Begroting in het regeerakkoord: supernota

Dat huurinkomsten de dans ontspringen is een onverwacht cadeautje moet ik zeggen. Ik dacht dat het sowieso erin zou zitten deze keer. Merci GLB :)

Niet volledig, interestaftrek verdwijnt dus veel eigenaars van niet-eigen woning gaan plots wel inkomstenbelasting betalen op hun onroerende inkomsten omdat de interesten niet meer verrekend worden..

Bijvoorbeeld: stel dat je een appartement verhuurd van 500,00 KI.
Je had nog een lening daarvoor lopen waar je 2.000 euro interesten hebt betaald
-> Huidig systeem zou dat 0 euro belastbare inkomsten zijn. 500*1,4*index - 2.000 euro interesten
-> Geen interestaftrek betekent belast op pakweg 1.500 euro.

Hold your horses. De mensen met een bedrijfswagen die ik ken zijn bijna allemaal niet de mensen die uit eenvoudige arbeidersmilieus komen. En zeker in de westhoek zal je weinig tot geen 22-jarige hebben die een bedrijfswagen krijgt en daardoor zijn sociale mobiliteit plots verbetert.

Laat staan dat hetf geven van een bedrijfswagen een goeie manier zou zijn om sociale mobiliteit te verbeteren, integendeel. Dat belastingsvoordeel zal véél meer kinderen uit arbeiders nadeel opleveren (omdat ze het niet krijgen) dan die paar dat het een voordeel oplevert.
Volgens die logica mogen dan bijna alle extralegale voordelen er dan uit omdat ze die mensen niet helpen. Waar zit mijn denkfout?

Ik ben niet tegen het repartitiesysteem, maar deze malus is gewoon heel onrechtvaardig. Als ik eind dit jaar zou stoppen, krijg ik onder de huidige regels vanaf 67 1080 bruto per maand. Met deze nieuwe regel wordt dit 0.
Maar ik heb wel 14 jaar lang 13,07% op mijn brutoloon afgedragen en mijn werkgevers hebben een nog veel hoger % sociale bijdragen betaald op mijn brutoloon.

Dat is gewoon niet fair.
Of misschien was het "oude" systeem onhoudbaar? Eigenlijk is het al vreemd dat als je 14 jaar lang werkt, je op termijn 1.080 EUR krijgt (tegen dan geïndexeerd), totdat je sterft... Dat op zich lijkt me al zeer onlogisch. Dus stel dat je op 67j op pensioen gaat en je wordt 87j oud, zal je 14 jaar gewerkt hebben maar wel 20 jaar lang een pensioen ontvangen...

Neen, dan liever dit nieuwe systeem.

Of misschien was het "oude" systeem onhoudbaar? Eigenlijk is het al vreemd dat als je 14 jaar lang werkt, je op termijn 1.080 EUR krijgt (tegen dan geïndexeerd), totdat je sterft... Dat op zich lijkt me al zeer onlogisch. Dus stel dat je op 67j op pensioen gaat en je wordt 87j oud, zal je 14 jaar gewerkt hebben maar wel 20 jaar lang een pensioen ontvangen...

Vooral dat lijken velen toch echt wel te vergeten in hun bemerking dat het niet "fair" is.

Man man man, Vooruit heeft zich fiscaal serieus laten rollen:

• Vervennootschappelijking zal blijven voortgaan ( aan VVPRbis en liquidatiereserve wordt quasi niet geraakt), de verhoging van de minimumbezoldiging naar 45k is een grap (als je die 45k in 2018 indexeerbaar had gemaakt, zat je nu al veel hoger dan 50k)
  • Meerwaardebelasting is een lege doos: getrapt tarief is om te lachen en er is een vrijstelling tot 1 miljoen
  • Aan alle belastingverminderingen en alternatieve beloningsvormen waar vooral de rijkere middenklasse ( en ja, ik val hier ook onder) van profiteert , wordt nauwelijks geraakt
  • Zelfstandigen en bedrijven krijgen nog diverse cadeautjes.
  • Nog steeds geen belasting op reële huurinkomsten

Dit is toch een grap neem ik aan?
Lasten op liquidatiereserves omhoog, meerwaardebelasting, ... Als er iemand zich heeft laten rollen is het NVA en MR.

Meerwaardebelasting is niet meer dan een populistisch paradepaardje en een regelrechte schande dat dit ingevoerd wordt binnen ons huidig systeem zonder grondige hervormingen van de lasten elders.

Dat je de illusie nog maar durft scheppen dat België een ondernemersgezind klimaat is, compleet van de pot gerukt.
Als je de cadeau's kan vinden, stuur me even een berichtje, ik wil er wel een paar.

Alvast succes om nog investeringskapitaal aan te trekken uit het buitenland. Letterlijk het enige interessante aan zaken doen in België was net die meerwaardebelasting, ook dat wordt nu gefnuikt. Mensen zijn toch echt simpletons op dat vlak. Kapitaal kan letterlijk met een paar handtekeningen via private banking over de landsgrenzen schuiven op een perfect legale manier. Dit krijg je dan, leegloop. :)

1080 is behoorlijk royaal ( ik verschoot er zelf ook van tbh), maar 0 is echt wel overdreven.
Soit, dan stop ik wel op mijn 59e met werken.

Ik hoop dat jij sarcastisch bent?
Heel dit akkoord ademt: we gaan vooral niet te veel raken aan de goede verdieners, bedrijven, grootgrondbezitters, bedrijfsleiders, maar in de sociale zekerheid daarentegen wordt heel zwaar gesnoeid. Ook de werkende mens gaat er pas binnen een paar jaar een beetje op vooruit.
Zelfstandigen met vennootschap vergeten ze dat hun grote fiscale cadeaus ( liquidatiereserve/VVPRbis, auteursrechten, eindtaxatie IPT, verlaging tarief VENB) al jaren bestaan.
Alleen al het feit dat er gewoon niet aan geraakt wordt, is al een enorme overwinning.
Dus iets wat al jaren bestaat wordt aangehouden en jij vindt dit niet fair, iets wat op lange termijn gewoon onhoudbaar (en niet logisch is) wordt aangepast en dat vind je ook niet fair... Behoorlijk selectief wel, zo geef je toch ferm de indruk dat wat jou beter maakt niet aan geraakt mag worden maar wat een ander raakt zonder boe of ba afgeschaft mag worden.

Niet volledig, interestaftrek verdwijnt dus veel eigenaars van niet-eigen woning gaan plots wel inkomstenbelasting betalen op hun onroerende inkomsten omdat de interesten niet meer verrekend worden..

Bijvoorbeeld: stel dat je een appartement verhuurd van 500,00 KI.
Je had nog een lening daarvoor lopen waar je 2.000 euro interesten hebt betaald
-> Huidig systeem zou dat 0 euro belastbare inkomsten zijn. 500*1,4*index - 2.000 euro interesten
-> Geen interestaftrek betekent belast op pakweg 1.500 euro.
Wie gaat daarvoor de rekening betalen? De huurders natuurlijk.

Dus iets wat al jaren bestaat wordt aangehouden en jij vindt dit niet fair, iets wat op lange termijn gewoon onhoudbaar (en niet logisch is) wordt aangepast en dat vind je ook niet fair... Behoorlijk selectief wel, zo geef je toch ferm de indruk dat wat jou beter maakt niet aan geraakt mag worden maar wat een ander raakt zonder boe of ba afgeschaft mag worden.

Wat is onhoudbaar? Dat je loontrekkenden die 14 jaar lang heel veel sociale bijdragen en werkgeversbijdragen hebben betaald je toch iets meer dan 0 € pensioen geeft als ze - om welke reden dan ook- beslissen om te stoppen met werken? Is dat zo'n absurd schandalig onhoudbaar systeem?

Dat van die afbouw kan ik nog mee leven. Het is wel veel en zag dan ook liever een ander systeem maar ik ben toch bezig met het uitwerken van mijn eigen bedrijf (niet enkel freelance) dus ik voorzie hier geen problemen.
ik vind het vooral zot dat vastgoed WEERAL ontzien wordt.

Wat is onhoudbaar? Dat je loontrekkenden die 14 jaar lang heel veel sociale bijdragen en werkgeversbijdragen hebben betaald je toch iets meer dan 0 € pensioen geeft als ze - om welke reden dan ook- beslissen om te stoppen met werken? Is dat zo'n absurd schandalig onhoudbaar systeem?
Ons gans pensioenstelsel was gewoon onhoudbaar, denk dat niemand daarover kan discussiëren...

Ik begrijp ook niet wat je gigantische verontwaardiging is, was je dan van plan om überhaupt nu te rentenieren en tot je 67 wachten om dan weer 1.080 EUR te ontvangen als pensioen? Nee toch? Wat is dan het probleem?

Wat roepen "het is niet eerlijk" vind ik persoonlijk behoorlijk dom als het zelfs geen invloed heeft op je leven... Wat was precies de leeftijd dat je zou stoppen met werken? Precies, allemaal grootspraak om gewoon op je 60 pas te stoppen met werken en uiteindelijk 0,0 nadeel te hebben, of je nu in het nieuwe pensioenstelsel zit of in het oude zat.

Ons gans pensioenstelsel was gewoon onhoudbaar, denk dat niemand daarover kan discussiëren...

Ik begrijp ook niet wat je gigantische verontwaardiging is, was je dan van plan om überhaupt nu te rentenieren en tot je 67 wachten om dan weer 1.080 EUR te ontvangen als pensioen? Nee toch? Wat is dan het probleem?

Wat roepen "het is niet eerlijk" vind ik persoonlijk behoorlijk dom als het zelfs geen invloed heeft op je leven... Wat was precies de leeftijd dat je zou stoppen met werken? Precies, allemaal grootspraak om gewoon op je 60 pas te stoppen met werken en uiteindelijk 0,0 nadeel te hebben, of je nu in het nieuwe pensioenstelsel zit of in het oude zat.
Los van wat ik zelf zou doen, is het gewoon niet fair.

Ik heb jarenlang betaald voor anderen hun pensioen. Ik beslis nu op mijn 38e om dat niet meer te doen (= stoppen met werken). Ik word 67 en niemand betaalt voor mijn pensioen (want ik krijg 0 €).

--> hoe is dat fair?

Die 10% is er toch al boven de 10.000 euro meerwaarde?
SOLIDARITEITSBIJDRAGE
Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 10% op de toekomstige gerealiseerde meerwaarde van financiële activa, incl. crypto-
activa, opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage. Historische meerwaarden zijn dus vrijgesteld.
Er wordt voorzien in een aftrekbaarheid van minderwaarden (van deze categorie van inkomsten) binnen het jaar, zonder overdraagbaarheid.
In de aangifte wordt een voetvrijstelling van 10.000 EUR voorzien om kleine beleggers niet extra te belasten. Deze voetvrijstelling
wordt jaarlijks geïndexeerd.

Bij een aanmerkelijk belang van min. 10% zal er altijd 1 miljoen EUR zijn vrijgesteld.
De belastbare basis tussen 1 miljoen EUR en 5 miljoen EUR wordt voor de helft vrijgesteld.
De belastbare basis tussen de 5 miljoen EUR en 10 miljoen EUR zal voor een kwart worden vrijgesteld.
Boven de 10 miljoen EUR is er geen vrijstelling meer van de belastbare basis.

De mensen met FIRE-ambities zijn er ook aan voor de moeite (tenzij het reeds opgebouwd wettelijk pensioen hen natuurlijk niet interesseert):

Het pensioenbedrag wordt vanaf 2026 verminderd met een malus van 2% (tot 2030), 4% (tot 2040), 5% (vanaf 2040) perjaar vervroegde uittrede voor de wettelijke leeftijd, indien de gepensioneerde aan de loopbaanvoorwaarde voor vervroegdpensioen voldoet maar niet aan 35 loopbaanjaren van 156 dagen met effectieve arbeidsprestaties en 7020 effectief gewerktedagen.

Ben ik de enige die dit heel onrechtvaardig vind? Als ik morgen stop met werken, moet ik gewoon het bedrag krijgen waarvoor ik en mijn werkgever al 14 jaar (ben beginnen werken in 2010) sociale bijdragen betaal en niet 0 zoals het op basis van deze regeling zal zijn.

Ik denk dat je dat anders moet lezen. Als je voor één of ander reden "vervroegd" op pensioen gaat (Bijvoorbeeld omwille van medische redenen)
, dan krijgt die een bepaald percentage minder pensioen als die geen 35 jaar gewerkt heeft effectief.

Dat betekent niet dat iemand die maar 10 jaar gewerkt in België en dan verhuist naar het buitenland op zijn 35ste voorgoed, dan 0 euro pensioen krijgt van België. Als die gewoon wacht tot de effectieve pensioenleeftijd van België (67 jaar), dan krijgt die zijn 10/45 (of 10/60?) pensioen van België.

Laatst bewerkt:
SOLIDARITEITSBIJDRAGE
Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 10% op de toekomstige gerealiseerde meerwaarde van financiële activa, incl. crypto-
activa, opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage. Historische meerwaarden zijn dus vrijgesteld.
Er wordt voorzien in een aftrekbaarheid van minderwaarden (van deze categorie van inkomsten) binnen het jaar, zonder overdraagbaarheid.
In de aangifte wordt een voetvrijstelling van 10.000 EUR voorzien om kleine beleggers niet extra te belasten. Deze voetvrijstelling
wordt jaarlijks geïndexeerd.

Bij een aanmerkelijk belang van min. 10% zal er altijd 1 miljoen EUR zijn vrijgesteld.
De belastbare basis tussen 1 miljoen EUR en 5 miljoen EUR wordt voor de helft vrijgesteld.
De belastbare basis tussen de 5 miljoen EUR en 10 miljoen EUR zal voor een kwart worden vrijgesteld.
Boven de 10 miljoen EUR is er geen vrijstelling meer van de belastbare basis.
Ah ok, je hebt het over bedrijfseigenaars.

Ik vind het eigenlijk wel terecht dat dat je een hoge vrijstelling krijgt als je zelf het risico hebt genomen om het bedrijf uit te bouwen.

Los van wat ik zelf zou doen, is het gewoon niet fair.

Ik heb jarenlang betaald voor anderen hun pensioen. Ik beslis nu op mijn 38e om dat niet meer te doen (= stoppen met werken). Ik word 67 en niemand betaalt voor mijn pensioen (want ik krijg 0 €).

--> hoe is dat fair?
Valt nu pas je frank dat het niet is omdat je nu betaalt voor zieken, werklozen en gepensioneerden, dat jouw financiële "steun" over 30 jaar niet automatisch gewaarborgd is?

Waanzin, die frank is bij mij ergens tijdens mijn studies al gevallen en ik was er vrij snel over.

Maar om het nog eens te herhalen, ja, het is niet omdat je nu belastingen en sociale zekerheid betaalt, dat dit een gouden ticket geeft voor jou om later ook idem vangnet te hebben.

Dus "fair", ikzelf heb nooit die notie gehad dat ik nu belastingen betaal om later dezelfde voordelen als nu te hebben en verwachte niets anders dan dat er qua pensioen geknipt zou worden. Ik ben zelfs iemand die tegen "de jeugd" al eens zegt "als je over 40-50 jaar op pensioen kan, alé, als pensioen tegen dan nog bestaat, ..." en ik meen dat dus echt.

Terug
Bovenaan