Belastingen in België

Wie in de schijf van 50% belandt, doet dat enkel voor het jaar inkomen dat boven de 53192,24 euro bruto is (in de veronderstelling dat hij alleenstaand is zonder gezinslast én geen extralegale voordelen heeft). Met een volle EJP en vakantiegeld betekent dit een maandinkomen van 3821,28. Als je daar ver boven zit, vind ik idd dat je rijk bent. Want bij zo'n loon heb je door de band genomen ook nog eens een reeks extralegale voordelen die de moeite zijn.

Als je enkel naar de belastinsschijven kijkt, heb je gelijk.

Dan vergeet je, in mijn geval alvast, echter nog (op jaarbasis):
- hospitalisatieverzekering voor mezelf en familie (zo'n 600 euro/jaar?)
- maaltijdcheques (zo'n 1500 euro?)
- groepsverzekering (incl invaliditeitsverzekering) (zo'n 6000 euro)
- fietsvergoeding (zo'n 200 euro)
- abonnement woon/werkverkeer (2800 euro)
- netto-onkostenvergoeding (1500 euro)

Of samen een waarde van 12600 euro. En dan heb ik nog geen bedrijfswagen etc... (en reken ik nog niet de waarde van gsm & laptop mee, wat wat lastiger is om te berekenen)

Je doet precies alsof extralegale voordelen niet bestaan in het buitenland. :p
Die dingen bestaan daar ook.

Een elektrische bedrijfswagen in de UK is 0 euro belastingen. Goedkoper dan België
Groepsverzekeringen bestaan ook in het buitenland.
Belastingvrije OV-abonnement voor woon-werkverkeer bestaat ook in andere landen.
 
Je doet precies alsof extralegale voordelen niet bestaan in het buitenland. :p
Die dingen bestaan daar ook.

Een elektrische bedrijfswagen in de UK is 0 euro belastingen. Goedkoper dan België
Groepsverzekeringen bestaan ook in het buitenland.
Belastingvrije OV-abonnement voor woon-werkverkeer bestaat ook in andere landen.
Ik zeg niet dat ze niet bestaan, maar de vergelijking wordt moeilijk. In Nederland krijg je bvb de kost van openbaar vervoer OF 0,19 euro terugbetaald voor de km's die je doet. Dat kan voordeliger zijn, maar wie meer km's in opdracht van het werk rijdt (zonder woon-werkverkeer) is veel interessanter in België (waar je 0,36 euro krijgt).

Om een idee te geven: deze maand en volgende maand moet ik gans België door (fysieke presentatie en feedback-gesprekken, corona-proof). Goed voor 1300 euro aan km-vergoedingen.

Ivm groepsverzekering: zie fiscaal regime: https://www.schipperaccountants.nl/uitkering-groepsverzekering-bij-wonen-in-nederland/#

Opnieuw: in Nederland (en andere landen) zullen ook andere fiscaal voordelige regimes bestaan. Maar België is er toch een meester in :).
 
Wat je opsomt klopt overigens wel. Maar moet de vraag niet zijn waarom iemand die twee uur verder in Keulen woont nagenoeg over exact dezelfde voordelen beschikt als iemand uit Leuven maar wel van een lagere belastingdruk kan genieten?
Het privévermogen van de mediane Belg is hoger dan dat van de Duitser en de Nederlander.

Dat wil zeggen dat ofwel de totale belastingdruk uiteindelijk toch lager is in België, of dat we meer verdienen.

Maar dat beseffen we gewoon niet.
 
Ik zeg niet dat ze niet bestaan, maar de vergelijking wordt moeilijk. In Nederland krijg je bvb de kost van openbaar vervoer OF 0,19 euro terugbetaald voor de km's die je doet. Dat kan voordeliger zijn, maar wie meer km's in opdracht van het werk rijdt (zonder woon-werkverkeer) is veel interessanter in België (waar je 0,36 euro krijgt).
Hangt er ook maar weer vanaf. Ik kan kiezen tussen 2: een ov business card voor heel het gezin ook prive en eerste klas of 0,39 cent per km voor auto en gewoon terugbetaling van ov ritten voor werk in eerste klas.

In de pratijk heb ik aan optie 1 niks omdat ik in BE woon en het ov hier valt daar niet onder. En mijn vrouw werkt bij HR rail dus ik kan zowiezo gratis in eerste klas in NL.
 
Het privévermogen van de mediane Belg is hoger dan dat van de Duitser en de Nederlander.

Dat wil zeggen dat ofwel de totale belastingdruk uiteindelijk toch lager is in België, of dat we meer verdienen.

Maar dat beseffen we gewoon niet.


Ik ken niet zo veel van economie dus ga me niet te hard mengen in de discussie. Maar hoe bekom je daar een accurate vergelijking in? Aanslagvoeten kan je naast elkaar leggen bijvoorbeeld. Maar hoe maak je een bruikbare vergelijking van het vermogen?
 
Ik ken niet zo veel van economie dus ga me niet te hard mengen in de discussie. Maar hoe bekom je daar een accurate vergelijking in? Aanslagvoeten kan je naast elkaar leggen bijvoorbeeld. Maar hoe maak je een bruikbare vergelijking van het vermogen?
Vastgoed en alle geld op rekeningen/effecten.
Zonder vennootschapsvermogen weliswaar.
Maar als het over het modale particuliere gezin gaat, niettemin een serieuze graadmeter.

 
Ik snap heel goed dat het merendeel van de bevolking een progressief belastingssysteem snapt. Buiten de laag-opgeleide mensen denk ik dat iedereen wel snapt dat het geld kost om een land te laten draaien, en dat de laagste inkomens nu eenmaal minder kunnen bijdragen dan de hoge inkomsten.

Echter hebben we in België een stapel politici die enkel geïnteresseerd zijn in opnieuw verkozen worden waardoor gedrochten als de werkbonus er komen. Hierdoor lijkt de "grote groep" heel veel belastingen te betalen omdat ze simpelweg van elke opslag heel weinig netto opbrengst zien.

Daarnaast zou het ook helpen moesten mensen weten waarvoor ze bepaalde belastingen betalen. Nu komt alles op 1 hoop, maar veel mensen merken heel weinig waarvoor ze nu eigenlijk betalen.

Laatste puntje: ik zit zelf met een vennootschap, en ik schrok best hoeveel impact dat heeft op belastingen. In absolute getallen betaal ik natuurlijk meer belastingen, maar procentueel is dat echt serieus afgenomen.
 
Mijn eigen standpunt :ik zou de belasting op arbeid graag zien dalen ten voordele van een belasting op consumptie en bijkomende, eerlijke belastingen op inkomsten uit bvb immo en kapitaal. Inkomsten uit kapitaal zijn moeilijker te belasten, maar daar zou op Europees vlak toch ooit één oplossing moeten gezocht worden.
Wat denk je meer te hebben aan dat extra nettoloon wanneer iedere vorm van consumptie duurder wordt? Alles oppotten?
 
Het privévermogen van de mediane Belg is hoger dan dat van de Duitser en de Nederlander.

Dat wil zeggen dat ofwel de totale belastingdruk uiteindelijk toch lager is in België, of dat we meer verdienen.
Dat is gewoon omdat we slimmer zijn, harder werken, meer werken, langer werken, betere keuzes maken, betere regeringsleiders hebben, beter georganiseerd zijn, minder uitgeven aan reizen, horeca etc .... en we kunnen ook beter koken dan bovenstaande, laat het hiermee duidelijk zijn dat wij superieur zijn ten aanzien van bovenstaande.
 
Ik snap heel goed dat het merendeel van de bevolking een progressief belastingssysteem snapt. Buiten de laag-opgeleide mensen denk ik dat iedereen wel snapt dat het geld kost om een land te laten draaien, en dat de laagste inkomens nu eenmaal minder kunnen bijdragen dan de hoge inkomsten.

Echter hebben we in België een stapel politici die enkel geïnteresseerd zijn in opnieuw verkozen worden waardoor gedrochten als de werkbonus er komen. Hierdoor lijkt de "grote groep" heel veel belastingen te betalen omdat ze simpelweg van elke opslag heel weinig netto opbrengst zien.

Daarnaast zou het ook helpen moesten mensen weten waarvoor ze bepaalde belastingen betalen. Nu komt alles op 1 hoop, maar veel mensen merken heel weinig waarvoor ze nu eigenlijk betalen.

Laatste puntje: ik zit zelf met een vennootschap, en ik schrok best hoeveel impact dat heeft op belastingen. In absolute getallen betaal ik natuurlijk meer belastingen, maar procentueel is dat echt serieus afgenomen.

Als ik me niet vergis krijg je in Australië bij je aanslagbiljet een soort van opdeling waarvoor jouw geld wordt gebruikt.
 
Het privévermogen van de mediane Belg is hoger dan dat van de Duitser en de Nederlander.

Dat wil zeggen dat ofwel de totale belastingdruk uiteindelijk toch lager is in België, of dat we meer verdienen.

Maar dat beseffen we gewoon niet.
Da's wel een wat shady conclusie, dat meer meer vermogen van de gezinnen minder belastingdruk zou betekenen. Het belangrijkste probleem met die redenering is dat de gezinnen iedereen omvatten en dat de overheid zijn belastingen niet oppot. Elke euro belastingen komt, meestal vrij snel, weer bij de gezinnen terecht. Dat geld gaat naar ambtenaren, steuntrekkers, subsidies, bedrijven die door de overheid betaald worden (en dus hun werknemers en aandeelhouders), etc en dat zijn allemaal gezinnen. Als jouw belastingsgeld gebruikt wordt om een ambtenaar te betalen dan blijft dat geld gewoon bij de gezinnen.

Een veel betere indicatie van hoeveel belastingen er betaald worden is overheidsuitgaven/ GDP, en daar zijn we de derde slechtste van de wereld. 60% van alle waarde die gecreëerd wordt in België gaat naar de overheid, enkel Frankrijk en Griekenland doen nog iets slechter. https://tradingeconomics.com/country-list/government-spending-to-gdp
 
Laatst bewerkt:
Da's wel een wat shady conclusie, dat meer meer vermogen van de gezinnen minder belastingdruk zou betekenen. Het belangrijkste probleem met die redenering is dat de gezinnen iedereen omvatten en dat de overheid zijn belastingen niet oppot. Elke euro belastingen komt, meestal vrij snel, weer bij de gezinnen terecht. Dat geld gaat naar ambtenaren, steuntrekkers, subsidies, bedrijven die door de overheid betaald worden (en dus hun werknemers en aandeelhouders), etc en dat zijn allemaal gezinnen. Als jouw belastingsgeld gebruikt wordt om een ambtenaar te betalen dan blijft dat geld gewoon bij de gezinnen.

Een veel betere indicatie van hoeveel belastingen er betaald worden is overheidsuitgaven/ GDP, en daar zijn we de derde slechtste van de wereld. 60% van alle waarde die gecreëerd wordt in België gaat naar de overheid, enkel Frankrijk en Griekenland doen nog iets slechter. https://tradingeconomics.com/country-list/government-spending-to-gdp
Wat dan ook weer weinig zegt, omdat gezondheidszorg hier bij in zit. Als je hiervoor compenseert komt de belastingsdruk van bv. Nederland weer hoger uit dan België omdat het daar privé zit.

Dus blijft moeilijk om te vergelijken. Altijd voorzichtig blijven.
 
Als ik me niet vergis krijg je in Australië bij je aanslagbiljet een soort van opdeling waarvoor jouw geld wordt gebruikt.
Krijg je dat hier ook niet te zien na het invullen van je aangifte op tax-on-web? Waarschijnlijk kan je dat op myfinmin of hoe heet het dan ook nog wel terugvinden? Natuurlijk is dat niet erg gedetailleerd.

Ik ben ook van mening dat de exacte details voor de meeste mensen weinig zullen uitmaken. Er moet natuurlijk wel een zeker gevoel van rechtvaardigheid blijven gelden.
 
Wat dan ook weer weinig zegt, omdat gezondheidszorg hier bij in zit. Als je hiervoor compenseert komt de belastingsdruk van bv. Nederland weer hoger uit dan België omdat het daar privé zit.

Dus blijft moeilijk om te vergelijken. Altijd voorzichtig blijven.
het is enkel een indicator van hoeveel belastingen je betaalt of hoe groot de overheid is, het zegt idd niks over wat je er voor terugkrijgt.
 
Een veel betere indicatie van hoeveel belastingen er betaald worden is overheidsuitgaven/ GDP, en daar zijn we de derde slechtste van de wereld. 60% van alle waarde die gecreëerd wordt in België gaat naar de overheid, enkel Frankrijk en Griekenland doen nog iets slechter. https://tradingeconomics.com/country-list/government-spending-to-gdp
Dat dat iets slecht is, is jouw mening en geen feit.

Volgens die ranking zijn Armenië, India, en Afghanistan de beste landen van de wereld qua belastingen.

In de plaats van jouw stelling dat dit 'een betere indicatie' is, zou ik het dus eerder de meest irrelevante indicator ooit noemen.

Wat telt is de uiteindelijke welvaart van de burgers, niet 1 of andere goed klinkende maar misleidende populistische metric.
 
Het privévermogen van de mediane Belg is hoger dan dat van de Duitser en de Nederlander.
Dat wil zeggen dat ofwel de totale belastingdruk uiteindelijk toch lager is in België, of dat we meer verdienen.
Ooit een cursus macro-economie gevolgd? Rijkdom, GDP, spaardeposito's, ... zijn een gevolg van meerdere (endogene) variabelen die elkaar allemaal impacteren, je kan daar niet zomaar 1 op 1 relaties uit gaan afleiden zoals "Belgen hebben meer privévermogen, dus onze belastingen werken beter". Het lijkt mij hier eerder een gevolg van de hoge spaarquote (vooral in Vlaanderen) en een situatie waarbij er historisch gezien al relatief hoge privévermogens waren. Ik moet de eerste nog tegenkomen met een hoog privévermogen die gaat claimen dat hij dat te danken heeft aan België's torenhoge aanslagvoeten.
 
Ooit een cursus macro-economie gevolgd? Rijkdom, GDP, spaardeposito's, ... zijn een gevolg van meerdere (endogene) variabelen die elkaar allemaal impacteren, je kan daar niet zomaar 1 op 1 relaties uit gaan afleiden zoals "Belgen hebben meer privévermogen, dus onze belastingen werken beter". Het lijkt mij hier eerder een gevolg van de hoge spaarquote (vooral in Vlaanderen) en een situatie waarbij er historisch gezien al relatief hoge privévermogens waren. Ik moet de eerste nog tegenkomen met een hoog privévermogen die gaat claimen dat hij dat te danken heeft aan België's torenhoge aanslagvoeten.
Denk niet dat het enkel door hoge spaarquota komt. Het feit dat meerwaardes op aandelen alsook inkomsten op verhuur onbelast zijn zal ook een grote rol spelen lijkt me. Eenmaal je wat vermogen hebt zit je hier in een paradijs.
 
Terug
Bovenaan