Begroting in het regeerakkoord: supernota

Blijft toch gek?
Dit zegt chatgpt ervan

Om het met een boutade te zeggen... Mits wat planning kan je 8 weken werken en verder kinderen baren aan 80% van het loon.
Toont voor mij wel aan dat elk land zijn voor en nadelen heeft.

edit chatgpt wist me nog te vertellen dat noorwegen 35 verplichte verlofdagen heeft vs de 20 in belgie, een gemiddeld hoger loon 33k vs bijna 48K en dat de belastingsdruk in Noorwegen 38,2% van het bbp is , wat lager is dan de 44,8% in België.
En als je daar aan 120 rijdt mis je de haarspeldbocht en verdrink je in de fjord. Er is op VRT een reeks van, "Het Hoge Noorden", waar ze wat Vlamingen opvolgen die naar daar verhuisd zijn, en het is toch ook niet allemaal ideaal daar. Op vlak van kinderen, in die reeks volgen ze oa een (Vlaamse) vrouw, Soetkin, die daar gescheiden is van haar (Vlaamse) man. Voor de Noorse wet zijn man en vrouw absoluut gelijk, gevolg is dat ze als moeder haar dochter 1 weekend om de twee weken ziet. Kans dat dat in België gebeurd lijkt me toch ook een pak kleiner.

Belastingkorting voor hybride wagens

Wie een hybride wagen wil kopen, kan nog tot eind 2027 rekenen op een fiscale aftrek van 75 procent. In 2028 wordt dat 65 procent en in 2029 57,5 procent. Ook de brandstofkosten blijven 50 procent aftrekbaar tot eind 2027.
Maar dat is niet definitief? Je kan niet nu eentje op de zaak zetten aan 75% en deze 75% voor eeuwig behouden?

Kortzichtige opmerking. Gelukkig is belgie wel een land waar je je capaciteiten kan ontplooien ongeacht het opleidingsniveau van de ouders.
Een van de meest belovende burgerlijke ingenieur architect bij ons opt werk komt uit een arbeidersgezin. Ik denk zelfs dat de moeder kuisvrouw is.
Die heeft nu net gebouwd en ja die heeft een bedrijfswagen (gelukkig moeten wij af en toe toch nog eens naar een werf) Neem die wagen af en dat is een serieuze stap terug want die moet thuis niet terugvallen op budgetten van de ouders. Eerder omgekeerd.

Er zijn nochtans onderzoeken die dit bevestigen. Vooral het opleidingsniveau van de moeder zou de grootste invloed hebben.

Van https://www.vlaanderen.be/statistie...-hoger-onderwijs-naar-opleidingsniveau-moeder
Aandeel starters hoger onderwijs piekt in uitstroomjaar 2019-2020, gevolgd door een daling
Van alle leerlingen die op het einde van het schooljaar 2021-2022 uitstroomden uit het secundair onderwijs startte 66% in 2022-2023 in het hoger onderwijs. Dat aandeel stijgt sterk naarmate het opleidingsniveau van de moeder toeneemt. Bij de leerlingen met een laagopgeleide moeder(open definitie) lag dat aandeel op 44%, bij de leerlingen met een middenopgeleide moeder(open definitie) op 62% en bij de leerlingen met een hoogopgeleide moeder(open definitie) op 83%.

Blijft toch gek?
Dit zegt chatgpt ervan

Om het met een boutade te zeggen... Mits wat planning kan je 8 weken werken en verder kinderen baren aan 80% van het loon.
Toont voor mij wel aan dat elk land zijn voor en nadelen heeft.

Mja, maar "niemand" doet dat want een thuisblijvende moeder zijn is not done.

edit chatgpt wist me nog te vertellen dat noorwegen 35 verplichte verlofdagen heeft vs de 20 in belgie, een gemiddeld hoger loon 33k vs bijna 48K en dat de belastingsdruk in Noorwegen 38,2% van het bbp is , wat lager is dan de 44,8% in België.

En daarom moet je dus niet alles geloven wat chatgpt zegt :p Jep 35 verplichte verlof dagen, dat is dus de nationale feestdagen + om een of andere reden is een officiele werkweek nog steeds 6 dagen ofzoiets. De realiteit is dat de weet zegt dat elke werknemer recht heeft op 4 weken + 1 dag. Mensen boven de 60 krijgen een week extra. Dus ik heb 25 dagen ( 4*6 +1) en ik ken *niemand* in een normale job ( dus niet off shore ofzo) die meer dagen heeft want dat is gewoon geen factor hier.

Dus het is 35 in noorwegen vs 30 in belgie. En er zijn veel mensen in Belgie die meer dan die 20 dagen hebben.

Zelfde met dat loon. Getallen kloppen waarschijnlijk wel, maar tel je woon-werk vergoedingen, maaltijdcheques en al die zever mee? Bedrijfswagens aan de volle kost ( maw een auto van 60k telt hier als 60k loon) En uiteraard getallen vergelijken is heel moeilijk. Ik en mijn (toen) vriendin zatten beide tegen de 80-90k loon, elk. No way dat wij een huis zouden kunnen bouwen, VEEL te duur. Dus dat is allemaal relatief.

Punt blijft dat er weinig "logisch" en "normaal" is, alles kan aangepast worden.

Maar dat is niet definitief? Je kan niet nu eentje op de zaak zetten aan 75% en deze 75% voor eeuwig behouden?
Neen, lijkt mij eerder een manier om de vernieuwingen richting EV nog wat extra tijd te geven om nog betere alternatieven te zijn alsook goedkopere, en kleinere alternatieven, op die markt te hebben. EV lijkt mij echter nog altijd kostprijstechnisch voordeliger (dacht dat die 100% aftrekbaar waren).

Maar ook de 2de handse markt verder te voorzien.
Ik ken weinig particulieren die 70 - 150k spenderen aan een wagen.

Neen, lijkt mij eerder een manier om de vernieuwingen richting EV nog wat extra tijd te geven om nog betere alternatieven te zijn alsook goedkopere, en kleinere alternatieven, op die markt te hebben.
En de (laad)infrastructuur. Ik denk dat ze heel goed beseffen dat in de (voor)stad een EV allerminst een evidentie is.
Nu, Brussel gaan ze nooit goed krijgen, dat elektriciteitsnet is daar helemaal niet op voorzien.

En de (laad)infrastructuur. Ik denk dat ze heel goed beseffen dat in de (voor)stad een EV allerminst een evidentie is.
Nu, Brussel gaan ze nooit goed krijgen, dat elektriciteitsnet is daar helemaal niet op voorzien.
Geen enkel elektriciteitsnet is daarop voorzien... het gaat handenvol geld kosten om die aanpassingen te gaan maken naar de toekomst. En de te langer je het uitspreidt des te makkelijker kan je die aanpassingen integreren in de normale vernieuwingsoperaties.

Al ga je sowieso moeten opschalen. Al moet je die opschaling ook nog kunnen verwerken. Je moet de techniekers, materiaal, etc hebben om het te kunnen uitrollen...

Al zal het wel voordelig zijn denk ik, als je enkel maar 1 net zou moeten voorzien naast ook een gasnet etc te voorzien.

Forfaitaire belastingsaftrek verre verplaatsing (dus als je spoort van Genk, Hasselt, Brugge, Oostende, Namen, whatever) naar Brussel, en uw kosten niet bewees, wordt afgeschaft.

Niet dat het enorm bedrag was, en kzal dat wel overleven. Maar het gaat weg.

Dat regeerakkoord is wel weer warrig geschreven. In het stuk "FISCALITEIT" zitten er stukken in over een HST trein naar charleroi luchthaven" terwijl elders dan wel nog fiscaliteit wordt besproken

- Heel deel van die kleine codetjes worden geschrapt.

Tis bijvvorbeeld gedaan met de belastingvermindering voor de huisbediende :p. Heeft dat lang geduurd. :D
Zit wel een stevige in. Belastingvermindering voor giften daalt naar 30%.
Ik had eigenlijk liever gehad dat ze dat volledig afschaffen maar kom, ooit geraken we daar. :p

- Bedrijfsleiderbezoldiging mag maximaal uit 20% VAA bestaan. Zal wel voornamelijk tov de minimumbedrijfsleider bezoldiging zijn.

- Deel belastingverminderingsworden afgeschaft

- Witte kassa wordt ingevoerd in heel de horeca. Geen uitzonderingen meer.

- Invoering van fiscale arbitrage. Benauwd voor die. Er gaan er veel een veel beter resultaat krijgen bij het "fiscaal arbitragehof" dan bij de rechtbank want de hoofdbedoeling gaat zijn om het aantal rechtszaken te verminderen. Gewoonweg een voordeel voor frauders.

- Ze gaan weer foefelen aan de onderzoeks en aanslagtermijnen. Fraude was eerst 7 jaar, dan 10 jaar én wordt gereduceerd naar 8. Waarom kunnen politici niet dingen eens met rust laten :p.

- Toegang tot CAP wordt versoepeld voor de fiscus. Een verder afbraak van het bankgeheim.

EN ERGENS VERSTOPT IN HET PUNT "VARIA"
Uitbreiding van de auteuresrechten. Is het weer het belonen van een kleine groepje :p.

Conclusie: Het is eigenlijk weer belonen van kleine groepjes en fraudeurs eigenlijk.

Laatst bewerkt:
Brussel heeft een 230V infrastructuur, de meeste andere regios zitten op 400V. Dat is het grote probleem.

Europese subsidies om aan te passen naar 400V :p?

In principe is 230V en 32-40A ook voldoende om met een laadpaal (en loadbalancing) voor veel mensen al nuttig te zijn. En de backbone om dat aan te passen kunnen ze dan langzaamaan uitrollen bij de vernieuwingen of zo.

Al gaat de uitdaging eerder zijn om plaats te vinden om die bekabeling uit te rollen. Maar elektriciteit zeker op dit niveau is niet mijn dada...

EDIT:
Ik lees juist dit
Zo is Comeos onder andere tevreden met de nieuwe regels rond nachtarbeid, de versoepeling van de wetgeving op de openingstijden van handelszaken en de "gerichte loonkostenverlaging" in de vorm van een plafonnering van de patronale lasten.
Dat (plaffonering) gaat dan toch een gat slaan in de overheidsbegroting (sociale zekerheid) ? Al zal het afhankelijk zijn van wat dat maximum is.

Laatst bewerkt:
Europese subsidies om aan te passen naar 400V :p?

In principe is 230V en 32-40A ook voldoende om met een laadpaal (en loadbalancing) voor veel mensen al nuttig te zijn. En de backbone om dat aan te passen kunnen ze dan langzaamaan uitrollen bij de vernieuwingen of zo.

Al gaat de uitdaging eerder zijn om plaats te vinden om die bekabeling uit te rollen. Maar elektriciteit zeker op dit niveau is niet mijn dada...

EDIT:
Ik lees juist dit

Dat (plaffonering) gaat dan toch een gat slaan in de overheidsbegroting (sociale zekerheid) ? Al zal het afhankelijk zijn van wat dat maximum is.

Staan nog veel afschuwelijker dingen qua arbeid.

Geen minimaal contract meer van minimaal 1/3 per week.
Dus in de toekomst ga je arbeidscontracten hebben voor 1 nacht per week. Dat gaat echt niet helpen voor mensen met een zwakke arbeidsprofiel. Er gaan een paar een contract krijgen voor 1 nacht per week en de rest van de week zitten ze nog altijd aan de dop.

Verplichting voor starbaanovereenkomsten verdwijnt ook. Geen rosetta's meer.

Een nieuwe generatie van troosteloze jobs voor laagopgeleiden ontstaat.

Kortzichtige opmerking. Gelukkig is belgie wel een land waar je je capaciteiten kan ontplooien ongeacht het opleidingsniveau van de ouders.
Een van de meest belovende burgerlijke ingenieur architect bij ons opt werk komt uit een arbeidersgezin. Ik denk zelfs dat de moeder kuisvrouw is.
Die heeft nu net gebouwd en ja die heeft een bedrijfswagen (gelukkig moeten wij af en toe toch nog eens naar een werf) Neem die wagen af en dat is een serieuze stap terug want die moet thuis niet terugvallen op budgetten van de ouders. Eerder omgekeerd.
Leg deze zin eens uit voor ik uitvlieg, aub?

Zou daar ook toch eens graag zijne een uitleg over horen hoor .
Vind dit een vrij gedurfde en kortzichtige uitdrukking …..of denkt JPV van zichzelf dat hem boven de arbeiders klasse staat ?
Hold your horses. De mensen met een bedrijfswagen die ik ken zijn bijna allemaal niet de mensen die uit eenvoudige arbeidersmilieus komen. En zeker in de westhoek zal je weinig tot geen 22-jarige hebben die een bedrijfswagen krijgt en daardoor zijn sociale mobiliteit plots verbetert.

Laat staan dat het geven van een bedrijfswagen een goeie manier zou zijn om sociale mobiliteit te verbeteren, integendeel. Dat belastingsvoordeel zal véél meer kinderen uit arbeiders nadeel opleveren (omdat ze het niet krijgen) dan die paar dat het een voordeel oplevert.

Terug
Bovenaan