Zie ook hier :
Weer niets anders dan gemiste kansen. Vooral veel extra taxes en accijnzen. Helaas geen besparingen op overheid, niet-bijdragers en verkwistende subsidies. Ze blijven het geld aan ramen en deuren naar buiten smijten Als dit het is met een redelijk rechtse regering, om te janken. Op wie moeten...
www.beyondgaming.be
Wie maandelijks meer dan 4.000 euro bruto verdient, of een pensioen of uitkering krijgt van meer dan 2.000 euro, zal in 2026 en in 2028 telkens eenmalig geen volledige indexering krijgen. Het is een van de maatregelen uit het begrotingsakkoord van de federale regering. Hoe werkt die zogenoemde...
www.vrt.be
Samengevat :
De 2.4% index (of whatever het wordt) begin komend jaar krijgt iedereen. Dit is te laat in voege om impact te hebben op de eerstvolgende indexering. (Volgens bovenstaand artikel.)
Verder vind ik het best verwarrend hoe het gecommuniceerd wordt. Aangezien ze spreken over eerste/tweede/... indexering per jaar, vermoed ik dat men spreekt over de spilindex van 2% en aangezien men in dit artikel er van spreekt dat "Enkel de eerste indexering wordt begrensd.", zal dit dus voor de meeste mensen die een jaarlijkse indexering hebben, beperkt zijn tot maximaal 2% waarop dit principe van toepassing is.
Bij een index van 2.4% zou dus tot 4000 euro volledig geindexeerd worden en hierboven maar aan 0.4%.
Of anders verwoord, het gehele bedrag wordt aan 0.4% geindexeerd. Het eerste bedrag van 4000 euro aan 2% = 80 euro.
Tis maar hoe je het wilt bekijken.
Al heb ik er ook nog altijd heel wat vragen bij. Want als men dan spreekt over "voor 2026 is het te laat en voor 2027 doen we het niet", wat wilt dat dan zeggen voor personen die in januari hun index krijgen inderdaad? Als het voor 2026 te laat is, en in 2027 niet zal plaatsvinden?
Dus ja, ik kan ook niet meer volgen.