Is procentueel indexeren dan niet fundamenteel oneerlijk? Waarom moet iemand die meer verdient daarom meer geld krijgen bij een indexatie. Het leven wordt voor iedereen duurder.
Neen dat is helemaal niet fundamenteel oneerlijk. Dat is juist het eerlijkste.
Wij hebben een indexatie voorzien. Die indexatie is voorzien zodanig dat men zijn koopkracht die men heeft kan behouden.
Als ik 10k€ bruto verdien dan is het netto dat daaruit komt mijn koopkracht. En mijn koopkracht is gebaseerd op zowel basisgoederen als luxegoederen.
Als ik 5k bruto heb, idem.
Heb ik 2k bruto... opnieuw idem. Al zal ik niet veel luxegoederen kunnen kopen.
We hebben allerhande sociale tegemoetkomingen, subsidies, whatever om mensen te ontlasten die aan de onderzijde zitten. We hebben daarnaast ook nog eens allerhande extralegale voordelen waardoor er mensen zijn die niet bijdragen in functie van de breedte van hun realistische schouders.
En dan zou het eerlijk zijn om de mensen die brede schouders te hebben hun koopkracht indexatie zelfs niet te gunnen? De mensen die de grootste kosten dragen?
Zoals je zegt... het leven wordt voor iedereen duurder. En koopkracht is koopkracht. De intentie erachter is om die zo goed mogelijk op peil te houden.
Om nog te zwijgen over het feit dat het abject oneerlijk zou zijn om de persoon met 5k bruto, zonder extralegale voordelen, geen indexatie te gunnen op het bedrag boven de mediaan tov. de persoon die het mediaan verdient met extralegale voordelen.
Niet om een herverdeling toe te passen op de koopkracht instanthouder. Daarvoor gebruik je andere middelen... zoals het progressieve belastingsysteem en andere herverdelingsmechanismen. Naast het feit dat dit ook leidt tot minder discussie. Het is een eenvoudig mechanisme.
Ik weet perfect dat het niet 100% perfect is. Maar als je enkel een indexatie zou voorzien voor centen zoals men zegt. Dan is de koopkracht van de persoon met zijn 10k bruto helemaal niet beschermd. En hij heeft perfect het recht om zijn geld te spenderen aan de zaken die hij wenst.
Of dat nu een fiat is of een porsche.
De definitie van koopkracht is niet enkel de boterham of de huur. Dat is het geheel. En wanneer men spreekt over indexatie in centen ipv procenten voelt voor mij aan alsof het groene monster de kop op steekt waarbij men mensen die meer verdient het hen niet gunt om hun bestaande koopkracht (al blijft dat relatief natuurlijk) ook te mogen behouden.
Opnieuw, verander de inhoud en weging van de producten in de index. Maar principematig zie ik niet in waarom koopkracht gelimiteerd zou moeten zijn of worden tot een bepaald bedrag in centen of tot een stuk van het loon.
Of gaan we zeggen mensen die geen huur betalen die krijgen een andere index ?
Het systeem moet ook werkbaar zijn. En dat is het systeem dat we nu hebben. Niet perfect. Maar relatief eenvoudig om toe te passen. En verdedigbaar voor de volledige bevolking. Zowel ambtenaren als non ambtenaren. Mensen die netto ontvanger zijn en mensen die netto bijdragen... elk wordt gelijk voor de wet behandeld.