Begroting in het regeerakkoord: supernota

In het kort:

Iedereen wordt wel op een manier in de zak gezet en zal uiteindelijk meer betalen en/of minder krijgen.
In de plaats daarvan wordt het allemaal nog wat complexer en zullen we nog nog altijd een veel te hoog begrotingstekort hebben.

Zeven maand hard werk ging hierin.

In het kort:

Iedereen wordt wel op een manier in de zak gezet en zal uiteindelijk meer betalen en/of minder krijgen.
In de plaats daarvan wordt het allemaal nog wat complexer en zullen we nog nog altijd een veel te hoog begrotingstekort hebben.

Zeven maand hard werk ging hierin.
Wat ook de harde realiteit is en nodig is na jaren van wanbeleid.

Het resultaat moet natuurlijk wel zijn dat het tekort opgelost kan worden over de jaren heen. Dat valt dan nog te zien.

Hold your horses. De mensen met een bedrijfswagen die ik ken zijn bijna allemaal niet de mensen die uit eenvoudige arbeidersmilieus komen. En zeker in de westhoek zal je weinig tot geen 22-jarige hebben die een bedrijfswagen krijgt en daardoor zijn sociale mobiliteit plots verbetert.

Laat staan dat het geven van een bedrijfswagen een goeie manier zou zijn om sociale mobiliteit te verbeteren, integendeel. Dat belastingsvoordeel zal véél meer kinderen uit arbeiders nadeel opleveren (omdat ze het niet krijgen) dan die paar dat het een voordeel oplevert.
En ik kan ze niet op 1 hand tellen (wel niet uit de west-hoek)

Om opnieuw concurrentieel te zijn tegenover de buurlanden start nachtarbeid in de distributiesector en aanverwante sectoren (waaronder e-commerce) voortaan vanaf middernacht (24 uur) in de plaats van de huidige grens vanaf 20 uur, zonder verlies van koopkracht voor de werknemer die vandaag al actief is tussen 20u en 24u
Jammer, zo maken ze jobs voor mensen die de in de late avond door de nacht werken minder interessant. Zelf doe ik dit niet maar iemand in de familie wel.

Ter info: de definitieve teksten (met de punten en komma's) zijn nog niet opgesteld, daar zijn ze nog altijd mee bezig. Dus kunnen nog enkele details veranderen. Grote lijnen blijven natuurlijk.

(bron: bericht van Vooruit aan leden)

Phew, het onderwijs (of de leerkrachten, beter gezegd) wordt hier echt wel stevig uitgekleed.

Geen perequatie meer (voor alle ambtenaren), geen opsparen van ziektedagen meer (iirc enkel nog in onderwijs en federaal misschien?), tantième onderwijs al vanaf 2026 gelijkgetrokken naar 1/60e (dus zelfs mensen die nu op een zucht van hun pensioen staan gaan potentieel langer moeten werken als ze niet in 2025 op pensioen gaan), pensioen dat voor huidige personeelsleden met minder dan 10 jaar loopbaan gewoon gelijk zal zijn aan dat van een contractueel, ...

Budgettair zijn dat allemaal te verdedigen zaken, maar in een sector die al zo gebukt gaat onder personeelstekorten en -verloop, ga je ze hiermee toch ook niet kunnen vasthouden. Hopelijk komt er Vlaams een tegenbeweging om die job terug wat aanzien te geven, anders wordt het de komende jaren alleen maar erger.

Belastingverlagingen op arbeid zouden 3-ledig zijn: verhoging belastingvrije som, afschaffing bbsz, uitbreiding sociale werkbonus voor de laagste lonen.
Er staat dat de bbsz verlaagd wordt, niet dat ze afgeschaft wordt.
Uitbreiden werkbonus is uithollen sociale zekerheid en verhogen promotieval maar dat is blijkbaar geen probleem voor links

Er staat dat de bbsz verlaagd wordt, niet dat ze afgeschaft wordt.
Was over de BBSZ gewoon al niet een jaar of 5 geleden beslist dat die tegen 2028 volledig zou uitdoven (lees: wegvallen)? Ik vind het heel bizar dat dat nu in het regeerakkoord staat, ik dacht dat dat al in kannen en kruiken was :unsure:

Was over de BBSZ gewoon al niet een jaar of 5 geleden beslist dat die tegen 2028 volledig zou uitdoven (lees: wegvallen)? Ik vind het heel bizar dat dat nu in het regeerakkoord staat, ik dacht dat dat al in kannen en kruiken was :unsure:
Ze is al eens hervormd onder Vivaldi maar de volledige afschaffing zat dacht in alleen in de plannen van VP

Het huwelijksquotiënt is een fiscale techniek die voorziet in een compensatie voor de niet-verdiende partner. Het zorgt ervoor
dat de partner die geen of geringe beroepsinkomsten fictief een deel van het beroepsinkomen van de andere partner krijgt
toegewezen voor de belastingberekening. Fiscaal loont het om als partner van iemand die werkt niet te gaan werken. Het
huwelijksquotiënt zal gehalveerd worden voor niet-gepensioneerden tegen 2029. Voor gepensioneerden voorzien we een
uitdoofscenario op voldoende lange termijn
• De aftrekbaarheid van onderhoudsuitkeringen zal gradueel dalen van 80% naar 50%. Uitkeringen naar landen buiten de EER
zullen niet langer aftrekbaar zijn.

Ik haat van die voorstellen die iets verlagen in plaats van het volledig af te schaffen.
Dat is ook geen fiscale vereenvoudiging. Schaf het een keer volledig af zodat niemand er nog moet omzien. nu is dat weer van die vis noch vlees regels.

Phew, het onderwijs (of de leerkrachten, beter gezegd) wordt hier echt wel stevig uitgekleed.

Geen perequatie meer (voor alle ambtenaren), geen opsparen van ziektedagen meer (iirc enkel nog in onderwijs en federaal misschien?), tantième onderwijs al vanaf 2026 gelijkgetrokken naar 1/60e (dus zelfs mensen die nu op een zucht van hun pensioen staan gaan potentieel langer moeten werken als ze niet in 2025 op pensioen gaan), pensioen dat voor huidige personeelsleden met minder dan 10 jaar loopbaan gewoon gelijk zal zijn aan dat van een contractueel, ...

Budgettair zijn dat allemaal te verdedigen zaken, maar in een sector die al zo gebukt gaat onder personeelstekorten en -verloop, ga je ze hiermee toch ook niet kunnen vasthouden. Hopelijk komt er Vlaams een tegenbeweging om die job terug wat aanzien te geven, anders wordt het de komende jaren alleen maar erger.

Tantième is de berekening van hoeveel pensioen je krijgt, niet hoe lang je moet werken.
Voor onderwijs gaat dat van 1/55 naar 1/60 (zoals de rest van de "normale" ambtenaren.)

Man man man, Vooruit heeft zich fiscaal serieus laten rollen:

• Vervennootschappelijking zal blijven voortgaan ( aan VVPRbis en liquidatiereserve wordt quasi niet geraakt), de verhoging van de minimumbezoldiging naar 45k is een grap (als je die 45k in 2018 indexeerbaar had gemaakt, zat je nu al veel hoger dan 50k)
  • Meerwaardebelasting is een lege doos: getrapt tarief is om te lachen en er is een vrijstelling tot 1 miljoen
  • Aan alle belastingverminderingen en alternatieve beloningsvormen waar vooral de rijkere middenklasse ( en ja, ik val hier ook onder) van profiteert , wordt nauwelijks geraakt
  • Zelfstandigen en bedrijven krijgen nog diverse cadeautjes.
  • Nog steeds geen belasting op reële huurinkomsten
  • Deze is ook een grap:
We herbekijken de werking van het notariaat en de werklast die ze de voorbije jaren extra op zich hebben moetennemen. Een hervorming moet de wettelijk geregelde tarieven onder de loep nemen, de evolutie van de erelonen, dequota voor kandidaat-notarissen en de vestigingsplaatsen. De regering zal daartoe een nieuw rapport bestellen bij het Prijzenobservatorium.

Vrij vertaald: op de lange baan schuiven
  • Enige dat op iets trekt is de hervorming van de DBI aftrek
De mensen met FIRE-ambities zijn er ook aan voor de moeite (tenzij het reeds opgebouwd wettelijk pensioen hen natuurlijk niet interesseert):

Het pensioenbedrag wordt vanaf 2026 verminderd met een malus van 2% (tot 2030), 4% (tot 2040), 5% (vanaf 2040) perjaar vervroegde uittrede voor de wettelijke leeftijd, indien de gepensioneerde aan de loopbaanvoorwaarde voor vervroegdpensioen voldoet maar niet aan 35 loopbaanjaren van 156 dagen met effectieve arbeidsprestaties en 7020 effectief gewerktedagen.

Ben ik de enige die dit heel onrechtvaardig vind? Als ik morgen stop met werken, moet ik gewoon het bedrag krijgen waarvoor ik en mijn werkgever al 14 jaar (ben beginnen werken in 2010) sociale bijdragen betaal en niet 0 zoals het op basis van deze regeling zal zijn.

Dat huurinkomsten de dans ontspringen is een onverwacht cadeautje moet ik zeggen. Ik dacht dat het sowieso erin zou zitten deze keer. Merci GLB :)

Ben ik de enige die dit heel onrechtvaardig vind? Als ik morgen stop met werken, moet ik gewoon het bedrag krijgen waarvoor ik en mijn werkgever al 14 jaar (ben beginnen werken in 2010) sociale bijdragen betaal en niet 0 zoals het op basis van deze regeling zal zijn.
Aangezien niemand zelf zijn eigen pensioen betaalt, dat geld gaat op aan de pensioenen nu, vind ik het ergens wel acceptabel dat de regering van dat moment ook mag meebeslissen wat er precies gebeurt met het geld van degenen die op dat moment moeten werken voor jouw pensioen te betalen.

Ik zie liever een systeem zoals op zijn Nederlands, waarbij je wel degelijk je eigen pensioen betaalt.

Aangezien niemand zelf zijn eigen pensioen betaalt, dat geld gaat op aan de pensioenen nu, vind ik het ergens wel acceptabel dat de regering van dat moment ook mag meebeslissen wat er precies gebeurt met het geld van degenen die op dat moment moeten werken voor jouw pensioen te betalen.

Ik zie liever een systeem zoals op zijn Nederlands, waarbij je wel degelijk je eigen pensioen betaalt.
Ja, dan kan ik beter gewoon morgen stoppen met werken en rentenieren (financieel zou ik dat kunnen), waarom zou ik dan nog in godsnaam sociale bijdragen en belastingen betalen. Mijn wettelijke pensioendatum = 1/11/2053, dus of ik nu stop of binnen enkele jaren, het zal sowieso 0 zijn.

Ja, dan kan ik beter gewoon morgen stoppen met werken en rentenieren (financieel zou ik dat kunnen). Mijn wettelijke pensioendatum = 1/11/2053.
Doe dat dan... Niemand houdt u tegen. Sociale bijdragen en belastingen zijn voor de kosten die er nu zijn, niet voor je eigen pensioenopbouw hé?!

Doe dat dan... Niemand houdt u tegen. Sociale bijdragen en belastingen zijn voor de kosten die er nu zijn, niet voor je eigen pensioenopbouw hé?!
Ik ben niet tegen het repartitiesysteem, maar deze malus is gewoon heel onrechtvaardig. Als ik eind dit jaar zou stoppen, krijg ik onder de huidige regels vanaf 67 1080 bruto per maand. Met deze nieuwe regel wordt dit 0.
Maar ik heb wel 14 jaar lang 13,07% op mijn brutoloon afgedragen en mijn werkgevers hebben een nog veel hoger % sociale bijdragen betaald op mijn brutoloon.

Dat is gewoon niet fair.

Terug
Bovenaan