Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Maar die alleenstaande ouders bestaan ook in Nederland waar ik regelmatig eens rondrijd en waar benzine € 0,40 per liter duurder is?
Diesel let ik nu niet op, vroeger was dat daar goedkoper, maar dan nog...
Of er zijn alleenstaande ouders die zich ook geen oude wagen kunnen permitteren, zowel in BE als NL...
In NL hou ik netto 800 euro meer van mijn bruto over dan dat in BE zou zijn, dus dan kan die 40 cent er wel af.

Nee in BE is geen ruimte voor extra belastingen, maar helaas doet zelfs een redelijk rechtse regering er niets aan. Ik hou mijn hart vast als we weer de linkse kant uit gaan volgende verkiezingen.

Maar die alleenstaande ouders bestaan ook in Nederland waar ik regelmatig eens rondrijd en waar benzine € 0,40 per liter duurder is?
Of er zijn alleenstaande ouders die zich ook geen oude wagen kunnen permitteren, zowel in BE als NL...
@scriptkiddie zijn voorstel was om de prijs naar €3 (of zelfs hoger, maar daar is hij gestopt in zijn voorbeeld) te brengen. In Nederland is het geen 40cent duurder momenteel.
KAxIP2d.png

(bron ANWB Nederland)

🤷‍♂️

Ik had eigenlijk graag gezien dat ze de accijnzen op (vooral) benzine en diesel zouden verhogen. Ik weet het, da's politiek compleet onverkoopbaar, maar economisch wel interessant omdat je als overheid zo ook stuurt op minder brandstofverbruik.

Hogere brandstofaccijnzen hebben tal van positieve maatschappelijke (neven)effecten: minder uitstoot, minder verkeer en file, mogelijk lagere gemiddelde snelheid (uitstoot, geluidsoverlast, verkeersveiligheid), stimulans richting duurzamere mobiliteit (fiets, openbaar vervoer, carpoolen, ...), stimulans richting elektrische wagens (zonder subsidies te moeten inzetten), ... . Bovendien is elke euro die naar olieproducenten gaat een euro die je liever in het binnenland zou houden om tal van redenen.

De meerkost van een accijnsverhoging is gedeeltelijk vermijdbaar als consument: je kan minder en/of trager en/of zuiniger rijden met de wagen. Het stuk dat niet vermijdbaar is (bijvoorbeeld dieselverbruik voor professioneel transport) sijpelt uiteindelijk door in de prijzen van alle producten, vergelijkbaar met een btw-verhoging. Dat is te verdedigen: wie meer consumeert (en daardoor vervuilt), draagt ook meer bij.

Vandaar: verhoog via accijnzen de prijs van benzine en diesel geleidelijk (bv. 2 cent per maand) naar €2 in 2027 en €3 in 2035. Als pasmunt kan je dan iets doen aan de salariswagens, te beginnen met het afschaffen van de onbeperkte tank- of laadkaart.

De accijnzen op diesel en benzine gaan toch omhoog? - er staat enkel niet bij hoeveel omhoog

In NL hou ik netto 800 euro meer van mijn bruto over dan dat in BE zou zijn, dus dan kan die 40 cent er wel af.

Dat is een idd een redenering die nogal vaak wordt gemaakt, men kijkt naar de lasten maar niet de lusten - al zou je ook kunnen zeggen dat de gemiddelde Belg een pak meer spaargeld heeft bvb.

Of Nederlanders betalen op andere vlakken minder belastingen en houden een deel meer over van hun loon?

Zonder twijfel, de totaalpuzzel ligt daar op vele vlakken anders. Meer nettoloon overhouden van eenzelfde bruto, dat vaak ook wat hoger is, wel zelf meer bijdragen aan je zorg. Zelf studieschulden afbetalen (en er is een "pechgeneratie" die gekneld zat tussen 2 systemen).
Geen geknoei met maaltijdcheques, ecocheques, salariswagens. Pensioenkassen per sector. Geen index maar wél sectorale onderhandelingen. Leerkrachten of zorgpersoneel (omdat ik daar voorbeelden ken) zitten op 12 jaar (!) aan de hoogste loonschaal, in België ben je daar pas na 25 jaar of meer...

Maar de accijnzen op benzine zijn wel degelijk iets waar je als overheid mee kan spelen. Zoals @Silence zei, gaat men het blijkbaar ook doen.
We hebben in het verleden ook al een "omgekeerde cliquet" gehad bijvoorbeeld.

@scriptkiddie zijn voorstel was om de prijs naar €3 (of zelfs hoger, maar daar is hij gestopt in zijn voorbeeld) te brengen. In Nederland is het geen 40cent duurder momenteel.
KAxIP2d.png

(bron ANWB Nederland)

🤷‍♂️

Als ik uit eigen ervaring spreek, mag je ervanuit gaan dat ik als iemand die bijna dag in dag uit werkt met cijfers, tracht geen bullshit uit te kramen.
Prijzen verschillen van tankstations tot tankstation én bovendien ook doorheen de tijd (ook omwille van de politiek).
De prijsverschillen zijn zelfs ooit groter geweest: €1,50 versus €2,20 per liter

€ 3,00 per liter zou ik nu ook niet tof of überhaupt haalbaar vinden. En dan geraak ik nog op veel voor mij essentiële plaatsen met de fiets en trein (als die rijdt en niet alweer afgeschaft is of staakt). Ik probeer ook niet te veel kilometers te doen.

Een beetje hetzelfde als die verhoging van accijnzen op aardgas, diegene die niet kunnen investeren in een warmtepomp, zonnepanelen of een EV gaan er het meeste last van ondervinden. Ik vind het vooral steken omdat aardgas bedoeld is voor verwarming en warm water, na eten en een dak boven je hoofd de meest elementaire levensbehoeften zeg maar. Benzine is nu ook al duur genoeg zodat iemand die moet uitkijken of hij het einde van de maand haalt zijn gebruik al zal minimaliseren, wat het gewoon een extra kost maakt voor die groep.

Als ik uit eigen ervaring spreek, mag je ervanuit gaan dat ik als iemand die bijna dag in dag uit werkt met cijfers, tracht geen bullshit uit te kramen.
Prijzen verschillen van tankstations tot tankstation én bovendien ook doorheen de tijd (ook omwille van de politiek).
De prijsverschillen zijn zelfs ooit groter geweest: €1,50 versus €2,20 per liter
Ik ken u niet, het is hier een anoniem internet forum. En ik ga om die reden ook nergens van uit buiten wat effectief gepost wordt.

Van de ANWB vergelijking:
Wil je liever de gemiddelde prijzen van een liter E5, E10, diesel of lpg in Europa snel checken, bekijk deze in de tabel hieronder (prijzen zijn in euro)
Dus verschil tussen tankstations doet er niet toe, is gemiddeld. Zoals het ook hoort als je prijzen van een verzameling wilt vergelijken. Anders kan je bij de ene de goedkoopste en bij de andere de duurste cherrypicken om je punt foutief te maken.

Verder zijn historische prijzen onbelangrijk, je sprak in de tegenwoordige tijd wat op de... tegenwoordige tijd slaat...
in Nederland waar ik regelmatig eens rondrijd en waar benzine € 0,40 per liter duurder is

Ik ken u niet, het is hier een anoniem internet forum. En ik ga om die reden ook nergens van uit buiten wat effectief gepost wordt.

Van de ANWB vergelijking:

Dus verschil tussen tankstations doet er niet toe, is gemiddeld. Zoals het ook hoort als je prijzen van een verzameling wilt vergelijken. Anders kan je bij de ene de goedkoopste en bij de andere de duurste cherrypicken om je punt foutief te maken.

Verder zijn historische prijzen onbelangrijk, je sprak in de tegenwoordige tijd wat op de... tegenwoordige tijd slaat...

Beetje flauw want als ik straks naar Maastricht rijd, kan ik ook gerust een tankstation vinden dat rond de € 0,40 duurder is, en ik tank ook niet bij een 'gemiddeld' tankstation. Prijsbewust zoek ik er een voordelig uit, mits kwaliteit, maar soms kan je door slechte timing ook niet anders dan duurder tanken.

Beetje flauw want als ik straks naar Maastricht rijd, kan ik ook gerust een tankstation vinden dat rond de € 0,40 duurder is, en ik tank ook niet bij een 'gemiddeld' tankstation. Prijsbewust zoek ik er een voordelig uit, mits kwaliteit, maar soms kan je door slechte timing ook niet anders dan duurder tanken.
En wat hebben specifieke tankstations te maken met de vergelijking tussen landen? Je had het over tanken in Nederland in het algemeen, niet in jouw specifiek gekozen tankstation...

Je zegt dat je iemand bent die "bijna dag in dag uit werkt met cijfers", dan moet het voor jou toch vanzelfsprekend zijn dat voor deze vergelijking men naar gemiddelden moet kijken?

En wat hebben specifieke tankstations te maken met de vergelijking tussen landen? Je had het over tanken in Nederland in het algemeen, niet in jouw specifiek gekozen tankstation...

Je zegt dat je iemand bent die "bijna dag in dag uit werkt met cijfers", dan moet het voor jou toch vanzelfsprekend zijn dat voor deze vergelijking men naar gemiddelden moet kijken?
Als sidenote hierbij, ik kwam laatst iets tegen toevallig over brandstofprijzen in Nederland, en dit is ook best verdeeld en is dan niet willekeurig verdeeld maar ook regioafhankelijk. Als ik het goed onthouden had, was het eerder in het Noorden iets goedkoper (maar kan me zeker vergissen).

Er vanuit gaande dat we het over tanktoerisme hebben overigens, kwam ik ook tegen dat tanktoerisme in absolute cijfers best peanuts is. Natuurlijk zal dit in grensgemeentes altijd opvallen, daar niet van : https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tanktoerisme-kost-de-staat-bijna-niks/

Dus zelfs als we de verhouding zouden omdraaien, verwacht ik geen groot negatief effect op dat vlak.

Verder zou ik wel voorstellen om de terugvordering van accijnzen voor transport te verhogen, in dit geval, maar dan wel specifiek voor personenvervoer. Zodat de lijn niet plots zijn tarieven moet verhogen door deze accijnsverhoging.

Mss is het geen slecht idee om hier eens wat ideeën te posten die vallen onder de noemer besparingen - er is een reden waarom er steeds meer en andere belastingen etc. komen - das veel makkelijker

Mss is het geen slecht idee om hier eens wat ideeën te posten die vallen onder de noemer besparingen - er is een reden waarom er steeds meer en andere belastingen etc. komen - das veel makkelijker
Dat zie ik graag tegemoet, maar dan zou ik wel aan eenieder willen verzoeken dit wat te onderbouwen en cijfers op te plakken.

Wat, hoe en hoeveel. Zodat het wat tastbaar wordt. (Exacte cijfers verwacht ik persoonlijk niet, maar grootteordes lijkt me wel gewenst.)

En tja, alleenstaande ouder als ultiem pechscenario... soms is dat pech, soms is het een gevolg van eigen (positieve of negatieve) keuzes.
We geven ze toch ook (terecht) niet zomaar een salariswagen & tankkaart als deel van het kindergeld/groeipakket.
Je hoeft echt geen alleenstaande ouder te zijn om geen EV aan te kunnen schaffen.
Een EV was een mooi verhaal als groen alternatief voor de ICE wagen. Maar wanneer het alternatief een veelvoud duurder geworden is dan is de aanschaf van een EV een ver van mijn bed ding.
Tot ongeveer voor de Covid-19 periode kon je een kleine wagen (type Renault Clio) voor +/- 15.000 euro op de kop tikken, vaak full option.
De elektrische tegenhanger (full hybrid E-Tech) kan je vandaag aanschaffen voor een VANAF prijs (dus de basis versie) van 23.550 euro.
Men zal met hun benzine/diesel auto blijven rijden zolang er geen betaalbare EV voor handen is.

Kijk eens rond: Hoeveel particulieren ken je die een EV aangeschaft hebben tegenover personen die een EV bedrijfswagen in hun schoot geworpen (geduwd) krijgen?

Een beetje hetzelfde als die verhoging van accijnzen op aardgas, diegene die niet kunnen investeren in een warmtepomp, zonnepanelen of een EV gaan er het meeste last van ondervinden. Ik vind het vooral steken omdat aardgas bedoeld is voor verwarming en warm water, na eten en een dak boven je hoofd de meest elementaire levensbehoeften zeg maar.

En je treft blijkbaar ook vooral Vlamingen met die maatregel op aardgas:

In Vlaanderen waren er eind 2024 volgens de cijfers van de Vlaamse Nutsregulator (VNR) 2.060.632 particuliere aansluitingen op gas. Dat is zowat 67 procent van het totaal aantal huishoudens.

In Wallonië waren dat er eind 2023 volgens de Cwape, de Waalse tegenhanger van de VNR, 713.428. Dat is 44 procent van de Waalse huishoudens en ruim 1,3 miljoen aansluitingen minder.

In Vlaanderen werden gas installaties dan ook altijd gepromoot. X aantal tijd verder vindt het men nodig om die mensen wat af te straffen. Alsof ieder gezin om de zoveel tijd nieuwe installaties kan laten installeren in zijn huis. Belachelijk.

Je hoeft echt geen alleenstaande ouder te zijn om geen EV aan te kunnen schaffen.
Een EV was een mooi verhaal als groen alternatief voor de ICE wagen. Maar wanneer het alternatief een veelvoud duurder geworden is dan is de aanschaf van een EV een ver van mijn bed ding.
Tot ongeveer voor de Covid-19 periode kon je een kleine wagen (type Renault Clio) voor +/- 15.000 euro op de kop tikken, vaak full option.
De elektrische tegenhanger (full hybrid E-Tech) kan je vandaag aanschaffen voor een VANAF prijs (dus de basis versie) van 23.550 euro.
Men zal met hun benzine/diesel auto blijven rijden zolang er geen betaalbare EV voor handen is.

Kijk eens rond: Hoeveel particulieren ken je die een EV aangeschaft hebben tegenover personen die een EV bedrijfswagen in hun schoot geworpen (geduwd) krijgen?
Dat de prijzen enorm gestegen zijn, daar ga ik mee akkoord. Maar het lijkt me wel dat je het verschil, nodeloos want het is best gestegen, uitvergroot.

Ik heb in 2018 een nieuwe wagen gekocht. Auto's in die klasse hadden eerder een vanafprijs van 15k, met ook de caveat dat er toen nog auto's aangeboden werden zonder airco bv.

De goedkoopst beschikbare wagen is gedeeltelijk duurder doordat het standaard minimum optiepakket uitgebreider geworden is.

Stellen dat je toen voor 15k een full optie auto kon kopen is, nieuw alvast, niet correct.

In Vlaanderen werden gas installaties dan ook altijd gepromoot. X aantal tijd verder vindt het men nodig om die mensen wat af te straffen. Alsof ieder gezin om de zoveel tijd nieuwe installaties kan laten installeren in zijn huis. Belachelijk.
Dat vind ik ook overdreven. Er bestaat gewoon zoiets als evolutie. De situatie is niet hetzelfde als x jaar terug.

Niet enkel prijs is belangrijk, bij die kleinere wagens is het bereik voor veel mensen ook problematisch. Als we kijken naar de Renault 5 E-Tech 40kWh (momenteel de kleinste, goedkoopste Renault EV tot de Twinge E-tech uitkomt), daar is de werkelijke range 260km.

En dan de prijs, de vanaf catalogusprijs van die R5 is €24.900....
De goedkoopste Renault benzine wagen is momenteel de Clio die een vanaf catalogusprijs heeft van €17.250.

Beter is het om cijfers voor heel België te kijken.
Cijfers van 1 augustus 2025 volgens statbel:
  • Er zijn 6.136.034 personenwagens ingeschreven in België. Dat is de basis.
  • Hiervan zijn er 395.188 EVs; of dus 6,4% van het wagenpark.
    • Van die EVs zijn er 323.366 EV firmawagens; of dus 82% van alle EVs; of dus 5,3% van het totale wagenpark.
    • Van die EVs zijn er 71.371 particulier ingeschreven; of dus 18% van alle EVs.
Wat idd een heel grote kloof is tussen particulier en firmawagen.

Ik tank in specifieke tankstations, een "gemiddeld" tankstation bestaat niet.
Het verschil kan dus gerust bij momenten € 0,40 per liter zijn, ik vind dit nogal vitten op details naast de kwestie.

Zo je wilt, maar dat verschil varieert in de tijd, en het is nu inderdaad eerder 30 cent, dan 40 cent.
België
95 E10€1,64
Nederland
95 E10€1,941

Zo je wilt, maar dat verschil varieert in de tijd, en het is nu inderdaad eerder 30 cent, dan 40 cent.
België
95 E10€1,64
Nederland
95 E10€1,941
En dan ben je weer appels met peren aan het vergelijken:
lMNgO7s.png

gsYFdUg.png

Ik heb bewust voor ANWB als bron gekozen omdat zij tenminste op dezelfde dag vergelijken...

Terug
Bovenaan