Ik vind het nogal utopisch om te spreken over over uw schaduw te stappen in een topic waar men nog net niet de brandende fakkels uithaalt wanneer men eens een semi indexsprong overslaat. Over uw schaduw stappen gaat hier toch hand in hand met de realiteitszin dat je ergens moet beginnen en deze halbakken maatregelen er net komen omdat men niet over de schaduw kan stappen. Je ziet het hier gewoon al in dit topic.
Er zullen altijd brandende fakkels uitgehaald worden. Dat is nu eenmaal eigen eraan.
Maar het is nu eenmaal makkelijker te verdedigen als iedereen in hetzelfde schuitje zit of als je een aanpassing doet aan een bestaande belasting of... Als je echter een koterij op een koterij steekt dan ga je nu eenmaal de wind van voren krijgen van iedereen.
Het mag voor mij een halfbakken / onvolledige / voorlopige / nog bij te sturen maatregel zijn. Ik had liever gehad dat die NIET zat in een nieuwe koterij. Dan had ik liever die halfbakken maatregel gezien in bestaande koterijen en nog liever in een basisbelasting. Maar dan moet je beleid voeren in het belang van de maatschappij. En dat is nu eenmaal niet makkelijk als je beleid voert voor de mensen die voor u stemmen.
En ja, daarom dat ik het hier ook vermelde. Zelfs hier zijn we het niet eens over wat er moet gebeuren. Ik ben gewoon die pleisters beu. Morrel dan tenminste in de bestaande pleisters in plaats van boven al de pleisters een nieuwe pleister te plakken. Er zijn al genoeg pleisters

.
Het is geen arbitrair gekozen afkappunt, het is gekozen op bovengemiddelde lonen.
Je vindt dat de indexsprong ofwel voor iedereen moet gelden, ofwel helemaal voor niemand. Maar er zijn goede redenen om hem niet voor iedereen te doen gelden, zoals je zelf ook al zei (omdat dit te veel pijn zal doen ana de onderste laag). Dus waarom is het alles of niks? Gewoon omdat jij dat fijner vindt, of is daar nog een andere reden voor?
Een BTW-verhoging doet trouwens exact dat. Geldt voor iedereen en gaat rechtstreeks naar de overheid. Houdt dus geen rekening met inkomsten, en is het tegenovergestelde van een sociale maatregel (niet dat elke maatregel sociaal moet zijn). Dus die is er ook. Naast de indexsprong met sociale correctie.
1) Iets waar 50% van de bevolking aan voldoet (oude cijfers, weet je nog) noem ik niet echt bovengemiddeld. En afkappen op 49/48% (arbitrair gekozen) lijkt mij ook te kort door de bocht. Als je nu zou zeggen van ok de 20/ 30 / 40 categorie was x. We passen de index toe die we die jaren gehad hebben en die we verwachten tegen het moment van invoering dan zou ik nog kunnen zeggen van ok het is al wat meer "bovengemiddeld".
Ik laat in het midden hoe, wie en wat men gaat doen met die afkapgrens. Is dat binnen 2 jaar ook die 4k. Of is dat dan de mediaan van het jaar ervoor (of een bepaalde tiergrens) met verwachte indexatie? Is dat gewoon de huidige afkapgrens met indexatie... allez ja...
2) ik kies alles of niks omdat je het koopkrachtmechanisme moet gebruiken voor het beschermen van de koopkracht van ELKE Belg. En zoals hierboven gezegd heb ik liever imperfecte maatregelen (die je kan bijsturen met dat DOEL in het achterhoofd - korf vb aanpassen,...). Omdat het moment dat je het gebruikt op een manier dat het niet het doel beoogt (het beschermen van de koopkracht van elke belg) dan ondergraaf je dat middel en verlies je draagkracht van die maatregel of het principe. En hetgeen we NIET nodig hebben is de draagkracht hiervan ondergraven. Deze tool heeft zijn meerwaarde bewezen in het verleden desondanks dat wij 1 der laatste mohikanen zijn die het nog gebruiken. En mijn vrees is dat met het morrelen hierbij dat we de deur wagenwijd openzetten van de voorstanders om het vehikel gewoon volledig af te schaffen.
3) omdat ik andere tools prefereer om belastingen en herverdeling te doen dan de tool index.
4) Hangt af van wat er als luxe geklasseerd staat en wat niet. Er is een limiet aan geld dat ik spendeer aan basisbenodigheden. Terwijl de bredere schouders potentieel meer luxe producten gaan kopen - resulterend in de link naar inkomsten (of dit nu komt uit arbeid of een andere inkomensvorm (lottowinst/erfenis/investering/...)). De discussie over wat je als luxe klasseert is dan socialer om aan te gaan dan hetgeen wat je hier hebt gedaan. De onderste laag hecht, of zou dat toch moeten doen, meer belang aan hun capaciteit om de basismiddelen te kunnen kopen en de eindjes aan elkaar te kunnen knopen dan het feit dat die porsche of die TV of die GSM nu 1/2% duurder is geworden. En het minimumloon/sociale voorzieningen (inclusief huur, ...) moeten voldoende zijn om die uitgaven te dekken. En onze korf moet voorzien zijn zodanig dat die zaken minimaal gedekt zijn voor deze inkomens. DAT lijkt mij sociaal. Dat die belasting op luxe er dan voor zorgt dat er minder luxe gekocht kan worden door het individu... dat is dan niet iets waar ik iets minder wakker van lig.
Voor de rest wil ik wijzen op het feit dat ik daarnaast ook andere maatregelen meldde. Dit was een niet limitatieve lijst.