Begroting in het regeerakkoord: supernota

En het winkelpersoneel is weer maar eens de dupe ... 🙂
Ja want uw werkgever houdt een wapen gericht op je tijdens de zondagshift natuurlijk.

Wat een absolute onzin allemaal. Verander dan naar een job waar er geen zondagswerk verwacht wordt.

Daarnaast dubbel betaald. Arme werknemer, vrije keuze voor zondagwerk en dubbel loon. Ik zou staken.

Man man man, Vooruit heeft zich fiscaal serieus laten rollen:

• Vervennootschappelijking zal blijven voortgaan ( aan VVPRbis en liquidatiereserve wordt quasi niet geraakt), de verhoging van de minimumbezoldiging naar 45k is een grap (als je die 45k in 2018 indexeerbaar had gemaakt, zat je nu al veel hoger dan 50k)
  • Meerwaardebelasting is een lege doos: getrapt tarief is om te lachen en er is een vrijstelling tot 1 miljoen
  • Aan alle belastingverminderingen en alternatieve beloningsvormen waar vooral de rijkere middenklasse ( en ja, ik val hier ook onder) van profiteert , wordt nauwelijks geraakt
  • Zelfstandigen en bedrijven krijgen nog diverse cadeautjes.
  • Nog steeds geen belasting op reële huurinkomsten
  • Deze is ook een grap:
We herbekijken de werking van het notariaat en de werklast die ze de voorbije jaren extra op zich hebben moetennemen. Een hervorming moet de wettelijk geregelde tarieven onder de loep nemen, de evolutie van de erelonen, dequota voor kandidaat-notarissen en de vestigingsplaatsen. De regering zal daartoe een nieuw rapport bestellen bij het Prijzenobservatorium.

Vrij vertaald: op de lange baan schuiven
  • Enige dat op iets trekt is de hervorming van de DBI aftrek
Daar had voor mij ook zwaarder in moeten hervormd worden. Om oa vervenootschappelijking tegen te gaan.

De mensen met FIRE-ambities zijn er ook aan voor de moeite (tenzij het reeds opgebouwd wettelijk pensioen hen natuurlijk niet interesseert):

Het pensioenbedrag wordt vanaf 2026 verminderd met een malus van 2% (tot 2030), 4% (tot 2040), 5% (vanaf 2040) perjaar vervroegde uittrede voor de wettelijke leeftijd, indien de gepensioneerde aan de loopbaanvoorwaarde voor vervroegdpensioen voldoet maar niet aan 35 loopbaanjaren van 156 dagen met effectieve arbeidsprestaties en 7020 effectief gewerktedagen.

Ben ik de enige die dit heel onrechtvaardig vind? Als ik morgen stop met werken, moet ik gewoon het bedrag krijgen waarvoor ik en mijn werkgever al 14 jaar (ben beginnen werken in 2010) sociale bijdragen betaal en niet 0 zoals het op basis van deze regeling zal zijn.

De concensus was dat wij dit verkeerd lezen. En dat dit slaat op het feit dat je op pre-pensioen gaat. Niet op het pensioen dat je op uw pensioensgerechtigde leeftijd krijgt als je uw schup vroeger hebt afgekuist of minder hebt bijgedragen.

Zie : (ik heb even moeten zoeken)
dit is wat er staat:
Bekijk bijlage 37443

Het gaat echt over per jaar vroeger uittreden voor en per jaar opname na de wettelijke leeftijd, 100% zeker van dat dit bedoeld wordt als referentie naar vervroegde pensioendatum.

Ik denk dat we nog wel een paar hervormingen gaan krijgen. Want met deze maatregelen kuis ik, als individu, gegarandeerd mijn schup vroeger af.
Al is het eigenlijk niet meer dan normaal dat er daar een modifier voor komt. Al is het probleem dan nog altijd dat de mensen die hun pensioen al hebben niet echt bijdragen aan die toekomst. Wat niet echt fair is. Ook rekening houdende met vroegere zelfstandigen waar men hun uitkeringen heeft verhoogd terwijl de bijdragen van hen aan de sociale zekerheid ondermaats zijn en waren (desondanks dat ze de bredere schouders om het te doen hadden).

Laatst bewerkt:
Ja want uw werkgever houdt een wapen gericht op je tijdens de zondagshift natuurlijk.

Wat een absolute onzin allemaal. Verander dan naar een job waar er geen zondagswerk verwacht wordt.

Daarnaast dubbel betaald. Arme werknemer, vrije keuze voor zondagwerk en dubbel loon. Ik zou staken.
Dat is toch enkel van toepassing op overuren, niet op gewone arbeidsuren?

Dus "arme werknemer, dubbel betaald" lijkt me nogal kort door de bocht.

Commercieel gezien lijkt het mij voor winkels veel interessanter om zondag open te zijn. Ik denk dat je dan meer volk zult zien in de winkels dan op de doorsnee weekdag tussen 9 en 17u.

Blijkt wel dat het niet verplicht is om dubbel te betalen op een zondag. Dat is enkel als het gaat om overuren.

Indien het gaat om gewone arbeidsduur, is in principe enkel het normale loon verschuldigd. In sommige sectoren worden wel zondagspremies toegekend. Kijk daarom steeds na welke regels gelden voor uw paritair comité.

Indien de uren die gepresteerd worden op zondag overuren uitmaken, is een toeslag van 100% verschuldigd voor ieder uur overwerk dat wordt gepresteerd. Bovendien is ook de inhaalrust voor deze uren betaald aan 100%.

Verlating van het begrip "nachtwerk" van 20u naar 24u lijkt me in dezelfde lijn om winkels langer open te houden. Voor de consument en de economie denk ik gewoon een goede en logische zet, samen met de afschaffing van de rustdag.

Verlating van het begrip "nachtwerk" van 20u naar 24u lijkt me in dezelfde lijn om winkels langer open te houden. Voor de consument en de economie denk ik gewoon een goede en logische zet, samen met de afschaffing van de rustdag.
Ik zie geen enkele meerwaarde voor de consument of de economie, een uitzondering daargelaten.

Ik heb nog nooit om 20-24u gezegd van awel nu ga ik even naar de supermarkt om iets te halen.
Zelfs op zondag heb ik mij die vraag nog nooit gesteld.

Commercieel gezien lijkt het mij voor winkels veel interessanter om zondag open te zijn. Ik denk dat je dan meer volk zult zien in de winkels dan op de doorsnee weekdag tussen 9 en 17u.

Blijkt wel dat het niet verplicht is om dubbel te betalen op een zondag. Dat is enkel als het gaat om overuren.

Het is commercieel interessanter als je de enigste bent. Als iedereen het begint te doen, is het gewoonweg een statusquo :p.
In gent zijn een paar "gewone" supermarkten open op zondag. Het is nu niet dat die stampende vol zitten op zondag. In Gent heb je natuurlijk ook genoeg jobstudenten voor je winkel goedkoop open te houden.

Ik verwacht nu niet dat keterns zoals Aldi of Lidl hun winkel gaan openhouden op zondag. Dat is ook niet echt hun publiek.

Tis dat mensen die in winkels werken zoveel keuze te over hebben en de jobs voor het rapen hebben.

Dubbel loon is ook geen zekerheid (zeg je net zelf..) en toen ik nog in een winkel werkte had ik toch nie veel keuze over weekend werk, dat hoorde er gewoon bij..

Nu kies ik zelf of ik op zondag werk en ook de welke en hoelang aan 200% overuren. Dan is het een luxe. Maar die luxe heeft niet iedereen

Al vind ik de keuze niet slecht, we wonen vlak bij de NL grens. Daar is de supermarkt elke dag open tot 21u

Frappant van de kernergie om 2 centrales 20 jaar langer te willen houden tov de sluiting vorig jaar... Terug de broek af voor Engie?

Oprechte vraag, wat is het gevolg als de achterban niet akkoord gaat met het regeerakkoord van een voorzitter?

Ik zie geen enkele meerwaarde voor de consument of de economie, een uitzondering daargelaten.

Ik heb nog nooit om 20-24u gezegd van awel nu ga ik even naar de supermarkt om iets te halen.
Tja, dat jij het niet ziet is een steekproef van 1.

Hier in de buurt zijn het merendeel van de supermarkten open op zondag t.e.m. 13u om dan te sluiten t.e.m. maandag 13u. En die doen gouden zaken op zondagvoormiddag. Er is 1 supermarkt mee begonnen, ondertussen doen ze het allemaal. Niet uit de goedheid van hun hart hoor, maar net omdat ze dan genoeg omzet draaien ;)
Idem met winkels die op vrijdag tot 21u open zijn, genoeg mensen die in de periode 20-21u gaan winkelen. Dus de kans is groot dat dit op andere dagen en zelfs de periode 21-24u ook succes gaat hebben.

Hier int do
Het is commercieel interessanter als je de enigste bent. Als iedereen het begint te doen, is het gewoonweg een statusquo :p.
In gent zijn een paar "gewone" supermarkten open op zondag. Het is nu niet dat die stampende vol zitten op zondag. In Gent heb je natuurlijk ook genoeg jobstudenten voor je winkel goedkoop open te houden.

Ik verwacht nu niet dat keterns zoals Aldi of Lidl hun winkel gaan openhouden op zondag. Dat is ook niet echt hun publiek.

Int dorp een Delhaize zondag voormiddag, doen gouden zaken...

En wat verwacht je dan, omdat Renegade nog nooit behoefte heeft gehad om op een zondag naar de supermarkt te gaan, dat dit geen meerwaarde kan hebben in het algemeen?

Persoonlijk ga ik nooit op dinsdag naar de supermarkt om boodschappen te doen, dan kunnen we evengoed dinsdag ook als rustdag nemen...

Langer/meer openingsuren van winkels zal allicht een stijging in de omzet van die bedrijven zorgen, meer uren voor het personeel en dus meer loon, meer belastingen voor de overheid, etc...

We hebben hier 2 winkels in ons "dorp" die zondagvoormiddag open zijn en 3 andere die gesloten zijn zondag. Resultaat dat die 2 winkels elke zondagvoormiddag stampvol zitten en het zelfs niet meer aangenaam is door de drukte. Ik ben zéér blij dat ook die 3 andere winkels nu zondag zullen kunnen openen zodat de drukte zich wat meer spreidt over de winkels.

Terug
Bovenaan