Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Niet akkoord, simpelweg om de reden dat bij controle op uw belastingen de boekhouder niet het laatste woord heeft.
Anderzijds is het wel zo dat verre van alles gecontroleerd wordt.
Maar waarom zou je als werknemer plots verminderde belastingen moeten betalen als je voor een loon gaat werken?
Als zelfstandige komen alle inkomsten bij u binnen, maar ook alle uitgaven.
Ik doe het iig zo eerlijk mogelijk en men boekhouder is een heel goeie, maar ook een strenge. Fair is fair.
De meeste die bij een controle tegen de lamp lopen hoort ge nadien ook niet opscheppen met wat ze weer in kosten hebben kunnen steken. Dan ist 'die klootzakken van de belasting'.

Maar waarom zou je als werknemer plots verminderde belastingen moeten betalen als je voor een loon gaat werken?
Gewoon omdat het kan, omdat het peanuts zijn, omdat er nauwelijks/geen controle is, omdat de poorten naar fraude wagenwijd open staan, omdat je, zelfs met controles en met de vingers in de neus de fiscus te slim af kan zijn - het zijn niet allemaal SEK's die te dom zijn om deftig te foefelen met een keuken hé.

Ook niet overdrijven met strengheid van boekhouders hé - veel zaken weten die gewoon al niet, als ik een factuur binnen steek voor de aankoop van 10 planten en 4 daarvan staan in mijn woonkamer thuis - so what? Als de dakwerker het dak van mijn atelier komt vervangen en ik die dakwerker vraag om bij mij thuis een nieuw dak op de garage te plaatsen en dat in de factuur van het dak bedrijf te steken - das in 99,9999% van de gevallen een goedkoop dak zeg ik u. Veel boekhouders hebben ook wat vuistregeltjes die je best niet overschrijdt omdat er anders lampjes gaan brengen.

En ook niet overdrijven met die controles, ze komen haast nooit langs, zo streng zijn ze niet, ze zijn onderbemand dat het geen naam heeft waardoor de kwaliteit van het geleverde werk automatisch naar beneden wordt bijgesteld, het zijn ook geen helderzienden - het is ook onmogelijk alles te filteren.

Maar ik ga het hierbij laten, dit is er het topic niet voor en met die zaken gaan ze die 10 miljard ook niet snel ophalen.

Openbare melding
Discussie over fraude door zelfstandigen kunnen jullie hier verder voeren.

De kans zou groot zijn dat Bartje straks naar de koning gaat en zijn ontslag zal indienen.
De kans dat Flupke dit aanvaardt lijkt mij echter klein.

Dit is weer de typische federale drama soap aka 'dallas' die elke paar jaar wel eens gebeurt. Dit is niks nieuws onder de zon. Dit is eerder regel dan uitzondering.

Het is hier in ons apenlandje toch telkens weer opnieuw dezelfde zever ..

Dit is weer de typische federale drama soap aka 'dallas' die elke paar jaar wel eens gebeurt. Dit is niks nieuws onder de zon. Dit is eerder regel dan uitzondering.

Vergeet de persmeute niet die zich heldhaftig verdringt rond de geblindeerde wagens in de Wetstraat om toch maar een betekenisloze quote te registreren. Zo, de journalistieke plicht weer vervuld.

Anderzijds heb ik me al de bedenking gemaakt dat een val van de regering een fantastische zaak zou zijn voor bepaalde partijen, zeker in combinatie met de zeer waarschijnlijke uitslag van verkiezingen in Wallonië.

Vandaar dat ik eigenlijk zo goed als zeker ben dat er een akkoord komt met “extra belastingen”.

Anderzijds heb ik me al de bedenking gemaakt dat een val van de regering een fantastische zaak zou zijn voor bepaalde partijen, zeker in combinatie met de zeer waarschijnlijke uitslag van verkiezingen in Wallonië.

Vandaar dat ik eigenlijk zo goed als zeker ben dat er een akkoord komt met “extra belastingen”.
Natuurlijk komt er vroeg of laat een akkoord. Na veel drama en blah blah blah .. een halfslachtig akkoord tegen eind dit jaar of begin volgend jaar ..
Maar elke politieker moet tegen zijn kiezers kunnen zeggen: We hebben gevochten tot het bittere einde maar ..

The usual aldus.

Ik ga er eens vanuit een hoog over perspectief met de botte bijl door. En sowieso veel te lang, dus chapeau voor degenen die er dooruit gaan.
De data zal vaak van verschillende jaren zijn en/of grofweg geschat zijn, dus laten we zeker niet te hard in de details schieten.

Maar waar ik me even op baseer :
In aanslagjaar 2023 gaven 9,5 miljoen inwoners van België hun inkomens uit 2022 aan. Het totale netto belastbaar inkomen bedraagt bijna 255 miljard euro. Daarop werd 59 miljard euro belasting betaald. Dat blijkt uit de nieuwe fiscale statistieken van Statbel, het Belgische statistiekbureau.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/fiscale-inkomens
Dus over deze personen heen, is de gemiddelde aanslagvoet : 59/255 = 23.14%

Dan hebben we de koterij :

Salariswagens:
Laten we dit even vastleggen op 4.5 miljard
Overheid loopt 3 tot 6 miljard euro mis door fiscaal voordeel van bedrijfswagens, berekent Planbureau | VRT NWS: nieuws

Uitzonderingen zoals flexijobs en uitbreiding studentenarbeid :

Maaltijdcheques :
Er zijn geschat (volgens google) 3.000.000 mensen met maaltijdcheques.

Om even makkelijk te tellen, neem 200 werkdagen (voltijds zou meer zijn, echter zullen er ook zeker deeltijdsen tussen zitten) aan 5 euro fiscaal voordeel per cheque. (Maximum fiscaal voordeel is nu 6.91, zal vanaf januari hoger zijn, maar sommige mensen hebben ook lagere cheques.)

Met dergelijke berekening : 3 miljard

Vlaamse jobbonus :
https://www.knack.be/nieuws/belgie/...an-toch-niet-nieuwe-miljoenenzoektocht-nodig/

Federale werkbonus
Korting op RSZ voor lage lonen. Ik vind echter niet over welk bedrag dit gaat qua impact op de begroting.

Als iemand kan aanvullen om meer concrete getallen te kunnen aanvullen mag altijd.
Er zijn nog heel wat zaken die zorgen dat er minder belastingen betaald worden. Op één of andere manier. Managementvenootschappen ipv als werknemer, allerlei cheques (eco, sport, cultuur, …), groepsverzekering, hospitalisatie, kostenvergoedingen, …

Maar goed, laat ons dan die eerste 5 maatregelen even afronden op 10 miljard voor het gemak en… afschaffen. En tegelijkertijd hervormen we de belastingsvoeten en belastingsvrije schijf. Laat de belastingsvrije schijf vooraf afgenomen worden, voordat de schijven komen. Zodat er in de eerste instantie al een veel groter bedrag in de eerste schijf valt en dat alle andere schijven een stuk opschuiven.

Terugkomende op de cijfers hierboven : 10 miljard meer inkomsten door afschaffing dus ipv 59 miljard, 49 miljard te halen. Dus ipv gemiddeld 23.14% gaan we naar 19.2% gemiddelde aanslagvoet. Zo’n 4% minder.

Verder zou ik daarentegen wel pleiten voor zelfs een hogere marginale aanslagvoet dan 50%, bv. 60%, wel op een nog (veel) hoger bedrag. Maar(!), en dat is best een grote, doen we wel komaf met heel wat zaken waar nu hogere inkomens van uitgesloten worden.

Als we een verbouwpremie geven, aangezien we ons patrimonium verder op orde willen krijgen, dan moeten we dat niet enkel voor lagere inkomens doen, stimuleer dit gerust ook bij de hogere inkomens (die ook voldoende bijdragen). En zo zijn er nog heel wat zaken die naar inkomen kijken, die ik veel meer gelijk zou laten trekken. Je herverdeling doe je op zo min mogelijk plaatsen en laat je dan aan de uitgavenkant niet afhangen van één random inkomstenfactor (inkomen uit arbeid), andere inkomstenfactoren negerende om hier wederom een onderscheid te maken.

Met wat prullen in excel, stel dat je de belastingsschalen aanpast van:

%​
Schijf vanaf​
bedrag in schijf
0​
0​
10910​
0,25​
10910​
4910​
0,4​
15820​
12100​
0,45​
27920​
20400​
0,5​
48320​

naar

%​
Schijf vanaf​
bedrag in schijf
0​
0​
12500​
0,3​
12500​
12500​
0,4​
25000​
15000​
0,45​
40000​
20000​
0,5​
60000​
20000​
0,6​
80000​

Dus een iets grotere belastingsvrije schijf.
Een veel grotere (maar iets hogere) eerste schijf.
Andere schijven wat vergroot.
Een extra tarief van 60%

Dit wordt dan voor enkele voorbeelden respectievelijk :

HuidigVoorstel
25000​
19,60%​
15,00%​
40000​
28,76%​
24,38%​
60000​
35,15%​
31,25%​
80000​
38,86%​
35,94%​
103500​
41,39%​
41,40%​

Dus pas vanaf 103500 euro netto belastbaar inkomen zit je pas meer te betalen in dit system. (Maar wel wetende dat je van minder gerichte voordelen zult worden uitgesloten).

Again, de getallen zeker niet helemaal uitkomen, maar voor mij zou goed beleid in die richting zitten. En er zullen zeker wat neveneffecten zijn die bekeken moeten worden. Het effect zoals hier berekend zal iets teveel korting geven, maar schaf aub nog wat koterij af en dan zal er zeker wel aan geraakt kunnen komen. En qua berekeningen zal het zeker soms wat kort door de bocht zijn. Maar ik herhaal, voor mij is dit de te bewandelen richting.

Ik ga er eens vanuit een hoog over perspectief met de botte bijl door. En sowieso veel te lang, dus chapeau voor degenen die er dooruit gaan.
De data zal vaak van verschillende jaren zijn en/of grofweg geschat zijn, dus laten we zeker niet te hard in de details schieten.

Maar waar ik me even op baseer :
In aanslagjaar 2023 gaven 9,5 miljoen inwoners van België hun inkomens uit 2022 aan. Het totale netto belastbaar inkomen bedraagt bijna 255 miljard euro. Daarop werd 59 miljard euro belasting betaald. Dat blijkt uit de nieuwe fiscale statistieken van Statbel, het Belgische statistiekbureau.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/fiscale-inkomens
Dus over deze personen heen, is de gemiddelde aanslagvoet : 59/255 = 23.14%

Dan hebben we de koterij :

Salariswagens:

Overheid loopt 3 tot 6 miljard euro mis door fiscaal voordeel van bedrijfswagens, berekent Planbureau | VRT NWS: nieuws

Uitzonderingen zoals flexijobs en uitbreiding studentenarbeid :

Maaltijdcheques :

Vlaamse jobbonus :

https://www.knack.be/nieuws/belgie/...an-toch-niet-nieuwe-miljoenenzoektocht-nodig/

Federale werkbonus

Als iemand kan aanvullen om meer concrete getallen te kunnen aanvullen mag altijd.
Er zijn nog heel wat zaken die zorgen dat er minder belastingen betaald worden. Op één of andere manier. Managementvenootschappen ipv als werknemer, allerlei cheques (eco, sport, cultuur, …), groepsverzekering, hospitalisatie, kostenvergoedingen, …

Maar goed, laat ons dan die eerste 5 maatregelen even afronden op 10 miljard voor het gemak en… afschaffen. En tegelijkertijd hervormen we de belastingsvoeten en belastingsvrije schijf. Laat de belastingsvrije schijf vooraf afgenomen worden, voordat de schijven komen. Zodat er in de eerste instantie al een veel groter bedrag in de eerste schijf valt en dat alle andere schijven een stuk opschuiven.

Terugkomende op de cijfers hierboven : 10 miljard meer inkomsten door afschaffing dus ipv 59 miljard, 49 miljard te halen. Dus ipv gemiddeld 23.14% gaan we naar 19.2% gemiddelde aanslagvoet. Zo’n 4% minder.

Verder zou ik daarentegen wel pleiten voor zelfs een hogere marginale aanslagvoet dan 50%, bv. 60%, wel op een nog (veel) hoger bedrag. Maar(!), en dat is best een grote, doen we wel komaf met heel wat zaken waar nu hogere inkomens van uitgesloten worden.

Als we een verbouwpremie geven, aangezien we ons patrimonium verder op orde willen krijgen, dan moeten we dat niet enkel voor lagere inkomens doen, stimuleer dit gerust ook bij de hogere inkomens (die ook voldoende bijdragen). En zo zijn er nog heel wat zaken die naar inkomen kijken, die ik veel meer gelijk zou laten trekken. Je herverdeling doe je op zo min mogelijk plaatsen en laat je dan aan de uitgavenkant niet afhangen van één random inkomstenfactor (inkomen uit arbeid), andere inkomstenfactoren negerende om hier wederom een onderscheid te maken.

Met wat prullen in excel, stel dat je de belastingsschalen aanpast van:

%​
Schijf vanaf​
bedrag in schijf
0​
0​
10910​
0,25​
10910​
4910​
0,4​
15820​
12100​
0,45​
27920​
20400​
0,5​
48320​

naar

%​
Schijf vanaf​
bedrag in schijf
0​
0​
12500​
0,3​
12500​
12500​
0,4​
25000​
15000​
0,45​
40000​
20000​
0,5​
60000​
20000​
0,6​
80000​

Dus een iets grotere belastingsvrije schijf.
Een veel grotere (maar iets hogere) eerste schijf.
Andere schijven wat vergroot.
Een extra tarief van 60%

Dit wordt dan voor enkele voorbeelden respectievelijk :

HuidigVoorstel
25000​
19,60%​
15,00%​
40000​
28,76%​
24,38%​
60000​
35,15%​
31,25%​
80000​
38,86%​
35,94%​
103500​
41,39%​
41,40%​

Dus pas vanaf 103500 euro netto belastbaar inkomen zit je pas meer te betalen in dit system. (Maar wel wetende dat je van minder gerichte voordelen zult worden uitgesloten).

Again, de getallen zeker niet helemaal uitkomen, maar voor mij zou goed beleid in die richting zitten. En er zullen zeker wat neveneffecten zijn die bekeken moeten worden. Het effect zoals hier berekend zal iets teveel korting geven, maar schaf aub nog wat koterij af en dan zal er zeker wel aan geraakt kunnen komen. En qua berekeningen zal het zeker soms wat kort door de bocht zijn. Maar ik herhaal, voor mij is dit de te bewandelen richting.
Amai, ge zijt nog al een econoom.
Ik snap dat dit met de beste bedoelingen is, maar het is helemaal niet zo simpel.
Elke van die maatregelen die jij benoemt heeft dan weer andere effecten die kunnen leiden tot dalende belastingsinkomsten waardoor de effecten kleiner zijn dan beoogd. Ceteris paribus toepassen is mooi in theorie, maar gaat niet op in de praktijk.

Mijn inziens dient de overheid voornamelijk te sleutelen aan de uitgavenzijde, met overheidsuitgaven die boven de 50% van het BBP uitreiken moeten we vooral niet gaan kijken naar fiscaliteit. Ik vraag me soms af of Belgen geboren worden met een passie voor fiscaliteit, overheidsefficientie daarentegen lijkt een onbekende...

Amai, ge zijt nog al een econoom.
Ik snap dat dit met de beste bedoelingen is, maar het is helemaal niet zo simpel.
Elke van die maatregelen die jij benoemt heeft dan weer andere effecten die kunnen leiden tot dalende belastingsinkomsten waardoor de effecten kleiner zijn dan beoogd. Ceteris paribus toepassen is mooi in theorie, maar gaat niet op in de praktijk.

Mijn inziens dient de overheid voornamelijk te sleutelen aan de uitgavenzijde, met overheidsuitgaven die boven de 50% van het BBP uitreiken moeten we vooral niet gaan kijken naar fiscaliteit. Ik vraag me soms af of Belgen geboren worden met een passie voor fiscaliteit, overheidsefficientie daarentegen lijkt een onbekende...
Er zullen zeker neveneffecten zijn, daar ben ik me zeker van bewust. Maar waarom zouden er vooral dalende belastingsinkomsten zijn voor de rest? Er zullen heel wat effecten zijn. Ik zie niet in waarom dat vooral in negatieve zin zou zijn?

Aan de uitgavenzijde heb ik thans de indruk dat heel wat zaken best moeilijk zijn. De verdeling is hier wel al eens gepasseerd geloof ik, maar met "overheidsefficientie" bv, vallen miljoenen, maar geen miljarden te halen. Grote kostenposten zijn bijvoorbeeld de vergrijzing. Zonder te snoeien in huidige pensioenen, zal de impact op korte termijn echter ook best beperkt zijn op dat vlak bijvoorbeeld.

Een hele hoop federale onderzoeksprojecten (samenwerking tussen federale wetenschapsinstellingen en universiteiten) werden ook gewoon geschorst. Allemaal projecten die reeds geschreven, ingediend en goedgekeurd waren en waar ook reeds personeel voor was gevonden.

Onder Weyts waren er twee jaar terug ook al ferme besparingen op de Vlaamse universiteiten. Ik denk dat niemand verbaasd moet zijn wanneer de kwaliteit van het hoger onderwijs de komende jaren nog verder wegzakt.
Toch zijn er recent ook donkere wolken verschenen aan de horizon. De werkingskosten blijven stijgen. Sommige van onze gebouwen moeten sneller dan gedacht hersteld of zelfs vervangen worden om te blijven voldoen aan alle verwachtingen en veiligheidsnormen voor kwaliteitsvol onderwijs en straf onderzoek. De overheid bespaart drastisch, ook in het hoger onderwijs. De Vlaamse maatregelen zijn ondertussen bekend, op duidelijkheid rond de federale maatregelen is het nog even wachten, maar het wordt in elk geval een serieuze aderlating. Ons budget zal met ongeveer 8% moeten krimpen over de komende jaren.
Mail van de rector van de Universiteit Antwerpen die vorige week werd uitgestuurd. Al van collega's gehoord dat die 8% een minimale schatting is en dat dit excl. potentiële federale besparingen is, zoals de afschaffing van de voordelige bedrijfsvoorheffing.

Ik vermoed dat andere universiteiten voor een gelijkaardige oefening staan. Nog meer financiële druk op de dagelijkse werking lijkt me geen goed recept om kwaliteitsvol onderwijs en onderzoek te kunnen blijven garanderen.

Universiteiten zien verhoging van inschrijvingsgelden als enige optie maar de Vlaamse Regering ziet dit dan weer niet zitten.

We moeten gewoon alleen maar vrouwen de begroting laten onderhandelen... lol.
Over het feit dat het kot te klein zou zijn als mensen in zo'n krantenkoppen zouden suggereren dat mannen beter zijn in bepaalde zaken in de politiek zullen we maar zwijgen? Of toch: vrouwen zouden sneller een begrotingsakkoord hebben... mannen dan een meer solide, becijferd begrotingsakkoord?

EDIT: originele titel van artikel was '‘Vrouwen zouden sneller een begrotingsakkoord hebben’, men heeft het blijkbaar aangepast.

Laatst bewerkt:

We moeten gewoon alleen maar vrouwen de begroting laten onderhandelen... lol.
Over het feit dat het kot te klein zou zijn als mensen in zo'n krantenkoppen zouden suggereren dat mannen beter zijn in bepaalde zaken in de politiek zullen we maar zwijgen? Of toch: vrouwen zouden sneller een begrotingsakkoord hebben... mannen dan een meer solide, becijferd begrotingsakkoord?
Ik geloof er niks van.

Naar mijn mening
Zijn mannen beter dan vrouwen in onderhandelen? Neen
Zijn vrouwen beter dan mannen in onderhandelen? Ook neen

Het is allemaal ene pot nat. Veel blah blah blah.

Ik geloof er niks van.

Naar mijn mening
Zijn mannen beter dan vrouwen in onderhandelen? Neen
Zijn vrouwen beter dan mannen in onderhandelen? Ook neen

Het is allemaal ene pot nat. Veel blah blah blah.

Voor de duidelijkheid, het stond niet voor niets cursief, ik geloof ook niet dat een tafel van exclusief mannen per se een beter becijferd akkoord zou opleveren. Er zijn gerust verschillen tussen de manier waarop mannen en vrouwen gemiddeld zullen onderhandelen, maar wat toppolitici betreft lijkt de factor "politicus" me meer doorslaggevend dan geslacht.

Het was eerder kritiek op hoe het nog steeds bon ton is om te suggereren dat vrouwen tegelijkertijd beter zijn in bepaalde zaken - en dat mag, want ik geloof ook weer niet dat mannen en vrouwen volledig gelijk zijn - en dat men daar zelfs héél ver in gaat - seriously, sneller een begrotingsakkoord? Dat onze politieke partijen dat nog niet bedacht hebben - maar dat tegelijkertijd ongelijkheden in de andere richting taboe zijn.

Mail van de rector van de Universiteit Antwerpen die vorige week werd uitgestuurd. Al van collega's gehoord dat die 8% een minimale schatting is en dat dit excl. potentiële federale besparingen is, zoals de afschaffing van de voordelige bedrijfsvoorheffing.

Ik vermoed dat andere universiteiten voor een gelijkaardige oefening staan. Nog meer financiële druk op de dagelijkse werking lijkt me geen goed recept om kwaliteitsvol onderwijs en onderzoek te kunnen blijven garanderen.

Universiteiten zien verhoging van inschrijvingsgelden als enige optie maar de Vlaamse Regering ziet dit dan weer niet zitten.
Door het afschaffen van de extra subsidie voor Brusselse instelling (gebaseerd op de "moeilijkere" populatie) wordt de VUB van alle universiteiten het hardst getroffen. Kennelijk wordt er daar zelfs al aan een solidariteitsfonds gedacht door andere universiteiten.

Feit is dat er serieuze besparingen aangekondigd zijn. Enkele weken terug werd de lopende call voor de iBOF-projecten stopgezet, dat is al een duidelijk teken.

Dat Demir niet wil dat de inschrijvingsgelden worden opgetrokken lijkt me toch vooral te zijn omdat zij als minister daarop wel eens zou kunnen afgerekend worden.

Ivm "de extra subsidie voor Brusselse instelling (gebaseerd op de "moeilijkere" populatie)"
Ook Odisee Brussel en Erasmus hogeschool worden getroffen hoor. Die besparing gaat dus vooral naar buitenlandse studenten. Ik denk dan aan Erasmus projecten en misschien ook co op buitenlandse (onderzoeks)projecten zeker ...

Laatst bewerkt:
Heb je op universitair niveau nog extra subsidie nodig wegens een "moeilijkere" populatie?

Ik zou hopen dat zij die de universiteit aanvatten, toch al enig deftig niveau hebben dat je daar géén extra middelen voor nodig hebt...
Hogeschool of graduaten tot daartoe...

Heb je op universitair niveau nog extra subsidie nodig wegens een "moeilijkere" populatie?

Ik zou hopen dat zij die de universiteit aanvatten, toch al enig deftig niveau hebben dat je daar géén extra middelen voor nodig hebt...
Hogeschool of graduaten tot daartoe...
Het is ook structureel van aard: Nederlandstalig onderwijs in overwegend Franstalig Brussel zou, of dat was het oorspronkelijk idee, altijd minder schaalvoordelen kunnen gebruiken en dus infeite minder efficiënt werken. Dat was als ik me niet vergis ook een "extra" voor allerhande andere Nederlandstalige diensten, met het idee dat ze gewoon moeilijker personeel zouden vinden en/of minder mensen konden bedienen. Daar komt dan ook bij dat de Brusselse studentenpopulatie méér studenten bevat die zelf werken om hun studies te bekostigen, meertalig zijn, enz. Dingen die het studierendement nu eenmaal gemiddeld gezien negatief impacteren.

Zoals bij elke besparing is ondertussen de werking daarop ingesteld. Daar komen dan nog leukigheden bij zoals minder subsidie voor niet-EER studenten. Je moet in de exacte of toegepaste wetenschappen eens gaan kijken, vaak zit je daar met een substantieel aandeel aan niet-EER studenten. Misschien dat vanuit ideologisch perspectief dat het "sponsoren van buitenlanders" is, maar als die mensen in Vlaanderen/België/Europa blijven werken is dat een goede investering (en er zijn tekorten). Het bijzonder onderzoeksfonds (de iBOF-call van hierboven valt daaronder) wordt ook een pak geld afgenomen, dat is dan minder investering in fundamenteel onderzoek, toch vrij cruciaal.

Er is nog zoiets dat in dat VRT-artikel niet wordt uitgelegd: de defiscaliseringsmaatregelen. Ik ben geen boekhouder, maar zover ik weet mocht (een deel van) de bedrijfsvoorheffing op lonen (dus niet beurzen) van onderzoekers meteen worden geherinvesteerd in het onderzoek. Dus die werd niet doorgestort aan de overheid. Dit zou afgeschaft worden voor postdocs en "senior" onderzoekers alsook voor alle onderzoekers in de menswetenschappen. Dat is een serieuze lap geld, en als ik dat goed interpreteer ook zo'n ideologische "wij bepalen welk onderzoek belangrijk is"-constructie.

En finaal, Demir gaat ook aan de studiebeurzen sleutelen.

Enfin, hierbij de communicatie van de VLIR: https://vlir.be/nieuws/besparing-op-universiteiten-en-studenten/
Uiteraard spreken die voor eigen winkel, maar het is toch opmerkelijk hoe er wordt bespaard op hoger onderwijs en onderzoek. Het is wel gemakkelijker dan iets dat "elke" Vlaming treft natuurlijk. Dit alles is ook een Vlaamse bevoegdheid, daar komen mogelijk nog federale maatregelen bij. Misschien gaat men federaal op het FWO besparen of op ontwikkelingssamenwerking (waar ook studiebeurzen uitkomen).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan