Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Neem eens een grote sector: de NMBS - en zeg dan luidop: vanaf volgend jaar krijgen jullie 1% minder loon.

Zou daar protest op komen denk je?

Minder loon is foutief.
Mensen gaan niet minder verdienen, hun loon gaat niet of minder snel stijgen. Hun koopkracht daalt, maar het bedrag daalt niet.

Als je een maatregel neemt die maar één bedrijf of sector treft dan ga je wel tegenkanting krijgen ja. Ergens ook logisch natuurljk.

Neem eens een grote sector: de NMBS - en zeg dan luidop: vanaf volgend jaar krijgen jullie 1% minder loon.

Zou daar protest op komen denk je?

Vreemde vergelijking.

Nogmaals. Minder als 1 euro belasting meer op een kar van 100 euro. Met uitzondering van een kleine groep sukkelaars, of mensen met heel grote uitgaven (bouw) niemand die dat echt serieus gaat voelen.

Het wordt alleen maar erger hoor. 10 miljard aan rentelasten die we wegpissen elk jaar opnieuw.

Dat dit in Wallonië zo open en bloot wordt aangekaart vind ik zeer positief. Magnette reageert ook maar zeer ondermaats hierop, zeer tekenend.

Anderzijds lijken de mensen die aan bod kwamen ook wel uitgekozen voor sensatie te brengen, dat zijn randgevallen waar niet veel werkgevers op zitten te wachten denk ik.

Kan zijn, maar dat is niet waarvoor de sociale zekerheid dient.

Uiteraard is een reportage ook maar dat, en uiteraard zijn het de kleurrijke randgevallen die de 'beste' televisie opleveren, maar de droge cijfers erachter (afkomstig uit de nieuwsbrief van Wouter Verschelden) spreken ook gewoon voor zich:

In Wallonië zijn 2,84 procent van de mensen nu al afhankelijk van het OCMW, in Vlaanderen is dat maar 1 procent.

De werkloosheid in Wallonië bedraagt 8,76 procent, in Vlaanderen 3,73 procent.

14,1 procent van alle Walen op de arbeidsmarkt zit op langdurige ziekte (meer dan 1 jaar), een op zeven is dat, een absoluut record in Europa. In Vlaanderen is het ook 9,8 procent overigens: een uitzonderlijk hoge score in vergelijking met de buurlanden ook.

Het is te hopen dat het iets losmaakt, verdomme. Bouchez gedraagt zich al jaren als een klein kind, er valt niet mee samen te werken, en hoe hij Arizona saboteert is hemeltergend, maar wat dit betreft heeft hij gewoon overschot van gelijk en de verantwoordelijkheid van de PS is gigantisch te noemen.

2700 euro netto aan uitkeringen. Afhankelijk van waar in Wallonië je woont kan me daar comfortabel mee uit de voeten. Wat een tristesse.

Het probleem is ook het huidige systeem. Hoe kan je mensen motiveren om te werken als ze er minder aan over houden? Enige manier naar mijn mening is snijden in die extra vergoedingen of langdurig bevriezen van leefloon of werkloosheidsuitkeringen.

Die BTW verhoging zou (idd spijtig genoeg gezien Belgie al recordhouder is) ook voor iedereen zijn.
Er zijn toch landen waar er nu al 23% BTW geheven wordt? (Duitsland oa). Of heb je het dan over de algemene belastingsdruk? :unsure:
2700 euro netto aan uitkeringen. Afhankelijk van waar in Wallonië je woont kan me daar comfortabel mee uit de voeten. Wat een tristesse.
Ik vind dit eerlijk gezegd moeilijke zaken... alles in mij schreeuwt verontwaardigd "2700 netto???"

Aan de andere kant stel ik mij de vraag of we als maatschappij geholpen zijn van die 3 kinderen potentieel in de armoede te storten door die uitkering te halveren want dat is wat minstens nodig zou zijn. Er is evengoed niemand die voor €2200 gaat werken als ze €1900 uitkering trekken, zeker niet met kinderen...

Weer aan de andere kant kan je jezelf dan weer de (eerder retorische) vraag stellen of we als maatschappij geholpen zijn met 3 mensen die opgroeien in een omgeving waar ze zien dat niet werken op zich eigenlijk geen probleem hoeft te zijn...

Ik ben eerlijk gezegd veel gedegouteerder van die ene die gewoon niet meer vroeg wil opstaan en dan ook nog eens in het zwart bijverdient (hoe weinig het ook is). Dat die niet herkenbaar in beeld wou kan ik geloven...

Dat vond ik vroeger goed aan het principe van stempelen.

Het feit dat je, zeer zeer lang geleden, elke dag uw stempel moest komen halen. Lijkt mij een goed ding indien men zoiets terug zou invoeren. Voor 9u uw stempel halen, een 2de tegen 11u, een 3de tegen 13u en een 4de tegen 16u. Al begrijp ik dat dit niet echt werkbaar is.

Maar het feit dat enerzijds die routine er is dat je elke dag moet opstaan en van huis bent. Niet de tijd of mogelijkheid hebt om gewoon zomaar even in het zwart bij te werken. Zoals men vroeger in de latere versie kon doen. Ergo tegen 10 - 11u uw stempel halen aan het gemeentehuis. En dan van daaruit doorrijden om in het zwart de volledige dag te gaan werken.

Ik denk dat je het een stuk hiermee zou moeten combineren. Of met een soort van helpende hand bij... waarbij onbereidwilligheid etc voldoende zou zijn om onder de loep genomen te worden bij controles etc.

Maar bon, goedkoop gaat dat niet zijn. Wat ook de reden was dat men het vroeger heeft afgeschaft.
Dat en dat de gebruikers van zwartwerk dat mogelijks ook niet echt praktisch vonden als hun tuinpersoon, poetspersoon,... moet vertrekken om een stempel of zo te gaan halen...

Maar er zou toch iets gemakkelijks moeten voorzien zijn of worden om mensen in die swung van smorgens vroeg opstaan, ook al krijgen ze "dop", etc... te pushen. Waarbij je tegelijkertijd hard neerkomt op zwartwerkers. Zowel degenen die het doen als de werkgevers die het gebruiken.

Ik vind dit eerlijk gezegd moeilijke zaken... alles in mij schreeuwt verontwaardigd "2700 netto???"

Aan de andere kant stel ik mij de vraag of we als maatschappij geholpen zijn van die 3 kinderen potentieel in de armoede te storten door die uitkering te halveren want dat is wat minstens nodig zou zijn. Er is evengoed niemand die voor €2200 gaat werken als ze €1900 uitkering trekken, zeker niet met kinderen...

Weer aan de andere kant kan je jezelf dan weer de (eerder retorische) vraag stellen of we als maatschappij geholpen zijn met 3 mensen die opgroeien in een omgeving waar ze zien dat niet werken op zich eigenlijk geen probleem hoeft te zijn...

Ik ben eerlijk gezegd veel gedegouteerder van die ene die gewoon niet meer vroeg wil opstaan en dan ook nog eens in het zwart bijverdient (hoe weinig het ook is). Dat die niet herkenbaar in beeld wou kan ik geloven...
Dit is inderdaad de grond van het probleem. Alleenstaande werklozen, daar kan je makkelijk van zeggen dat ze een pak minder moeten krijgen na een langere periode, maar zo iemand met drie kinderen, mja. De generatiewerkloosheid is ondertussen ook wel al gedocumenteerd: werklozen die ook hun ouders nooit hebben zien werken. Een simpele oplossing is er niet.

Maar inderdaad, een alleenstaande ouder krijg je in ons systeem moeilijk aan het werk. Je hebt al de kosten en het geregel die ervoor zorgen dat iemand die geen geweldige loonsvooruitzichten heeft dat nooit goedmaakt door te werken.

Exact. Zelfs te lui zijn om vroeg op te staan kan ik nog verteren, maar in het zwart gaan werken intussen, da's echt 38bruggen te ver.

Er zijn toch landen waar er nu al 23% BTW geheven wordt? (Duitsland oa). Of heb je het dan over de algemene belastingsdruk? :unsure:

Algemene belastingdruk, ja.

Werkloosheidsuitkeringen hebben een beperking tot 2 jaar nu, uitkering is ook degressief. 2700€ is bvb al ver van de mediaan en een anecdote.
60% van de werklozen zit in Brussel en Wallonie (cijfers stonden in krant).

Dat laatste is fraude en moet ten alle tijden bestraft of bestreden worden.
Dat uitzendkantoren aan miljoenen fraude doen irriteert me ook zulle. Al dat gesjoemel en profiteren subsidies is nu eenmaal België en zijn systeem.
Die 20 extra sociaal inspecteurs zullen het verschil niet echt maken.

Verdeel de last gelijk, maar laat de zwaksten nog wat ademruimte. Aan al die dikke autos die in Vlaanderen rondtuffen vandaag is er voor die groep wel nog wat ademruimte, niet dat we die groep extra moet belasten. Iedereen zal wat moeten inboeten in een fair systeem.

Die hele shitload aan subsidies waarvan de toegevoegde waarde voor de maatschappij in veel gevallen discutabel is, houdt ook een heel leger ambtenaren aan het werk. Met dit aan te pakken zou je dus dubbel kunnen scoren. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.

Naast het geld van OCMW en de uitkering geniet men ook nog vaak van andere sociale voordelen gaande van sociale woningen tot studiebeurzen tot gratis lidgeld voor sportclubs etc... Niet dat ik zou willen ruilen. Er gaan ook altijd mensen uit de boot vallen, mensen die niet meekunnen met het systeem wat je ook doet.

Op een kar van 100 euro boodschappen minder dan 1 euro belasting erbij by the way. Minder als een euro.

Ik zeg niet dat ik tegen ben maar het valt wel niet te ontkennen dat het geen progressieve belasting is. Mij dus niet gelaten, niet elke belasting hoeft progressief te zijn imo.

Dat dit in Wallonië zo open en bloot wordt aangekaart vind ik zeer positief. Magnette reageert ook maar zeer ondermaats hierop, zeer tekenend.

Anderzijds lijken de mensen die aan bod kwamen ook wel uitgekozen voor sensatie te brengen, dat zijn randgevallen waar niet veel werkgevers op zitten te wachten denk ik.
Ik vind dit een beetje een moeilijk probleem want zoals je goed aankaart, de mensen die we zien in het filmpje zijn mensen waar werkgevers gewoon ook niet echt op zitten te wachten.

Aan de andere kant vind ik Bouchez zijn reactie hypocrisie tot aan de top.

Hij is zelf aan de macht in Wallonië en als politici zou hij zelf al genoeg moeten kennen van de gegevens van Wallonië en was gier geen reportage voor nodig. Als hij echt zo een hekel heeft aan deze mensen ben ik zeker dat hij meer had kunnen besparen dan 270 miljoen euro op een begrotingstekort van 2 miljard. (Ik weet dat OCMW deels hun geld krijgt van de federale regering maar er zijn dingen waar een donkerblauwe liberaal zeker nog had kunnen op besparen in Wallonië).

Ik zie nu dat de bron dus die video is voor die 2700€ uitkeringen. Dat is dus OCMW + uitkeringen omwille 3 kinderen en zijnde alleenstaande moeder.
Kunnen jullie dat er AUB bij zetten als je dat aanhaalt, tis P&A hé. Blijft wel nog een anekdote.

Ik dacht dat het werkloosheidsuitkering was, die zou na een jaar sowieso sterk dalen, maar niet in dit voorbeeld. Anekdote of niet, willen we wel weten hoeveel er zo zijn in Wallonie en Brussel? Hoeveel kosten illegalen ons daarbij of mensen die de taal niet spreken en ook maar thuis zitten op uitkeringen ...
Magnette noemt het dan karikaturen, tjah ook niet echt correct. Die mensen en situaties zijn echt.

Ik word er alweer niet vrolijk van dat de vrouw met 1400€ invalditeitsuitkering hier in één adem getoond wordt met een gezonde werkloze jonge vrouw die KAN werken. Je ziet ook niet wat hier ziekte is of was in dit fragment.
1400€ is het minimum voor samenwonende op invaliditeit. Tis aan het ziekenfonds om haar te begeleiden naar werk samen met de controle arts die kijkt of dat kan of niet, als het nog de moeite is tot haar pensioen tenminste.

Ik word er alweer niet vrolijk van dat de vrouw met 1400€ invalditeitsuitkering hier in één adem getoond wordt met een gezonde werkloze jonge vrouw die KAN werken. Je ziet ook niet wat hier ziekte is of was in dit fragment.
Niets belet u om de volledige reportage te gaan bekijken hé.

“Ik gleed uit over hondenstront die niet opgeruimd was, mijn voet was gebroken en ik ben met spoed geopereerd, en op de mutualiteit teruggevallen. Ik kan nu niet echt meer wandelen, ik beperk het tot 20 minuten. Terug werken? Neen, ik ben gewoon geraakt aan de rust, na 8 jaar. Met een computer zou ik kunnen werken, ik heb een diploma van tweetalige kantoorbediende, maar ik zie me niet meer terugkeren, en vroeg opstaan, voor 10 uur en zo.”

Dit dus in combinatie met een beetje voor hondenoppas spelen in het zwart.
Veel begrip moeten we daar echt niet voor hebben hoor, dat is een even grote, schaamteloze profiteur als die alleenstaande moeder van drie.
Acht jaar al op kosten van de maatschappij, voor een gebroken voet. Dat is je reinste hangmatcultuur.

Niets belet u om de volledige reportage te gaan bekijken hé.

“Ik gleed uit over hondenstront die niet opgeruimd was, mijn voet was gebroken en ik ben met spoed geopereerd, en op de mutualiteit teruggevallen. Ik kan nu niet echt meer wandelen, ik beperk het tot 20 minuten. Terug werken? Neen, ik ben gewoon geraakt aan de rust, na 8 jaar. Met een computer zou ik kunnen werken, ik heb een diploma van tweetalige kantoorbediende, maar ik zie me niet meer terugkeren, en vroeg opstaan, voor 10 uur en zo.”

Dit dus in combinatie met een beetje voor hondenoppas spelen in het zwart.
Veel begrip moeten we daar echt niet voor hebben hoor, dat is een even grote, schaamteloze profiteur als die alleenstaande moeder van drie.
Acht jaar al op kosten van de maatschappij, voor een gebroken voet. Dat is je reinste hangmatcultuur.
Ik kijk geen reguliere tv (ik heb geen digi tv), ik heb zelfs geen vrt app account voor al die miserie op het tv nieuws bvb. Nieuws die je dan toch op internet leest. Bedankt voor de extra duiding.

Idd een voorbeeld van misbruik dan. Kan en kon perfect een kantoorjob doen. De medische controle faalde hier toch, of ze fakete het zwaar.
Misschien een geval van een persoon te vroeg op permanente invaliditeit gezet tot aan het pensioen (+5 jaar op voorhand), dit kan sinds 2024 niet meer. Een groep van maar liefst 300 000 mensen (van de 500 000+ invaliden). Meer dan de helft. Bron, cijfers overheid.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan