Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Dan laat je het aan de Luxemburg/Zwitserland/Ierland en anderen van deze wereld over, en dan wordt het maar besparen. Works just as well.
Neen, dat is het juist, dat werkt niet want zero-sum.
Dat zijn parasitaire staten die gewoon leven op de kap van de welvaartscreatie van andere landen.

Latente werkloosheid zou ik dus stellen, niet echt conform de libertaire gedachte toch?

Als je dat doortrekt, dan zullen degenen die voor de onderliggende productiviteit en welvaart zorgen, daar niet meer voor kunnen zorgen wegens budget tekort. (Infrastructuur, institutionele stabiliteit, r&d, veiligheid van zowel land als supply chain, en alle andere zaken die prerequisite zijn voor duurzame productiviteit).

En dan valt er niets meer te parasiteren.

Je vergeet een klein detail, namelijk hoe Ierland aan dat GDP komt.
Hint: Blackrock, Apple,... zitten daar niet voor de schone heuvels.

Het model is dus niet te kopiëren, want puur zero-sum.
Ierland haalt gewoon belastingen binnen die eigenlijk aan andere landen toekomen. (Want daar komt de productiviteit, de oorsprong van dat geld, vandaan)

Klopt.

Voor een deel wel, maar ze zijn wel zo slim geweest van een "tax haven" aan te bieden aan verschillende sectoren, en dat heeft hun economie van een onderontwikkeld derderangs gebied in de jaren '70 en '80 serieus door het dak laten schieten.

Niet te kopiëren, maar als België zitten we vaak aan het ander uiterste van dat spectrum, waar we precies zo financieel onaantrekkelijk mogelijk willen zijn voor multinationals om nog te investeren. Zelfs in vergelijking met bv. Nederland komen we er regelmatig slecht uit.

Voor een deel wel, maar ze zijn wel zo slim geweest van een "tax haven" aan te bieden aan verschillende sectoren, en dat heeft hun economie van een onderontwikkeld derderangs gebied in de jaren '70 en '80 serieus door het dak laten schieten.

Niet te kopiëren, maar als België zitten we vaak aan het ander uiterste van dat spectrum, waar we precies zo financieel onaantrekkelijk mogelijk willen zijn voor multinationals om nog te investeren. Zelfs in vergelijking met bv. Nederland komen we er regelmatig slecht uit.
Is het hier dan zo slecht voor multinationals? Er is de loonkost natuurlijk, maar het is niet of er zijn evengoed bepaalde systemen om die grote bedrijven hier te houden, dacht ik?

Is het hier dan zo slecht voor multinationals? Er is de loonkost natuurlijk, maar het is niet of er zijn evengoed bepaalde systemen om die grote bedrijven hier te houden, dacht ik?

Er zijn systemen, maar blijkbaar (als ik afga op beslissingen die die bedrijven nemen, bv. bij afwegen Nederland tegenover België) zijn die niet competitief of onvoldoende om het verschil in loonkost en andere factoren te compenseren.

Minder dan vroeger, we hadden vroeger de fiscale gunstregeling van de coördinatiecentra, die is min of meer vervangen door de notionele intrestaftrek, dat systeem bestaat weliswaar nog maar is ondertussen zo uitgehold dat het irrelevant geworden is. We hadden daarop dan de excess profit rulings waarmee de overheid wat kon onderhandelen over de belastingdruk, die zijn dat door de Europese commissie verboden omdat het als verboden staatssteun gezien werd (da's dan uiteindelijk in beroep door de rechtbank wel teruggedraaid maar het systeem is nooit meer herbegonnen denk ik). Dat laatste heeft ook flinke knauw gegeven aan de rechtszekerheid van multinationals in België, omdat de staat dan dat geld heeft proberen terugvorderen tegen de afspraken met die multinationals in.

Ben er er niet zeker van maar denk niet dat er op dit moment nog iets fiscaals bestaat dat specifiek gebruikt wordt om buitenlandse grote multinationals naar ons land te lokken. De realiteit is natuurlijk ook dat de economie zo goed bezig is dat het ook niet echt een heel grote zorg is, er zijn redelijk wat investeringen en geen tekort aan vacatures.

Ik denk dat je echt onderschat hoe goed multinationals in België gesoigneerd werden/worden. Het is niet enkel omwille van de aanwezigheid van de EU dat verschillende niet-EU bedrijven in België een hoofdkwartier hebben. Zoals beryl zegt is het idd minder dan vroeger, maar bedrijven zijn vlug genoeg om België (minstens fiscaal) te verlaten indien het financieel niet meer interessant zou zijn. En dat doen productiebedrijven wel nog, maar hoofdkwartieren echt niet zomaar.

Ik denk dat je echt onderschat hoe goed multinationals in België gesoigneerd werden/worden. Het is niet enkel omwille van de aanwezigheid van de EU dat verschillende niet-EU bedrijven in België een hoofdkwartier hebben. Zoals beryl zegt is het idd minder dan vroeger, maar bedrijven zijn vlug genoeg om België (minstens fiscaal) te verlaten indien het financieel niet meer interessant zou zijn. En dat doen productiebedrijven wel nog, maar hoofdkwartieren echt niet zomaar.

Vermoedelijk is mijn beeld inderdaad teveel gericht op productie- en R&D gerichte bedrijven, eerder dan hoofdkwartieren.

Al heb ik ook niet de indruk dat we zoveel hoofdkwartieren van multinationals in België hebben, tenzij om historische redenen (i.e. Belgisch bedrijf dat uitgegroeid is tot een multinational)?

Vermoedelijk is mijn beeld inderdaad teveel gericht op productie- en R&D gerichte bedrijven, eerder dan hoofdkwartieren.

Al heb ik ook niet de indruk dat we zoveel hoofdkwartieren van multinationals in België hebben, tenzij om historische redenen (i.e. Belgisch bedrijf dat uitgegroeid is tot een multinational)?
Geen échte hoofdkwartieren, wel voldoende internationale hubs/europese hoofdkwartieren.

Qua R&D scoren we overigens wél uitstekend de laatste jaren:

Bron: https://data.oecd.org/rd/gross-domestic-spending-on-r-d.htm
(zwarte lijn is OECD- gemiddelde, enkel Israel, Zuid-Korea, Taiwan en USA doen beter, we scoren consequent boven het EU-gemiddeld)
1697187597128.png

Zelf kom ik al 20 jaar internationale topbedrijven wereldwijd gezien mijn job. Er zijn voor zover ik nu ondervonden heb 3 redenen waarom België géén paradijs is voor multinationals. Dit zijn de zaken die ik van het C-level management hoor van die bedrijven. Ten eerste de draak van het systeem van automatische indexering van lonen draagt er echter wel toe bij dat bedrijven weg willen. Reken daarbij ook nog dat vakbonden hier extreem machtig zijn (tweede reden) en dat je er maar 3 mensen moet hebben die slecht gezind zijn om een heel spoornet plat te leggen helpt niet. Alleen Frankrijk staat bekend als land met nóg meer stakingen. Ook ons onderwijs niveau (derde reden) helpt niet meer.

Ik weet dat ik hier een gevoelige snaar raak voor veel mensen maar het is wel zo. Ik ijver hier niet om automatische indexering of vakbonden totaal af te schaffen. Maar het huidige systeem is vreselijk. Een Belgische werknemer kost jaar na jaar meer en tegelijk daalt ons onderwijsniveau jaar na jaar (derde reden). En dat terwijl onze talenkennis enorm hoog en ons onderwijsniveau zeer hoog was. Dwz dat we elk jaar op de internationale ladder 2 treden achteruit gaan. Voor werkzekerheid op lange termijn is dat niet goed.

Omdat ik liever denk in termen van oplossingen dan problemen heb ik ook nagedacht over hoe ik denk dat het beter kan: Ik zou automatische indexering in de huidige vorm afschaffen maar daarom geen mensen in de koude laten staan. Een systeem waarbij jaarlijks iedereen 10% krijgt is gewoon niet houdbaar. Grote multinationals hebben vaak genoeg financiële buffer om die loonschok op te vangen, maar kleine KMO's die sowieso al meer lijden zien daar heel hard van af. Opslag of promotie? Forget it. Nieuwe aanwervingen? Nope. Opleiding volgen? Nope. Maar grote multinationals hebben dan weer de mogelijkheid om productie of administratieve functies verhuizen naar goedkopere landen, terwijl een kleine Vlaamse KMO dat niet zomaar kan.

Je zou kunnen starten met de korf waarop de index gebaseerd is eens een beetje uit te kuisen. Zo is "vakantiedorpen" totaal onzinnig. Een tijd terug stond er zelfs de prijs van een tattoo nog in. Ook de prijs van Blu-rays zou niet doorslaggevend mogen zijn in zoiets. Een brood, een liter benzine, een kuub water, 1 kwh elektriciteit, 1 kwh gas,... dát is wat mensen nodig hebben om te overleven. Een beetje inkt op hun lichaam? Wie verzint het ook.

Vervolgens kun je ook eens nadenken over de manier waarop we indexeren. Nu indexeringen we domweg alle lonen en klaar. Van de slechtbetaalde garçon tot de dikbetaalde topmanager. De frequentie verschilt waarbij ambtenaren hun lonen snel geïndexeerd zien worden en anderen krijgen het wat later, maar feit is dat iedereen hetzelfde krijgt. Waarom is dat niet in schijven? Waarom krijgt een dik betaalde laborant in de petrochemie met 5000 euro bruto opeens 500 euro bruto erbij terwijl de kassamedewerkster met 2400 euro maar 240 euro bruto erbij krijgt? Ja 10% = 10%, ik weet het maar het zou veel logischer zijn als dat in schijven was. Iemand die al 5000 euro bruto verdient heeft die 10% veel minder nodig en voelt ook minder dat alles duurder geworden is dan iemand die maar 2400 euro bruto verdient. Waarom indexeren we bv niet 10% voor de eerste schijf tot 2500 euro, en dan 7% voor de schijf van 2500 tot 3000 euro, 5% voor de schijf van 3000 tot 3500 euro enz? Op die manier krijgen mensen die het het moeilijkste hebben toch de grootste indexering en mensen die minder voelen dat het leven duurder wordt krijgen minder. Mij lijkt dat eerlijker. Bovendien komt dat de economie ook ten goede.

Hell, voor mij part geef je mensen van 0-2500 euro zelfs 12%, dan nog zullen we over de ganse lijn minder uitkeren aan lonen dan nu.

Omdat ik liever denk in termen van oplossingen dan problemen heb ik ook nagedacht over hoe ik denk dat het beter kan: Ik zou automatische indexering in de huidige vorm afschaffen maar daarom geen mensen in de koude laten staan. Een systeem waarbij jaarlijks iedereen 10% krijgt is gewoon niet houdbaar.
Beetje typische dat je de extremen zoekt, hé. Néé, jaarlijks krijgt niet iedereen 10%.
1697190192870.png

(ok, is niet de exacte berekeing van de afgevlakte gezondheidsindex, maar komt er ongeveer mee eens. Een 2% gemiddelde zit véél dichter bij de waarheid.

En in reële termen is het dit:
Je zou kunnen starten met de korf waarop de index gebaseerd is eens een beetje uit te kuisen. Zo is "vakantiedorpen" totaal onzinnig. Een tijd terug stond er zelfs de prijs van een tattoo nog in. Ook de prijs van Blu-rays zou niet doorslaggevend mogen zijn in zoiets. Een brood, een liter benzine, een kuub water, 1 kwh elektriciteit, 1 kwh gas,... dát is wat mensen nodig hebben om te overleven. Een beetje inkt op hun lichaam? Wie verzint het ook.
Je kan dat idd doen, maar dan zou je de prijzen nog véél meer zien schommelen. Ik denk niet dat de bedrijven daarop staan te wachten.

Vervolgens kun je ook eens nadenken over de manier waarop we indexeren. Nu indexeringen we domweg alle lonen en klaar. De frequentie verschilt waarbij ambtenaren hun lonen snel geïndexeerd zien worden en anderen krijgen het wat later, maar feit is dat iedereen hetzelfde krijgt. Waarom is dat niet in schijven? Waarom krijgt een dik betaalde laborant in de petrochemie met 5000 euro bruto opeens 500 euro bruto erbij terwijl de kassamedewerkster met 2400 euro maar 240 euro bruto erbij krijgt? Ja 10% = 10%, ik weet het maar het zou veel logischer zijn als dat in schijven was. Iemand die al 5000 euro bruto verdient heeft die 10% veel minder nodig en voelt ook minder dat alles duurder geworden is dan iemand die maar 2400 euro bruto verdient. Waarom indexeren we bv niet 10% voor de eerste schijf tot 2500 euro, en dan 7% voor de schijf van 2500 tot 3000 euro, 5% voor de schijf van 3000 tot 3500 euro enz? Op die manier krijgen mensen die het het moeilijkste hebben toch de grootste indexering en mensen die minder voelen dat het leven duurder wordt krijgen minder. Mij lijkt dat eerlijker. Bovendien komt dat de economie ook ten goede.
ook hier zou dat vooral voor de KMO's een ramp zijn. En natuurlijk is het ook zo dat de laagste brutolonen in België niet noodzakelijk de laagste lonen zijn.
Hell, voor mij part geef je mensen van 0-2500 euro zelfs 12%, dan nog zullen we over de ganse lijn minder uitkeren aan lonen dan nu.
Omdat de economie in een zware crisis zou komen?

Zelf kom ik al 20 jaar internationale topbedrijven wereldwijd gezien mijn job. Er zijn voor zover ik nu ondervonden heb 3 redenen waarom België géén paradijs is voor multinationals. Dit zijn de zaken die ik van het C-level management hoor van die bedrijven. Ten eerste de draak van het systeem van automatische indexering van lonen draagt er echter wel toe bij dat bedrijven weg willen. Reken daarbij ook nog dat vakbonden hier extreem machtig zijn (tweede reden) en dat je er maar 3 mensen moet hebben die slecht gezind zijn om een heel spoornet plat te leggen helpt niet. Alleen Frankrijk staat bekend als land met nóg meer stakingen. Ook ons onderwijs niveau (derde reden) helpt niet meer.

Ik weet dat ik hier een gevoelige snaar raak voor veel mensen maar het is wel zo. Ik ijver hier niet om automatische indexering of vakbonden totaal af te schaffen. Maar het huidige systeem is vreselijk. Een Belgische werknemer kost jaar na jaar meer en tegelijk daalt ons onderwijsniveau jaar na jaar (derde reden). En dat terwijl onze talenkennis enorm hoog en ons onderwijsniveau zeer hoog was. Dwz dat we elk jaar op de internationale ladder 2 treden achteruit gaan. Voor werkzekerheid op lange termijn is dat niet goed.

Omdat ik liever denk in termen van oplossingen dan problemen heb ik ook nagedacht over hoe ik denk dat het beter kan: Ik zou automatische indexering in de huidige vorm afschaffen maar daarom geen mensen in de koude laten staan. Een systeem waarbij jaarlijks iedereen 10% krijgt is gewoon niet houdbaar. Grote multinationals hebben vaak genoeg financiële buffer om die loonschok op te vangen, maar kleine KMO's die sowieso al meer lijden zien daar heel hard van af. Opslag of promotie? Forget it. Nieuwe aanwervingen? Nope. Opleiding volgen? Nope. Maar grote multinationals hebben dan weer de mogelijkheid om productie of administratieve functies verhuizen naar goedkopere landen, terwijl een kleine Vlaamse KMO dat niet zomaar kan.

Vervolgens kun je ook eens nadenken over de manier waarop we indexeren. Nu indexeringen we domweg alle lonen en klaar. Van de slechtbetaalde garçon tot de dikbetaalde topmanager. De frequentie verschilt waarbij ambtenaren hun lonen snel geïndexeerd zien worden en anderen krijgen het wat later, maar feit is dat iedereen hetzelfde krijgt. Waarom is dat niet in schijven? Waarom krijgt een dik betaalde laborant in de petrochemie met 5000 euro bruto opeens 500 euro bruto erbij terwijl de kassamedewerkster met 2400 euro maar 240 euro bruto erbij krijgt? Ja 10% = 10%, ik weet het maar het zou veel logischer zijn als dat in schijven was. Iemand die al 5000 euro bruto verdient heeft die 10% veel minder nodig en voelt ook minder dat alles duurder geworden is dan iemand die maar 2400 euro bruto verdient. Waarom indexeren we bv niet 10% voor de eerste schijf tot 2500 euro, en dan 7% voor de schijf van 2500 tot 3000 euro, 5% voor de schijf van 3000 tot 3500 euro enz? Op die manier krijgen mensen die het het moeilijkste hebben toch de grootste indexering en mensen die minder voelen dat het leven duurder wordt krijgen minder. Mij lijkt dat eerlijker. Bovendien komt dat de economie ook ten goede.

Indexeren zou netto meer moeten opbrengen en inderdaad : pervers dat iemand met een laag loon er minder op vooruit gaat dan iemand met een hoog loon omwille van een indexering.
Index afschafffen is onzin. In het buitenland stijgen de lonen ook omwille vd inflatie alleen later dan bij ons en in veel gevallen met stakingen e.d.

Ik zie ook niet echt in hoe dit bedraagt tot een "betere" index. Bij zo'n uitspraken lijkt het bij mij precies of de index wordt betaald met belastinggeld ipv de werkgever.

In mijn ogen ga je hier dan vooral de bedrijven die geen last hebben om de index te kunnen betalen, ontlasten. De bedrijven die wel last hebben ga je niet ontlasten. Met u laatste zin ga je deze net meer belasten.

De index verhoging van de laborant in de petrochemie gaat niet de zware doorslag zijn bij zo'n bedrijf. Het bedrijf geeft zelfs nog jaarlijks automatisch een vaste % bovenop de index. Ik denk dat ik kan zeggen dat er bijna altijd daarboven op dan nog eens een verhoging komt bij de 2 jaarlijkse onderhandeling.

De werkgever van de kassamedewerkster zal de index meer voelen. Deze werkgever gaat meer moeite hebben om zijn personeel te betalen dan de werkgever in de petrochemie. Hun zullen bovenop de index amper al iets krijgen.

De bedrijven waar de lonen lager liggen zullen over het algemeen ook de bedrijven zijn waar de loonkost een zware factor is.

Om dan te zeggen.
Bij de werkgever in de petrochemie gaan we de index verlagen. Terwijl hij al meer geeft dan de index, omdat het voor hem geen probleem is.
De werkgever van de kassamedewerkster moet maar 12% geven. Terwijl deze net diegene zal zijn die zal vragen achter een verlaging.
Lijkt me dat vreemd.

Laatst bewerkt:
pervers dat iemand met een laag loon er minder op vooruit gaat dan iemand met een hoog loon omwille van een indexering.

Ik zie niet goed in wat daar pervers aan zou zijn; dat stellen is toch zowat hetzelfde als aangeven dat je niet begrijpt waar de index voor dient?

Index = koopkracht vrijwaren tov inflatie (regardless van welke index ze hier nu gebruiken). Die inflatie werkt over het volledige loon, niet slechts over een deel van het loon, dus logisch dat iemand met een hoger loon meer indexatie krijgt in absolute cijfers dan de lagere lonen. Koopkrachttechnisch verandert er voor geen van beiden ook maar iets.

Die zaken spelen een rol inderdaad, naast nog wat andere zaken.

Politieke willekeur, gebrek aan strategische visie en de daaruit resulterende (rechts)onzekerheid en de neiging om elk jaar opnieuw weer nieuwe fiscale afstraffingen te bedenken voor bedrijven, om zo toch maar de gaten in de begroting te dichten, spelen (voor ons dan toch) een grotere rol.

Investeringen gaan hier structureel naar andere landen en continenten; België zit in een minimaal "hou het licht aan"-scenario, fungeert hoogstens als een draaischijf tussen andere landen en houdt amper enige winst over om belast te kunnen worden. En voor EU-lobbywerk uiteraard.

Ik zie niet goed in wat daar pervers aan zou zijn; dat stellen is toch zowat hetzelfde als aangeven dat je niet begrijpt waar de index voor dient?

Index = koopkracht vrijwaren tov inflatie (regardless van welke index ze hier nu gebruiken). Die inflatie werkt over het volledige loon, niet slechts over een deel van het loon, dus logisch dat iemand met een hoger loon meer indexatie krijgt in absolute cijfers dan de lagere lonen. Koopkrachttechnisch verandert er voor geen van beiden ook maar iets.
Ik vind dit wel pervers: een poetsvrouw met een indexatie van 5% : dat is peanuts.
Een minister met een indexatie van 5%: dat is veel geld.
Jij kijkt enkel naar de logica, ik kijk naar de praktische gevolgen.

Ik vind dit wel pervers: een poetsvrouw met een indexatie van 5% : dat is peanuts.
het is hoe je het bekijkt he. Diegenen met een groot loon kopen ook dure zaken. Als op die auto van 100.000 die hij meestal koopt 5% inflatie komt, maar zijn loon stijgt maar 1%, dan heeft hij wel degelijk verlies van koopkracht. Doe dat x aantal jaren en dan boert hij serieus achteruit kwestie van wat hij kan kopen. Met ook weer gevolg voor de economie, want er wordt minder uitgegeven.
Bovendien kan je dat ook niet onbeperkt doen in tijd, want alhoewel het in het begin mooi lijkt te zijn voor de loonkloof, gaan de klassen van lonen zo steeds meer gelijk beginnen te lopen waardoor er nog weinig animo is om verantwoordelijkheid op te nemen. Waarom hoofd van een afdeling worden met alle stress vandien als degene onder u maar een klein beetje minder verdienen. Die afvlakking van lonen kan niet blijven duren. (alhoewel dit dan waarschijnlijk opgelost wordt door gewoon opslag te vragen, maar met grotere kans op een njet).

Maar ik snap de opzet wel. Bij die rijkere is er veel meer geld dat aan luxe kan uitgegeven worden en die heeft op zich niet dezelfde percentage aan compensatie voor de inflatie nodig dan de arme die het extra geld nodig heeft voor zijn basisbehoeften te voldoen. Maar volgens mij zou de regering dan meer moeten doen aan het beschermen van die basisbehoeften tegen inflatie dan beginnen knoeien aan loonindexering waar toch ook wel wat negatieve gevolgen op lange termijn aan kunnen hangen.

En in beide gevallen wordt hun koopkracht op hetzelfde niveau gehouden. Dus nee, de perversie ontsnapt me volledige, het probleem in de praktische gevolgen evenzeer. Hoe kan je dit anders bekijken dan op een logische manier?

En in beide gevallen wordt hun koopkracht op hetzelfde niveau gehouden. Dus nee, de perversie ontsnapt me volledige, het probleem in de praktische gevolgen evenzeer. Hoe kan je dit anders bekijken dan op een logische manier?
Ik ben vrij zeker dat mijn koopkracht totaal andere verhouding heeft dan iemand die het minimumloon verdient.
Bij mij is die koopkracht vooral in extra spaargeld gegaan.

Terug
Bovenaan