Lol, in welke wereld leef jij? Ik ben volgens de definitie een millennial en ik heb geen bouwgrond laat staan woning gratis gekregen. Ik heb een klein, nipt significant (dus net meer dan 5% steun gekregen en dat had ik nog kunnen missen). De generatie voor mij heeft veel meer bouwgronden cadeau gekregen als ik het zo hoor, alleen al omdat ze toen ook veel goedkoper waren.
Integend ik betaal verhoudingsgewijs véél meer voor minder dan dat de boomers maar moesten betalen voor hun woning, als je kijkt naar jaarinkomen en zelfs corrigeert voor rente.
Het is perfect normaal dat zeker een generatie die royaal geprofiteerd heeft van een repartitiesysteem in plaats van een kapitalisatie, door hun demografische overwicht, nagelaten hebben re hervormen en integendeel in dit land de staatsschuld hebben laten ontploffen in de jaren '80, dat die een deel van het tijdelijke verblijf in het WZC zelf betalen en dat het pensioen niet alles kan dekken. Die generatie heeft daar onvoldoende voor bijgedragen.
Ik zou in plaats van naar verworven rechten voor jonge babyboomers en generatie X eerder kijken naar een solidariteitsbijdrage door die leeftijdsgroep. Bijvoorbeeld door een extra belasting op hoge pensioenen: eerste én tweede pijlers.
Ik denk dat jij een volledig vertekend beeld hebt. De enige generatie die alle voordelen heeft genoten, nog steeds geniet en nergens inlevert zijn dus de babyboomers, die zijn reeds quasi allen op pensioen nu, voor deze generatie verandert er dan ook niets. De enige generatie die quasi alle negatieve hervormingen moet slikken en dus nergens kan van genieten, ondanks torenhoge bijdragen te betalen is generatie X (uitdovende salarisschalen, lager pensioen, langer werken, meer belastingen op pensioensparen, ...). Maatregelen die niet te ontwijken zijn, maar waarop er dus niet is voorbereid.
Alle generaties nadien die kunnen zich aan het veranderend landschap volledig aanpassen, die hebben immers nog jaren genoeg voor zich om iets op te bouwen (zie hoeveel jongeren er een zelfstandige consultancy venootschappen werken om sociale zekerheid en belastingen te ontwijken, vehikels die enkele jaren terug niet of in mindere mate bestonden).
Vandaar ik herhaal een leerkracht/ambtenaar die nu 45+ is, misschien nooit heeft gespaard voor een derde pijler, want waarom zouden ze, pensioen was immers stuk hoger dan privé (zekert al geen 2de pijler), die kan nu op de korte tijd die rest onvoldoende kapitaal opbouwen om het eventuele verlies aan pensioen door aangekondigde hervormingen op te vangen. Dat is dus de generatie die is gejost. Het enige dat die nu kan doen is een overstappen op een beter betaald job in privé (lesgeven als zelfstandig consultant etc).
Ik denk dat er velen zich niet realiseren hoeveel leerkrachten er zijn die leerkracht zijn geworden, waarbij het bevoordeelde statuut een doorslaggevende rol heeft gespeeld in hun keuze.
Ik ben zelf geen leerkracht laat dat duidelijk zijn, maar indien ik dezelfde voordelen wou, moest ik het ook maar geworden zijn, ik ben geen fan om iemand zijn voordelen af te nemen, louter en alleen omdat ik ze niet heb en dus iedereen maar dezelfde slechtere voorwaarden moet hebben als ikzelf.
Al die starters vandaag, in mijn onmiddellijke omgeving die vanalles hebben meegekregen van thuis zijn toch vooral de generaties na generatie X. Bij de generaties ervoor hebben de meesten het toch zelf moeten opbouwen. Collega's van mij die 30 zijn, na 5 jaar werken, hebben reeds dezelfde rijkdom vermogen als ikzelf na na 25 jaar werken omdat daarvan quasi niemand van nul is gestart.