Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Leuk in theorie; mocht de overheid de ballen hebben om eens serieus dat openbaar vervoer op te schalen, ipv kapot te bezuinigen, en het nog eens betaalbaar maken ook. In de plaats blijven we zitten met salariswagens inderdaad, wat tot grote frustratie ook nog eens kan zorgen dat je dan de volledige indexering krijgt tov de groep die geen salariswagen heeft en dan misschien wel meer dan 4000 bruto ontvangt. Heel deze begroting is kotterij op zijn best.

Ik ben alleenstaand, heb een EV, heb een warmtepomp en ik heb nog niet zoveel te klagen, anderzijds no way dat ik op mijn werk raak met het openbaar vervoer (haven, 12 uren shiften, 4 km van dichtste bushalte, geen recht op taxi...) en ik heb ook geen recht op een salariswagen dus. (in de prive probeer ik ook zoveel mogelijk met de fiets te doen -want ik ben ook nog steeds royaly fucked door de voorgaande zonnepaneel investering en beloofde teller zogenaamd - dat ter zijde.) Maar ik ga de rekening niet maken van een alleenstaande met kinderen die een full time moet doen in pakweg de Colruyt, die kinderen moet voeren en halen van en naar school, grootouders, kinderopvang,... bijvoorbeeld. Leg het hun maar eens uit dat ze meer moeten betalen voor hetzelfde transportmiddel waar die bediende collega op den bureau, die al meer verdiend, dan gewoon recht op heeft van de werkgever zelf.
Akkoord. Enkel het vetgedrukte is iets wat mij tegen de borst stoot. Niemand maar ook niemand heeft het recht op een bedrijfswagen. Het is gewoon iets wat men krijgt maar het is helemaal geen recht, dat lijkt men soms wel eens te vergeten.

Ik vraag me soms af of mensen nu echt denken dat mensen graag met een wagen rijden in ons land - persoonlijk geloof ik daar echt geen fluit van, het is gewoon voor velen de minst slechte manier om je te verplaatsen.

Ik vraag me soms af of mensen nu echt denken dat mensen graag met een wagen rijden in ons land - persoonlijk geloof ik daar echt geen fluit van, het is gewoon voor velen de minst slechte manier om je te verplaatsen.
Hangt ervan af waar je naartoe wil. Grootstad als Antwerpen of Brussel, no thx. Tenzij je overnacht wil binnenrijden sta je daar iedere dag makkelijk een uur aan te schuiven. Rijden op zich vind ik niet zo problematisch, het is de kost die het rijden met zich meebrengt. Benzine en ook tijd. Helaas kan je voor de beide geen subsidie verkrijgen :D

Persoonlijk rij ik wel heel graag met de wagen eigl, ik vind dat oprecht leuk. Alleen gewoon te veel verkeer. De helft minder wagens en het zou het stuk aangenamer zijn uiteraard.

Ik kan niet meer volgen met die index, want in elke krant staat wel iets anders. Hoe zit het nu bij meer dan 4000 euro bruto?

1) Krijg je dan gewoon de 80 euro per maand?
2) Of krijg je dan toch 2,4 procent (dat is nu ff de schatting voor pc 200) index van 4000 euro? Dus 96 euro?

Want het is ondenkbaar dat als je mensen geen voordelige wagen voorschotelt, zeker als ze er gratis mee rondtuffen, er ook minder gereden zou worden? Er is ook meer dan naar het werk pendelen.

Ik kan niet meer volgen met die index, want in elke krant staat wel iets anders. Hoe zit het nu bij meer dan 4000 euro bruto?

2) Of krijg je dan toch 2,4 procent (dat is nu ff de schatting voor pc 200) index van 4000 euro? Dus 96 euro?
Dat laatste. Er is een plafond waarop de index berekend wordt. Dat is die 4000 bruto dus. Geen idee hoe je aan die 80 komt... dat is gewoon een voorbeeld van hoeveel bruto het zou zijn als de inflatie 2% zou stijgen.

Want het is ondenkbaar dat als je mensen geen voordelige wagen voorschotelt, zeker als ze er gratis mee rondtuffen, er ook minder gereden zou worden? Er is ook meer dan naar het werk pendelen.

Nee hoor, dat effect zal er zeker zijn - maar ik vraag me wel af in welke mate. Soms laat men uitschijnen alsof dat over gigantische zaken gaat terwijl ik niet echt die indruk heb in mijn omgeving waar toch redelijk veel bedrijfswagens zijn.

Zie ook hier :

Samengevat :
De 2.4% index (of whatever het wordt) begin komend jaar krijgt iedereen. Dit is te laat in voege om impact te hebben op de eerstvolgende indexering. (Volgens bovenstaand artikel.)

Verder vind ik het best verwarrend hoe het gecommuniceerd wordt. Aangezien ze spreken over eerste/tweede/... indexering per jaar, vermoed ik dat men spreekt over de spilindex van 2% en aangezien men in dit artikel er van spreekt dat "Enkel de eerste indexering wordt begrensd.", zal dit dus voor de meeste mensen die een jaarlijkse indexering hebben, beperkt zijn tot maximaal 2% waarop dit principe van toepassing is.

Bij een index van 2.4% zou dus tot 4000 euro volledig geindexeerd worden en hierboven maar aan 0.4%.
Of anders verwoord, het gehele bedrag wordt aan 0.4% geindexeerd. Het eerste bedrag van 4000 euro aan 2% = 80 euro.
Tis maar hoe je het wilt bekijken.

Al heb ik er ook nog altijd heel wat vragen bij. Want als men dan spreekt over "voor 2026 is het te laat en voor 2027 doen we het niet", wat wilt dat dan zeggen voor personen die in januari hun index krijgen inderdaad? Als het voor 2026 te laat is, en in 2027 niet zal plaatsvinden?

Dus ja, ik kan ook niet meer volgen.

Ik vraag me toch af hoe bepaalde modaliteiten gaan verlopen...

Verdien je nu full-time € 4200 maar werk je slechts 4/5 (waardoor je onder de € 4200 uitkomt), krijg je dan ook die index-sprong? Of niet en kan je dan zo die index-sprong ontwijken wanneer je erna terug full-time gaat werken?

Waar mar die gezinspensioenen?

Btw op afhaalmaaltijden in de supermarkt, ook 12%?

Hogere btw op sportabonnementen... Maar dus ook op pakweg lidgeld van de lokale joggingclub of toch enkel de fitness, etc.?

Laatst bewerkt:
De index wordt maar 1 maal gecapped op 2% tot 4000 euro, ook al zou de spilindex meerdere malen overschreden worden.

Hoe ik het begrepen had, stel loon 6000 euro in PC200, index op 1/1/2027 3,2%.
Tot 4000 euro krijg je een vaste index van 2% + die 1,2% dus levert 128 euro op.
De overige 2000 euro wordt geindexeert aan 1,2% (dus 3,2%-2%) en levert dus 24 euro op.
Totaal zal dan 152 euro zijn, in het normale geval had je 192 euro gehad.

Maar ik kan ook helemaal mis zijn.

Zie ook hier :

Samengevat :
De 2.4% index (of whatever het wordt) begin komend jaar krijgt iedereen. Dit is te laat in voege om impact te hebben op de eerstvolgende indexering. (Volgens bovenstaand artikel.)

Verder vind ik het best verwarrend hoe het gecommuniceerd wordt. Aangezien ze spreken over eerste/tweede/... indexering per jaar, vermoed ik dat men spreekt over de spilindex van 2% en aangezien men in dit artikel er van spreekt dat "Enkel de eerste indexering wordt begrensd.", zal dit dus voor de meeste mensen die een jaarlijkse indexering hebben, beperkt zijn tot maximaal 2% waarop dit principe van toepassing is.

Bij een index van 2.4% zou dus tot 4000 euro volledig geindexeerd worden en hierboven maar aan 0.4%.
Of anders verwoord, het gehele bedrag wordt aan 0.4% geindexeerd. Het eerste bedrag van 4000 euro aan 2% = 80 euro.
Tis maar hoe je het wilt bekijken.

Al heb ik er ook nog altijd heel wat vragen bij. Want als men dan spreekt over "voor 2026 is het te laat en voor 2027 doen we het niet", wat wilt dat dan zeggen voor personen die in januari hun index krijgen inderdaad? Als het voor 2026 te laat is, en in 2027 niet zal plaatsvinden?

Dus ja, ik kan ook niet meer volgen.
Awel ja idd, dat is nu toch compleet niet duidelijk allemaal. En in elke gazet staat dan precies nog andere info.

De index wordt maar 1 maal gecapped op 2% tot 4000 euro, ook al zou de spilindex meerdere malen overschreden worden.

Hoe ik het begrepen had, stel loon 6000 euro in PC200, index op 1/1/2027 zou 3,2% zijn.
Tot 4000 euro krijg je een vaste index van 2% + die 1,2% dus levert 128 euro op.
De overige 2000 euro wordt geindexeert aan 1,2% (dus 3,2%-2%) en levert dus 24 euro op.

Toch erg dat niemand het precies met zekerheid weet hoe het in elkaar zit 😀. Volgens mij snapt de regering het zelf ook niet meer 😂

Maatregelen FVDB

- men verwacht tegen 2030 trouwens 682.000 langdurig zieken

Acties die men gaat invoeren:
- Na 10 weken ziekte invullen vragenlijst
- Tijdens eerste jaar minstens 3 keer langs de arts
- Attest arbeidsongeschiktheid moet elk jaar vernieuwd worden (met uitsluiting van ernstige aandoeningen zoals kanker, dementie, ...)
- Eerste bezoek aan dokter mag maximaal resulteren in 3 weken ziekte (met wat aanpassingen voor duidelijke uitzonderingen), daarna moet je opnieuw naar de dokter - vanaf het 2de briefje is het max. 3 maand
- artsen zullen ook moeten aangeven wat hun verwachtingen zijn in termen van geschiktheid, type werk ...
- ziekenfondsen gaan meer mensen oproepen om door een adviserend arts te worden onderzocht - focus op jongeren, mentale problemen en rugklachten
- werkgever moet 4 weken loon uitbetalen, na die periode uitkering ziekenfonds
- bedrijven met meer dan 50 werknemers zullen 4 maanden lang 30% van de ziekte uitkering moeten betalen

Het is een begin, maar of het voldoende zal zijn - hopelijk wel natuurlijk, in deze tekst wordt ook menig buikgevoel/observatie van mezelf bevestigd - dus men weet waar het probleem zit, dat is alvast een goed begin.

Hoe ik het begrepen had, stel loon 6000 euro in PC200, index op 1/1/2027 3,2%.

Ik snap niet hoe je tot zo'n complexe redenering komt.

Het is toch gewoon:
- index op eerste 4000 euro
- index op alles boven 4000 euro/2 --> aan de regering geven

Of dat nu 1 2 3 4 of 10% is.

De klucht zou wel zijn dat er nog een inflatie spurtje is in december waardoor de spilindex in december overschreven wordt. Dan zijn ze eraan voor de moeite met de ambtenaren, want die gaan hun volledige indexatie nog hebben in 2025 dan. HA-HA-HA.

Ik snap niet hoe je tot zo'n complexe redenering komt.

Het is toch gewoon:
- index op eerste 4000 euro
- index op alles boven 4000 euro/2 --> aan de regering geven

Of dat nu 1 2 3 4 of 10% is.

De klucht zou wel zijn dat er nog een inflatie spurtje is in december waardoor de spilindex in december overschreven wordt. Dan zijn ze eraan voor de moeite met de ambtenaren, want die gaan hun volledige indexatie nog hebben in 2025 dan. HA-HA-HA.

Nee, het is index op 4000 euro, alles boven de 4000 euro is index-2% waarvan de helft voor de overheid. In mijn bovenstaand voorbeeld gaat er 20 euro/maand naar de overheid en 20 euro/maand besparing bedrijf..

Jouw voorbeeld is waar als de index gelijk of onder de 2% ligt, met mss een aftopping op 80 euro, maar dat zou het nog complexer maken.

Nee hoor, dat effect zal er zeker zijn - maar ik vraag me wel af in welke mate. Soms laat men uitschijnen alsof dat over gigantische zaken gaat terwijl ik niet echt die indruk heb in mijn omgeving waar toch redelijk veel bedrijfswagens zijn.
Wetenschappelijke studies daarover variëren wat maar zitten meestal rond een prijselasticiteit in de 10% - 30% range, dus het aantal kilometers stijgt met 0,1%-0,3% voor elk procent dat de prijs zakt. Op langere termijn ligt de elasticiteit eerder hoger.

Als we dat doortrekken naar bedrijfswagens en er van uitgaan dat een bedrijfswagen 50% goedkoper is dan eigen wagen dan zou het gebruik een 5% tot 15% hoger moeten liggen voor bedrijfswagens.

Laatst bewerkt:
Nee, het is index op 4000 euro, alles boven de 4000 euro is index-2% waarvan de helft voor de overheid. In mijn bovenstaand voorbeeld gaat er 20 euro/maand naar de overheid en 20 euro/maand besparing bedrijf..

Jouw voorbeeld is waar als de index gelijk of onder de 2% ligt, met mss een aftopping op 80 euro, maar dat zou het nog complexer maken.
Is er al ergens uitgelegd hoe men het aanpakt met barema's? Nu is dat simpel. Voor een bepaalde functie heb je x jaar ervaring in barema y, vermengigvuldig met coëfficiënt z (index) en je hebt het brutoloon.

Nu echter zal persoon A met x jaar ervaring waar y*z < 4000 euro is de volledige index krijgen. Voor deze persoon blijft de berekening dus makkelijk y*z, ook in de toekomst. Echter voor iemand met hetzelfde barema maar x+10 jaar ervaring en y*z > 4000 euro, zal in de toekomst de berekening y*z niet meer correct zijn, wat niet de volledige index wordt toegepast. Dus iedere persoon die in 2026 een loon hoger heeft dan 4000 euro krijgt een eigen "z" afhankelijk van zijn anciënniteit, die die persoon voor de rest van zijn loopbaan meekrijgt (zolang hij bij dezelfde werkgever blijft?)? Op IT vlak zal dat toch geen besparing zijn. :laugh:

In mijn ogen hebben ze in hun achterhoofd de ambtenaar gehad. Waarbij men uitgegaan is van in 2026 ergens zullen de ambtenaren de index krijgen. En hun index wordt bepaald in functie van de overschrijding met 2% van de index. Indien er dan in 2026 zo een 2de, 3de... of een 2de zou gebeuren in 2027 ter uitzonderlijke titel dan gaan ze die gerust laten.

Die werkwijze is echter niet van toepassing bij elke entiteit. In de private sector heb je verschillende modellen. Er zijn er waar het is zoals bij de ambtenaren. Er zijn er waarbij dit gewoon 2 keer in het jaar is dat de index berekent wordt en dat je die krijgt die er dan is. of dat nu 0.1% of 5% is. En er zijn er, significant aandeel zelfs, waar die stijging effectief berekend of voorzien wordt in januari van het jaar erop en voor de rest krijgt men niets. Elke versie heeft zijn voor- en nadelen.
En dan hebben we er ook nog die gewoon geen index krijgen (dacht ik toch verstaan te hebben - al kan ik hier mis in zijn)

Kortom het gaat willekeur à volonté zijn. Ik stel mij serieus vragen of daar geen juridische procedures gaan uit komen waardoor men zijn beslissing moet inslikken. Via de vakbond als voorbeeld.

Er gaan mensen zijn die hun index krijgen in 2026 en 2027. Er gaan mensen zijn die geen index krijgen indien de limiet vb niet zou gehaald worden in 2026. En er gaan mensen zijn die hun index afgetopt wordt op de wijze zoals beschreven door cege. En dan is de werkwijze die toegepast is ook nog eens potentieel verschillend.

Ik kan echter niet zeggen op mijn communiezieltje of de redenering dat 2% gewoon afgetrokken wordt van de reële indexatie correct is. Er is een reden waarom ik geen voorstander was om dat daar in te verwerken. Er is geen universele indexberekening van toepassing. Maatregelen daarop voorzien zijn dan ook kafka.

Vandenbroucke die in de kamer kwam claimen dat we toch niet gingen zeveren over 25 cent bij de frituur he... (weet de eaxacte bewoording niet meer, maar het kwam daar op neer). Ondertussen wel negeren dat de frituur maar één vb is van de vele dingen die duurder zouden worden. 🤡

Terug
Bovenaan