Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Ik heb net mijn afrekening van de belastingen betaald. Nogmaals €1845 te betalen aub terwijl ik al sloten geld heb afgedragen aan de bodemloze put.

Als je dan ziet hoeveel gratis geld je kan vangen als je fraudeert en voor jezelf beslist om niet te werken dan gaat het haar in mijn nek rechtstaan.

Zijn wij dan allemaal zo'n dommekloten hier op BG om mee te willen draaien in deze zwaar getaxeerde ratrace?
Met een gratisgelduitkering en wat weed te kweken op mijn zolder was ik er ook wel geraakt en dat met 10x minder stress te hebben.

Ik heb net mijn afrekening van de belastingen betaald. Nogmaals €1845 te betalen aub terwijl ik al sloten geld heb afgedragen aan de bodemloze put.

Als je dan ziet hoeveel gratis geld je kan vangen als je fraudeert en voor jezelf beslist om niet te werken dan gaat het haar in mijn nek rechtstaan.

Zijn wij dan allemaal zo'n dommekloten hier op BG om mee te willen draaien in deze zwaar getaxeerde ratrace?
Met een gratisgelduitkering en wat weed te kweken op mijn zolder was ik er ook wel geraakt en dat met 10x minder stress te hebben.

Met een weedzolder zou ik pas stress hebben.

Er word nu wel degelijk gekeken voor dit aan te pakken.

De huidige regering heeft al de werkloosheidsuitkering beperkt in de tijd en bij de huidige begrotingsgesprekken heeft zelfs Vooruit akkoord gegaan met strenger te controleren op mensen die geld krijgen van de mutualiteit.

Eentje wat ik nergens zie voorbijkomen. Afschaffen of nog verder inperken van cash geld.
Levert dat niet op wat ze zoeken of toch een deel ervan?

Ben ik te naïef om te denken dat als iedereen gewoon betaalt zoals het hoort dat we hier wel alles kunnen behappen qua budget.

Kan zijn, maar dat is niet waarvoor de sociale zekerheid dient.

Uiteraard is een reportage ook maar dat, en uiteraard zijn het de kleurrijke randgevallen die de 'beste' televisie opleveren, maar de droge cijfers erachter (afkomstig uit de nieuwsbrief van Wouter Verschelden) spreken ook gewoon voor zich:

In Wallonië zijn 2,84 procent van de mensen nu al afhankelijk van het OCMW, in Vlaanderen is dat maar 1 procent.

De werkloosheid in Wallonië bedraagt 8,76 procent, in Vlaanderen 3,73 procent.

14,1 procent van alle Walen op de arbeidsmarkt zit op langdurige ziekte (meer dan 1 jaar), een op zeven is dat, een absoluut record in Europa. In Vlaanderen is het ook 9,8 procent overigens: een uitzonderlijk hoge score in vergelijking met de buurlanden ook.

Het is te hopen dat het iets losmaakt, verdomme. Bouchez gedraagt zich al jaren als een klein kind, er valt niet mee samen te werken, en hoe hij Arizona saboteert is hemeltergend, maar wat dit betreft heeft hij gewoon overschot van gelijk en de verantwoordelijkheid van de PS is gigantisch te noemen.

Helemaal mee eens hoor. De cijfers liegen niet. Je zou nog kunnen zeggen dat het economisch weefsel in Wallonië zwakker is dan in Vlaanderen, maar het feit dat bedrijven in de Westhoek gemakkelijker Fransen aantrekken dan Walen spreekt boekdelen. Dat terwijl Fransen nu ook niet bekend zijn als extreem harde werkers.

Als men je de mogelijkheid geeft om je werk op te zeggen en in ruil 1400 eur netto te krijgen om niets te doen, zou je dat dan doen?

Tis dan nog een reportage va, Deborsu, niet echt een sensatiezoeker - maar niets gelezen/gezien waarvan ik verbaast ben, je kan zo een reportage ook prima in Aalst ofzo draaien hoor - misbruik van uitkeringen in combinatie met illegale zaken is zowat het handelsmerk van België. Daarnaast heeft men hier een beleid van zwakke controle, zowel in aantal als in actie.

Waar ik woon noemen ze dat de kat bij de melk zetten.

Maar wie dieper gaat inzoomen zal wel zien dat men in het zuiden van het land meer katten heeft en meer melk zet. Niet onbelangrijk.

Als men je de mogelijkheid geeft om je werk op te zeggen en in ruil 1400 eur netto te krijgen om niets te doen, zou je dat dan doen?

Depends, als de keuze is tussen m'n huidige loon en €1400 netto, neen.
Als de keuze is tussen het minimumloon versus die € 2200 netto (kijk maar naar die Waalse reportage), sociale tarief voor nutsvoorzieningen, sociale woning voor € 375-500 per maand, extra terugbetaling van medische zorgen... eventueel nog wat in 't zwart bijklussen...
Oh, en kinderen? School wordt gratis, extra activiteiten zoals zwemmen worden ook betaald... (opnieuw ook de documentaire bekken).

Ik zou het moeilijk hebben met mezelf, dat wél, dus ik zou het nooit zo lang kunnen doen... maar je zou voor minder de keuze maken voor de hangmat.

Depends, als de keuze is tussen m'n huidige loon en €1400 netto, neen.
Als de keuze is tussen het minimumloon versus die € 2200 netto (kijk maar naar die Waalse reportage), sociale tarief voor nutsvoorzieningen, sociale woning voor € 375-500 per maand, extra terugbetaling van medische zorgen... eventueel nog wat in 't zwart bijklussen...
Oh, en kinderen? School wordt gratis, extra activiteiten zoals zwemmen worden ook betaald... (opnieuw ook de documentaire bekken).

Ik zou het moeilijk hebben met mezelf, dat wél, dus ik zou het nooit zo lang kunnen doen... maar je zou voor minder de keuze maken voor de hangmat.
Dat is het punt dat ik probeerde te maken. Veel reacties zijn iets als 'ah, dat zou ik ook wel willen!', maar als je dan de keuze -hypothetisch- zou kunnen maken, gaan m.i. veel mensen dit niet doen. Ondanks de relatief hoge bedragen, zijn er niet veel mensen die dit bewust willen.

Denk er ook aan dat geluk snel kan keren. Een ongeluk dat jouw fout niet is, en je kan de rest van je leven invalide zijn en zo'n uitkeringen nodig hebben. Hier nu (te) streng op (over) reageren is ook niet ideaal.

Het kan ook een goed startpunt zijn om het universeel basisinkomen te herbekijken. Geen misbruik meer. Iedereen krijgt de basis, en als je meer wil, dan werk je maar. Gaat een volledig andere dynamiek zijn.

Dat is het punt dat ik probeerde te maken. Veel reacties zijn iets als 'ah, dat zou ik ook wel willen!', maar als je dan de keuze -hypothetisch- zou kunnen maken, gaan m.i. veel mensen dit niet doen. Ondanks de relatief hoge bedragen, zijn er niet veel mensen die dit bewust willen.

Denk er ook aan dat geluk snel kan keren. Een ongeluk dat jouw fout niet is, en je kan de rest van je leven invalide zijn en zo'n uitkeringen nodig hebben. Hier nu (te) streng op (over) reageren is ook niet ideaal.

Het kan ook een goed startpunt zijn om het universeel basisinkomen te herbekijken. Geen misbruik meer. Iedereen krijgt de basis, en als je meer wil, dan werk je maar. Gaat een volledig andere dynamiek zijn.

Een verzorgingsstaat kan niet blijven bestaan net dit soort excessen. Toen we nog een demografische pyramide waren lukte het om dat te maskeren maar die tijd is nu onherroepelijk voorbij.

Ik draai jouw redenering om. Als we nu niet strenger worden lopen heel wat mensen het risico niet meer van het sociaal vangnet te kunnen genieten bij ongeluk. Heel je leven bijgedragen en wanneer het jou overkomt is het systeem kapot.

Kennis van me haar man is al meermaals door het oog van de naald gekropen en kan niet meer gaan werken.
De man heeft daarvoor 25 jaar of langer gewerkt.
Die krijgt nu minder dan wat sommigen krijgen die nooit gewerkt hebben.
Zij is terug fulltime komen werken en doet flexijobs om het huishouden te dragen.

Daar zou ik het ook moeilijk mee hebben, moest ik in die positie komen.

Aflevering niet gezien maar in een artikel stond deze. Hoe lang is deze persoon dit al aan het faken? En dan nog eens domiciliefraude erbij.
Alhoewel tegenwoordig met de journalistieke integriteit kan je nog de vraag stellen of het bewust niet aangedikt is om voor meer sensatie te zorgen.
Het antwoord daarop is ja. Zo moet toch blijken uit de reportage. Deborsu slaagde erin een vrouw – weliswaar anoniem – te laten getuigen over de manier waarop ze haar burn-out faket, met een constante angst dat haar dokter haar ooit zal doorhebben. Intussen strijkt ze 2.000 euro per maand op zonder te moeten werken. Haar partner woont bij haar in, werkt ook niet, en heeft zich bewust niet op haar adres gedomicilieerd. Zo kunnen ze allebei de volle pot trekken als gezinshoofd. “Ze lijkt wel de wereldkampioene sociale fraude”, zegt Deborsu in het bewuste interview.

Als dit allemaal echt zo verloopt begin ik de situatie in brussel meer en meer te begrijpen. Dat is daar wss een gatenkaas naar controle en het paradijs van de fraude...

Aflevering niet gezien maar in een artikel stond deze. Hoe lang is deze persoon dit al aan het faken? En dan nog eens domiciliefraude erbij.

Domiciliefraude is vrij gangbaar en er is ook een groot draagvalk voor - motivatie is telkens dezelfde: zonder die fraude is het resultaat mss nog slechter - en dat zijn niet mijn woorden maar die van het OCMW gesteund door een heel leger aan begeleiders, en das in Vlaanderen.

Dat geld trouwens voor zo goed als alles - dat draagvlak: of het nu gaat om domiciliefraude, zwartwerkt, zaken kopen op de zaak voor privé, beroep doen op zwartwerk, één of andere uitkering en werken, onterecht premies aanvragen ... dat is gewoon onze cultuur. Mocht er geen draagvalk voor zijn - ze moesten miljarden mensen aanwerven om kliklijnen te beantwoorden.

En dat heeft weinig met inkomen te maken - zie coronapremies waar miljonairs die onterecht in hun zakken hebben gestoken.

We moeten de waarheid niet ontkennen; het zit in onze genen, onze cultuur - zie ook de talloze schandalen in de politiek, vastgoed, belangenvermenging, zo goed als alle overheidsinstanties hebben al met fraude te maken gehad, zelfs het koningshuis.

En dan zijn er nog de cijfers die door jan en alleman worden misbruikt en gemanipuleerd om toch maar extra budgetten te krijgen - VZW's, scholen, verenigingen, werkgroepen, bedrijven, milieu .... de lijst is eindeloos.

Samengevat: als het uit de belastingspot komt is het verantwoord en is er een draagvlak voor.

Laatst bewerkt:
Recent een anekdote gehoord van een expat in Brussel. Werkend voor een internationaal bedrijf waar nog heel wat expats werkten.
Die haar expat collega's (mensen uit de US, Brazilië, Portugal, ...) vertelden haar constant dat als ze vakantie wou, ze gewoon een burnout moest faken bij de dokter. Blijkbaar waren ze allemaal verbaasd hoe gemakkelijk dat in België kan en namen ze er dus ook in grote mate gebruik van.

Dit is onbespreekbaar

De vakbonden zijn weer woedend .. op wat eigenlijk? Dat België virtueel failliet is als er niks gebeurt?
Ik ben het volmondig eens in deze - zo een partiële aanpassing is de facto een opslag/afslag voor een deel van de bevolking, het genereerd extra spanningen, het is ook iets dat je levenslang meeneemt, terug de werkende klasse - de sitting ducks ...

Een dikke neen wat mij betreft

Edit: uiteraard wil ook ik die begroting op orde, maar vertrekprincipe zou bij mij alvast zijn: enkel structurele maatregelen - dus niets tijdelijk of éénmalig, streef naar eenvoud en transparantie en breng dat ook in kaart - dat zou het veel overzichtelijker maken waardoor mogelijkheden ook eenvoudiger en logischer zijn in te voeren.

Laatst bewerkt:

Persoonlijk zou ik het héél erg moeilijk hebben met het idee om zo'n hoog bedrag te "vangen" en er niets voor terug te doen.
Zelfs al vind ik de jobs die ik de afgelopen jaren gedaan heb ook maar 'wisselend' qua maatschappelijk nut: soms héél nuttig, soms tja... maar ik luister dan gewoon naar m'n baas. Ergens misschien nog wel "spijt" dat ik niet snel op mezelf zou kunnen beginnen, maar soit.

Om een eerlijke reactie te kunnen geven de documentaire intussen volledig bekeken, en mijn Frans is (professioneel) best wel goed, dus ook zonder ondertitels alles quasi volledig begrepen. En sorry, maar dat zijn dus niet de scenario's die jij schetste die in beeld kwamen, dit waren wél verhalen (bewust geselecteerd wellicht) waar men wél streng op zou moeten reageren. Ik ben pro een sterk sociaal vangnet voor mensen die echt pech hebben of ziek vallen, maar dit geen over mensen die er volop misbruik van maakten. Ik snap zelfs niet dat die mensen herkenbaar in beeld willen komen in sommige gevallen. Nooit gewerkt hebben in hun hele leven, maar tja.

Sorry, maar een 30+ vrouw die zich op haar 18e zwanger heeft laten maken (en later nog eens) door één of meerdere man(nen) die niet meer in the picture is/zijn - met héél véél goede wil kan je dat nog een ongeluk noemen, maar ik ben van slechtere wil - , die vervolgens nooit van haar leven gewerkt heeft en die op het einde van het programma beweert te gaan werken als schoonmaakster in het lokale zwembad, wat ook een leugen blijkt te zijn... die niet omfloerst voor de camera gewoon getuigd dat ze met werken niet veel meer of zelfs minder zou krijgen door voordelen die wegvallen...
Dat is géén ongeluk hé, die heeft geen kanker gekregen ofzo, maar volop geprofiteerd van een verrot systeem... Zou er bijna nog iets over genetica en ecologie aan toevoegen...

Een universeel basisinkomen mag men reserveren voor wanneer AI en robots 90% van alle mogelijke menselijke jobs over zouden nemen, tot dan: werk genoeg... en ik zie een UBI echt niet werken op een hoger niveau dan basis sustenance eerlijk gezegd.

Terug
Bovenaan