Begroting in het regeerakkoord: supernota

Offtopic en vooral: de medische wetenschap disagrees with you. Vanuit gezondheidsperspectief moet het aangemoedigd worden aan rokers en afgeraden aan niet-rokers. Geen stellingen innemen die je niet wetenschappelijk kan onderbouwen. Het is net dat dogmatisch denken dat ons falend rookstopbeleid ondersteunt.

(Deels*) off-topic: als iemand met zelf ervaring in het onderwijs, enkele jaren terug en familie die nog in het onderwijs staat, Professioneel ook enkele kenissen/contacten bij Volksgezondheid via een andere job, en privé een ex die vapete... wat jij schetst is jouw economische salespitch, maar niet de realiteit die er één is van jongeren die starten met vapen en dan gaan roken.

Zelfs als ik abstractie maak van mijn anekdotische ervaringen:

In Australië zou jouw onderneming niet mogen bestaan in de vorm waarin hij in België bestaat, daar worden vapes verkocht in de apotheek,
dus van alle ondernemers die kritiek leveren op de Belgische overheid... ik zou zeggen, zeker in jouw geval is het elders zeker niet altijd "beter".

Kunnen er zaken vereenvoudigd worden voor ondernemers het leven gemakkelijker te maken in België? Absoluut.
Is het verkeerd dat jij daarentegen naast de FOD Economie, ook nog eens FOD Volksgezondheid en mogelijks ook extra accijnzen, douane-verplichtingen op je dak krijgt? Neen, jij bent geen bakker die cupcakes verkoopt denk ik dan (plus die krijgen nog extra bezoek van het FAVV ook).

*To the point en terug on-topic:
Een deel van de kritiek die jij hier schetst, is gewoon gelieerd aan het product dat je verkoopt.
En qua begroting zal de klassieker van accijnzen op tabak ongetwijfeld volgen, vapen dan wellicht intussen ook.

(Deels*) off-topic: als iemand met zelf ervaring in het onderwijs, enkele jaren terug en familie die nog in het onderwijs staat, Professioneel ook enkele kenissen/contacten bij Volksgezondheid via een andere job, en privé een ex die vapete... wat jij schetst is jouw economische salespitch, maar niet de realiteit die er één is van jongeren die starten met vapen en dan gaan roken.

Zelfs als ik abstractie maak van mijn anekdotische ervaringen:

In Australië zou jouw onderneming niet mogen bestaan in de vorm waarin hij in België bestaat, daar worden vapes verkocht in de apotheek,
dus van alle ondernemers die kritiek leveren op de Belgische overheid... ik zou zeggen, zeker in jouw geval is het elders zeker niet altijd "beter".

Kunnen er zaken vereenvoudigd worden voor ondernemers het leven gemakkelijker te maken in België? Absoluut.
Is het verkeerd dat jij daarentegen naast de FOD Economie, ook nog eens FOD Volksgezondheid en mogelijks ook extra accijnzen, douane-verplichtingen op je dak krijgt? Neen, jij bent geen bakker die cupcakes verkoopt denk ik dan (plus die krijgen nog extra bezoek van het FAVV ook).

*To the point en terug on-topic:
Een deel van de kritiek die jij hier schetst, is gewoon gelieerd aan het product dat je verkoopt.
En qua begroting zal de klassieker van accijnzen op tabak ongetwijfeld volgen, vapen dan wellicht intussen ook.

Je maakt observatie stellingen op veel vlakken. Het hele ''ik ben geen racist want ik heb een Turkse vriend'' verhaal.
Er is iets dat niet liegt en dat is natuurlijk statistiek. Landen met hoogste penetraties tonen allemaal hetzelfde: de som van nicotinegebruikende jongeren van zowel vape als tabak is daar het laagste in decennia.

Daarnaast is het probleem dat men achter het product gaat en niet de handelaars die inbreuken plegen op vlak van leeftijd. Vervolgen we BMW omdat de rijders bumperklevers zijn? Of omdat de dealers auto's verkopen aan mensen die er dan te snel mee rijden?
Landen die inzetten op e-sigaretten, zoals UK en FR, VERPLETTEREN ons op vlak van rookstoppreventie met geaccelereerde daling van het aantal rokers. Dus letterlijk alle data spreekt je lijnrecht tegen. Jij stipuleert een mening, ik stipuleer de data. Verder weinig over te vertellen.

En mijn FOD frustratie bijvoorbeeld is wel compleet terecht. Hoe kan het dat iets mag voor departement A en niet voor B en vice versa? Dit toont gewoon hoe slecht het overheidsorgaan fungeert. Hoe kan je als ondernemer een bedrijf correct voeren als de overheid zelf rond de tafel zit te kibbelen onderling over wat wel of niet mag? Ongeacht welke sector, wil je een correct juridisch kader. Dat is er in vele sectoren niet wat het heel moeilijk maakt om externe partijen aan te trekken om te investeren in België. DAT is de essentie van waar het hier over gaat. Niet over ik die mijn eigen specifieke ondernemingsissues wil projecteren.

Ik heb dit al vaak gezegd maar commerciële belangen doesn't mean I'm wrong. Farma, dokters etc sturen ook allemaal een factuur. De wereld is geen liefdadigheidsinstelling. Ik kan gelukkig wel wetenschappelijk en statisch onderbouwen wat ik zeg. Ik verkondig niet mijn mening maar de algemene wetenschappelijke consensus. Al de rest is irrelevant.

Wat de accijnzen betreft: die is er ook op vape producten. En ook daar maakt men foute keuzes. De juiste piste is accijnzen verhogen op tabak, en pas in een later stadium op vape producten. Verwachten dat mensen zomaar kunnen stoppen is natuurlijk naief. De accijnzen zijn er gekomen om wegwerp vapes minder aantrekkelijk te maken. Welk product heeft het minste impact van de accijnzen? Juist, de wegwerp.

Daarnaast waren wij de eerste die enkele jaren terug bij de overheid is gaan aankloppen met de boodschap: deze producten komen eraan, een verbod hierop is op zijn plaats. Niets mee gebeurd en nu komt er plots een accijns en een nakend verbod na jaren en is plots Vandenbroecke dan zogezegd de savior? Wij waren de laatste die dit soort producten hebben opgenomen in de gamma's maar we konden niet anders uit economische druk. Dus ik hoef echt zeer weinig lessen te krijgen over hoe ondeontologisch en biased ik wel niet zou zijn in het verdedigen van men eigen belangen.

Laatst bewerkt:
Ging over enkele duizenden euro's. Uiteraard niet over 100 euro. Veel geld voor een domeinnaam waar letterlijk niemand iets mee kan en dan liever niet verkopen dan er een mooie som voor te vangen voor schuldeisers. Makes zero sense. Er was ook geen noodzaak om die domein te hebben. Leuk extra'tje maar geen noodzaak. Gevolg: geen geld voor de curator en nieuwe registratie aan 4,99 euro ingezet.

En fiscale fraude spoor je op via boekhouding. Daar zijn altijd de eerste sporen van discrepanties te vinden natuurlijk. Controle van de boekhouding is in mijn ogen iets dat ten laste moet zijn van de overheid, niet van de onderneming. (net zoals het aan de onderneming is om binnen het wettelijk kader te opereren)
Fiscale fraude spoor je op via rekeningen, veel minder via de boekhouding. De controle door een bedrijsrevisor is vooral gericht naar werknemers, banken en aandeelhouders, veel minder naar de overheid.

Dat zou honderden miljoenen kunnen opbrengen voor de overheid. Dingen die nu minder zichtbaar zijn, omdat het via constructies goed verborgen is.
Gewoon de vakbonden niet meer subsidiëren en zorgen dat ze enkel hun kerntaken doen betaald door de leden levert ook veel geld op en is veel makkelijker.

Stond trouwens ook in het voorstel.

Om nog maar even een mooie inkomstenbron voor de overheid aan te boren: https://www.tijd.be/politiek-econom...arlijks-11-miljard-euro-btw-mis/10469755.html

11 miljard, dat is meer dan het dubbel wat jaarlijks aan werklozen uitbetaald wordt. En dat kan je minstens deels innen door véél betere controle (zoals de Peppol die eraan komt) te gebruiken.

Kan men dan spreken van een structurele politieke boycot om er effectief iets aan te doen? Het is niet dat het nieuw is - het is zo oud als België zelf.

Je maakt observatie stellingen op veel vlakken. Het hele ''ik ben geen racist want ik heb een Turkse vriend'' verhaal.
Er is iets dat niet liegt en dat is natuurlijk statistiek. Landen met hoogste penetraties tonen allemaal hetzelfde: de som van nicotinegebruikende jongeren van zowel vape als tabak is daar het laagste in decennia.

Daarnaast is het probleem dat men achter het product gaat en niet de handelaars die inbreuken plegen op vlak van leeftijd. Vervolgen we BMW omdat de rijders bumperklevers zijn? Of omdat de dealers auto's verkopen aan mensen die er dan te snel mee rijden?
Landen die inzetten op e-sigaretten, zoals UK en FR, VERPLETTEREN ons op vlak van rookstoppreventie met geaccelereerde daling van het aantal rokers. Dus letterlijk alle data spreekt je lijnrecht tegen. Jij stipuleert een mening, ik stipuleer de data. Verder weinig over te vertellen.

En mijn FOD frustratie bijvoorbeeld is wel compleet terecht. Hoe kan het dat iets mag voor departement A en niet voor B en vice versa? Dit toont gewoon hoe slecht het overheidsorgaan fungeert. Hoe kan je als ondernemer een bedrijf correct voeren als de overheid zelf rond de tafel zit te kibbelen onderling over wat wel of niet mag? Ongeacht welke sector, wil je een correct juridisch kader. Dat is er in vele sectoren niet wat het heel moeilijk maakt om externe partijen aan te trekken om te investeren in België. DAT is de essentie van waar het hier over gaat. Niet over ik die mijn eigen specifieke ondernemingsissues wil projecteren.

Ik heb dit al vaak gezegd maar commerciële belangen doesn't mean I'm wrong. Farma, dokters etc sturen ook allemaal een factuur. De wereld is geen liefdadigheidsinstelling. Ik kan gelukkig wel wetenschappelijk en statisch onderbouwen wat ik zeg. Ik verkondig niet mijn mening maar de algemene wetenschappelijke consensus. Al de rest is irrelevant.

Wat de accijnzen betreft: die is er ook op vape producten. En ook daar maakt men foute keuzes. De juiste piste is accijnzen verhogen op tabak, en pas in een later stadium op vape producten. Verwachten dat mensen zomaar kunnen stoppen is natuurlijk naief. De accijnzen zijn er gekomen om wegwerp vapes minder aantrekkelijk te maken. Welk product heeft het minste impact van de accijnzen? Juist, de wegwerp.

Daarnaast waren wij de eerste die enkele jaren terug bij de overheid is gaan aankloppen met de boodschap: deze producten komen eraan, een verbod hierop is op zijn plaats. Niets mee gebeurd en nu komt er plots een accijns en een nakend verbod na jaren en is plots Vandenbroecke dan zogezegd de savior? Wij waren de laatste die dit soort producten hebben opgenomen in de gamma's maar we konden niet anders uit economische druk. Dus ik hoef echt zeer weinig lessen te krijgen over hoe ondeontologisch en biased ik wel niet zou zijn in het verdedigen van men eigen belangen.

Denk graag dat ik méér dan voldoende van statistiek ken... maar soit.
Een dalende trend van nicotine-gebruik bij jongeren omwille van sigaretten echter gaan doorbreken door daar vapen te gaan injecteren als nieuwe gewoonte, en dan te stellen dat de totale trend nog altijd dalende is, maakt jouw case ook niet.
Plus nu geen tijd om meta-studies te gaan opzoeken, maar ik vind al met gemak een aantal studies die aantonen dat zeker bij de jeugd e-liquids en co, de trend van dalend nicotinegebruik omkeren:

De vergelijking met automerken en rijgedrag is ook niet relevant.

Jouw frustraties met de (Belgische) overheid kan ik vatten in de zin dat tegenstrijdige instructies inderdaad niet ondernemersvriendelijk zijn, maar het feit dat jij meer (verplichtingen) krijgt vind ik niet verkeerd. Ik zou dan zeggen: aan de overheid om prioriteiten te stellen, wat mij betreft: Volksgezondheid > Economie.

Jouw vergelijking met dokter & farma vind ik wel over het randje, die twee vertegenwoordigen in de eerste plaats een gezondheidswinst voor de samenleving aan inderdaad ook een economische kost voor de samenleving (al kan je daar ook een kosten/baten-analyse maken) en winst voor de dienstverleners, jouw product vertrekt vanuit gezondheidsschade... je kan nog een case maken dat het een goede ersatz kan zijn voor sigaretten. De kosten/baten-verhouding ligt daar héél anders dan bij medische dienstverlening.

Soit, dit gaat te ver off topic misschien, maar ik vond dat er wel eens iets gezegd mocht worden hoe één van de voorbeeld van succesvol ondernemen die hier worden aangehaald, ééntje is met een stevige kanttekening.
Ben overigens even kritisch voor mezelf: ik heb zelf professioneel ook al meegewerkt aan projecten waarvan ik zoiets had: eigenlijk is dit niet oké, weliswaar véél kleinschaliger en gewoon als zelfstandige in opdracht (werk daar ook momenteel niet meer aan mee).

Ik zou zeggen, ik maak een aparte thread over vapen, maar dan lijkt het alsof ik jou viseer.
In feite geef ik je voor een klein stukje in je laatste post overigens wel gelijk, communicatie vanuit de overheid moet duidelijk zijn, maar qua overheidslasten op jouw onderneming waar andere ondernemingen niet mee geconfronteerd worden: suck it up (pun intended), dat ligt aan het product, niet aan een anti-ondernemersklimaat, soms zijn er héél goede redenen voor meer overheidsinmenging, zelfs al frustreert dat de ondernemer.

Sterker nog en breder getrokken: ik denk dat er op een aantal vlakken en die zijn hier al geschetst, naast vereenvoudiging en minder belasting op een aantal vlakken, wel degelijke ruimte is voor méér overheid en correctere fiscaliteit, cfr. arbeid/kapitaal, of evenzeer ik doe wat ik wil vs. openbaar belang. Dat geldt evenzeer voor e-sigaretten als voor bouwpromotoren aan de kust.

Offtopic
De discussie over vapen en de impact op gezondheid kan hier worden voortgezet indien gewenst.

Carry on.

Laatst bewerkt:
Puur uit interesse: wat is jouw visie op het beperken van de werkloosheidsuitkering in de tijd?
Als besparingsmiddel is dat redelijk nutteloos, want dan verschuift de kost naar leefloon, ziekte en dergelijke. Systemen waarbij activering moeilijker i.

Als het beperken van de werkloosheidsuitkering gebeurt na een deftig individueel traject, zoals ooit met DISPO de bedoeling was (maar slechts beperkt uitgewerkt werd), dan kan ik daar perfect mee leven. Maar het probleem is dat daarbij zal uitkomen dat een heel aantal mensen niet werkonwillig zijn, maar ook niet 66% arbeidsongeschikt (ik gebruik bewust het woord ziek niet) etc zijn.

Kan men dan spreken van een structurele politieke boycot om er effectief iets aan te doen? Het is niet dat het nieuw is - het is zo oud als België zelf.
Tuurlijk. Het is écht niet moeilijk om in huidige tijden niet enkel voor B2G en B2B, maar ook voor B2C digitale facturatie/kassa te verplichten (mits uitzondering voor héél kleine bedragen/kleine bedrijven). Als men dit echter doet, zal véél vlugger fouten in BTW-rapportage uitkomen.

Het is onmogelijk te verstaan dat je nu bvb in België nog bvb een autohandel kan hebben waarbij je niet met 1 druk op de knop per auto die in/uit dat bedrijf gaat kan zien wat er aan btw in en uit betaald is en welke auto's wel aangekocht zijn, maar op mysterieuze wijze plots verdwenen zijn. Dingen zoals dit verplichten maakt dat je als controleur héél gemakkelijk een autoverkoopzaal zou kunnen binnenstappen en controles uitoefenen.

Gewoon de vakbonden niet meer subsidiëren en zorgen dat ze enkel hun kerntaken doen betaald door de leden levert ook veel geld op en is veel makkelijker.

Stond trouwens ook in het voorstel.
Zou niet veel geld opleveren, gezien werkloosheidsuitkeringen uitbetalen ons netto geld kost. Dat is dus verre van een financieel voorstel, is politiek.

Als besparingsmiddel is dat redelijk nutteloos, want dan verschuift de kost naar leefloon, ziekte en dergelijke. Systemen waarbij activering moeilijker i.

Als het beperken van de werkloosheidsuitkering gebeurt na een deftig individueel traject, zoals ooit met DISPO de bedoeling was (maar slechts beperkt uitgewerkt werd), dan kan ik daar perfect mee leven. Maar het probleem is dat daarbij zal uitkomen dat een heel aantal mensen niet werkonwillig zijn, maar ook niet 66% arbeidsongeschikt (ik gebruik bewust het woord ziek niet) etc zijn.
Maar, dan heb je toch per definitie fraude? Als je niet kan werken door ziekte, hoor je sowieso een ziekteuitkering te krijgen en geen werkloosheidsuitkering...
Als je plots ziek wordt wanneer uw werkloosheidsuitkering stopt, hoor je enorm gecontroleerd te worden.

Maar, dan heb je toch per definitie fraude? Als je niet kan werken door ziekte, hoor je sowieso een ziekteuitkering te krijgen en geen werkloosheidsuitkering...
Als je plots ziek wordt wanneer uw werkloosheidsuitkering stopt, hoor je enorm gecontroleerd te worden.
Is verre van per definitie fraude. Wie bvb vroeger op brugpensioen ging, werd niet gecontroleerd of hij al dan niet 66% arbeidsongeschikt was. Die kreeg gewoon zijn uitkering. Nu merk je met het de facto afschaffen van brugpensioen (90% minder op 10 jaar tijd noem ik de facto afschaffen), dat er een gigantisch aantal extra +55j arbeidsongeschikten bijkomen. Die mensen fraudeerden niet, werden gewoon gerust gelaten en gaan ook zelf geen arbeidsongeschiktheidsonderzoek doen (soms onterecht, maar door eergevoel).

Het probleem is vooral bij de twijfelgevallen. Die 66% is arbitrair: je kan mensen hebben die perfect nog hun huidige job met perfect rendement kunnen doen, en toch 66% arbeidsongeschikt of zelfs invalide zijn. Langs de andere kant heb je mensen met een 50% arbeidsongeschiktheid die door gebrek aan taalkennis en hoge leeftijd, onmogelijk nog aan een job kunnen geraken en waar economisch gezien het niet meer de moeite is om die op te leiden om aan het werk te geraken. Of je hebt mensen met een ziekte die beperkt, maar hard toeslaat, waardoor werkgevers geen zekerheid hebben dat die personen rendabel ingezet kunnen worden.

Dit is daar ook héél belangrijk in: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...rijven-heeft-actieplan-rond-langdurig-zieken/ (komt door de beperkte financiele responsabilisering van werkgevers bij langdurig zieken)

Zou niet veel geld opleveren, gezien werkloosheidsuitkeringen uitbetalen ons netto geld kost. Dat is dus verre van een financieel voorstel, is politiek.
De vakbonden stoppen met indirect sponseren zou veel geld opbrengen.

1. Belastingsvermindering op syndicale premies afschaffen. Weer een iets makkelijkere belastingsbrief!
  2. Subsidies afschaffen (geven zelf aan dat dit gering is)
  3. Zelf uitbetalen van werkloosheidsuitkeringen door overheid.
Als je ziet dat er in 2020 3.5 miljoen euro aan stakers is uitgedeeld door het acv en het acv geld verdient aan beleggingen is er daar ook nog iets te rapen ipv continue de werkgevers nog wat lastig te vallen.

Je kan die mensen controleren, beperkt

Maar een controleur is geen dokter.
Als een dokter iemand (langdurig) thuis schrijft kan je niet zeggen dat dat onterecht is.

Je kan die mensen controleren, beperkt

Maar een controleur is geen dokter.
Als een dokter iemand (langdurig) thuis schrijft kan je niet zeggen dat dat onterecht is.
Als een privébedrijf een controlearts kan sturen mag dat voor de overheid toch ook niet echt een probleem vormen. En die kan dan heel makkelijk dat ziektebriefje teniet doen, en dan wordt de frauderende arts ook automatisch op de vingers getikt.

Als een privébedrijf een controlearts kan sturen mag dat voor de overheid toch ook niet echt een probleem vormen. En die kan dan heel makkelijk dat ziektebriefje teniet doen, en dan wordt de frauderende arts ook automatisch op de vingers getikt.
Die controle arts mag jou niet onderzoeken dacht ik.
Enkel de diagnose bekijken en dan oordelen of dat in jou situatie ok/overdreven is.
(Dacht ik)

Het Riziv is ook wel veel softer dan de RVA qua sancties/terugvorderingen blijkbaar.

Hoe vaak denk je dat de ene arts de andere gaat tegenspreken? In de praktijk keuren controleartsen het overgrote merendeel van de ziekteafwezigheden goed, alleen al omdat veel zaken ook gewoon moeilijk te controleren zijn.

Hoofdpijn (de laatste reden waarom ik één dag ziek geweest ben), burnout, lage rugpijn, ...
De controle-arts kost daarbij meer dan dat die opbrengt.

Een langdurig zieke is iets anders, maar daar is men toch duidelijk maatregelen aan het nemen?

@Renegadexxripxx

Ik heb eens uit de pols gesimuleerd voor iemand die 40 jaar als A1 federale overheid (post2013-carriere) gewerkt heeft. (Mankeert dus 5 jaar carriëre)

Ik schat (naar mijn beperkte kennis van pensioenberekeningen) dat het een daling is naar 83% van 10jaar referentieperiode naar 40jaar referentieperiode voor een A1 (Pak een range van 80% tot 85%.).

Alles in Brutobedragen:

Referentie 40j (NA1 carrière van 40 jaar)€ 7.126,83Referentieinkomen alsof werknemer met brutoloon van een NA1€ 6.085,42
Beperking ambtenaar 75%*40/45€ 4.751,22Beperking werknemer gewoon pension 60%*40/45€ 3.245,56
Referentieinkomen op basis van laatste 10j€ 8.582,54Beperking WN gezinspensioen (echtgenote zonder inkomsten) 75%*40/45
€ 4.056,95
Beperking ambtenaar 75%*40/45 met absolute max van 8.192,08 euro per maand€ 5.721,69
% verschil tussen 10j en 40j
83%​

Impact heb ik op het eerste zicht overschat maar ik denk dat het verschil mogelijks groter gaat zijn bij de niveau C's en B's.
De reden dat werknemers minder pensioen krijgen is omdat je met hun max zit van 77k per jaar dat telt voor referentieinkomen.

Het is natuurlijk een heel individuele berekening
Stel dat iemand opklimt van 10 jaar niveau C, 10 jaar niveau B, 6 jaar niveau A1, 14 jaar niveau A2. Die wordt natuurlijk veel meer afgestraft. Dat gaan de grote verliezers zijn. Degene die gestaag opklimmen.

Terug
Bovenaan