Begroting in het regeerakkoord: supernota

Bekijk het luik Defensie. Valt niet eens onder ambtenaar, hebben een ander statuut.

Optrekken pensioen leeftijd naar 67j. +11jaar
Pensioen berekening over ganse loopbaan
Ziekte regeling zoals in de privé na 30dagen 70%
Aanpassing indexering lonen

Goh ja.
Pensioen op 55 of 56 is er ook wel wat over misschien, nee?

Pensioen regeling over de ganse loopbaan? Dat is vooral nadeling voor diegene die nu voor het pensioen staan en pas op latere leeftijd zijn "ingestapt"?

Ziekte regeling.
Ik heb momenteel nog +150 dagen staan denk ik. Ik hoop echt dat ik ze nooit nodig te hebben.. sommige zien dat idd als enkele dagen verlof extra.
Werkt ook in 2 richtingen. Stel dat ik op mijn 40 zwaar ziek zou worden en al mijn dagen nodig heb. Dan heb ik erna nog maar 21 dagen per jaar.. dan is het scenario uit de privé misschien beter?

Systeem van de indexeringen is mij nog steeds niet duidelijk wat ze willen en hoe men dat ziet.

Van bovenstaande vind ik dit nu niet de "harde klappen" en al mijn voordelen kwijt zijn. En de soep zal nooit zo heet gedronken worden als ze is opgeschept

Ik vind het deprimerend eigenlijk. Mij er in opjagen heeft ook geen zin. Op den duur ben je beter af dat je het land gaat opsplitsen , als je er altijd zo lang moet over doen om iets te beslissen (hoewel het niet enkel de Walen zijn die dwars liggen, maar het is toch een extra niveau om rekening mee te houden)

Nochtans tijdens corona dan lukte het wel, als het echt moet. Nu is elke partij teveel bezig met zijn eigen willetje door te duwen maar er zal toch een compromis moeten gesloten worden.
Politiek gezien zijn crisissen vaak makkelijk om te besturen, niet omdat het moet maar omdat iedereen gefocust is op 1 prangend probleem (waarbij de weg voorwaarts ook vaak nog eens vrij duidelijk is dus geen politiek verdelende kwestie). Bij corona werd er niet meer naar de begroting gekeken omdat de focus 100% op die crisis lag en de neuzen allemaal in min of meer dezelfde richting wezen, wat een logische houding is bij een crisis. Je zou deels kunnen zeggen dat de huidige problemen daar zelfs het gevolg van zijn, nu moet de rekening betaald worden economisch en dan is het een pak moeilijker om overeen te komen.

.

Mij lijk het niet, we kunnen als mens zeker de politiek onder druk zetten maar gezien we onszelf het middelpunt van de aarde vinden en het maatschappelijk belang iets is waar we misschien als we veel tijd en geld hebben een wat aandacht zullen aan besteden liggen we er gewoon niet wakker van.
Hoe kunnen we dat dan doen. Heb jij het gevoel dat stakingen en protestmarsen werkt?

Buiten de witte mars, heb ik toch geen betoging geweten die echt iets heeft opgebracht. Waarschijnlijk te wijten omdat er 300.000 betogers zijn, cijfers die nooit nog zijn gehaald denk ik.

Hoe kunnen we dat dan doen. Heb jij het gevoel dat stakingen en protestmarsen werkt?

Buiten de witte mars, heb ik toch geen betoging geweten die echt iets heeft opgebracht. Waarschijnlijk te wijten omdat er 300.000 betogers zijn, cijfers die nooit nog zijn gehaald denk ik.
En vooral, wat zou het standpunt zijn: Pensioenleeftijd niet verlagen? geen meerwaardebelasting? Of net wel? Welke eisen moet vallen of doorgevoerd worden zodat we snel een regering hebben? Het is niet alsof we daarin als bevolking overeen komen, da's net de reden dat de politiekers waarop we gestemd hebben het nu uitvechten.

Dan nog moet je overeen komen om de inboedel te scheiden. En gezien de financiële toestand moet je dan ook een compromis vinden over wie welke schulden op zich zou nemen. Ik wens je alvast veel succes. Ik zie nog eerder Rousseau en Van Grieken bff's worden.
Het Belgische Systeem is gewoon kut. Te log, te duur, inefficiënt. Maar goed, of het regionaal allemaal een ponykamp is betwijfel ik ook.

We zien volgende week wel. Landen of weer aanmodderen met een nieuwe formateur om finaal misschien weer richting verkiezingen te gaan.

Als denk ik dat Open VLD erbij en Vooruit eruit mogelijk de oplossing is. Voor N-VA zeker niet evident, want in Antwerpen en op Vlaams niveau is Vooruit mee aan zet.

Maar je moet toch ook realistisch zijn. Geloof je nu echt dat stakingen, protestmars ervoor gaan zorgen dat pensioenen opeens betaalbaar gaan zijn. Buiten wat puntjes zetten en wat cijfers na de komma aanpassen zie ik niet veel marge hoor. Imo mogen we als burger ook wel eens het signaal geven dat we wel bereid zijn een bittere pil te slikken in het belang van het land en de toekomst.
Het Belgische Systeem is gewoon kut. Te log, te duur, inefficiënt. Maar goed, of het regionaal allemaal een ponykamp is betwijfel ik ook.

We zien volgende week wel. Landen of weer aanmodderen met een nieuwe formateur om finaal misschien weer richting verkiezingen te gaan.

Als denk ik dat Open VLD erbij en Vooruit eruit mogelijk de oplossing is. Voor N-VA zeker niet evident, want in Antwerpen en op Vlaams niveau is Vooruit mee aan zet.
Met Open Vld erbij is er 1 zetel op overschot. Dan moeten alle neuzen echt wel in dezelfde richting wijzen om niet in de problemen te komen. En dan vergeten we nog dat cd&v en les engages ook niet echt fan zijn van wat nu op tafel ligt.

Maar je moet toch ook realistisch zijn. Geloof je nu echt dat stakingen, protestmars ervoor gaan zorgen dat pensioenen opeens betaalbaar gaan zijn. Buiten wat puntjes zetten en wat cijfers na de komma aanpassen zie ik niet veel marge hoor. Imo mogen we als burger ook wel eens het signaal geven dat we wel bereid zijn een bittere pil te slikken in het belang van het land en de toekomst.
Maar dat gaat toch alleen bij degene die nog niet op hun tandvlees zitten?

Maar dat gaat toch alleen bij degene die nog niet op hun tandvlees zitten?
Mensen vinden snel dat ze op hun tandvlees zitten.

Niet dat het gemakkelijk is. Meer spenderen is gemakkelijk... inbinden op uitgaven wordt altijd als onmogelijk gezien. En zeer zeker niet plezant. Realiteit is dat je wel een mogelijkheid vindt, uitzonderingen daargelaten. Maar bij een zeer grote meerderheid is er altijd marge om te snijden.

Mensen vinden snel dat ze op hun tandvlees zitten.

Niet dat het gemakkelijk is. Meer spenderen is gemakkelijk... inbinden op uitgaven wordt altijd als onmogelijk gezien. En zeer zeker niet plezant. Realiteit is dat je wel een mogelijkheid vindt, uitzonderingen daargelaten. Maar bij een zeer grote meerderheid is er altijd marge om te snijden.
Akkoord dat we eigenlijk al even boven onze stand leven en vooral dat we mekaar hierin stimuleren.

Echter ga je dan akkoord moeten gaan of u erbij neerleggen dat er een groep gaat zijn die niet moeten inbinden omdat ze al op het minimum zitten.

Anderzijds gaan er ook zijn die het niet gaan voelen dat ze moeten inbinden en er maar op los doen.

Waardoor je exact krijgt wat je nu hebt bij de middenklasse, jaloers op die boven u omdat ze meer hebben en kwaad op degene onder u die iets "zomaar" krijgen.

Akkoord dat we eigenlijk al even boven onze stand leven en vooral dat we mekaar hierin stimuleren.

Echter ga je dan akkoord moeten gaan of u erbij neerleggen dat er een groep gaat zijn die niet moeten inbinden omdat ze al op het minimum zitten.

Anderzijds gaan er ook zijn die het niet gaan voelen dat ze moeten inbinden en er maar op los doen.

Waardoor je exact krijgt wat je nu hebt bij de middenklasse, jaloers op die boven u omdat ze meer hebben en kwaad op degene onder u die iets "zomaar" krijgen.

Jaloezie ga je altijd hebben. Is niets nieuws. En die zaken zijn er nu ook al evengoed.
Voor de rest wil ik voor geen meter wisselen met de persoon die het minimum heeft en niet moet inbinden tov mij die niet het minimum heeft en dan 1000€ of zelfs 5000€ of... moet inbinden.

Al gaat die groep die niet moet inbinden veel kleiner zijn als je zelf denkt dat die gaat zijn.
Om te overleven heb je weinig nodig hoor.

Jaloezie ga je altijd hebben. Is niets nieuws. En die zaken zijn er nu ook al evengoed.
Voor de rest wil ik voor geen meter wisselen met de persoon die het minimum heeft en niet moet inbinden tov mij die niet het minimum heeft en dan 1000€ of zelfs 5000€ of... moet inbinden.

Al gaat die groep die niet moet inbinden veel kleiner zijn als je zelf denkt dat die gaat zijn.
Om te overleven heb je weinig nodig hoor.
Hangt ervan af wat je overleven noemt natuurlijk.

180.000 kandidaat huurders overleven op dit moment ook, die kunnen al zeer weinig nog afgeven.

Leefloners, equivalent leefloners en IGO ers komen niet rond zonder hulp.

De groot is veel groter als je denkt, tenzij je overleven letterlijk beschouwd als in leven blijven.

Hangt ervan af wat je overleven noemt natuurlijk.

180.000 kandidaat huurders overleven op dit moment ook, die kunnen al zeer weinig nog afgeven.

Leefloners, equivalent leefloners en IGO ers komen niet rond zonder hulp.

De groot is veel groter als je denkt, tenzij je overleven letterlijk beschouwd als in leven blijven.
Heel veel is ook cultuur gebonden natuurlijk. Zaken als "er gelden strikte regels op de sociale huurmarkt. Zo mogen enkel kinderen van hetzelfde geslacht met max. 5 jaar leeftijdsverschil bij elkaar op een kamer slapen", ik snap van waar dat komt maar vind dat nog ver van "overleven". We leven in Vlaanderen toch echt op grote en dus dure voet.

Heel veel is ook cultuur gebonden natuurlijk. Zaken als "er gelden strikte regels op de sociale huurmarkt. Zo mogen enkel kinderen van hetzelfde geslacht met max. 5 jaar leeftijdsverschil bij elkaar op een kamer slapen", ik snap van waar dat komt maar vind dat nog ver van "overleven". We leven in Vlaanderen toch echt op grote en dus dure voet.
Er zit toch marge op tussen 6 man in een 3 slaapkamer appartement te steken, hierover klaagt en een ander die zit te klagen dat hij geen geld meer heeft om 3 keer op vakantie te gaan en 3 auto's zou moeten afstaan.

Idd, niemand wilt downgraden van een villa naar een kleinere huis of appartement, of van nen dikke BMW naar een Golf. Of mensen wilt alle luxe hebben maar ze komen niet rond aan het einde van de maand.
Dat is ook deel van het probleem waarom er zo veel langdurig zieken zijn, dus men soms werkt boven zijn capaciteiten tot er dan een burnout volgt. Dat is ook een oorzaak waarom sociale zekerheid te duur geworden is.

Mijn idee van leven is: liever wat minder luxe en comfortabel rondkomen dan de grote Jan willen uithangen en niets over hebben. Maar veel mensen houden graag de schijn hoog en zouden zich te veel schamen om te moeten inleveren op hun woning of auto.
Lijkt mij toch een typisch aan de Vlaamse mentaliteit? Ik denk dat in de USA ze veel flexibeler zijn op dat vlak. Hier is men meer gebonden aan hun woning, daar verhuizen mensen sneller als ze van job veranderen.
Ik zou nu ook niet willen ruilen met de USA, want daar is het echt een ieder-voor-zich mentaliteit.

Goh ja.
Pensioen op 55 of 56 is er ook wel wat over misschien, nee?

Pensioen regeling over de ganse loopbaan? Dat is vooral nadeling voor diegene die nu voor het pensioen staan en pas op latere leeftijd zijn "ingestapt"?

Van bovenstaande vind ik dit nu niet de "harde klappen" en al mijn voordelen kwijt zijn. En de soep zal nooit zo heet gedronken worden als ze is opgeschept
T'is te zien vanuit welke standpunt je het bekijkt zeker:
67 ipv 56 is 11 jaar erbij ineens ipv 2 jaar zoals voor de rest, nu ik veronderstel dan dat je optrekken van 65 naar 76 ipv voor de privé dan ook geen issue vind ?

Pensioen over de ganse loopbaan is vooral nadelig voor mensen die aan een laag loon zijn gestart zoals militairen bvb. Een twintigtal jaar geleden had je daar een netto van +/- 1000€ als je dat dan nu in rekening brengt zelfs met indexering erbij is dat nog steeds geen vette.
Concreet haalt dat je gemiddelde loon over de gehele carriïere dus sterk naar beneden en dus ook je pensioen. Je mag er inderdaad zker van zijn dat het pensioenbedrag hierdoor makelijk 500€ zal afnemen (dus 11 jaar langer werken voor alweer minder).

plus wat gaat ge in godsnaam doen met militairen van 60+, in lichte looppas naar Oekraine ? Misschien goed voor de pensioenkas , grote kans dat ze dan immers niet meer moet uitbetalen.

Bon voor de politiediensten heeft men dit reeds ingevoerd in vorige legislaturen en geen haan die erover heeft gekraaid.

Hoe men dan in de toekomst nog kandidaten zal recruteren is mij een raadsel, import uit India misschien zoals in de consultancy en finance wereld ?

Idd, niemand wilt downgraden van een villa naar een kleinere huis of appartement, of van nen dikke BMW naar een Golf. Of mensen wilt alle luxe hebben maar ze komen niet rond aan het einde van de maand.
Dat is ook deel van het probleem waarom er zo veel langdurig zieken zijn, dus men soms werkt boven zijn capaciteiten tot er dan een burnout volgt. Dat is ook een oorzaak waarom sociale zekerheid te duur geworden is.

Mijn idee van leven is: liever wat minder luxe en comfortabel rondkomen dan de grote Jan willen uithangen en niets over hebben. Maar veel mensen houden graag de schijn hoog en zouden zich te veel schamen om te moeten inleveren op hun woning of auto.
Lijkt mij toch een typisch aan de Vlaamse mentaliteit? Ik denk dat in de USA ze veel flexibeler zijn op dat vlak. Hier is men meer gebonden aan hun woning, daar verhuizen mensen sneller als ze van job veranderen.
Ik zou nu ook niet willen ruilen met de USA, want daar is het echt een ieder-voor-zich mentaliteit.
Een burnout heeft imo verre van te maken met geld- en statusgejag. De meeste mensen die ik ken die zijn uitgevallen zijn vooral zachtaardige people pleasers die geen neen kunnen zeggen. Vaak mensen in een gewone functie met een eenvoudige status die zich alle problemen op het werk aantrekken. Die mensen geraken vaak niet ver in hun carrière, het zijn net vaak de sociale vlinders die zich niet te veel aan hun hart laten komen die hogerop geraken ;). En daarom is het goed dat men de verantwoordelijkheid meer bij de werkgever wil leggen, het is imo aan de werkgever om een gezonde taakverdeling te hebben en oog te hebben voor die ene collega die nooit nee kan zeggen en allerlei extra bekommernissen op de werkvloer naar zich toetrekt. Ik had zo vorig jaar een collega die op en af uitviel, ze was halftijds opnieuw opgestart maar bleef onzeker in haar job en stortte zich naast haar dossiers op nevenactiviteiten zoals rekrutering, die deelde (in haar vrije tijd) nonstop vacatures en sfeerbeelden op social media - contacteerde dagelijks op linkedin enkele mogelijke geïnteresseerden - kwam af met ideeën hoe we mensen konden aantrekken, omdat die er zo hard van overtuigd was dat extra handen in ons team haar konden ‘redden’. Zij had geen job met status en een dikke wagen, ze deed haar werk gewoon graag en wou dat niet opgeven. Op den duur frustreerde haar jacht naar nieuwe collega’s haar zo fel dat net daarop ze weer uitviel. Zo’n zaken zou je als werkgever moeten oppikken en vermijden.

Ik vind het eigenlijk nog erger. Mensen lijken het nog goed te vinden dat er geen regering is zodat er geen veranderingen zijn. Men lijkt wel te beseffen dat er zal bespaard moet worden maar is precies nog blij dat we dat nog wat voor ons kunnen uitschuiven. Terwijl ik toch van mening ben dat hoe langer we wachten hoe zwaarder het zal zijn.
Hangt er ook vanaf hoe je het bekijkt zeker. 500+ dagen zonder regering en niemand merkt er een een zak van. Concreet betekent dit 31800 politici en kanbinetsmedewerkers waarvan de added value dus 0,0 nul is. Grondig tijd om daar wat in te snoeien dus, maar blijkbaar moet er alleen gesnoeid worden in de pensioenen van de werkende klasse. De politici zelf blijven hier volledig van gespaard.

Laatst bewerkt:
67 ipv 56 is 11 jaar erbij ineens ipv 2 jaar zoals voor de rest, nu ik veronderstel dan dat je optrekken van 65 naar 76 ipv voor de privé dan ook geen issue vind ?

Pensioen over de ganse loopbaan is vooral nadelig voor mensen die aan een laag loon zijn gestart zoals militairen bvb. Een twintigtal jaar geleden had je daar een netto van +/- 1000€ als je dat dan nu in rekening brengt zelfs met indexering erbij is dat nog steeds geen vette.
Concreet haalt dat je gemiddelde loon over de gehele carriïere dus sterk naar beneden en dus ook je pensioen. Je mag er inderdaad zker van zijn dat het pensioenbedrag hierdoor makelijk 500€ zal afnemen (dus 11 jaar langer werken voor alweer minder).

plus wat gaat ge in godsnaam doen met militairen van 60+, in lichte looppas naar Oekraine ? Misschien goed voor de pensioenkas , grote kans dat ze dan immers niet meer moet uitbetalen.

Bon voor de politiediensten heeft men dit reeds ingevoerd in vorige legislaturen en geen haan die erover heeft gekraaid.

Hoe men dan in de toekomst nog kandidaten zal recruteren is mij een raadsel, import uit India misschien zoals in de consultancy en finance wereld ?
Wat voor argumenten zijn dat nu in godsnaam..
Als de pensioenleeftijd morgen opgetrokken wordt naar 76 verwacht ik gewoon dat iedereen op (quasi) dezelfde wijze behandeld wordt. Dat er bepaalde groepen op pakweg 60 à 65 met pensioen gestuurd worden ipv 67, tot daar aan toe, maar je kan die 11 jaar verschil toch niet gaan verdedigen met "ja maar de privé mag dan ook 11 jaar erbij krijgen". Het is gewoon een historisch scheefgegroeide situatie die nu rechtgezet moet worden, net als zoveel andere dingen.

Wat betreft het loon, een militair begint nu blijkbaar op net geen 2K netto. Da's toch ook geen mis loon? Geen vetpot akkoord, maar toch ook niet schandalig slecht. Officieren en masters ed zitten tussen de 2-3K blijkbaar.

Dat er iets voorzien moet worden als landingsbaan tot daar aan toe als je die plannen doorzet, maar voor de rest zie ik er geen al te grote graten in.. Iedereen gaat inleveren, iedereen gaat langer werken, zo simpel is het

56 was gewoon totaal onrealistisch dus het is toch logisch dat men dat tracht recht te trekken?

Ik ben ook aan een leeg loon begonnen als ambtenaar
In de privé voordien had ik ook gewoon een laag loon.
Makkelijk 500€.. bruto? Netto? Voor wie? Dit is gewoon uit uw duim zuigen hè.

Waarom zou ik me ook echt zorgen maken over iets over 30-35jaar van nu? Er kan en zal zoveel veranderen.. er over nadenken en er zelf naar handelen jazeker. Maar over zorgen maken en ook klagen zagen?

Goh over fysiek.
Mijn schoonpa is er 62, loopt meerdere keren per week +10km en 2 a 3x per week fitnessen.
Dat is gewoon n simpele arbeider, geen militair.
Van onze militairen verwacht ik dat ze zich fysiek ook wat soigneren en zich boven de 55 ook nog wel nuttig kunnen maken. Die zitten niet in een rollator of met een loopwagen hè

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan