Begroting in het regeerakkoord: supernota

Frappant van de kernergie om 2 centrales 20 jaar langer te willen houden tov de sluiting vorig jaar... Terug de broek af voor Engie?
Als Engie wilt, zien meer heil in gesubsidieerde hernieuwbare want in Denemarken (waar gans tvds haar beleid op gestoeld was) krijgen ze de parken op zee niet verkocht zonder. En de kabel komt er niet.

Doel 3 is al quasi onbruikbaar gemaakt

Het is echt 10 na 12 voor onze elektriciteitsopwekking
Oprechte vraag, wat is het gevolg als de achterban niet akkoord gaat met het regeerakkoord van een voorzitter?
Lidkaart afgeven :unsure:
Vooruit heeft het al goedgekeurd met 88%

Mijn best betaalde vakantiejob was een voltijds maandloon op 6 dagen: 4 zondag en 2 feestdagen (en ja waren langere dagen maar was goed weer en ik werkte als redder bij buitenzwembad. Vooral de opkuis achteraf duurde dus langer)

Tja, dat jij het niet ziet is een steekproef van 1.

Hier in de buurt zijn het merendeel van de supermarkten open op zondag t.e.m. 13u om dan te sluiten t.e.m. maandag 13u. En die doen gouden zaken op zondagvoormiddag. Er is 1 supermarkt mee begonnen, ondertussen doen ze het allemaal. Niet uit de goedheid van hun hart hoor, maar net omdat ze dan genoeg omzet draaien ;)
Idem met winkels die op vrijdag tot 21u open zijn, genoeg mensen die in de periode 20-21u gaan winkelen. Dus de kans is groot dat dit op andere dagen en zelfs de periode 21-24u ook succes gaat hebben.

Als niemand open doet op zondag of van 20 - 24. Maar er is er ene die dat wel doet. Dan doet die gouden zaken. Want tada geen concurrentie... voor de paar mensen die de uitzonderlijke behoefte hebben.
Als iedereen dat doet, dan verschuift toch gewoon wanneer mensen komen?

Wanneer we echter stellen dat dit goed is voor de economie dan moet er ook meer omzet zijn. Als je echter gewoon uw normale omzet spreidt over meer dagen dan wil dat ook zeggen dat de kosten stijgen of dat men een andere dag gaat kiezen om zogezegd gesloten te zijn om die kosten terug te doen dalen.

Maar dit gaat dan wel ten koste van uw werkvolk die dan zich daaraan maar moet aanpassen. Allez ik kan mij gewoon niet inbeelden dat doordat een winkel extra open is dat ik daarom meer zaken ga kopen.

Maar om echt te claimen dat dit een meerwaarde is, is voor mij meh.
Maar ik weet dat ik maar alleen ben ja. Daarom dat ik het post op een discussieforum, dan kan men mij uitleggen waar ik mis ben.

Als niemand open doet op zondag of van 20 - 24. Maar er is er ene die dat wel doet. Dan doet die gouden zaken. Want tada geen concurrentie... voor de paar mensen die de uitzonderlijke behoefte hebben.

Wanneer we echter stellen dat dit goed is voor de economie dan moet er ook meer omzet zijn. Als je echter gewoon uw normale omzet spreidt over meer dagen dan wil dat ook zeggen dat de kosten stijgen of dat men een andere dag gaat kiezen om zogezegd gesloten te zijn om die kosten terug te doen dalen.

Maar dit gaat dan wel ten koste van uw werkvolk die dan zich daaraan maar moet aanpassen. Allez ik kan mij gewoon niet inbeelden dat doordat een winkel extra open is dat ik daarom meer zaken ga kopen.

Maar om echt te claimen dat dit een meerwaarde is, is meh.
In NL werkt > 9% s'nachts, hier 3%

En daar niet alleen, qua flexibiliteit op arbeidsmarkt zijn we gewoon slecht:

Maar ik weet dat ik maar alleen ben ja. Daarom dat ik het post op een discussieforum, dan kan men mij uitleggen waar ik mis ben.

Goh ik moet zeggen. De lokale spar met echt n goeie vers toog is open op zondag

Ik durf wel speciaal op zondag voormiddag naar daar rijden voor n steak.
Of in de zomer voor last minute BBQ vlees en salades. Als die niet open zou zijn zou ik dat niet (kunnen) doen

Bv. Morgen gaan we naar de madam haar bomma in Wallonië. We weten dat die lokale ecomarchè open is op zondag dus daar stoppen voor Lams of wat boudin. Als die nie op zondag open is kan ik dat niet doen

Maar wederom projecteer je zo hard. "voor de paar mensen die de uitzonderlijke behoefte hebben" Dit terwijl dat ik en meerdere andere mensen al aangegeven hebben dat er best wel veel klanten gebruik van maken als de supermarkten zondagvoormiddag open zijn. En dat het bij mij in de buurt niet 1 supermarkt is.

En veelal zijn dat niet mensen die dan de geplande boodschappen doen, ik zie veel mensen met een klein winkelmandje buitenstappen. Dit zowel zondagvoormiddag als vrijdagavond. Een beetje zoals @Silence ook al aangeeft: last minute iets doen of iets vergeten en als de winkel niet open was, dan zou het niet gekocht worden op een andere moment. Dus ja, dan is dat goed voor de economie, want er wordt meer verkocht dan wanneer ze niet open waren.

Dusja, ook al zeg je dat men kan uitleggen wat je mist omsdat jij het niet nodig hebt, blijf je toch met oogkleppen op je eigen gedacht projecteren. Terwijl er al meerdere voorbeelden gegeven zijn van hoe het anders is (ja, is, niet kan zijn).

Volgens die logica mogen dan bijna alle extralegale voordelen er dan uit omdat ze die mensen niet helpen. Waar zit mijn denkfout?
Als dat de bedoeling is om specifiek die ene groep vooruit te helpen: zeker. Daarvoor is het kost-gewijs niet efficiënt.

SOLIDARITEITSBIJDRAGE
Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 10% op de toekomstige gerealiseerde meerwaarde van financiële activa, incl. crypto-
activa, opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage. Historische meerwaarden zijn dus vrijgesteld.
Er wordt voorzien in een aftrekbaarheid van minderwaarden (van deze categorie van inkomsten) binnen het jaar, zonder overdraagbaarheid.
In de aangifte wordt een voetvrijstelling van 10.000 EUR voorzien om kleine beleggers niet extra te belasten. Deze voetvrijstelling
wordt jaarlijks geïndexeerd.

Bij een aanmerkelijk belang van min. 10% zal er altijd 1 miljoen EUR zijn vrijgesteld.
De belastbare basis tussen 1 miljoen EUR en 5 miljoen EUR wordt voor de helft vrijgesteld.
De belastbare basis tussen de 5 miljoen EUR en 10 miljoen EUR zal voor een kwart worden vrijgesteld.
Boven de 10 miljoen EUR is er geen vrijstelling meer van de belastbare basis.
Jij begrijpt zeker niet wat een ‘aanmerkelijk belang’ betekent?
Dat wilt zeggen dat je minimaal 20% van de aandelen van een bedrijf bezit.
Met als gevolg dat de middenklasse die in indexfondsen investeren gewoon mooi 10% gaan mogen betalen, ookal is de belastbare basis minder dan een miljoen :)

Er is genoeg volk die lange dagen/shiften werkt en pas na 20:00 naar de supermarkt kan.
Zelf werk ik ook meerdere weken na elkaar tot wel 11-12 uur per dag.
Een supermarkt die alle dagen open is is gewoonweg bijzonder handig in dat geval.

In de zomermaanden ook genoeg keren in de supermarkt gestaan op zondag achter vlees, salades en drank.

Man man man, Vooruit heeft zich fiscaal serieus laten rollen:

• Vervennootschappelijking zal blijven voortgaan ( aan VVPRbis en liquidatiereserve wordt quasi niet geraakt), de verhoging van de minimumbezoldiging naar 45k is een grap (als je die 45k in 2018 indexeerbaar had gemaakt, zat je nu al veel hoger dan 50k)
  • Meerwaardebelasting is een lege doos: getrapt tarief is om te lachen en er is een vrijstelling tot 1 miljoen
  • Aan alle belastingverminderingen en alternatieve beloningsvormen waar vooral de rijkere middenklasse ( en ja, ik val hier ook onder) van profiteert , wordt nauwelijks geraakt
  • Zelfstandigen en bedrijven krijgen nog diverse cadeautjes.
  • Nog steeds geen belasting op reële huurinkomsten
  • Deze is ook een grap:
We herbekijken de werking van het notariaat en de werklast die ze de voorbije jaren extra op zich hebben moetennemen. Een hervorming moet de wettelijk geregelde tarieven onder de loep nemen, de evolutie van de erelonen, dequota voor kandidaat-notarissen en de vestigingsplaatsen. De regering zal daartoe een nieuw rapport bestellen bij het Prijzenobservatorium.

Vrij vertaald: op de lange baan schuiven
  • Enige dat op iets trekt is de hervorming van de DBI aftrek
De mensen met FIRE-ambities zijn er ook aan voor de moeite (tenzij het reeds opgebouwd wettelijk pensioen hen natuurlijk niet interesseert):

Het pensioenbedrag wordt vanaf 2026 verminderd met een malus van 2% (tot 2030), 4% (tot 2040), 5% (vanaf 2040) perjaar vervroegde uittrede voor de wettelijke leeftijd, indien de gepensioneerde aan de loopbaanvoorwaarde voor vervroegdpensioen voldoet maar niet aan 35 loopbaanjaren van 156 dagen met effectieve arbeidsprestaties en 7020 effectief gewerktedagen.

Ben ik de enige die dit heel onrechtvaardig vind? Als ik morgen stop met werken, moet ik gewoon het bedrag krijgen waarvoor ik en mijn werkgever al 14 jaar (ben beginnen werken in 2010) sociale bijdragen betaal en niet 0 zoals het op basis van deze regeling zal zijn.
Zou studiejaren opkopen hierin kunnen helpen?

Dat huurinkomsten de dans ontspringen is een onverwacht cadeautje moet ik zeggen. Ik dacht dat het sowieso erin zou zitten deze keer. Merci GLB :)
Verwondert mij net niet, die markt is al een ramp en (te) duur. Dan zou die nog duurder worden, want huisbazen rekenen dat dan gewoon door.

Zou studiejaren opkopen hierin kunnen helpen?
Neen dat verhoogt het pensioen dat je krijgt. Dat vervroegt niet de mogelijkheid dat je pensioen kan krijgen.
Heb dat eens bekeken, en dat was iets van een 18j of zo dat ik na de pensioenleeftijd nog moest leven voordat het voordelig begon te worden.

Geld op een aparte rekening zetten lijkt mij dan interessanter. Want voor hetzelfde geld wordt er in de toekomst toch geen rekening mee gehouden dat je die had afgekocht.

Waarom? Zondag is dubbel betaald. :)
Ja want uw werkgever houdt een wapen gericht op je tijdens de zondagshift natuurlijk.

Wat een absolute onzin allemaal. Verander dan naar een job waar er geen zondagswerk verwacht wordt.

Daarnaast dubbel betaald. Arme werknemer, vrije keuze voor zondagwerk en dubbel loon. Ik zou staken.
Alsof deze sociaal en economisch zwakkere mensen met vaak een fysiek zware job uitkijken naar een dubbele betaling - voor zover dat van toepassing is - van wat sowieso al een karig uurloon is. Neem het van mij aan: die mensen zijn blij dat ze eens een dag niet geconfronteerd worden met de dwaze vragen en opmerkingen van klanten.

Mensen die totaal onwetend zijn over de sociale realiteit waarin dat winkelpersoneel verkeert, gaan inderdaad geen graten zien in deze verdere en totaal overbodige afkalving van de zondagsrust. Dat in sommige sectoren zondagsrust moeilijk is, kan ik zeker begrijpen, maar zondagsrust voor een grote groep mensen afschaffen omdat anderen zo nodig op een zondag willen gaan winkelen, terwijl dat met enige organisatie perfect op een gewone werk- of zaterdag kan, gaat er bij mij niet in. Wat voor de één een luxe is om op zondag boodschappen te kunnen doen, is voor dat winkelpersoneel een dag dat ze niet met hun gezinsleden en dierbaren kunnen doorbrengen. Dat is nu eenmaal eenvoudiger als iedereen op dezelfde dag vrij is, zoals een zondag.

Maar zij die voorstander zijn van deze maatregel, hebben er vast ook geen bezwaar tegen om deze dan maar meteen veralgemeend uit te rollen naar alle bedrijven en overheidsinstanties. Winkelpersoneel dat toevallig een vrije dag op zondag heeft moet dan uiteraard ook aan het gemeenteloket terecht kunnen om bv. het rijbewijs te laten vernieuwen. Dat lijkt me niet meer dan redelijk.

Laatst bewerkt:
Verwondert mij net niet, die markt is al een ramp en (te) duur. Dan zou die nog duurder worden, want huisbazen rekenen dat dan gewoon door.

Niet noodzakelijk. Je kan contracten niet unilateraal aanpassen en er is ook een maximumprijs die de markt kan dragen.

Ik snap ook niet echt waar die 0 euro pensioen vandaan komt. Zoals ik het lees en becijfer zou ik, moest ik nu stoppen met 19 gewerkte jaren op mijn 65 een bedrag ontvangen van 1314,15 wat idd miss wat royaal was. Onder het nieuwe systeem zou dat nog 740 euro zijn wat toch wel even slikken is. Gezien ik op die 19 jaar gemakkelijk 1 000 000 heb bijgedragen aan de staat enkel en alleen uit loon. Op termijn zal ik alles samen, inclusief belasting op uitgaven en successierechten en god weet wat nog allemaal gemakkelijk over de 2 000 000 zitten en dat is vrij conservatief. Tegen dat ik 65 ben zou dat willen zeggen dat ik, gezien de 30% van de overheidsuitgave dan naar pensioenen gaat, zelf 600 000 euro hebben bijgedragen aan pensioenen wat zou willen zeggen dat ik 132 jaar zou moeten halen vooraleer ik een gelijkaardig pensioen eruit zou halen.

Ik kan er persoonlijk wel mee leven want dat hoeft ook helemaal niet 1:1 te zijn natuurlijk maar waar het vroeger misschien te royaal was is dit wel ineens een serieuze correctie die misschien een tikkeltje te ver doorslaat in de andere richting gezien de gemiddelde levensverwachting van 78 jaar.

Het is in ieder geval nog altijd beter dan 0 eur. 🤷‍♂️ 😅

Maar wederom projecteer je zo hard. "voor de paar mensen die de uitzonderlijke behoefte hebben" Dit terwijl dat ik en meerdere andere mensen al aangegeven hebben dat er best wel veel klanten gebruik van maken als de supermarkten zondagvoormiddag open zijn. En dat het bij mij in de buurt niet 1 supermarkt is.

En veelal zijn dat niet mensen die dan de geplande boodschappen doen, ik zie veel mensen met een klein winkelmandje buitenstappen. Dit zowel zondagvoormiddag als vrijdagavond. Een beetje zoals @Silence ook al aangeeft: last minute iets doen of iets vergeten en als de winkel niet open was, dan zou het niet gekocht worden op een andere moment. Dus ja, dan is dat goed voor de economie, want er wordt meer verkocht dan wanneer ze niet open waren.

Dusja, ook al zeg je dat men kan uitleggen wat je mist omsdat jij het niet nodig hebt, blijf je toch met oogkleppen op je eigen gedacht projecteren. Terwijl er al meerdere voorbeelden gegeven zijn van hoe het anders is (ja, is, niet kan zijn).
Wat een non-discussie eigenlijk; als winkels vrij zijn om open te zijn wanneer ze willen, werknemers vrij zijn om daar al dan niet te gaan werken, en mensen de vrije keuze hebben om al dan niet daar te gaan winkelen, dan wint iedereen. Als het niet profijtelijk is, gaat geen winkel dat doen. Als niemand op een zondag wilt werken voor extra's, gaat die werknemer dat niet doen. Ik zie niet in waarom dat gereglementeerd hoeft te worden.

Wat een non-discussie eigenlijk; als winkels vrij zijn om open te zijn wanneer ze willen, werknemers vrij zijn om daar al dan niet te gaan werken, en mensen de vrije keuze hebben om al dan niet daar te gaan winkelen, dan wint iedereen. Als het niet profijtelijk is, gaat geen winkel dat doen. Als niemand op een zondag wilt werken voor extra's, gaat die werknemer dat niet doen. Ik zie niet in waarom dat gereglementeerd hoeft te worden
Nja, wat is vrij?

Ben je als kleine zelfstandige winkeluitbater nog vrij als je concurrent op zondag zijn winkel opent en je daardoor klanten op korte termijn (geen inkomsten op zondag) en lange termijn (klant ontdekt assortiment van de concurrent) dreigt te verliezen?

Ben je als sociaal-economisch zwakkere werknemer vrij om je te verzetten tegen die kleine zelfstandige winkeluitbater als je werkgever wanneer die zijn winkel op zondag wil opendoen? En als je dan weggaat uit onvrede, ga je dan wel nog een contract vinden dat geen zondagwerk als arbeidsvoorwaarde oplegt? Ik vrees ervoor. Als sociaal-economisch zwakkere heb je nu eenmaal niet de jobs voor het uitkiezen.

Laatst bewerkt:
Valt nu pas je frank dat het niet is omdat je nu betaalt voor zieken, werklozen en gepensioneerden, dat jouw financiële "steun" over 30 jaar niet automatisch gewaarborgd is?

Waanzin, die frank is bij mij ergens tijdens mijn studies al gevallen en ik was er vrij snel over.

Maar om het nog eens te herhalen, ja, het is niet omdat je nu belastingen en sociale zekerheid betaalt, dat dit een gouden ticket geeft voor jou om later ook idem vangnet te hebben.

Dus "fair", ikzelf heb nooit die notie gehad dat ik nu belastingen betaal om later dezelfde voordelen als nu te hebben en verwachte niets anders dan dat er qua pensioen geknipt zou worden. Ik ben zelfs iemand die tegen "de jeugd" al eens zegt "als je over 40-50 jaar op pensioen kan, alé, als pensioen tegen dan nog bestaat, ..." en ik meen dat dus echt.
Die frank valt helemaal niet nu pas. Zoals ik reeds zei: 1e pijler is bij ons repartitiesysteem en daar kan ik op zich mee leven, maar die 5% minder pensioen per jaar dat je vroeger stopt als je < 35 jaar gewerkt hebt, is gewoon zeer onfair. Ik begrijp gerust dat ze werken aantrekkelijker willen maken, maar sleutel dan een de gelijkgestelde periodes of doe een beperkte malus.
Maar nu word je zwaar afgestraft als je tijdens je carrière wat minder gaat werken (want je moet 35 volledige jaren effectief gewerkt hebben om die afstraffing niet te krijgen), waardoor je met quasi geen pensioen eindigt, zelfs al hebben zowel ikzelf als mijn werkgever verschillende jaren sociale bijdragen betaald en ja daar zit uiteraard ook ziekteverzekering etc bij, maar ook een groot stuk wordt gebruikt voor financiering pensioenen.

Ik moet geen netto verdiener zijn van het systeem (als in: er evenveel uithalen dan ik belastingen/sociale bijdragen betaal), kan ook niet met mijn loon, maar er mag wel een beetje gekeken worden naar "verworven rechten".

Jij begrijpt zeker niet wat een ‘aanmerkelijk belang’ betekent?
Dat wilt zeggen dat je minimaal 20% van de aandelen van een bedrijf bezit.
Met als gevolg dat de middenklasse die in indexfondsen investeren gewoon mooi 10% gaan mogen betalen, ookal is de belastbare basis minder dan een miljoen :)
Waar heb ik iets anders beweerd? :wtf:

Wat een non-discussie eigenlijk; als winkels vrij zijn om open te zijn wanneer ze willen, werknemers vrij zijn om daar al dan niet te gaan werken, en mensen de vrije keuze hebben om al dan niet daar te gaan winkelen, dan wint iedereen. Als het niet profijtelijk is, gaat geen winkel dat doen. Als niemand op een zondag wilt werken voor extra's, gaat die werknemer dat niet doen. Ik zie niet in waarom dat gereglementeerd hoeft te worden.
Ik weet toch niet of dat op lange termijn allemaal zo goed is voor werknemers... ik ben er belange niet van overtuigd dat dit een overall win is voor iedereen. Dit lijkt mij eerder een win voor de mensen die wat hoger op de sociale ladder staan en een kwalijke evolutie voor mensen die onderaan de ladder staan en dit soort jobs moeten doen op ambetante uren.

Ik sluit mij aan bij @Stoofpotje , in welke mate kan je je als werknemer die enkel en alleen maar dat soort werk kan doen u op termijn nog kunnen verzetten en alternatieven hebben?

Terug
Bovenaan