Ik snap ook niet echt waar die 0 euro pensioen vandaan komt. Zoals ik het lees en becijfer zou ik, moest ik nu stoppen met 19 gewerkte jaren op mijn 65 een bedrag ontvangen van 1314,15 wat idd miss wat royaal was. Onder het nieuwe systeem zou dat nog 740 euro zijn wat toch wel even slikken is. Gezien ik op die 19 jaar gemakkelijk 1 000 000 heb bijgedragen aan de staat enkel en alleen uit loon. Op termijn zal ik alles samen, inclusief belasting op uitgaven en successierechten en god weet wat nog allemaal gemakkelijk over de 2 000 000 zitten en dat is vrij conservatief. Tegen dat ik 65 ben zou dat willen zeggen dat ik, gezien de 30% van de overheidsuitgave dan naar pensioenen gaat, zelf 600 000 euro hebben bijgedragen aan pensioenen wat zou willen zeggen dat ik 132 jaar zou moeten halen vooraleer ik een gelijkaardig pensioen eruit zou halen.
Ik kan er persoonlijk wel mee leven want dat hoeft ook helemaal niet 1:1 te zijn natuurlijk maar waar het vroeger misschien te royaal was is dit wel ineens een serieuze correctie die misschien een tikkeltje te ver doorslaat in de andere richting gezien de gemiddelde levensverwachting van 78 jaar.
Het is in ieder geval nog altijd beter dan 0 eur.