Ik ga er eens vanuit een hoog over perspectief met de botte bijl door. En sowieso veel te lang, dus chapeau voor degenen die er dooruit gaan.
De data zal vaak van verschillende jaren zijn en/of grofweg geschat zijn, dus laten we zeker niet te hard in de details schieten.
Maar waar ik me even op baseer :
In aanslagjaar 2023 gaven 9,5 miljoen inwoners van België hun inkomens uit 2022 aan. Het totale netto belastbaar inkomen bedraagt bijna 255 miljard euro. Daarop werd 59 miljard euro belasting betaald. Dat blijkt uit de nieuwe fiscale statistieken van Statbel, het Belgische statistiekbureau.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/fiscale-inkomens
Dus over deze personen heen, is de gemiddelde aanslagvoet : 59/255 = 23.14%
Dan hebben we de koterij :
Salariswagens:
Overheid loopt 3 tot 6 miljard euro mis door fiscaal voordeel van bedrijfswagens, berekent Planbureau | VRT NWS: nieuws
Uitzonderingen zoals flexijobs en uitbreiding studentenarbeid :
Maaltijdcheques :
Vlaamse jobbonus :
https://www.knack.be/nieuws/belgie/...an-toch-niet-nieuwe-miljoenenzoektocht-nodig/
Federale werkbonus
Als iemand kan aanvullen om meer concrete getallen te kunnen aanvullen mag altijd.
Er zijn nog heel wat zaken die zorgen dat er minder belastingen betaald worden. Op één of andere manier. Managementvenootschappen ipv als werknemer, allerlei cheques (eco, sport, cultuur, …), groepsverzekering, hospitalisatie, kostenvergoedingen, …
Maar goed, laat ons dan die eerste 5 maatregelen even afronden op 10 miljard voor het gemak en… afschaffen. En tegelijkertijd hervormen we de belastingsvoeten en belastingsvrije schijf. Laat de belastingsvrije schijf vooraf afgenomen worden, voordat de schijven komen. Zodat er in de eerste instantie al een veel groter bedrag in de eerste schijf valt en dat alle andere schijven een stuk opschuiven.
Terugkomende op de cijfers hierboven : 10 miljard meer inkomsten door afschaffing dus ipv 59 miljard, 49 miljard te halen. Dus ipv gemiddeld 23.14% gaan we naar 19.2% gemiddelde aanslagvoet. Zo’n 4% minder.
Verder zou ik daarentegen wel pleiten voor zelfs een hogere marginale aanslagvoet dan 50%, bv. 60%, wel op een nog (veel) hoger bedrag. Maar(!), en dat is best een grote, doen we wel komaf met heel wat zaken waar nu hogere inkomens van uitgesloten worden.
Als we een verbouwpremie geven, aangezien we ons patrimonium verder op orde willen krijgen, dan moeten we dat niet enkel voor lagere inkomens doen, stimuleer dit gerust ook bij de hogere inkomens (die ook voldoende bijdragen). En zo zijn er nog heel wat zaken die naar inkomen kijken, die ik veel meer gelijk zou laten trekken. Je herverdeling doe je op zo min mogelijk plaatsen en laat je dan aan de uitgavenkant niet afhangen van één random inkomstenfactor (inkomen uit arbeid), andere inkomstenfactoren negerende om hier wederom een onderscheid te maken.
Met wat prullen in excel, stel dat je de belastingsschalen aanpast van:
% | Schijf vanaf | bedrag in schijf |
0 | 0 | 10910 |
0,25 | 10910 | 4910 |
0,4 | 15820 | 12100 |
0,45 | 27920 | 20400 |
0,5 | 48320 | |
naar
% | Schijf vanaf | bedrag in schijf |
0 | 0 | 12500 |
0,3 | 12500 | 12500 |
0,4 | 25000 | 15000 |
0,45 | 40000 | 20000 |
0,5 | 60000 | 20000 |
0,6 | 80000 | |
Dus een iets grotere belastingsvrije schijf.
Een veel grotere (maar iets hogere) eerste schijf.
Andere schijven wat vergroot.
Een extra tarief van 60%
Dit wordt dan voor enkele voorbeelden respectievelijk :
| Huidig | Voorstel | |
25000 | 19,60% | 15,00% |
40000 | 28,76% | 24,38% |
60000 | 35,15% | 31,25% |
80000 | 38,86% | 35,94% |
103500 | 41,39% | 41,40% |
Dus pas vanaf 103500 euro netto belastbaar inkomen zit je pas meer te betalen in dit system. (Maar wel wetende dat je van minder gerichte voordelen zult worden uitgesloten).
Again, de getallen zeker niet helemaal uitkomen, maar voor mij zou goed beleid in die richting zitten. En er zullen zeker wat neveneffecten zijn die bekeken moeten worden. Het effect zoals hier berekend zal iets teveel korting geven, maar schaf aub nog wat koterij af en dan zal er zeker wel aan geraakt kunnen komen. En qua berekeningen zal het zeker soms wat kort door de bocht zijn. Maar ik herhaal, voor mij is dit de te bewandelen richting.