Begroting in het regeerakkoord: supernota

Valt makkelijk een mouw aan te passen. Richt met je overschot aan middelen een vennootschap op en keer jezelf een loon uit met minimum sociale bijdragen tot aan de wettelijke pensioenleeftijd.
Je hoeft geen klop te doen en bent wettelijk volledig in orde voor je pensioen.
Had ik ook al aan gedacht, maar mogelijks staat er wel ergens één of andere sociale antimisbruikbepaling...

Lijkt er toch op dat het ook voor bestaande leningen is. NIet meer dan logisch.
Wel op de kap zitten van ondernemingen groot en klein en dat het allemaal niet eerlijk is wat de managementvennootschappen doen maar dan wel overwegen om een onderneming op te starten om er geld naar door te sluizen, geen enkele handelsactiviteit te voeren en jezelf je geld weer terug te sluizen om het pensioenstelsel/sociaal zekerheidsstelsel te omzeilen... Il faut le faire.

Wel op de kap zitten van ondernemingen groot en klein en dat het allemaal niet eerlijk is wat de managementvennootschappen doen maar dan wel overwegen om een onderneming op te starten om er geld naar door te sluizen, geen enkele handelsactiviteit te voeren en jezelf je geld weer terug te sluizen om het pensioenstelsel/sociaal zekerheidsstelsel te omzeilen... Il faut le faire.
Als anderen de minst belaste weg opzoeken (via oprichting managementvennootschap), dan mag ik dat ook doen. Ik zal uiteraard nog een beperkte handelsactiviteit hebben, net genoeg om de sociale bijdragen te offsetten:)

Hmmm. Ik hoop dat je gelijk hebt, maar vind het niet zo duidelijk is. De vraag is of "vervroegde uittrede" = pensioen opnemen of gewoon stoppen met werken.

Het pensioenbedrag wordt vanaf 2026 verminderd met een malus van 2% (tot 2030), 4% (tot 2040), 5% (vanaf 2040) per
jaar vervroegde uittrede voor de wettelijke leeftijd,
indien de gepensioneerde aan de loopbaanvoorwaarde voor vervroegd
pensioen voldoet maar niet aan 35 loopbaanjaren van 156 dagen met effectieve arbeidsprestaties en 7020 effectief gewerkte
dagen.

Van op deredactie:
Er komt een pensioenmalus. Dat betekent dat je minder pensioen krijgt als je vroeger dan je wettelijke pensioenleeftijd stopt. Die regeling wordt wel maar heel geleidelijk aan ingevoerd. De regeling geeft je 2 procent minder pensioen per jaar dat je vroeger stopt, als je met pensioen gaat voor 2030, 4 procent vanaf 2030 tot 2040 en 5 procent minder vanaf 2040. Dat systeem werkt omgekeerd voor een vernieuwde pensioenbonus. Je krijgt dan procentjes méér als je langer werkt dan de wettelijke pensioenleeftijd.

je kunt vroeger met pensioen, maar dan zal je dat in de toekomst wel voelen in je pensioenbedrag: er wordt een 'malus' van afgetrokken

Dus weldegelijk "pensioen", niet stoppen met werken.

Het is mij wel niet duidelijk wie er allemaal nog op "vervroegd pensioen" kan in de toekomst die niet aan die 35 jaar komen want je moet 42 jaar hebben om vervroegd op pensioen te gaan (Dus ten vroegste 60 jaar.)

Maar ergens is voor de ene regel een jaar minstens 156 werkdagen en voor de andere regel een jaar 234 werkdagen (wat neerkomt op voltijds werken?)
Ik denk dat het iets is om een verschil te maken tussen werklozen en andere.? Stel iemand begint te werken als 18 jarige, is tussen zijn 18 jaar en 60 jaar 10 jaren werkloos geweest, dan kan die wel op vervroegd pension op 60 omdat die "42 jaren" heeft maar die heeft geen 35 jaar effectief gewerkt dus krijgt die een malus als hij vervroegd zijn pensioen neemt op 60 jaar want hij heeft er "maar" 32 effectief. -> Vanaf 2040 -15% pensioen.
Maar het kan wel zijn dat die geforceerd wordt om vervroegd pensioen te nemen omdat de werkloosheidsuitkering in tijd beperkt gaat zijn?

Systeem Dewever lijkt ook enorm deeltijdswerkenden benadelen. Want als je 4/5de werkt, heb je geen 234 werkdagen per jaar. Dus iemand die heel zijn leven 4/5de werkt vanaf zijn 18de, nooit een dag werkloos, kan niet op 60 pensioen. In theorie wel op vervroegd pensioen op 60 want wel 42 jaren van 156 werkdagen maar 0 jaren met 234 werkdagen. Dan krijg je 35 * -5% :p. Dus in werkelijkheid kan die pas op pensioen op 67 zodat je de malus niet toegepast krijgt.

Zo versta ik dat systeem. Ik kan wel geheel mis zijn. :p

Laatst bewerkt:
Wat een onzin, de zondagsrust bestond al van de tijd voor er zelfs supermarkten bestonden. Die wetgeving is zelfs net versoepeld in de jaren 80-90 toen de supermarkten in opmars waren...

Denk je nu echt dat supermarkten dezelfde werknemers meer uren zullen 'forceren' op dagen dat ze niet willen? Het gevolg zal vooral zijn dat ze personeel moeten bijnemen hé... Denk dat je het allemaal wat te pessimistisch inziet.

Die moeten niet meer uren gaan werken hè, die krijgen gewoon een andere dag vrij. Bv Zondag werken en dinsdag vrij met hetzelfde aantal uren.

Of ze sluiten de maandag, zo zijn er in de buurt ook een aantal.
Maandag gesloten/Zondag gesloten vanaf 12/Maandag pas open om 12.. dan kan je perfect met hetzelfde personeel blijven draaien.

Daarnaast moet ook de fiscus zelf transparanter worden. De FOD Financiën moet alle rechtspraak publiceren waarbij zijbetrokken partij is, en zonder kosten toegankelijk maken voor iedereen​
maw:: alle vonnissen waar wij in betrokken zijn, worden open en bloot, gratis en voor niks, beschikbaar voor iedereen die het wilt lezen.​

Systeem Dewever lijkt ook enorm deeltijdswerkenden benadelen. Want als je 4/5de werkt, heb je geen 234 werkdagen per jaar. Dus iemand die heel zijn leven 4/5de werkt vanaf zijn 18de, nooit een dag werkloos, kan niet op 60 pensioen. In theorie wel op vervroegd pensioen op 60 want wel 42 jaren van 156 werkdagen maar 0 jaren met 234 werkdagen. Dan krijg je 35 * -5% :p. Dus in werkelijkheid kan die pas op pensioen op 67 zodat je de malus niet toegepast krijgt.
Hangt er vanaf hoe je het aantal dagen berekent.
Als ik kijk op mypension.be heb ik 313 dagen (soms iets meer, soms iets minder) per jaar, voltijds. Da's blijkbaar gewoon 365 - 52 zondagen ?? Dus inclusief de zaterdagen, terwijl ik nooit werk op zaterdag.
4/5 van 313 is 250. Dan heb je wel 234 'werkdagen' per jaar.

Idem hier. Snap veel dingen niet :mad:

Amai, je mag 1x tijdens je carriere, indien 10 jaar aan de slag geweest zelf ontslag nemen en 6maand uitkering krijgen. Dat gaat velen overtuigen om die dead end job op te zeggen en iets anders te gaan doen (al dan niet op zelfstandige basis). Als je dan nog es een opleiding volgt in een knelpuntberoep dan kan de termijn nog verlengd worden.

Ik snap ook niet echt waar die 0 euro pensioen vandaan komt. Zoals ik het lees en becijfer zou ik, moest ik nu stoppen met 19 gewerkte jaren op mijn 65 een bedrag ontvangen van 1314,15 wat idd miss wat royaal was. Onder het nieuwe systeem zou dat nog 740 euro zijn wat toch wel even slikken is. Gezien ik op die 19 jaar gemakkelijk 1 000 000 heb bijgedragen aan de staat enkel en alleen uit loon. Op termijn zal ik alles samen, inclusief belasting op uitgaven en successierechten en god weet wat nog allemaal gemakkelijk over de 2 000 000 zitten en dat is vrij conservatief. Tegen dat ik 65 ben zou dat willen zeggen dat ik, gezien de 30% van de overheidsuitgave dan naar pensioenen gaat, zelf 600 000 euro hebben bijgedragen aan pensioenen wat zou willen zeggen dat ik 132 jaar zou moeten halen vooraleer ik een gelijkaardig pensioen eruit zou halen.

Ik kan er persoonlijk wel mee leven want dat hoeft ook helemaal niet 1:1 te zijn natuurlijk maar waar het vroeger misschien te royaal was is dit wel ineens een serieuze correctie die misschien een tikkeltje te ver doorslaat in de andere richting gezien de gemiddelde levensverwachting van 78 jaar.

Het is in ieder geval nog altijd beter dan 0 eur. 🤷‍♂️ 😅
Je berekening is verkeerd: je slaat belastingen en sociale bijdragen door elkaar en rekent bijdragen alsof die enkel door mensen betaald wordt.

Bovendien is je berekening van de malus verkeerd.

Die frank valt helemaal niet nu pas. Zoals ik reeds zei: 1e pijler is bij ons repartitiesysteem en daar kan ik op zich mee leven, maar die 5% minder pensioen per jaar dat je vroeger stopt als je < 35 jaar gewerkt hebt, is gewoon zeer onfair.
Als je stopt werken op 45 jaar daalt je pensioen niet naar nul. Het is het jaar dat je je vervroegd pensioen oppakt die de malus bepaalt. Dat is, als je op 62 op pensioen gaat ipv van 67, maximaal 25% minder (en dan nog onder voorwaarden)

Systeem Dewever lijkt ook enorm deeltijdswerkenden benadelen. Want als je 4/5de werkt, heb je geen 234 werkdagen per jaar. Dus iemand die heel zijn leven 4/5de werkt vanaf zijn 18de, nooit een dag werkloos, kan niet op 60 pensioen.

er zijn 312 werkdagen in een jaar, België heeft nog altijd een zesdagenwerkweek officieel (vooral gebruikt om sociale uitkeringen te berekenen maar bvb ook in horeca van toepassing)

Dus 234 dagen is 3/4e tewerkstelling.

Wat een onzin, de zondagsrust bestond al van de tijd voor er zelfs supermarkten bestonden. Die wetgeving is zelfs net versoepeld in de jaren 80-90 toen de supermarkten in opmars waren...

Denk je nu echt dat supermarkten dezelfde werknemers meer uren zullen 'forceren' op dagen dat ze niet willen? Het gevolg zal vooral zijn dat ze personeel moeten bijnemen hé... Denk dat je het allemaal wat te pessimistisch inziet.
Groene grote supermarkten de grenzen van de huidige wetgeving al opzoeken in vele gevallen: ja.

Ik hoop dat we het te pessimistisch inschatten, we zullen zien.

Huurinkomsten ontspringen nog maar eens de dans.
Los van huurinkomsten, had ik gehoopt dat men het KI eens fatsoenlijk zou hervormen. Hier staan gerenoveerde woningen 4 keer zo groot als mijn nieuwbouw en die hun KI is zowat 8 minder dan mijn KI.

Dit zou ook al meer belastingen betekenen op huurinkomsten en zou dat historisch KI gedrocht kunnen rechttrekken.

maw:: alle vonnissen waar wij in betrokken zijn, worden open en bloot, gratis en voor niks, beschikbaar voor iedereen die het wilt lezen.​
Dat gebeurt volgens mij al op Fisconet, alleen weet ik niet of dat in al dan niet gepseudonimiseerde vorm gebeurt.

Het zou getuigen van consistentie als dat wel zo is. Er is recent immers een wetgevend kader uitgewerkt rond de oprichting van een "centraal register van de beslissingen van de rechterlijke orde" (CRBRO), met een intern luik (enkel voor magistraten, niet gepseudonimiseerde versies van uitspraken) en een extern luik (gratis, voor het publiek, alleen gepseudonimiseerde uitspraken). In dat register zullen alle vonnissen en arresten van de hoven en rechtbanken (dus niet: de administratieve rechtscolleges, zoals de Raad van State en de Vlaamse DBRC, of het Grondwettelijk Hof) gepubliceerd worden, naar schatting zo'n 1.000.000 uitspraken per jaar.

De uitwerking van dat register is - zoals alle digitaliseringsprojecten van Justitie - een processie van Echternach. Deze donderdag heeft het Grondwettelijk Hof in een lijvig arrest wel de meeste bezwaren tegen de wet van magistraten en advocaten van tafel geveegd.

Laatst bewerkt:
In de standaard staat dot eond de pensioenen…

Het gezinspensioen (werknemers) wordt op termijn afgeschaft, het overlevingspensioen stevig aangepast. Dat moet werken aanmoedigen.

De verstrenging van de toegang tot een minimumpensioen (35 loopbaanjaren in plaats van 30) komt er niet. Ook daar telt een jaar pas als er 156 dagen zijn gewerkt. Periodes van moederschapsrust, geboorteverlof en loopbaanonderbreking met zorgmotief tellen als gewerkt.

Ik hoop dat we het te pessimistisch inschatten, we zullen zien.

Ik bekijk het gewoon van de andere kant. Als winkeliers dat kunnen omdat de service moet aangeleverd worden. Dan kan je evengoed zeggen dat we bepaalde mensen verplichten om op zaterdag en zondag te werken (ipv andere dagen), zonder dit te zien als overuren (edit : of ploegpremies of...).

Allez ik zie echt niet in waarom we andere mensen, ook mensen hoger op de ladder, dan niet gewoon verplichten om dat te doen. Waarom zou elke werkgever beslissen om te sluiten op zaterdag en zondag als ze mogelijks er op deze manier voor kunnen zorgen dat ze ongestoord bepaalde zaken kunnen doen (onderhoudsploegen/techniekers wanneer geen productie/..., verzekeraars die toch een permanentie moeten voorzien, of om hun klanten ook buiten de normale dagen een dienstverlening te kunnen aanbieden, hell ik kan voor quasi elke beroep wel een reden vinden waarom ik als werkgever dit potentieel handig vind). En ik zie op geen enkele wijze dat mij dit extra geld MOET kosten. Kan ja. Maar moeten... neen. Gewoon meer flexibiliteit voor hetzelfde geld. (ook zeer fun voor kinderopvang of...)

Heb ik een probleem met flexibiliteit... neen. Maar wel als dit structureel wordt. Zo eens een keer in de maand wat langer blijven of zo. Waarom eens niet, als de werkgever dan ook eens flexibel is.

De eerste vraag die je u moet stellen blijft in mijn ogen dan ook ben je zelf bereid om zonder extra loon of compensatie op zaterdag en zondag te werken omdat uw werkgever dat in zijne "bol" heeft dat dit beter is?
Voor mij mag dat, maar dan zou ik graag zien dat hier een surplus in loon (en dus ook voor de gebruiker een kost) aan hangt. En als de vragenden hiervoor dan dit bereid zijn om te doen. Geen probleem doen met de mensen die dat willen doen. Al blijft het probleem dat die zaken zijn ingevoerd als bescherming van de sociaal zwakkeren onder ons die niet dezelfde onderhandelingskracht hebben. En soms zelfs na zeer veel sociale strijd en opoffering... om dit dan ook zomaar te laten vieren voor al dan niet egocentrische redenen... neen dank u.
Maar zeer zeker, niet zonder compensatie...

Net zoals ik ook geen voorstander ben van al die bestel vandaag, lever morgen. Voor mij mag er gerust wat respect zijn voor de werkomstandigheden van iedereen en kan ik daarnaast gerust wachten op zaken. En als ik dan toch iets JIT wil, dan moet ik er ook maar extra voor betalen, zodanig dat de persoon die dit moet doen deftig gecompenseerd is voor zijn opoffering.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan