cantharides
Active member
Dat is nochtans waar we terug naartoe aan het evolueren zijn.Wederom, mensen komen gemiddeld aan een leeftijd van 83 in een rusthuis terecht. Dus stel dat je uw kinderen gekregen hebt aan de conservatieve leeftijd van 40 (wat al serieus oud is om kinderen te krijgen) dan zijn die 43 wanneer jij in het rusthuis terecht komt. Nogal laat om uw kinderen dan het duwtje in de rug te geven natuurlijk. Uw ganse betoog hang gewoon met haken aan ogen aan elkaar en het enige wat je doet is op het sentiment spelen dat wanneer mensen op pensioen hun huis zouden moeten verkopen er niks meer zou overblijven voor de nakomelingen en iedereen aan 18 zou moeten gaan werken om toch maar te kunnen overleven. Sorry maar als ik cafepraat wil horen ga ik effectief wel op cafe hoor.
Neem nu 2 situaties uit recent verleden:
Stel ik werk in de privé, waarvan ik vandaag weet dat ik toch zelf reserve moet aanleggen om een rusthuis te betalen, dan ga ik op zeker moment die reserve ook moeten aanleggen , zij het bij aanvang carrière, zij het later, dus indien mijn kinderen erop hopen om een startkapitaal mee te krijgen aan de leeftijd van 22jaar, dan ga ik misschien moeten zeggen sorry maar ik moet de reserves die nu heb aangelegd verder investeren om later mijn rusthuis mee te kunnen betalen of mijn pensioen mee aan te vullen want ik ga anders eventueel niet toekomen, terwijl ik in de wetenschap was dat een wettelijk pensioen toch voldoende is, ik eventueel aangelegde reserves gewoon kon overdragen naar mijn kinderen, ik had ze immers toch niet meer nodig voor in een latere toekomst facturen mee te betalen. Is toch een wezenlijk verschil ?
Dus stel ik ben ambtenaar, wel dan ga ik ervanuit dat ik helemaal niet moest sparen voor mijn pensioen, want mijn pensioen zou immers hoog genoeg zijn om verder van te leven, welliswaar aan een lagere levensstandaard indien ik zelf niet heb bijgespaard, maar zeker genoeg om alle normale kosten te dekken. Ik kan dus mijn volledige loon opleven of alles wat ik over heb onmiddellijk aan mijn kinderen geven. Indien mijn pensioen gaat zakken naar het niveau van een privé pensioen, tja dan heb ik toch een totaal andere situatie.
Dus het gaat niet alleen om erfenissen, het gaat ook om eventueel aanleggen van reserves die al dan niet nodig zijn of niet. Als men U eerst meer dan de helft van uw leven een spiegel heeft voorgehouden dat reserves niet nodig zijn want je krijgt immers een deftig pensioen, terwijl dan op 10 jaar voor uw pensioen het een ander verhaal blijkt te zijn dan ben je alweer gejost door een onbetrouwbare overheid (al meerdere keren gebleken hoe onbetrouwbaar de overheid is op alle vlakken, ik hou dan ook mij hart vast voor de elektrificatie waarvan de eigenlijke kost nog niet kennen).
Ipv een duw in de rug kan je ze zowel een stamp in hun kloten geven.