Belastingen in België

ugar

Well-known member

Onderzoek van de KUL en HIVA tonen aan dat de meeste Belgen grosso modo akkoord zijn met ons belastingstelsel. Er zijn wel wat verschillen tussen de kiezers van partijen, maar die lijken niet zo heel groot.

Ik citeer twee stukjes

Een duidelijke conclusie is dat er in België nauwelijks voorstanders zijn van een vlaktaks. De overgrote meerderheid is het eens met het principe dat de belastingtarieven hoger zijn naarmate je meer verdient. Er is ook geen draagvlak voor een ‘magere’ overheid en het drastisch terugschroeven van de openbare dienstverlening als gevolg van lagere belastingen.

Zo klopt het niet dat wie zelf rijk is, automatisch voor lage tarieven pleit. ‘Het zijn vooral mannen die eerder rechts stemmen, laagopgeleid zijn en de actualiteit niet goed volgen, die het meest tegen hoge belastingen pleiten. Rijke hoogopgeleide mensen die de actualiteit wel volgen, kunnen doorgaans wel leven met het huidige progressieve belastingsysteem. Die mensen begrijpen dat ze meer belastingen moeten betalen. Ook deels uit eigenbelang: het garandeert een leven in een stabiele maatschappij met weinig criminaliteit. Het draagvlak voor progressieve belastingen verhoogt ook als mensen die belastingen kunnen koppelen aan een specifieke dienst, zoals de sociale zekerheid.’

En dus nu mijn vraag aan BG: hoe zien jullie dat?
 
Mijn eigen standpunt :ik zou de belasting op arbeid graag zien dalen ten voordele van een belasting op consumptie en bijkomende, eerlijke belastingen op inkomsten uit bvb immo en kapitaal. Inkomsten uit kapitaal zijn moeilijker te belasten, maar daar zou op Europees vlak toch ooit één oplossing moeten gezocht worden.
 
Het begint al met een verkeerde veronderstelling dat als je veel belastingen betaalt (ver boven de schijf zit van 41k bruto) je rijk bent. Was het maar waar. De ECHTE rijken halen hun inkomsten uit hun kapitaal en eigendommen.
Als je de belastingsschijven van al onze buurlanden en de UK eens naast deze van BE legt dan zullen velen (en zeker hier op beyond) enkel kunnen vaststellen dat ze vele duizenden tot tienduizenden euro's meer zouden kunnen overhouden op het einde van het jaar.
In BE betekend 8K bruto als snel 3,6k netto... je hebt het dan nog niet eens uitgegeven waarna je nogmaals belastingen betaalt.

Zoals Ugar al aanhaalde, de focus ligt voornamelijk op belasting uit arbeid. Als je keihard werkt word je simpelweg uitgeperst als een citroen in dit land.
Na mijn gezaag wil ik ook wel benadrukken dat ik met plezier belastingen betaal voor de infrastructuur,diensten , gezondheidszorg, onderwijs etc in dit land.
Aan de andere kant is het wel heel zuur om te zien hoeveel subsidies er zonder problemen uitgestrooid worden zonder dat er veel vragen gesteld worden door sujetten zoals Sihame El Kaouakibi (en de vele anderen die momenteel onder de radar dit doen)
 
Minder belasting op arbeid, meer op kapitaal en bijv. winst uit aandelen en meer op consumptie (zodat dat meer gestuurd kan worden)

Ik heb zelfs geen probleem met meer belastingen in totaal als dat gekoppeld is aan goed beleid. Dat laatste is mss wel een utopie
 
DUITSLAND 2021
TariefzoneInkomensgrensTarief
Nullzone (Grundfeibetrag)tot € 9.4080%
Untere Progressionszone€ 9.409 - € 14.53214% - 24%
Obere Progressionszone€ 14.533 - € 57.05124% - 42%
Proportionalzone (1)€ 57.052 - € 270.50042%
Propartionalzone (2)vanaf € 270.50145%
FRANKRIJK 2021
InkomensgrenzenBelastingtarief
0-97000%
9700-2679114%
26791-7182630%
71826-15210841%
15210845%
NEDERLAND 2021
BelastingschijfInkomenPercentage belasting
Eerste schijfTot € 68.50837,1 procent
Tweede schijfVanaf € 68.50849,5 procent
UK 2021
BandTaxable incomeTax rate
Personal AllowanceUp to £12,5700%
Basic rate£12,571 to £50,27020%
Higher rate£50,271 to £150,00040%
Additional rateover £150,00045%
BELGIË 2021
Schijf 1Van 0,01 euro tot 13.440 euro25 %
Schijf 2Van 13.440 euro tot 23.720 euro40 %
Schijf 3Van 23.720 euro tot 41.060 euro45 %
Schijf 4Meer dan 41.060 euro50 %

Let op hoe je in heel gemakkelijk al in de hogere schijven belandt in België in vergelijking met onze buurlanden.
Dit geeft geen volledig beeld natuurlijk want iedere land heeft een wat ander belastingssysteem en geeft andere kortingen (kind, handicap etc.) maar als alleenstaande gaat dit wel grotendeels op.
 
En merk op dat de Nederlandse tarieven incl. sociale zekerheid zijn en de Belgische exclusief.

Dat is eigenlijk mijn voornaamste bemerking bij het onderzoek, toch zoals het in de standaard verwoord stond:
  • De vraagstelling was wat misleidend imo: heb je liever minder staatsinterventie of minder belastingen (idealiter hebben we lagere belasting en dezelfde voordelen als nu, want er zit echt wel teveel administratieve kosten of verdoken belastingen die je in het buitenland toch minder hebt);
  • Er werd enkel over (inkomsten)belastingen gesproken, niet over RSZ voor zover ik kon zien, terwijl dat net een heel groot deel van de schabouwelijke kost-nettoverhouding is in België. Onze RSZ is bij de hoogste ter wereld (Frankrijk is wel nog significant duurder) en je combineert dat met een van de hoogste tarieven (of vooral, snelle stijging van de tarieven zoals Multiboxer toont), daar ligt de gigantische parafiscale druk. Om dan over alle andere taxen nog maar te zwijgen (de helft van de stroomfactuur, meer dan de helft van de benzineprijs, onroerende voorheffing..., waar vaak niet voldoende tegenover staat (bv. investeringen in ons elektriciteitsnet die nooit gebeurd zijn).
 
Noorwegen btw

22% voor iedereen +

StepAnnual income betweenTax rate
NOK 0 – 184 8000
1NOK 184 800 – 260 1001,7 %
2NOK 260 100 – 651 2504 %
3NOK 651 250 – 1 021 55013,2 %
4NOK 1 021 550 and above16,2 %

+ een vermogensbelasting als volgt:
Naar de gemeente
Tax classWealthRate
Tax class 00 and above0,7 %
Tax class 1NOK 0 - 1,500,0000,0 %
Tax class 1NOK 1,500,000 and above0,7 %
Naar de staat
Tax classWealthRate
Tax class 0 and 1 NOK 0 - 1,500,0000,0 %
NOK 1,500,000 and above0,15 %

+ 31,68% op meerwaarde uit aandelen

en sommige gemeente ( 80% ofzo) hebben een belasting op uw woning tussen de 0.01 en 0.07%
 
Laatst bewerkt:
En merk op dat de Nederlandse tarieven incl. sociale zekerheid zijn en de Belgische exclusief.

Dat is eigenlijk mijn voornaamste bemerking bij het onderzoek, toch zoals het in de standaard verwoord stond:
Wel exclusief uw ziekteverzekering. Als je die erbij telt dan ligt het toch allemaal wat dichter bij elkaar hoor.
Tel ook daarbij dat rijden met een wagen in Nederland een heel stuk duurder is dan hier.
 
Wel exclusief uw ziekteverzekering. Als je die erbij telt dan ligt het toch allemaal wat dichter bij elkaar hoor.

Ik denk dat je er toch stevig naast zit.

Ik betaal maandelijks 69 euro voor mijn zorgeverzekering in NL, in BE is dat 8,50. Dat is een redelijk verschil. Maar...

Ik heb deze maand een contract getekend bij een ander NL bedrijf, want ik verander op 1/1 van job. Ik heb ook de bruto/netto berekeningen gevraagd. Om hetzelfde netto loon te krijgen in BE als ik nu in NL krijg moet ik bruto zo maar eventjes 1600 euro meer gaan krijgen per maand.

Daar kan die zorgverzekering met plezier vanaf dus. Dus wat ze mensen ook proberen wijs te maken over de loonkloof met buurlanden, die is gewoon gigantisch.
 
Ik denk dat je er toch stevig naast zit.

Ik betaal maandelijks 69 euro voor mijn zorgeverzekering in NL, in BE is dat 8,50. Dat is een redelijk verschil. Maar...

Ik heb deze maand een contract getekend bij een ander NL bedrijf, want ik verander op 1/1 van job. Ik heb ook de bruto/netto berekeningen gevraagd. Om hetzelfde netto loon te krijgen in BE als ik nu in NL krijg moet ik bruto zo maar eventjes 1600 euro meer gaan krijgen per maand.

Daar kan die zorgverzekering met plezier vanaf dus. Dus wat ze mensen ook proberen wijs te maken over de loonkloof met buurlanden, die is gewoon gigantisch.
Ik ga akkoord met je basis statement, daar niet van, maar die zorgverzekering is wel erg goedkoop he?

Een basis zorgverzekering kost tussen de 110 en 135 euro per maand. De prijs is sterk afhankelijk van het type polis.

De gemiddelde premie van een zorgverzekering komt uit op 124,80 euro per maand in 2021. Hierbij geldt een eigen risico van 385 euro.
 
Ik ga akkoord met je basis statement, daar niet van, maar die zorgverzekering is wel erg goedkoop he?
Je statement klopt misschien voor de gemiddelde nederlander. Maar die wat jij toont moet je dan ook niet pakken als belg. Je moet een zo hoog mogelijk eigen risico pakken, want je hebt als Belg helemaal niets van doen met die zorgverzekering. DUs die kost moet zo laag mogelijk zijn. Je kan naar eigen risico gaan van 800+ en dan zakken de verzekeringen al snel onder de 100 euro. Tel daar dan nog de korting bij die je meestal krijgt via het bedrijf uit en dan is het verschil zo klein mogelijk.
 
Je statement klopt misschien voor de gemiddelde nederlander. Maar die wat jij toont moet je dan ook niet pakken als belg. Je moet een zo hoog mogelijk eigen risico pakken, want je hebt als Belg helemaal niets van doen met die zorgverzekering. DUs die kost moet zo laag mogelijk zijn. Je kan naar eigen risico gaan van 800+ en dan zakken de verzekeringen al snel onder de 100 euro. Tel daar dan nog de korting bij die je meestal krijgt via het bedrijf uit en dan is het verschil zo klein mogelijk.
Dat dacht ik al dat het zoiets was, maar voor de gemiddelde Nederlander klopt jouw cijfer dan niet echt als we belastingstarieven tussen landen gaan vergelijken. Daarmee. :)
Nu nogmaals, ik blijf akkoord gaan met de basis van je post. :)
 
Waarom moet ge er de wagen bijrekenen? Is dat een basisrecht?
Neen maar het is toch wel iets wat veel mensen doen en ook nodig hebben voor hun werk.
Dus ja als je in Nederland werkt dan hou je inderdaad meer over van je brutoloon. Maar daar tegenover staat wel dat het bereiken van uw werk u meer zal kosten, en dat de kost om te wonen ook hoger is.

Zuiver kijken naar wat er van dat brutoloon afgaat is wat kort door de bocht. Je moet echt wel de volledige som maken voor identieke profielen hier en daar.
En dan is het niet zo dat een persoon in Nederland dan ineens er beter vanaf komt dan hier.

De eerste jaren in Nederland ga je al werken om je studieschuld te betalen. Ook niet iets waar we licht over moeten gaan.
 
Dat dacht ik al dat het zoiets was, maar voor de gemiddelde Nederlander klopt jouw cijfer dan niet echt als we belastingstarieven tussen landen gaan vergelijken. Daarmee. :)
Nu nogmaals, ik blijf akkoord gaan met de basis van je post. :)
Dat is waar, maar dan nog. Dat zou het verschil dan om en bij de 1400 maken ipv 1600. Dat is nog steeds gigantisch.
 
Neen maar het is toch wel iets wat veel mensen doen en ook nodig hebben voor hun werk.
Dus ja als je in Nederland werkt dan hou je inderdaad meer over van je brutoloon. Maar daar tegenover staat wel dat het bereiken van uw werk u meer zal kosten, en dat de kost om te wonen ook hoger is.

Zuiver kijken naar wat er van dat brutoloon afgaat is wat kort door de bocht. Je moet echt wel de volledige som maken voor identieke profielen hier en daar.
En dan is het niet zo dat een persoon in Nederland dan ineens er beter vanaf komt dan hier.

De eerste jaren in Nederland ga je al werken om je studieschuld te betalen. Ook niet iets waar we licht over moeten gaan.
Ga je dan ook tellen dat wekelijks winkelen, energie, tv, internet, ... stukken beterkoop zijn dan in BE?
 
Ook niet vergeten dat vanaf 4500 bruto (?) je niks extra meer terugkrijgt voor uw pensioenopbouw.
En dan is men verwonderd dat onkostenvergoedingen als alternatief voor loonsopslag worden gegeven of cafetariaplannen.
 
Terug
Bovenaan