België en z'n Belgen: beste land om te leven?

Ik heb een jaar in Honduras en een jaar in Wales gewoond en heb daardoor België toch wel leren appreciëren. Zelfs met een doorsnee job heb je hier normaal voldoende middelen om een goed leven te leiden, weinig zorgen wanneer je eens ziek wordt, alles is hier nabij....

Bij eetcultuur denken mensen vaak aan de typische chocolade, bier en frieten, maar onze eetcultuur is zoveel ruimer dan dat. Bij Belgische restaurantjes en zelfs brasserieën zijn er echt wel pareltjes te vinden. Maar wat voor mij toch wel top is hier, is het aanbod in brood. In Honduras was er gewoon geen lekker brood te vinden. Bij een bijeenkomst met andere Belgen daar, was dat ook hetgene iedereen miste. Hoewel na enkele maanden een frietje van het frietkot best had gesmaakt, werd er bijna gekwijld toen er iemand 'een boke met kaas of preparé' uitsprak. En ook in Wales heb ik geen brood gevonden dat nog maar in de buurt kwam van het basisaanbod bij de warme bakker hier.

De geslotenheid van de Vlaming is inderdaad iets wat soms lastig is. Anderzijds, en dat beamen ook vele buitenlanders hier, zijn Vlamingen net heel oprecht in hun vriendschappen. Het duurt een tijdje voor je iemand zijn vertrouwen hebt gewonnen, maar daarna is er wel een band die de oppervlakkigheid van vele zogezegd heel open culturen overschrijdt. Waar bv. Amerikanen heel open zijn bij een eerste contact, blijft dat contact vaak heel erg aan de oppervlakte en is het daar naar mijn aanvoelen net minder evident om echte vriendschappen op te bouwen.

Uiteraard hebben bijna alle landen troeven op verschillende vlakken. En afhankelijk waar je prioriteiten liggen zal je elders misschien makkelijker je draai vinden. Maar in België hebben we zeker ook heel wat troeven, maar die beschouwen we vaak misschien als iets te vanzelfsprekend omdat we er zo aan gewoon zijn.
Daarnaast vergelijken veel mensen hun dagelijks leven in België met vakantiestemming in het buitenland. Uiteraard is de rust van vakantiemodus veel fijner dan de dagelijkse sleur van werken/eten/slapen. Maar wanneer je de stap naar leven in het buitenland zet, verdwijnt dat vakantiegevoel. Dan gaat het dagelijks leven daar na een tijdje 'gewoon' aanvoelen, kruipt daar ook de sleur in en hebt ge ook geen tijd meer op dagelijks op uw terras uitgebreid te ontbijten omdat ook daar werken dan deel wordt van het dagelijks leven.

Ik heb een jaar in Honduras en een jaar in Wales gewoond en heb daardoor België toch wel leren appreciëren. Zelfs met een doorsnee job heb je hier normaal voldoende middelen om een goed leven te leiden, weinig zorgen wanneer je eens ziek wordt, alles is hier nabij....
Inderdaad, mensen onderschatten soms wat een "luxe" dat is. In de VS heb je het fenomeen van de working poor, die een paar jobs moeten combineren waarmee ze soms nog niet rondkomen. Bescherming van de werknemer is daar ook heel wat minder, vandaag ontslag, morgen geen loon. Mexico, en zeker Honduras zullen daarin nog extremer zijn. Ook akkoord met de rest van je post.

@Guazala , hoe ben je eigenlijk in Honduras terecht gekomen als ik dat mag vragen? Dat is toch geen evidente keuze, gezien de internationale slechte reputatie op vlak van veiligheid?

Laatst bewerkt:
Pas op, ik ben ook wel jaloers op het goede weer in Zuid-Europa, maar echt ginder leven ( en dus niet per sé van 't toerisme waar men in de zomermaanden ginder werkt en de rest weer in België) is toch echt een daling in levensstandaard. Er is een reden dat er nog altijd veel Grieken, Turken, Spanjaarden en Italianen naar ons komen.
Oké, geld is niet alles, maar het is nu eenmaal noodzakelijk en 't belangrijkste wat er is. Huizen zijn maar een fractie van bij ons.

Anderzijds Noord-Europa; nog slechter weer als bij ons én hogere belastingen OF duurder leven. Huizen zijn maar een fractie van bij ons.

Sociale zekerheid bij ons is ook dik in orde voor personen die dikke pech hebben en of moeilijk werk vinden.

Dat Belgen wat gereserveerd zijn, kan wel kloppen. Een betere wereld begint echter bij jezelf. Op café random met iemand beginnen praten naar aanleiding van een grapke aan de toog en je bent vertrokken.

Pas op, ik ben ook wel jaloers op het goede weer in Zuid-Europa, maar echt ginder leven ( en dus niet per sé van 't toerisme waar men in de zomermaanden ginder werkt en de rest weer in België) is toch echt een daling in levensstandaard. Er is een reden dat er nog altijd veel Grieken, Turken, Spanjaarden en Italianen naar ons komen.
Oké, geld is niet alles, maar het is nu eenmaal noodzakelijk en 't belangrijkste wat er is. Huizen zijn maar een fractie van bij ons.

Anderzijds Noord-Europa; nog slechter weer als bij ons én hogere belastingen OF duurder leven. Huizen zijn maar een fractie van bij ons.

Sociale zekerheid bij ons is ook dik in orde voor personen die dikke pech hebben en of moeilijk werk vinden.

Dat Belgen wat gereserveerd zijn, kan wel kloppen. Een betere wereld begint echter bij jezelf. Op café random met iemand beginnen praten naar aanleiding van een grapke aan de toog en je bent vertrokken.

Of in de gazet staan met je grapke bedoeld voor aan de toog?

Ik moet zeggen dat ik het raar vind dat er nog niemand aan @|nfected of zo gevraagd heeft of ze nog werkvolk nodig hebben ;)

Het onderwijs (oa) is hier jarenlang gedomineerd geweest door de Franstalige kant van België, dus het is zeker niet raar dat Vlaamse verwezenlijkingen werden gedowngrade. Er moet toch wel een reden zijn geweest waarom ieder groot rijk dit klein stukje Europa in handen wilde hebben. Dus zo slecht zal het wel allemaal niet zijn geweest.
Over WO I&II leest ge bv maar dat ze hier maar zijn binnen gevallen om via een omweg Frankrijk binnen te vallen. De haven van Antwerpen, de mijnen en staalindustrie meer naar het zuiden waren minstens even grote redenen. De 'battle of the Bulge' was bv om de haven van Antwerpen te heroveren.

Zelf woon ik nog altijd in België, gelukkig wel in W-Vlaanderen zodat ik toch nog wat groen rond mij heb. In een stad zou ik echt niet kunnen aarden maar als ik zo foto's zie van de Balkan, Italië, ... :love2: Zo van die dorpjes van een paar huizen groot te midden van de bergen. :love::love:
Al maak ik dan wel onmiddellijk zelf de opmerking van "hoe zijn de nutsvoorzieningen?", "waar is de dichtsbijzijnde supermarkt of ziekenhuis", ...
Ik ken mezelf, iedere dag een paar emmers water naar boven pompen zal rap beginnen tegen te steken :D
Wij hebben drie weken huizenruil gedaan met een een Italiaans koppel die in een bergdorpje woonde. Op het eerste zicht lijkt het inderdaad fantastisch. Het uitzicht, de rust, het klimaat. La Dolce far Niente. Qua nutsvoorzieningen is alles gelijkaardig als bij ons in de steden. Degelijk internet.
We hebben onszelf de vraag gesteld of we hier nu definitief zouden kunnen wonen. Ik denk toch eerder van niet. Het blijft eenzaam en voor elke verplaatsing steeds die berg op-en-af te rijden. Openbaar vervoer zo goed als onbestaande. Voor de kinderen is het al zeker een no-go gezien die heel bepert zijn in hun mogelijkheden. Om te fietsen moet je al een bovengemiddelde conditie hebben om de berg op te geraken. Vrienden uitnodigen? Veel gaan het niet zien zitten om de verplaatsing te maken.

Wij hebben drie weken huizenruil gedaan met een een Italiaans koppel die in een bergdorpje woonde. Op het eerste zicht lijkt het inderdaad fantastisch. Het uitzicht, de rust, het klimaat. La Dolce far Niente. Qua nutsvoorzieningen is alles gelijkaardig als bij ons in de steden. Degelijk internet.
We hebben onszelf de vraag gesteld of we hier nu definitief zouden kunnen wonen. Ik denk toch eerder van niet. Het blijft eenzaam en voor elke verplaatsing steeds die berg op-en-af te rijden. Openbaar vervoer zo goed als onbestaande. Voor de kinderen is het al zeker een no-go gezien die heel bepert zijn in hun mogelijkheden. Om te fietsen moet je al een bovengemiddelde conditie hebben om de berg op te geraken. Vrienden uitnodigen? Veel gaan het niet zien zitten om de verplaatsing te maken.
Ik denk dat in veel van die grotere landen, waar je afgelegen dorpen hebt, de jeugd ook wel gewoon wegtrekt om meer kansen te hebben in het leven. Die komen dan ook niet altijd terug waardoor veel dorpjes doodbloeden. Dat begint dan vaak met de keuze om verder te studeren, dat wil dan sowieso zeggen dat je moet verhuizen naar een universiteitsstad, en als je daarna werk wil zal met dat diploma dat ook niet terug in het dorp zijn.

Dat kunnen wij ons amper voorstellen natuurlijk, zelfs in de Westhoek of afgelegen in Limburg kan je (met de wagen) blijven pendelen.

Een van mijn schoonzussen is leerkracht in een relatief afgelegen bergdorp in Mexico, relatief want het is maar 3u ofzo naar een stad, maar wel langs vrij slechte wegen. Die krijgt jaarlijks een mooie premie extra van de overheid omdat ze daar wil lesgeven, wat betekent dat ze er ook moet wonen. Uiteindelijk is dat dan ook echt een dorpsschooltje waar iedereen bij elkaar zit en men zo goed of kwaad mogelijk probeert die kinderen wat bij te brengen. Als ze eens naar de stad gaat neemt ze sowieso wat brol mee voor de plaatselijke kinderen, want die hebben niet echt iets zoals een speelgoedwinkel in de buurt. Je hebt daar dan ook mensen die om wat extra geld te verdienen met een koffer vol spullen naar zo'n dorpen trekken om daar dan vanalles te verkopen aan hoge prijzen.

Heb in de VS (Atlanta, GA) en Ierland gewoond maar vind het toch fijner in België. In beiden is het een dikke nul qua sociale zekerheid en arbeidsrechten en het leven voelt daar veel meer rat race aan dan hier.

Als je niet houdt van de kleinburgerlijkheid in België kan je gerust in Brussel en Antwerpen wonen waar je dit veel minder hebt. België is ook klein dus met auto is alles wel goed tot zeer goed bereikbaar i.v.m. andere landen.

Ik vind wel dat - en dit wordt me ook verteld door m'n expatvrienden - dat Belgische werknemers nogal graag roddelen over collega's en vaak dingen niet rechtuit zetten maar verbloemen of verzwijgen en dan later achter de rug kwaad spreken. Ik merk het zelf op als ik op kantoor werk maar weet niet of dit echt iets Belgisch is. Het stoort me wel mateloos. Misschien daarom dat ik zo graag thuis werk, zodat ik mijn energie niet verdoe aan dat onnozel geroddel.
Uw Expatvrienden hebben gelijk en uzelf ook , bij ons op het werk is dat echt ongelofelijk elke prul dat je zegt zeggen ze verder en kwaadspreken , heel den dag , heel vals ook , vriendelijk in het gezicht , maar achter u gat u zwartmaken en seksuele ongewenste intimiteiten en heb daar al voor klacht ingediend , maar de bazen doen er niks aan , ze zijn zelf zo , die denken dat alles mag .

Ga nooit bij Entiris werken lol heb daar gewerkt en das daar de hel , onrechtvaardigheid ten top.

- een boeiende eetcultuur. Ik eet wel graag boerenkost (stoemp van de bomma was goddelijk) en daar is op zich niets mis mee, maar als ik de Japanse of Thaise keuken zet naast die van ons ... hoe saai zijn we wel niet?

Bwah, Belgische eetcultuur is toch nog redelijk interessant. Misschien een beetje "ouderwets" terwijl je met Aziatische gerechten sneller een alternatieve draai kan geven.

Ik denk dat Belgische eetcultuur gewoon niet meer "modern" is. Wie eet er nog paling, varkenswangetjes, niertjes, de grote varieteit aan "boudins" (penzen), stoemp, rundstong, lever, charcuterie, karrevracht aan verschillende kazen, goeie Ardense everzwijnworst, de bakkercultuur, al die verschillende wafels en koeken

Maar dat clasht een beetje met het "gezonder eten" of "minder vlees" cultuur tegenwoordig. :p

Ik ben hier perfect gelukkig, heb alles wat ik nodig heb, en vind het de max om hier te leven. Echter ga ik hier niet blijven dat staat al langer vast.

Ik heb een job die perfect vanop afstand doenbaar is, alleen wordt dat nog wel een stevig gesprekje met mijn verantwoordelijke :unsure:

Soit, het is nog niet voor de eerste paar jaar, maar het is ook absoluut geen lange termijn plan. Voor mijn 40ste ben ik hier weg, dat is zeker.
En dat zal dan ergens in Zuid-Amerika zijn, en de laatste jaren wijst alles naar Chili.

:woohoo:

Ik ben hier perfect gelukkig, heb alles wat ik nodig heb, en vind het de max om hier te leven. Echter ga ik hier niet blijven dat staat al langer vast.

Ik heb een job die perfect vanop afstand doenbaar is, alleen wordt dat nog wel een stevig gesprekje met mijn verantwoordelijke :unsure:

Soit, het is nog niet voor de eerste paar jaar, maar het is ook absoluut geen lange termijn plan. Voor mijn 40ste ben ik hier weg, dat is zeker.
En dat zal dan ergens in Zuid-Amerika zijn, en de laatste jaren wijst alles naar Chili.

:woohoo:
Waarom specifiek Chili? Op vlak van landen in ZA waarschijnlijk wel één van de meest stabiele/veilige zover ik weet (misschien Uruguay nog).

Waarom specifiek Chili? Op vlak van landen in ZA waarschijnlijk wel één van de meest stabiele/veilige zover ik weet (misschien Uruguay nog).

Idd politiek super stabiel, economie is dezelfde als die van Portugal/Spanje. Super vriendelijke bevolking en super chille cultuur.
Heb 8 maanden in ZA gezeten een 10 jaar geleden. En dat was dan ook het enige land waar ik ni voelde dat ze mij afripte waar ik bij stond :lol:

En gewoon ge hebt het geweldige stadsleven daar, waar ik echt wel van houd. Maar langs de andere kant een paar uur verder rijden, en ge zit echt gewoon op stukken land waar geen mens is. Geografisch gezien is dat een geniaal land, het randje van de wereld hé. :)
Maar voor de rest tja, ni echt een reden ofzo. Maar ik heb het hier ook wel gehad ofzo. Een mensen leven op 2 of 3 verschillende plekken doorbrengen op de aardbol heeft altijd mooi in men hoofd geklonken.

Iets wat me opvalt na een tijd niet in Belgie te wonen is ook het constante klagen van de gemiddelde Belg en een soort "Calimero gedrag" (zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk). Ik ben zelf ook niet zonder schuld en merkte na een tijdje dat ik dit zelf ook geregeld deed.
De mensen hier in Vietnam hebben precies gewoon een stuk meer levensvreugde.

Maar om toch niet te negatief te doen nog even wat goede punten aan Belgie tov Vietnam.
- Je kan in een paar uur eender waar in het land zijn met een auto.
- Degelijke infrastructuur
- Openbaar vervoer
- Je zal steeds wel een leefbaar loon verdienen met de meeste jobs
- Gendergelijkheid (ik kan het best samenvatten met dit woord maar de realiteit is natuurlijk een stuk uitgebreider & ingewikkelder, als iemand meer info hierover wilt mag je het vragen).
- Bewaarde geschiedenis
Ieder zijn mening, maar buiten het eten kan je objectief gezien toch maar weinig dingen aanhalen die effectief beter zijn in Vietnam dan hier. Ik heb er zelf gewoond. Als je geen goede goedbetaalde job en dat zal je als expat meestal wel hebben, is het leven in een Vietnamese grootstad niet vanzelfsprekend, de huurprijzen zijn niet bepaald goedkoop, toch niet voor iets wat wij hier gewoon zijn.

We mogen hier als Belg en bij uitbreiding de gemiddelde West-Europeaan toch zeer tevreden zijn met leven, Europa is prachtig, geweldig diverse en uitgebreide cultuur, top gezondheidszorg/onderwijs, ontspanningsmogelijkheden, normaal klimaat, goede cultuur, goed transportconnecties, leefbare lonen etc.. Dat is allemaal niet weggelegd voor de gemiddelde Aziaat, Afrikaan, Zuid-Amerikaan, Amerikaan.

Ieder zijn mening, maar buiten het eten kan je objectief gezien toch maar weinig dingen aanhalen die effectief beter zijn in Vietnam dan hier. Ik heb er zelf gewoond. Als je geen goede goedbetaalde job en dat zal je als expat meestal wel hebben, is het leven in een Vietnamese grootstad niet vanzelfsprekend, de huurprijzen zijn niet bepaald goedkoop, toch niet voor iets wat wij hier gewoon zijn.

We mogen hier als Belg en bij uitbreiding de gemiddelde West-Europeaan toch zeer tevreden zijn met leven, Europa is prachtig, geweldig diverse en uitgebreide cultuur, top gezondheidszorg/onderwijs, ontspanningsmogelijkheden, normaal klimaat, goede cultuur, goed transportconnecties, leefbare lonen etc.. Dat is allemaal niet weggelegd voor de gemiddelde Aziaat, Afrikaan, Zuid-Amerikaan, Amerikaan.
Ik kan enkel maar over mijn eigen ervaringen spreken, aangezien dat ook de vraag is, hoe het leven in het buitenland voor mij persoonlijk is.
Dus wat effectief beter is voor mij, zal dat misschien niet voor jou of iemand anders zijn.
Uiteindelijk is het het gevoel dat het belangrijkst is imo. Ik ben hier in Vietnam gelukkiger dan in België.

Ik ben hier wel gelukkig. Qua loon, sociale zekerheid is België een goed land om te wonen. Zou niet snel verhuizen, maar begin naarmate ik ouder word wel wat meer "nood" aan stilte, rust en natuur te krijgen. Niet 24/24 en 7/7 want het is uiteraard een gemak om kortbij alles te zitten. Maar op termijn lijkt het ons niet uitgesloten om ergens een buitenverblijf(je) te kopen wanneer de kinderen groter zijn en we financieel wat stabiel zitten en onze uren wat kunnen terugschroeven :p.

Dat zou dan in de stijl zijn van elk weekend naar de Ardennen ofzo te gaan, of toch vaak, om wat rust te vinden. Maar echt naar een ander werelddeel verhuizen, dat lijkt me uitgesloten.

Ik ben hier wel gelukkig. Qua loon, sociale zekerheid is België een goed land om te wonen. Zou niet snel verhuizen, maar begin naarmate ik ouder word wel wat meer "nood" aan stilte, rust en natuur te krijgen. Niet 24/24 en 7/7 want het is uiteraard een gemak om kortbij alles te zitten. Maar op termijn lijkt het ons niet uitgesloten om ergens een buitenverblijf(je) te kopen wanneer de kinderen groter zijn en we financieel wat stabiel zitten en onze uren wat kunnen terugschroeven :p.

Dat zou dan in de stijl zijn van elk weekend naar de Ardennen ofzo te gaan, of toch vaak, om wat rust te vinden. Maar echt naar een ander werelddeel verhuizen, dat lijkt me uitgesloten.
Ik vind het nadeel van een buitenverblijf dan weer die verplichting van telkens daar weer naartoe te moeten.

Ik vind het nadeel van een buitenverblijf dan weer die verplichting van telkens daar weer naartoe te moeten.
Goh, als dat binnen België blijft stijl Ardennen of de kust, dan valt dat nog mee vind ik. Mijn schoonmoeder had een verblijf op Tenerife, das al 4u vliegen en dan heb je idd de verplichting om altijd te gaan...

Een jaar in Ierland gewoond en heel blij dat ik terug ben.
Ofwel werk je in de IT in Dublin en heb je een mooi loon maar heb je de keuze tussen huren in Dublin aan €2000 voor een studio of minstens anderhalf uur enkel naar je werk en "maar" €1500 voor een appartement/vervallen huis. Ofwel werk je ergens anders of in een andere sector en verdien je iets minder dan hier maar zit je wel met een hogere cost of living (alles behalve eten in de supermarkt is duurder dan in België).
Naar het schijnt zou het nu wel aangenamer zijn omdat heel veel bedrijven op de thuiswerken trein zijn gesprongen (zodat ze ook geen €1000 per m² aan kantoorgebouw meer hoeven te betalen) en je dus met een Dublin loon kan gaan wonen in pakweg Laoise of Roscommon. Uiteraard zorgt dat er wel voor dat binnen dit en een jaar ook daar de huurprijzen gigantisch gestegen zijn waardoor de mensen die daar werken gefucked zijn.

Voor de rest is daar buiten op café gaan absoluut geen hol te beleven, is de sociale zekerheid onbestaande (huisdokter: €60, scan in een privékliniek: €250, de gratis openbare klinieken hebben een wachtlijst van +3 maand) en is het eten en drinken enorm eentonig (runds, kip, guinness, repeat). Dublin is trouwens a shithole vol criminaliteit, marginaliteit en toerisme. Oh ja, en er zijn counties waar er 20 droge dagen zijn per jaar...
De natuur is prachtig, de mensen zijn geweldig, iedereen is veel opener en helpt elkaar meer maar daar voor alleen krijg je mij toch niet meer terug.

Dus ja, geef me maar mijn huis in een gemeente in het Waasland, met een frituur om de hoek en een voetbalstadion op 500m vd deur :)
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik wel stikjaloers ben op @|nfected 😅

@Sond Dublin is infeite een springplak voor jonge profielen die niet de juiste studies hebben om ergens in een grote speler binnen te geraken en dan zich op te werken om daarna hun locatie te verkiezen.

Velen trekken dan bvb naar Londen waar je dan wel leukere lonen krijgt.

Maar ik zou bvb ook nooit lang kunnen wonen in Dublin. Eigenlijk nergens in de UK buiten Londen dan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan