is dat wij onze nationale trots laten varen en niet zoals die Griek zo blind is.

Tuurlijk, automatisatie speelt ook een rol in dergelijke jobs. Maar als je spreekt met mensen die van het buitenland naar hier komen, hoor je heel vaak dat de snelheid van werken hier een heel stuk hoger ligt
Ik heb het omgekeerde al gehoord, maar dat ging dan vooral over de dienstensector.
doet me denken toendat ik een tijdelijk job had in een beetje aparte boekenwinkel (vooral filosifie, klassieke talen; religie,...) tijdens de zomer.

de winkel was tijdens de zomer in het weekend niet open. Niet de moeite.

Ik kreeg een bepaalde week een Griek continue op bezoek die op reis was in België. Die vond ons Belgen een bende legaards omdat de winkel niet open was tijdens het weekend. Dat was midden in de Griekse schuldencrisis toen de werkloosheid daar 20% was :p.

Ik denk dat het juist gezond is dat wij onze nationale trots laten varen en niet zoals die Griek zo blind is.
Grieken, dat is toch een volk apart heb ik de indruk :)
Een Griekse ex-collega van mij, echt aangename dame, maar zo een beetje alternatief-naïef, en alles rond de economische crisis was hun fout niet. Eigenlijk moest Duitsland gewoon hun "schuld" aan Griekenland terugbetalen van tijdens de oorlog en het was opgelost.

Ik heb het omgekeerde al gehoord, maar dat ging dan vooral over de dienstensector.

Grieken, dat is toch een volk apart heb ik de indruk :)
Een Griekse ex-collega van mij, echt aangename dame, maar zo een beetje alternatief-naïef, en alles rond de economische crisis was hun fout niet. Eigenlijk moest Duitsland gewoon hun "schuld" aan Griekenland terugbetalen van tijdens de oorlog en het was opgelost.
Als ze hun belastingen al eens zouden betalen :unsure:

Hij heeft het over de fiscus, jij over de RVA en RSZ. 2 volledig verschillende werelden. Fiscus kan effectief grotendeels wat hij zegt (eurocontrol via omweg), maar dat is niet wat jij zegt.
Keep dreaming.

Is het echt zo makkelijk zoals jij hier beschrijft ? Ik zou heel graag in het buitenland wonen , omdat de Vlaamse mentaliteit me ook niet ligt , en de werkdruk is hier idd veel te hoog . En België is ook een scheet groot en veel te dichtbevolkt.
Zoals racing_genk ook zegt is het inderdaad zo makkelijk. Je solliciteert ergens in de (uitgebreide) EU en als je aangenomen wordt kan je daar gewoon gaan werken.

ik reageer daar toch vaak op met: mens wat zit jij je nu toch te ergeren, je woont hier al jaren niet meer. zou je je niet beter bezig houden met je "nieuwe thuis". dan zijn ze toch vaak wat stiller. veelal is het ergens een stiekeme gemis, dat ze zich nog zoveel met de belgische actualiteit bezig houden
Ook wel rekening mee houden dat je nog steeds in België kan/moet (als je je laat registreren) gaat stemmen. Dus dan is het wel logisch dat je de actualiteit in België blijft volgen.

Terug
Bovenaan