Begroting in het regeerakkoord: supernota

Maar er is geen sprake van een maximum malussysteem?

Oh en m.b.t. die meerwaardebelasting is dat vanaf je bv. Aandelen verkoopt maar het geld nog in je portefeuille houd of pas als je het effectief afhaalt? Want als het bij effectief verkoop is betekent dat dus dat je niet gewoon kan zeggen: “NVDA is al sterk gestegen, ik verkoop wat om veilig te zijn”. Ik heb recent bv. 100 NVDA aan 150 verkocht terwijl ik ze aangekocht heb aan 30. Dat is dus 15 000 - 3000 =12 000. Dus ik betaal 10% op 2000 ofte 200 eur?

Maar er is geen sprake van een maximum malussysteem?

Oh en m.b.t. die meerwaardebelasting is dat vanaf je bv. Aandelen verkoopt maar het geld nog in je portefeuille houd of pas als je het effectief afhaalt? Want als het bij effectief verkoop is betekent dat dus dat je niet gewoon kan zeggen: “NVDA is al sterk gestegen, ik verkoop wat om veilig te zijn”. Ik heb recent bv. 100 NVDA aan 150 verkocht terwijl ik ze aangekocht heb aan 30.
Effectief verkoop natuurlijk. Dat is de definitie van meerwaarde realiseren.

Die frank valt helemaal niet nu pas. Zoals ik reeds zei: 1e pijler is bij ons repartitiesysteem en daar kan ik op zich mee leven, maar die 5% minder pensioen per jaar dat je vroeger stopt als je < 35 jaar gewerkt hebt, is gewoon zeer onfair. Ik begrijp gerust dat ze werken aantrekkelijker willen maken, maar sleutel dan een de gelijkgestelde periodes of doe een beperkte malus.
Maar nu word je zwaar afgestraft als je tijdens je carrière wat minder gaat werken (want je moet 35 volledige jaren effectief gewerkt hebben om die afstraffing niet te krijgen), waardoor je met quasi geen pensioen eindigt, zelfs al hebben zowel ikzelf als mijn werkgever verschillende jaren sociale bijdragen betaald en ja daar zit uiteraard ook ziekteverzekering etc bij, maar ook een groot stuk wordt gebruikt voor financiering pensioenen.

Ik moet geen netto verdiener zijn van het systeem (als in: er evenveel uithalen dan ik belastingen/sociale bijdragen betaal), kan ook niet met mijn loon, maar er mag wel een beetje gekeken worden naar "verworven rechten".

Vroeger stoppen met werken is niet hetzelfde als vervroegd je pensioen opvragen.
Vraag je pas je pensioen op op je 67 ookal heb je niet gewerkt van 45 jaar tot 67 jaar, dan heb je geen malus.

Die frank valt helemaal niet nu pas. Zoals ik reeds zei: 1e pijler is bij ons repartitiesysteem en daar kan ik op zich mee leven, maar die 5% minder pensioen per jaar dat je vroeger stopt als je < 35 jaar gewerkt hebt, is gewoon zeer onfair. Ik begrijp gerust dat ze werken aantrekkelijker willen maken, maar sleutel dan een de gelijkgestelde periodes of doe een beperkte malus.
Maar nu word je zwaar afgestraft als je tijdens je carrière wat minder gaat werken (want je moet 35 volledige jaren effectief gewerkt hebben om die afstraffing niet te krijgen), waardoor je met quasi geen pensioen eindigt, zelfs al hebben zowel ikzelf als mijn werkgever verschillende jaren sociale bijdragen betaald en ja daar zit uiteraard ook ziekteverzekering etc bij, maar ook een groot stuk wordt gebruikt voor financiering pensioenen.

Ik moet geen netto verdiener zijn van het systeem (als in: er evenveel uithalen dan ik belastingen/sociale bijdragen betaal), kan ook niet met mijn loon, maar er mag wel een beetje gekeken worden naar "verworven rechten".
Om een vol pensioen te trekken verwacht men 45 gewerkte jaren. Soms mag je vroeger gaan (42 jaren). Het is dan toch niet meer dan nomaal dat je op een volledige loopbaan minstens 35 jaren hebt gewerkt ?
Als je tijdens je carrière dus meer dan 10 jaar minder werkt dan verwacht, dan heb je voor mij reeds een deel van je pensioen/rust al opgenomen, niet meer dan normaal dat je dan minder gaat krijgen., je hebt al voor meer dan 10 jaar een vorm van loopbaanonderbreking opgenomen.

Wat een non-discussie eigenlijk; als winkels vrij zijn om open te zijn wanneer ze willen, werknemers vrij zijn om daar al dan niet te gaan werken, en mensen de vrije keuze hebben om al dan niet daar te gaan winkelen, dan wint iedereen. Als het niet profijtelijk is, gaat geen winkel dat doen. Als niemand op een zondag wilt werken voor extra's, gaat die werknemer dat niet doen. Ik zie niet in waarom dat gereglementeerd hoeft te worden.
Dat is geen echte vrije keuze, als je werkgever dat beslist moet je meegaan anders ben je je job kwijt en kan je nergens anders aan de bak als alle winkels aan zondagwerk doen. Ook die extra's zullen snel verdwijnen als het de normale praktijk wordt in je sector om op zondag te werken.

Die sluitingstijden zijn ook ingevoerd om de kleine zelfstandige te beschermen die niet kan opboksen tegen de mogelijkheden van grootwarenhuizen om personeel in te zetten om langer open te zijn.

45j. vind ik toch serieus lang voor wie hogere studies doet.
Je moet al quasi direct op je 22 aan de slag en kan je onderweg geen enkele hiccup veroorloven om een vol pensioen te hebben.

45j. vind ik toch serieus lang voor wie hogere studies doet.
Je moet al quasi direct op je 22 aan de slag en kan je onderweg geen enkele hiccup veroorloven om een vol pensioen te hebben.

Klinkt natuurlijk beter dan "we kunnen de pensioenen niet meer betalen dus verlagen we ze".

Dan leg je de grens voor "vol pensioen" ergens waar niemand er raakt.

maar best ook. als je dat belast, wordt dat gewoon 110% doorgerekend aan de huurder, en de markt is nu al overpriced.
Die discussie is al 100 keren gevoerd, maar waar het mij eigenlijk om gaat is dat de ene inkomsten wel worden belast en de andere niet.

Je blijft zeggen dat het niet fair is maar geeft nog steeds geen enkel argument om wat je zegt te staven... Dus als je loopbaan op je 21 begint kan je ervoor kiezen om te stoppen met werken op je 56 en heb je helemaal geen afstraffing...

Ik herhaal, wat is het probleem? Ik heb letterlijk enkele minuten nagedacht of ik mensen ken die hier nadeel van ondervonden zouden hebben in mijn omgeving, de enige die ik kan bedenken is een aangetrouwde ex-oom die heel zijn leven gedopt heeft en in het zwart geld bijverdiende. Ik kan deze beslissing dan ook alleen maar applaudisseren.

Vroeger stoppen met werken is niet hetzelfde als vervroegd je pensioen opvragen.
Vraag je pas je pensioen op op je 67 ookal heb je niet gewerkt van 45 jaar tot 67 jaar, dan heb je geen malus.
Hmmm. Ik hoop dat je gelijk hebt, maar vind het niet zo duidelijk is. De vraag is of "vervroegde uittrede" = pensioen opnemen of gewoon stoppen met werken.

Het pensioenbedrag wordt vanaf 2026 verminderd met een malus van 2% (tot 2030), 4% (tot 2040), 5% (vanaf 2040) per
jaar vervroegde uittrede voor de wettelijke leeftijd,
indien de gepensioneerde aan de loopbaanvoorwaarde voor vervroegd
pensioen voldoet maar niet aan 35 loopbaanjaren van 156 dagen met effectieve arbeidsprestaties en 7020 effectief gewerkte
dagen.

Van op deredactie:
Er komt een pensioenmalus. Dat betekent dat je minder pensioen krijgt als je vroeger dan je wettelijke pensioenleeftijd stopt. Die regeling wordt wel maar heel geleidelijk aan ingevoerd. De regeling geeft je 2 procent minder pensioen per jaar dat je vroeger stopt, als je met pensioen gaat voor 2030, 4 procent vanaf 2030 tot 2040 en 5 procent minder vanaf 2040. Dat systeem werkt omgekeerd voor een vernieuwde pensioenbonus. Je krijgt dan procentjes méér als je langer werkt dan de wettelijke pensioenleeftijd.

Je blijft zeggen dat het niet fair is maar geeft nog steeds geen enkel argument om wat je zegt te staven... Dus als je loopbaan op je 21 begint kan je ervoor kiezen om te stoppen met werken op je 56 en heb je helemaal geen afstraffing...

Ik herhaal, wat is het probleem? Ik heb letterlijk enkele minuten nagedacht of ik mensen ken die hier nadeel van ondervonden zouden hebben in mijn omgeving, de enige die ik kan bedenken is een aangetrouwde ex-oom die heel zijn leven gedopt heeft en in het zwart geld bijverdiende. Ik kan deze beslissing dan ook alleen maar applaudisseren.
Wie wordt benadeeld? Mensen die na verloop van tijd willen stoppen met werken omdat ze het financieel kunnen. Je wilt voorbeelden?: lotto gewonnen, thuis blijven voor de kinderen (partner verdient genoeg) , erfenis, schenking beurs- of cryptowinsten,... --> heb hier maar enkele seconden voor moeten nadenken.
Maar bon, mogelijks heb ik het verkeerd begrepen en geldt de malus enkel als je je wettelijk pensioen ook opvraagt voor de wettelijke pensioenleeftijd, maar dus niet als je effectief stopt met werken ruim voor de wettelijke pensioenleeftijd. Dat lijkt mij dan weer wel logisch.

Dat is geen echte vrije keuze, als je werkgever dat beslist moet je meegaan anders ben je je job kwijt en kan je nergens anders aan de bak als alle winkels aan zondagwerk doen. Ook die extra's zullen snel verdwijnen als het de normale praktijk wordt in je sector om op zondag te werken.

Die sluitingstijden zijn ook ingevoerd om de kleine zelfstandige te beschermen die niet kan opboksen tegen de mogelijkheden van grootwarenhuizen om personeel in te zetten om langer open te zijn.
Wat een onzin, de zondagsrust bestond al van de tijd voor er zelfs supermarkten bestonden. Die wetgeving is zelfs net versoepeld in de jaren 80-90 toen de supermarkten in opmars waren...

Denk je nu echt dat supermarkten dezelfde werknemers meer uren zullen 'forceren' op dagen dat ze niet willen? Het gevolg zal vooral zijn dat ze personeel moeten bijnemen hé... Denk dat je het allemaal wat te pessimistisch inziet.

Wie wordt benadeeld? Mensen die na verloop van tijd willen stoppen met werken omdat ze het financieel kunnen. Je wilt voorbeelden?: lotto gewonnen, thuis blijven voor de kinderen (partner verdient genoeg) , erfenis, schenking beurs- of cryptowinsten,... --> heb hier maar enkele seconden voor moeten nadenken.
Maar bon, mogelijks heb ik het verkeerd begrepen en geldt de malus enkel als je je wettelijk pensioen ook opvraagt voor de wettelijke pensioenleeftijd, maar dus niet als je effectief stopt met werken ruim voor de wettelijke pensioenleeftijd. Dat lijkt mij dan weer wel logisch.
Nu ben je mij volledig kwijt met je benadeelden. Als je renteniert dan doe je dat omdat je het wettelijk pensioen niet nodig hebt om zonder werk je levensstandaard aan te houden. Niet omdat je tot op de eurocent hebt uitgerekend wat je nodig hebt om rond te komen tot je op 01/04/1953 maandelijks 1.000 EUR krijgt van de overheid.

Dus 'ocharme' de lotto winnaars, crypto miljonairs etc. maar ik denk eeeecht niet dat zij de gedupeerden zijn van de pensioenhervormingen 😅

Nu ben je mij volledig kwijt met je benadeelden. Als je renteniert dan doe je dat omdat je het wettelijk pensioen niet nodig hebt om zonder werk je levensstandaard aan te houden. Niet omdat je tot op de eurocent hebt uitgerekend wat je nodig hebt om rond te komen tot je op 01/04/1953 maandelijks 1.000 EUR krijgt van de overheid.

Dus 'ocharme' de lotto winnaars, crypto miljonairs etc. maar ik denk eeeecht niet dat zij de gedupeerden zijn van de pensioenhervormingen 😅
Als "niet nodig hebben" het criterium is, schaf dan het wettelijk pensioen ineens af voor alle miljonairs ...

Het is niet omdat je het niet nodig hebt, dat je nog altijd wel een pensioenbedrag moet krijgen dat toch iet of wat in overeenstemming is met het aantal jaren dat je hebt bijgedragen ( via persoonlijke- en werkgeversbijdragen).
Als ik 14 jaar heb gewerkt en er gecumuleerd (13,07% + 30 a 35% ) sociale bijdragen werden betaald over mijn ( bovengemiddelde) bezoldiging, dan verwacht ik niet dat ik 0 € pensioen krijg omdat ik beslis te stoppen met werken op mijn 39e.
Opnieuw: onder voorbehoud dat mijn lezing correct is.

Valt makkelijk een mouw aan te passen. Richt met je overschot aan middelen een vennootschap op en keer jezelf een loon uit met minimum sociale bijdragen tot aan de wettelijke pensioenleeftijd.
Je hoeft geen klop te doen en bent wettelijk volledig in orde voor je pensioen.

Terug
Bovenaan