rubenvb
Well-known member
Nu, dat kan wel in beperkte mate door geld te lenen van je bedrijf: https://www.sbb.be/nl/magazine/geld-lenen-vennootschap-debet-rekening-courantIk moet de eerste boekhouder nog tegenkomen, voorheen in BE of nu, die me toeliet om kapitaal van de BV privé te gebruiken.
Er is wat belastingtechnisch gemorrel, maar lijkt me dat je zo wel belastingen kunt optimaliseren (door bvb een piek aan bedrijfsinkomen toch naar de privé te trekken door zo'n lening, en die dan af te kunnen vlakken over meerdere jaren kleinere vergoedingen of dividenden uit te keren om die lening dan terug af te betalen waardoor het mij lijkt dat je dan uiteindelijk minder personenbelasting zou kunnen betalen).

. Niet bij een vennootschap waar je met verschillende investeerders zit maar wel vanuit je eigen managementvennootschap of éénmansvennootschappen. Want niet iedereen wil X jaar wachten om het voordelig uit de vennootschap te halen want die willen dat geld nu hebben voor vastgoed (eigen of als investering) of voorschot op de sportwagen of andere stevige privé-investering.