Belastingen in België

Een duidelijke conclusie is dat er in België nauwelijks voorstanders zijn van een vlaktaks. De overgrote meerderheid is het eens met het principe dat de belastingtarieven hoger zijn naarmate je meer verdient. Er is ook geen draagvlak voor een ‘magere’ overheid en het drastisch terugschroeven van de openbare dienstverlening als gevolg van lagere belastingen.

Zo klopt het niet dat wie zelf rijk is, automatisch voor lage tarieven pleit. ‘Het zijn vooral mannen die eerder rechts stemmen, laagopgeleid zijn en de actualiteit niet goed volgen, die het meest tegen hoge belastingen pleiten. Rijke hoogopgeleide mensen die de actualiteit wel volgen, kunnen doorgaans wel leven met het huidige progressieve belastingsysteem

En dus nu mijn vraag aan BG: hoe zien jullie dat?
Ik vind het absolute onzin, hun mini-sample van 1,800 personen door een professor die al meermaals in opspraak is gekomen voor wetenschapsfraude. Ik ben pro vlaktaks en ik ken echt niemand die voorstander is van onze hoge belastingen (de meeste uit mijn kennissenkring zijn hoogopgeleid en niet arm).
 
Ik heb zelfs geen probleem met meer belastingen in totaal als dat gekoppeld is aan goed beleid. Dat laatste is mss wel een utopie
Mocht dat geld nu geïnvesteerd worden of degelijk besteed worden zou ik er nog ergens voor te vinden zijn. In België zitten we nu met een tekort van 32,8 miljard euro en er zijn nauwelijks investeringen gebeurd.
 
Ik vind het absolute onzin, hun mini-sample van 1,800 personen door een professor die al meermaals in opspraak is gekomen voor wetenschapsfraude. Ik ben pro vlaktaks en ik ken echt niemand die voorstander is van onze hoge belastingen (de meeste uit mijn kennissenkring zijn hoogopgeleid en niet arm).
1800 is een heel acceptabele sample-size.

Voor een populatie van 11 miljoen, met een confidence level van 99% en een margin of error van 3% heb je maar een sample size nodig van 1843.
Met de meer gebruikte confidence level van 95% heb je slechts 1067 nodig.

Nu, belangrijkste is natuurlijk wel hoe men aan deze personen komt, wat de manier van benaderen is. Is dit enkel "lezers van de Libelle", dan zal het inderdaad niet accuraat zijn. Maar puur qua aantal valt er weinig op aan te merken.

Alleszins veel accurater dan "De sample-size van Straddle's kennissenkring". :)
 
Ga je dan ook tellen dat wekelijks winkelen, energie, tv, internet, ... stukken beterkoop zijn dan in BE?
Ik zou dat alvast zeker en vast doen.
Want dat is toch gewoon het eerlijkste? Er is meer dan alleen de druk veroorzaakt door de afhoudingen op arbeid.
 
Ik vind het absolute onzin, hun mini-sample van 1,800 personen door een professor die al meermaals in opspraak is gekomen voor wetenschapsfraude. Ik ben pro vlaktaks en ik ken echt niemand die voorstander is van onze hoge belastingen (de meeste uit mijn kennissenkring zijn hoogopgeleid en niet arm).
Typische ridicule straddle nonsens. Je valt een studie onder 1800 mensen aan door over jouw ervaringen in jouw kennissenkring te spreken die per definitie helemaal niet divers is en zeker geen 1800 mensen groot is.
 
Valt dit wel zinvol te vergelijken met onze buurlanden. Moet in zo'n vergelijking niet het gehele gamma aan sociale zekerheden en de cost of living worden meegenomen?
 

Onderzoek van de KUL en HIVA tonen aan dat de meeste Belgen grosso modo akkoord zijn met ons belastingstelsel. Er zijn wel wat verschillen tussen de kiezers van partijen, maar die lijken niet zo heel groot.


Ik lees akkoord met een progressief systeem maar ik lees daar niet met het Belgisch belastingstelsel.

Het merendeel van de Belgen is groot voorstander van een progressief belastingstelsel. Zelfs burgers met een hoog inkomen steunen progressieve belastingen, althans bij diegenen die voldoende politieke kennis en interesse hebben.

Ik vraag mij af als je de vraag stelt over Marc Coucke die zijn bedrijf verkocht geeft en daar 0% belastingen heeft op betaald, of je de burger daar "groot voorstander" daar van is. :p


Als je de vraag zou stellen, wil je een progressief systeem maar met 10.000 uitzonderingsregels (dividenden apart belast en waar er geen sociale bijdragen worden betaald, meerwaarden niet belast,...) waar de rijken uiteindelijk een lager gemiddeld tarief gaan betalen dan de gemiddelde werknemer
<=> een vlaktaks waar alle inkomsten hetzelfde belast zouden zijn (dividenden, arbeidsinkomsten, meerwaarden, auteursrechten...),


dan denk ik dat het resultaat weer anders zou zijn.
 
Ook niet vergeten dat vanaf 4500 bruto (?) je niks extra meer terugkrijgt voor uw pensioenopbouw.
En dan is men verwonderd dat onkostenvergoedingen als alternatief voor loonsopslag worden gegeven of cafetariaplannen.
Pensioen is dan ook een maatschappijbrede sociale voorziening, geen 1-op-1 spaarplan.
 
Mocht dat geld nu geïnvesteerd worden of degelijk besteed worden zou ik er nog ergens voor te vinden zijn. In België zitten we nu met een tekort van 32,8 miljard euro en er zijn nauwelijks investeringen gebeurd.
Is toch geen probleem.Wordt gewoon bij de staatsschuld gezet.Hebben ze bij de financiële crisis ook gedaan.550 miljard of 600 miljard staatsschuld.
Geen probleem.
En die gangsters van de ECB zullen de rente niet optrekken.Dus geen probleem met die staatsschuld.
 
Laatst bewerkt:
Mocht dat geld nu geïnvesteerd worden of degelijk besteed worden zou ik er nog ergens voor te vinden zijn. In België zitten we nu met een tekort van 32,8 miljard euro en er zijn nauwelijks investeringen gebeurd.
- privévermogen burgers bij de rijkste van de wereld
- goede universiteiten die bijna gratis zijn
- quasi gratis ziekenhuizen van goede kwaliteit
- goedkope ouderenzorg
- economie draait als een trein

Ik vind het dus vrij goed besteed. Al zijn er altijd verbeteringen mogelijk, klein en groot.

Jijzelf verdient naar eigen zeggen zeer goed, hebt een eigen vastgoed, verdient veel met niet-belaste kapitaalinkomsten, hebt quasi gratis kwaliteitsonderwijs genoten, kan meerdere malen op reis per jaar, etc...

Maar vertel mij vooral meer over dit 'kutland met veel te hoge belastingen'.

Benieuwd waar je nu zou zitten als je in Bangladesh geboren was?
In de stront.
Dus 99% van wat je hebt, heb je te danken aan de pure chance van geboren te zijn in onze Westerse maatschappij. Niet aan jezelf.
 
Laatst bewerkt:
- privévermogen burgers bij de rijkste van de wereld
- goede universiteiten die bijna gratis zijn
- quasi gratis ziekenhuizen van goede kwaliteit
- goedkope ouderenzorg
- economie draait als een trein

Ik vind het dus vrij goed besteed. Al zijn er altijd verbeteringen mogelijk, klein en groot.

Jijzelf verdient naar eigen zeggen zeer goed, hebt een eigen vastgoed, verdient veel met niet-belaste kapitaalinkomsten, hebt quasi gratis kwaliteitsonderwijs genoten, kan meerdere malen op reis per jaar, etc...

Maar vertel mij vooral meer over dit 'kutland met veel te hoge belastingen'.

Benieuwd waar je nu zou zitten als je in Bangladesh geboren was?
In de stront.
Dus 99% van wat je hebt, heb je te danken aan de pure chance van geboren te zijn in onze Westerse maatschappij, niet aan jezelf.

Vergelijkingen maken met een ontwikkelingsland daar zie ik nu de relevantie niet onmiddellijk van in.

Wat je opsomt klopt overigens wel. Maar moet de vraag niet zijn waarom iemand die twee uur verder in Keulen woont nagenoeg over exact dezelfde voordelen beschikt als iemand uit Leuven maar wel van een lagere belastingdruk kan genieten? Het is mij in deze discussie niet zo zeer te doen over hoe goed we het wel hebben maar wel over waarom we meer betalen voor dat comfort als gelijken uit de buurlanden.
 
- privévermogen burgers bij de rijkste van de wereld
- goede universiteiten die bijna gratis zijn
- quasi gratis ziekenhuizen van goede kwaliteit
- goedkope ouderenzorg
- economie draait als een trein
Al die zaken heb je evengoed in Nederland, Luxemburg, de UK, Duitsland, ... zonder dat ze daar kampen met enorme begrotingstekorten of verspillingen.

Jijzelf verdient naar eigen zeggen zeer goed, hebt een eigen vastgoed, verdient veel met niet-belaste kapitaalinkomsten, hebt quasi gratis kwaliteitsonderwijs genoten, kan meerdere malen op reis per jaar, etc...
Ik heb (qua arbeidsinkomen) een fractie van wat ik in veel anderen landen zou krijgen voor hetzelfde jaarloon/functie. Dus neen, sorry, ik sta niet te cheeren bij die astronomale tax rates en ik kijk ook met argusogen naar het "onderzoek" van omstreden professoren die claimen dat hoogopgeleide mensen dit belastingssysteem helemaal de max vinden.
 
Vergelijkingen maken met een ontwikkelingsland daar zie ik nu de relevantie niet onmiddellijk van in.
Een zinloze vergelijking om een zinloos argument te staven, me dunkt. Uiteraard is België een rijker land (zeker op wereldschaal), maar dat is echt niet te danken aan onze torenhoge tax rates. Als ze morgen in pakweg Angola of Bangladesh gaan werken met progressieve belastingsvoeten van 50% gaat hun levensstandaard daar ook niet plots enorm toenemen.

Wat je opsomt klopt overigens wel. Maar moet de vraag niet zijn waarom iemand die twee uur verder in Keulen woont nagenoeg over exact dezelfde voordelen beschikt als iemand uit Leuven maar wel van een lagere belastingdruk kan genieten?
Precies, of waarom Nederland knal hetzelfde als België kan klaarkrijgen met een begrotingsoverschot. Daar zou de focus liggen, in plaats van ons fiscaal (wan)beleid de hemel in te prijzen.
 
Dus neen, sorry, ik sta niet te cheeren bij die astronomale tax rates en ik kijk ook met argusogen naar het "onderzoek" van omstreden professoren die claimen dat hoogopgeleide mensen dit belastingssysteem helemaal de max vinden.
Ah nee?
Cafetariaplan, nettovergoedingen, salariswagen, auteursrechten,...

Allemaal voordelen die hoger opgeleiden vaker krijgen. Sommige krijgen netto bijna even veel als ze bruto hebben. Dus in dat geval begrijp ik dat ze de belastingen nu prima vinden.

De laag geschoolde ziet elke maand enkel zijn bruto loon en hoeveel er naar de staat gaat (en wat er van overblijft)
 
Ah nee?
Cafetariaplan, nettovergoedingen, salariswagen, auteursrechten,...
Allemaal voordelen die hoger opgeleiden vaker krijgen. Sommige krijgen netto bijna even veel als ze bruto hebben.
Dat zijn allemaal maatregelen om te compenseren voor die tax rates die je brutoloon enorm afronden. Voer een simpele vlaktax in van pakweg 15% (of een lagere progressieve rates) en dan kan je stoppen met die bedrijfswagens, netto onkosten vergoedingen, maaltijdcheques, cafetariaplannen, ... In Zwitserland bijv. heeft niemand een bedrijfswagen of allerlei netto voordelen, daar werken ze gewoon met een normale aanslagvoet en klaar.
 
Ik vraag mij af als je de vraag stelt over Marc Coucke die zijn bedrijf verkocht geeft en daar 0% belastingen heeft op betaald, of je de burger daar "groot voorstander" daar van is. :p
Zelf was Coucke ook voorstander voor meerwaarde belasting en ik dacht dat er nog van die profielen waren die meerwaarde belastingen acceptabel zouden vinden als er daardoor andere belastingen zouden wegvallen/fairder zouden worden.
 
Wat ik met herinner van eerdere discussies zoals dit is dat we door de belastingsvrije som en vooral hopen aftrekposten meestal niet zo slecht uitkomen als verwacht. Zie @JPV voor meer info :unsure:

Uiteraard zou gewoon een lagere belastingsdruk zonder hopen uitzonderingen als eerlijker gepercipieerd worden. En het zou volgens mij ook beter zijn voor wie niet financieel onderlegd is.
 
Allemaal leuk en wel dat jullie inzitten met de belastingen die de belg betaald maar we moeten onze pijlen toch op het land uit de topictitel richten. @ugar :crazy:
 
Het begint al met een verkeerde veronderstelling dat als je veel belastingen betaalt (ver boven de schijf zit van 41k bruto) je rijk bent. Was het maar waar. De ECHTE rijken halen hun inkomsten uit hun kapitaal en eigendommen.
Wie in de schijf van 50% belandt, doet dat enkel voor het jaar inkomen dat boven de 53192,24 euro bruto is (in de veronderstelling dat hij alleenstaand is zonder gezinslast én geen extralegale voordelen heeft). Met een volle EJP en vakantiegeld betekent dit een maandinkomen van 3821,28. Als je daar ver boven zit, vind ik idd dat je rijk bent. Want bij zo'n loon heb je door de band genomen ook nog eens een reeks extralegale voordelen die de moeite zijn.
Multiboxer zei:
Als je de belastingsschijven van al onze buurlanden en de UK eens naast deze van BE legt dan zullen velen (en zeker hier op beyond) enkel kunnen vaststellen dat ze vele duizenden tot tienduizenden euro's meer zouden kunnen overhouden op het einde van het jaar.
In BE betekend 8K bruto als snel 3,6k netto... je hebt het dan nog niet eens uitgegeven waarna je nogmaals belastingen betaalt.
Als je enkel naar de belastinsschijven kijkt, heb je gelijk.

Dan vergeet je, in mijn geval alvast, echter nog (op jaarbasis):
- hospitalisatieverzekering voor mezelf en familie (zo'n 600 euro/jaar?)
- maaltijdcheques (zo'n 1500 euro?)
- groepsverzekering (incl invaliditeitsverzekering) (zo'n 6000 euro)
- fietsvergoeding (zo'n 200 euro)
- abonnement woon/werkverkeer (2800 euro)
- netto-onkostenvergoeding (1500 euro)

Of samen een waarde van 12600 euro. En dan heb ik nog geen bedrijfswagen etc... (en reken ik nog niet de waarde van gsm & laptop mee, wat wat lastiger is om te berekenen)
 
Laatst bewerkt:
Let op hoe je in heel gemakkelijk al in de hogere schijven belandt in België in vergelijking met onze buurlanden.
Dit geeft geen volledig beeld natuurlijk want iedere land heeft een wat ander belastingssysteem en geeft andere kortingen (kind, handicap etc.) maar als alleenstaande gaat dit wel grotendeels op.
Zelfs zonder kind of handicap heb je een belastingsvrije som (9050) en kortingen (via forfaitaire aftrek van 4920 bvb). Je zal idd vlugger in een hogere schijf belanden, maar een vergelijking met andere landen is complex.
 
Terug
Bovenaan