Maar ook hier is je argument 'indexsprong slikken'. Slikken is een groot woord. Voor wie 10000 per maand verdient spreken we over 50 euro verlies. En we moeten nog zien wat de index zal zijn, he. Iedereen gaat uit van 2%. Voor t zelfde geld is de index binnen 2y 0% en is het allemaal een discussie voor niks geweest.
Principieel en beleidsmatig trekt het op niks, akkoord. Ideologisch is 4000 een arbitraire grens die zeer discutabel is.
Maar als zelf (ver) boven de 4000 te zitten is het argument 'koopkracht verlies slikken' wel enigszins bij de haren getrokken.
Ik zit nog niet zo lang (ver) boven die € 4000 bruto, dus dat steekt wel degelijk, want ik had een spaarplan om bepaalde zaken te realiseren (o.a. versneld m'n woonlening aflossen) waar ik nu wel degelijk in ga moeten snijden, of prioriteiten herschikken, in een mate dat bijvoorbeeld consultants die aan nochtans gelijkaardige projecten werken maar die met een lager brutoloon en een "mobiliteitsbudget" waarmee je tegenwoordig ook je hypotheek mag aflossen, dat niet moeten doen.
Ga ik omkomen van de honger? Absoluut niet. Vind ik het lichtjes cynisch dat de dingen waar ik levensgenot uit haal desondanks ad hoc duurder lijken te worden (frietjes op vrijdag, cinéma'ke) terwijl anderen hun hobby's in een alweer klungelige btw-hervorming precies buiten schot blijven, tja, dan had ik toch ironisch genoeg voor een algemene btw-verhoging gekozen misschien. Of minstens eens een paar experten - niet ik of course - samengebracht om dat systeem eens van nul af aan te laten heropbouwen.
Ik hoop dat de ene dan geen 3 pinten per maand drinkt op cafe en de andere 0. Want dan zou de ene weer beter af zijn dan de andere. Hoe 'cynisch'.
Is dit de verzuring waar deze maatschappij in beland is ? Waar we gaan palaveren over 10 euro en het netto loon lijntje als ultieme ranking in de maatschappij zien ?
Dat zijn de keuzes van die personen zelf natuurlijk.
Ik geef eigenlijk weinig/niets om ranking. Voor mijn part mag ook 80+ % van de bevolking meer verdienen als mij (is bij de start van m'n carrière ook effectief zo geweest), ik geef wel om hoe mijn inkomen groeit of inkrimpt ondanks m'n best doen, en oneerlijke loopholes bij anderen zijn daarbij wél storend.
De verzuring zit hem dan ook niet in die € 10, als ik die moet betalen als eerlijk steentje valt dat goed mee (de realiteit is dat het verlies wel wat groter is), maar die verzuring zit hem in het principe van kromme koterijen waar men ook gewoon doortastend eerlijke lijnen of curves zou kunnen trekken, maar men om politieke redenen kiest om dit ook niet doen en het desondanks verkoopt met slogans.
Nu ook.