Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Vooruit laat dat niet gewoon passeren maar is daar ook voorstander van, wat op zich niet zo onlogisch is, het is heel voordelig voor werknmerers en werkgevers maar slecht voor de staat. Of het is toch logisch vanuit het standpunt dat ze de belangen van de werknemer verdedigen, want op zich is heel die flexi-job regeling nog maar eens een bijkomende complexiteit onze arbeidsmarkt met een hoop negatieve bijwerkingen, en dus iets waar iedereen beter tegen zouden zijn.
Het staat idd nogal in schril contrast met hun mening (of toch de perceptie die ik dacht dat ze hadden) over de financiering ervan.

Ik stel me ook ernstige vragen hoe dergelijke maatregel zou bijdragen aan de hoofddoelstelling en één van de sleuteloplossingen: meer werkgelegenheid - flexijobs zijn er voor mensen die reeds werken, aangevuld met onbeperkte overuren zie ik dat niet meteen gebeuren. Ook opvallend: in tijden waar burn -outs en stress pieken volgens elke statistiek ben ik eens benieuwd of daar geen neveneffecten zichtbaar gaan worden. Ik zie ook een hele reeks spitsvondigheden voor aantrekkelijke structuren genre 4/5 en 1/5 flexi of 5/5 contracten met kleiner aantal uren. Ook jobs met veel vakantie krijgen een beleid op maat - een luxe die lang niet iedereen heeft. Wie echt van slechte wil is en een perfect statuut heeft kan zelfs legaal de jackpot winnen als men het combineert met ziekte.

En dan ben ik ook nog eens benieuwd of dat de competitiviteit van onze bedrijven zal verhogen of dat gewoon als extra winst zal functioneren. Of zal het zoals in de horeca zijn: BTW omlaag voor bepaalde zaken - reactie horeca Vlaanderen: een noodzakelijkheid die de sector echt nodig had om te kunnen overleven, maar de prijzen blijven behouden. Wie zijn prijzen kan behouden gaat dat zeker doen - en zo zijn er nogal wat, dus het effect zal imo altijd minder zijn dan ingeschat.

Als we het kader wat ruimer zien lijkt het terecht dat men hier en daar toch wat vragen dient te stellen - ik veronderstel wel dat dergelijke organisaties wel wat middelen nodig hebben om goed te functioneren. Ik vind het nog steeds vrij absurd dat deze sector bovenop de index nog steeds significante extra's weet te bemachtigen in tijden waar budgetbeheer een hoofdpunt zou moeten zijn. Maar mss zie ik het te eenvoudig.

Een handvol citaten uit het artikel.

• CM: 4,6 miljoen leden / 2,46 miljard
  • Solidaris: 3,3 miljoen leden / 1.36 miljard
  • Helan: 2,3 miljoen leden / 1.67 miljard
  • Neutrale Ziekenfondsen: 618.000 leden / 263 miljoen
  • Liberale Ziekenfondsen: 534.000 leden / 313 miljoen
  • Hulpkas: 162.000 leden
  • Ziekenfonds NMBS: 96.000 leden

De ziekenfondsen hebben hun vermogen de voorbije decennia opgebouwd via drie belangrijke geldbronnen. Ze krijgen jaarlijks een enveloppe van de overheid (in 2024 - 1,28 miljard), ze halen lidgeld op bij hun leden (919 miljoen) en ze verkopen hospitalisatieverzekeringen (1.1 miljard). De drie geldstromen zijn van elkaar gescheiden, maar versterken elk op hun manier de financiële positie van het ziekenfonds.

Niet iedereen ziet de rijkdom van ziekenfondsen echter als iets onschuldigs. “Dat grote vermogen wordt gebruikt om een zeer dominante positie in het zorglandschap in te nemen”, zegt econoom Van de Cloot. Hij is al jaren kritisch voor de ziekenfondsen. “Het zijn kapitaalkrachtige organisaties die in heel de Belgische zorg financiële belangen hebben.

Volgens Van de Cloot houden de ziekenfondsen vaak mee de pen vast op kabinetten. Hij geeft daar een voorbeeld van. “Begin dit jaar is de adjunct-secretaris van Solidaris de nieuwe kabinetschef voor gezondheidszorg geworden bij minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit). Ze was daarvoor al adviseur op zijn kabinet, maar maakte in 2024 de overstap naar het ziekenfonds. Een jaar later keert ze terug naar het kabinet. Het is vreemd dat niemand zich vragen stelt bij die ‘draaideurpolitiek’. Zouden we het ook normaal vinden als het om iemand van een farmabedrijf ging?”

Ik hoop toch gewoon mijn normale index te zien op 2 januari 😂. En volgens mij zit dat er dik in ook. Ze maken het weer allemaal zo onnodig gecompliceerd. Ik ga toch eens glimlachen als ze't niet rondkrijgen en mijn volledige index op de rekening staat 😂
Voila, 't is zo ver. Volgens het Nieuwsblad is de kans al zeer groot dat iedereen van PC200 nog de gewone index krijgt.

En de taks op pakjes uit China mogen ze ook al herzien. 🤦‍♂️
Wat uiteindelijk ook gewoon lomp was. Want het is al sinds mei geweten dat het er zat aan te komen:

En nog voor het federaal akkoord was al geweten dat er snel al iets tijdelijks Europees ging komen:

En dan werd er door Jambon gesteld dat het er niet bovenop ging komen:
De maatregel zou niet boven op het gelijkaardige voorstel van de Europese Commissie komen, al moet dat voorstel wel nog afgeklopt worden door het Europees Parlement.

En is niet enkel België hé, Nederland heeft een even rare beslissing genomen:

Ik heb het altijd al een circus gevonden, ze hadden beter de Europese taks afgewacht.

Ik dacht tijdens het bekendmaken van het akkoord dat ze gewoon de Europese wetgeving nationaal doorvoerden. Niet dus. Jong jong.
Sebiet die met hun 9000 euro bruto geen 60 euro, maar 150 extra per maand aan Temu/Shein en Ali

Lol, dit voelt als een cynisch grap... dus brolwinkels mogen wél brol uit China blijven importeren, aan een giga-markup.
Als je het doet als particulier, € 3 per lijnitem en niet per pakje? Damn...

Per pakje viel dat nog goed te betalen, per item dat je besteld maakt dat het toch volkomen oninteressant denk ik dan.

Per pakje viel dat nog goed te betalen, per item dat je besteld maakt dat het toch volkomen oninteressant denk ik dan.
Dat (serieuze vermindering import) zal toch wel ergens de bedoeling zijn, niet? De douane die die gigastroom pakjes moet managen doet dat ook niet gratis.

Natuurlijk tegelijk met toch wat inkomsten genereren met wat er wel nog binnenkomt.

Dat (serieuze vermindering import) zal toch wel ergens de bedoeling zijn, niet? De douane die die gigastroom pakjes moet managen doet dat ook niet gratis.

Natuurlijk tegelijk met toch wat inkomsten genereren met wat er wel nog binnenkomt.

Per item is gewoon absurd, zeker als je beseft wat voor absurde mark-up winkels hier hanteren die de brol op exact dezelfde plek halen.

Per item is gewoon absurd, zeker als je beseft wat voor absurde mark-up winkels hier hanteren die de brol op exact dezelfde plek halen.
Dan moet men daar ook tegen ten strijde gaan, de brollificatie van alles is een kanker die moet gestopt worden.
Een retailer die dingen verkoopt binnen Europa is bovendien aan regels gebonden, regels waar webshops als Shein en Temu zich vrij openlijk niets van aantrekken (CE label etc). Ik ben absoluut onvoldoende expert dus ik weet niet in welke mate je redenering effectief opgaat.

Dan moet men daar ook tegen ten strijde gaan, de brollificatie van alles is een kanker die moet gestopt worden.
Een retailer die dingen verkoopt binnen Europa is bovendien aan regels gebonden, regels waar webshops als Shein en Temu zich vrij openlijk niets van aantrekken (CE label etc). Ik ben absoluut onvoldoende expert dus ik weet niet in welke mate je redenering effectief opgaat.
Is de brollificatie (straf hoe snel dat woord haar ingang vind in de taal, dankjewel Nieuwe Feiten) dan het probleem, of het inequal level playing field?

Lol, dit voelt als een cynisch grap... dus brolwinkels mogen wél brol uit China blijven importeren, aan een giga-markup.
Als je het doet als particulier, € 3 per lijnitem en niet per pakje? Damn...
Het is voor alles van buiten de EU hé, niet enkel Chinese brol...
Dat wordt de uiteindelijke tekst afwachten; staat niets van in het officiële persbericht:
De verwoording daar doet eerder uitschijnen per pakket.

De enige bron die ik vind, is dit van Reuters:
A Council source said the duty would apply per product type, based on six-digit tariff codes. This means 10 pairs of socks of the same type would incur a 3-euro charge, but five pairs of socks made from wool and five from cotton would count as two item types and incur a 6-euro charge.

Er wordt evengoed brol met een geldig CE label in chinese webshops verkocht als brol zonder geldig CE attest soms te vinden is bij retailers hier in België.

Dom voorbeeld maar is mij gewoon opgevallen :p Neem deze messenslijper:
Exact dat model heb ik al gezien bij een keukenspullen winkel (weet niet meer welke, denk genre dille & kamille; het kan zelfs D&K geweest zijn) voor €15, in de Lidl van hun huismerk voor €5, in den action voor €5 van een ander "merk" en merkloos op aliexpress voor €2. Dat is allemaal hetzelfde product hoor, van 1 of meerdere chinese suppliers...

Maar dat is het ding natuurlijk, wat men hier veel duurder verkoopt is heus niet per se kwalitatiever, het is gewoon duurder met een marge die vooral in de zakken van de winkelier in België blijft steken, die z'n personeel via flexistatuut inhuurt en zelf zoveel mogelijk kosten aftrekt.

Ik koop op Temu ofzo zeker en vast geen gevaarlijke dingen (elektronica) of ook geen wegwerpkledij op Shein. Maar de plastic zak waar ik m'n kerstboom in verpak, of een houten vogeltjes als decoratie... Waarom hier dat aan een gigamarkup kopen voor identiek hetzelfde product?

Een milieukost per pakje zou ik nog verdedigbaar vinden, btw rekent men reeds aan, maar dit is een platte belasting die heus niet voor meer kwaliteit zal zorgen.

Is dat nu een gevoel of is het al lange tijd geleden dat een regering op zoveel vlakken voor zoveel extra complexiteit gezorgd heeft. Gaande van de rompslomp die de meerwaardebelasting wordt, tot het fameuze centenindex gedrocht en nu weer die btw farce. Allemaal zaken die lijnrecht ingaan tegen "keep it simple".

Kun je ook wat context geven als je een artikel dropt achter een betaalmuur?
Effe opgezocht: je krijgt situaties waarbij de BTW voor gelijkaardige producten gaat verschillen omwille van complexe regels. Want take away is blijkbaar vatbaar voor interpratie. Evenals een maaltijd. En in sommige gevallen wordt het "betere" of gezonder product zwaarder getroffen dan het ongezonde.
Voorbeelden
  • Een Magnum = 6% BTW, een ijsje bij de lokale ijsjesboer of kinderboerderij = 12%
  • Dr Oetker pizza = 6% BTW, een verse pizza: 12%. De regel daar is dat een diepvriespizza langer dan 7 dagen kan bewaard worden en de verse niet. Dus geldt de verse als take away.
  • Koffiekoeken bij de bakker blijven op 6% want ontbijt geen maaltijd. (de uitleg: en ontbijt is geen echte maaltijd. “De bestanddelen die een ontbijt uitmaken en die men doorgaans bij een bakker kan aanschaffen).
  • Pre made lasagne wordt 12%. Want "opwarmen, opscheppen op een bord, versnijden of verdelen in porties" valt niet onder bereiden. Dus is het een kant en klare maaltijd die als take away wordt gezien.

Effe opgezocht: je krijgt situaties waarbij de BTW voor gelijkaardige producten gaat verschillen omwille van complexe regels. Want take away is blijkbaar vatbaar voor interpratie. Evenals een maaltijd. En in sommige gevallen wordt het "betere" of gezonder product zwaarder getroffen dan het ongezonde.
Voorbeelden
  • Een Magnum = 6% BTW, een ijsje bij de lokale ijsjesboer of kinderboerderij = 12%
  • Dr Oetker pizza = 6% BTW, een verse pizza: 12%. De regel daar is dat een diepvriespizza langer dan 7 dagen kan bewaard worden en de verse niet. Dus geldt de verse als take away.
  • Koffiekoeken bij de bakker blijven op 6% want ontbijt geen maaltijd. (de uitleg: en ontbijt is geen echte maaltijd. “De bestanddelen die een ontbijt uitmaken en die men doorgaans bij een bakker kan aanschaffen).
  • Pre made lasagne wordt 12%. Want "opwarmen, opscheppen op een bord, versnijden of verdelen in porties" valt niet onder bereiden. Dus is het een kant en klare maaltijd die als take away wordt gezien.
Op zen Belgisch. Keep It Complicated.

Voorbeelden
Niet dat ik daarvoor ook maar iets aan mijn eetpatroon zou wijzigen, maar dat soort onnodige complexiteit lijkt me toch vooral een negatieve reactie uit te lokken, en is ook weer geweldig voor de oppositie.

Terug
Bovenaan