Begroting in het regeerakkoord: supernota

Wederom, mensen komen gemiddeld aan een leeftijd van 83 in een rusthuis terecht. Dus stel dat je uw kinderen gekregen hebt aan de conservatieve leeftijd van 40 (wat al serieus oud is om kinderen te krijgen) dan zijn die 43 wanneer jij in het rusthuis terecht komt. Nogal laat om uw kinderen dan het duwtje in de rug te geven natuurlijk. Uw ganse betoog hang gewoon met haken aan ogen aan elkaar en het enige wat je doet is op het sentiment spelen dat wanneer mensen op pensioen hun huis zouden moeten verkopen er niks meer zou overblijven voor de nakomelingen en iedereen aan 18 zou moeten gaan werken om toch maar te kunnen overleven. Sorry maar als ik cafepraat wil horen ga ik effectief wel op cafe hoor.
Dat is nochtans waar we terug naartoe aan het evolueren zijn.
Neem nu 2 situaties uit recent verleden:

Stel ik werk in de privé, waarvan ik vandaag weet dat ik toch zelf reserve moet aanleggen om een rusthuis te betalen, dan ga ik op zeker moment die reserve ook moeten aanleggen , zij het bij aanvang carrière, zij het later, dus indien mijn kinderen erop hopen om een startkapitaal mee te krijgen aan de leeftijd van 22jaar, dan ga ik misschien moeten zeggen sorry maar ik moet de reserves die nu heb aangelegd verder investeren om later mijn rusthuis mee te kunnen betalen of mijn pensioen mee aan te vullen want ik ga anders eventueel niet toekomen, terwijl ik in de wetenschap was dat een wettelijk pensioen toch voldoende is, ik eventueel aangelegde reserves gewoon kon overdragen naar mijn kinderen, ik had ze immers toch niet meer nodig voor in een latere toekomst facturen mee te betalen. Is toch een wezenlijk verschil ?

Dus stel ik ben ambtenaar, wel dan ga ik ervanuit dat ik helemaal niet moest sparen voor mijn pensioen, want mijn pensioen zou immers hoog genoeg zijn om verder van te leven, welliswaar aan een lagere levensstandaard indien ik zelf niet heb bijgespaard, maar zeker genoeg om alle normale kosten te dekken. Ik kan dus mijn volledige loon opleven of alles wat ik over heb onmiddellijk aan mijn kinderen geven. Indien mijn pensioen gaat zakken naar het niveau van een privé pensioen, tja dan heb ik toch een totaal andere situatie.

Dus het gaat niet alleen om erfenissen, het gaat ook om eventueel aanleggen van reserves die al dan niet nodig zijn of niet. Als men U eerst meer dan de helft van uw leven een spiegel heeft voorgehouden dat reserves niet nodig zijn want je krijgt immers een deftig pensioen, terwijl dan op 10 jaar voor uw pensioen het een ander verhaal blijkt te zijn dan ben je alweer gejost door een onbetrouwbare overheid (al meerdere keren gebleken hoe onbetrouwbaar de overheid is op alle vlakken, ik hou dan ook mij hart vast voor de elektrificatie waarvan de eigenlijke kost nog niet kennen).

Dat is nochtans waar we terug naartoe aan het evolueren zijn.
Neem nu 2 situaties uit recent verleden:

Stel ik werk in de privé, waarvan ik vandaag weet dat ik toch zelf reserve moet aanleggen om een rusthuis te betalen, dan ga ik op zeker moment die reserve ook moeten aanleggen , zij het bij aanvang carrière, zij het later, dus indien mijn kinderen erop hopen om een startkapitaal mee te krijgen aan de leeftijd van 22jaar, dan ga ik misschien moeten zeggen sorry maar ik moet de reserves die nu heb aangelegd verder investeren om later mijn rusthuis mee te kunnen betalen of mijn pensioen mee aan te vullen want ik ga anders eventueel niet toekomen, terwijl ik in de wetenschap was dat een wettelijk pensioen toch voldoende is, ik eventueel aangelegde reserves gewoon kon overdragen naar mijn kinderen, ik had ze immers toch niet meer nodig voor in een latere toekomst facturen mee te betalen. Is toch een wezenlijk verschil ?

Dus stel ik ben ambtenaar, wel dan ga ik ervanuit dat ik helemaal niet moest sparen voor mijn pensioen, want mijn pensioen zou immers hoog genoeg zijn om verder van te leven, welliswaar aan een lagere levensstandaard indien ik zelf niet heb bijgespaard, maar zeker genoeg om alle normale kosten te dekken. Ik kan dus mijn volledige loon opleven of alles wat ik over heb onmiddellijk aan mijn kinderen geven. Indien mijn pensioen gaat zakken naar het niveau van een privé pensioen, tja dan heb ik toch een totaal andere situatie.

Dus het gaat niet alleen om erfenissen, het gaat ook om eventueel aanleggen van reserves die al dan niet nodig zijn of niet. Als men U eerst meer dan de helft van uw leven een spiegel heeft voorgehouden dat reserves niet nodig zijn want je krijgt immers een deftig pensioen, terwijl dan op 10 jaar voor uw pensioen het een ander verhaal blijkt te zijn dan ben je alweer gejost door een onbetrouwbare overheid (al meerdere keren gebleken hoe onbetrouwbaar de overheid is).
Dus gij wil dat ze nu niets doen en de put nog wat dieper maken om de nakomeling hun duw in de rug te geven? Je beseft toch dat het geld dat de dag van vandaag naar de pensioenen gaat betaald wordt door wie nu aan de slag is en de toekomstige pensioenen door diegene die in de toekomst aan de slag zijn. Uw kinderen zullen nogal gelukkig zijn hoor wanneer ze te horen krijgen dat je tegen de pensioenhervorming was zodat ze toch nog wat konden erven, de extra last die ze dan in hun nek zullen krijgen om dat extra pensioen te betalen zullen ze er met veel plezier bijnemen :sarcastic: Ipv een duw in de rug kan je ze zowel een stamp in hun kloten geven.
Is er ergens een magische wijze om aan geld te geraken waar we geen weet van hebben in uw ganse betoog of wat?

Wederom, wie heeft er jaren mogen stemmen en wie heeft er jaren weggekeken van dat wanbeheer?

Sorry maar dit vind ik in Belgie nu echt wel geen argument. Niet vergeten dat de grootste en tweede grootste partij van Vlaanderen niet in de laatste regering zaten. En hiermee zeg ik niet dat zij het opgelost zouden hebben he, maar ik vind het wel wat gemakkelijk om te zeggen dat het aan de mensen hun stemgedrag ligt.

Wederom, wie heeft er jaren mogen stemmen en wie heeft er jaren weggekeken van dat wanbeheer? Nu niets doen is wederom de factuur doorschuiven naar de volgende generaties he. Ik denk dat niemand hier zegt dat we de laatste 40 jaar een top beleid gehad hebben maar de situatie is wat ze is en ze moet aangepakt worden. Spreken over zaken die in de ideale wereld niet zouden bestaan ten spijt.
Ik stem al jaren centrum rechts, maar krijg steeds links beleid door mijn strot geramd, is niet mijn keuze, is vooral het gevolg dat men al jaren de "extreem" rechtse partijen links laat liggen en dus altijd een eerder "links" beleid van uitdeelpolitiek voorgeschoteld krijgt. Het zal nu niet anders zijn, werkenden gaan weer alles betalen. Voor diegenen die niets bijdragen aan de samenleving verandert er niets, die gaan nog steeds met hun handen open staan en deze gevuld krijgen, welliswaar van een ander budget misschien (vb van werkeloosheid naar OCMW). Het afschermen van de sociale zekerheid voor mensen die niets hebben bijgedragen staat ook nu niet in het voorstel.

Nog laatst twee werkelozen ontmoet (langer werkloos dan ooit gewerkt in België) en krijgen gewoon de Belgische nationaliteit, zolang men deze kranen niet dichtdraait, moeten we de kraan maar weer dichtdraaien voor onszelf weer zeker.

Dus gij wil dat ze nu niets doen en de put nog wat dieper maken om de nakomeling hun duw in de rug te geven? Je beseft toch dat het geld dat de dag van vandaag naar de pensioenen gaat betaald wordt door wie nu aan de slag is en de toekomstige pensioenen door diegene die in de toekomst aan de slag zijn. Uw kinderen zullen nogal gelukkig zijn hoor wanneer ze te horen krijgen dat je tegen de pensioenhervorming was zodat ze toch nog wat konden erven, de extra last die ze dan in hun nek zullen krijgen om dat extra pensioen te betalen zullen ze er met veel plezier bijnemen :sarcastic: Ipv een duw in de rug kan je ze zowel een stamp in hun kloten geven.
Is er ergens een magische wijze om aan geld te geraken waar we geen weet van hebben in uw ganse betoog of wat?
Neen, maar ik vind dat aanpassingen aanhet pensioenstelsel geleidelijker mogen gebeuren, vooral voor diegene die reeds de helft van hun carrière (vb 20 gewerkte jaren), en dus keuze, voorbij zijn.
Waar ik wel vind dat er onmiddellijk mag ingegrepen worden is in het toekennen van steun aan een groep van mensen die nog nooit 1 euro belastingen of rsz betaald heeft hier, dat mag met onmiddellijke ingang stoppen, dat zijn er ook ettelijke tienduizenden per jaar, dus op langere termijn honderdduizenden.
Enkel openen van rechten na minimaal aantal gewerkte jaren hier (vb 5 jaar), daarvoor 0,0€ steun. Dat zou ook al een hele besparing zijn. Enkel volledig openen van rechten op voorwaarde van Belgische nationaliteit en deze slechts toekennen na 10 jaar werken in België bvb.
Ik heb er ook geen enkel probleem mee om drastische te snoeien in pensioenen van mensen die geen 35 gewerkte jaren kunnen voorleggen in hun hele loopbaan, maar voor de anderen mag een eventueel snoeien (als het dan nog nodig is) wat geleidelijker aan gebeuren.

+
wat is het beste voor mijn kinderen, ik die een eventuele bouwgrond kan schenken als ze de leeftijd van 22 jaar hebben bereikt want ik heb het toch niet meer nodig op latere leeftijd want ik kom toe met mijn pensioen ?
of ik die de bouwgrond ga houden om te verkopen net voor mijn pensioen aan derden, omdat ik het geld nodig heb om mijn eigen pensioen te subsidiëren ?

Laatst bewerkt:
11,05% volgens mijn loonfiche
Maar ik heb dan ook geen rechte op mogelijke werkloosheid of ziekte uitkering (in die naam)

Uiteraard zijn er veel te veel uitgaven.
Maar niemand wil ook maar een € minder krijgen en dan komen we nergens

Dit land zou van een blanco blad moeten kunnen vertrekken en zich beperken tot de basis.
Ziekte uitkering heb je als ambtenaar niet nodig, je blijft 100% doorbetaald zolang je ziektedagen hebt en dan ga je op disponibiliteit aan 60% van je brutoloon wat overeen komt met hetgeen je krijgt in de prive na 30 dagen. Het maakt maar verschil eens je echt medisch ongeschikt verklaard word, dan heb je minder dan in de prive als je niet genoeg jaren gewerkt hebt.

Werkloosheid ongeveer hetzelfde, je hebt geen recht op werkloosheid tenzij je niet dringend word ontslagen. Dan zal de werkgever retroactief de bijdragen betalen zodat je toch recht hebt. Als je zelf ontslag neemt of ontslag om dringende reden krijgt heb je dat recht niet, maar dan zit je in de prive ook met een wachtperiode.

Ik denk dat jij een volledig vertekend beeld hebt. De enige generatie die alle voordelen heeft genoten, nog steeds geniet en nergens inlevert zijn dus de babyboomers, die zijn reeds quasi allen op pensioen nu, voor deze generatie verandert er dan ook niets. De enige generatie die quasi alle negatieve hervormingen moet slikken en dus nergens kan van genieten, ondanks torenhoge bijdragen te betalen is generatie X (uitdovende salarisschalen, lager pensioen, langer werken, meer belastingen op pensioensparen, ...). Maatregelen die niet te ontwijken zijn, maar waarop er dus niet is voorbereid.
Alle generaties nadien die kunnen zich aan het veranderend landschap volledig aanpassen, die hebben immers nog jaren genoeg voor zich om iets op te bouwen (zie hoeveel jongeren er een zelfstandige consultancy venootschappen werken om sociale zekerheid en belastingen te ontwijken, vehikels die enkele jaren terug niet of in mindere mate bestonden).

Uw hele betoog valt meteen uit elkaar van zodra je zelfs maar naar een paar zaken kritischer kijkt.
Generatie X is het zwaarst getroffen? Dat is de generatie waarvoor nu vrij stevige "overgangsmaatregelen" op tafel zoud en liggen.
Do tell me hoe die jonge starters die én langer zal moeten werken, in een lagere salarisschaal én in een (woon)markt die nog eens vele malen duurder is dan dat ze in de jaren '80 -'00 was, een woning zal moeten zoeken, hoe die gemakkelijker iets op kan bouwen?

Die vennootschappen zijn er voor de happy few, ik heb er zelf ook geen hoor.

Vandaar ik herhaal een leerkracht/ambtenaar die nu 45+ is, misschien nooit heeft gespaard voor een derde pijler, want waarom zouden ze, pensioen was immers stuk hoger dan privé (zekert al geen 2de pijler), die kan nu op de korte tijd die rest onvoldoende kapitaal opbouwen om het eventuele verlies aan pensioen door aangekondigde hervormingen op te vangen. Dat is dus de generatie die is gejost. Het enige dat die nu kan doen is een overstappen op een beter betaald job in privé (lesgeven als zelfstandig consultant etc).
Ik denk dat er velen zich niet realiseren hoeveel leerkrachten er zijn die leerkracht zijn geworden, waarbij het bevoordeelde statuut een doorslaggevende rol heeft gespeeld in hun keuze.
Ik ben zelf geen leerkracht laat dat duidelijk zijn, maar indien ik dezelfde voordelen wou, moest ik het ook maar geworden zijn, ik ben geen fan om iemand zijn voordelen af te nemen, louter en alleen omdat ik ze niet heb en dus iedereen maar dezelfde slechtere voorwaarden moet hebben als ikzelf.

Dat is een zéér, zéér slechte motivatie om leerkracht te worden en ook één waar ik géén enkel respect voor heb, integendeel het is het type leerkracht dat maakt dat jonge gemotiveerde leerkrachten moeten sukkelen van school tot school, terwijl zij volop ziek vieren, elk mogelijk verlofstelsel benutten, dwarsliggen bij noodzakelijke hervormingen.

Leerkrachten moeten wat mij betreft zeker en vast een aantrekkelijke verloning krijgen, werkzekerheid én ik heb hier eerder al gepleit om een tweede pijler te voorzien (voornamelijk voor jonge leerkrachten en zeker niet meer voor ouderen), jongeren die het meeste inleveren bij deze "hervorming"/besparing.

Maar aan dat statuut schorten nog wel meerdere dingen, te veel verlofstelsels bijvoorbeeld die tijdelijke leerkrachten in werkonzekerheid dwingen, het "recht" om vakken te geven waar je feitelijk niet bekwaam voor bent, etc.

Al die starters vandaag, in mijn onmiddellijke omgeving die vanalles hebben meegekregen van thuis zijn toch vooral de generaties na generatie X. Bij de generaties ervoor hebben de meesten het toch zelf moeten opbouwen. Collega's van mij die 30 zijn, na 5 jaar werken, hebben reeds dezelfde rijkdom vermogen als ikzelf na na 25 jaar werken omdat daarvan quasi niemand van nul is gestart.

Dat zie je dan zéér verkeerd. Er zullen in elke generatie wel zijn die een mooie start van huis meegekregen hebben, en ik wil niet eens klagen over de mijne, maar met hetgeen ik meekreeg betaalde ik met moeite 5% van hetgeen ik gekocht heb.
Rijkdom/vermogen opbouwen is niet makkelijk, maar gegeven dat een zéér groot deel van het vermogen in dit land vastgoed is, zou ik vooral niet kijken richting jongere generaties die het makkelijk hebben, tenzij via erfenis/schenking. Maar de deze millennial hoort daar (zeker in het geval van erfenis gelukkig maar) niet bij.

Uw hele betoog valt meteen uit elkaar van zodra je zelfs maar naar een paar zaken kritischer kijkt.
Generatie X is het zwaarst getroffen? Dat is de generatie waarvoor nu vrij stevige "overgangsmaatregelen" op tafel zoud en liggen.
Do tell me hoe die jonge starters die én langer zal moeten werken, in een lagere salarisschaal én in een (woon)markt die nog eens vele malen duurder is dan dat ze in de jaren '80 -'00 was, een woning zal moeten zoeken, hoe die gemakkelijker iets op kan bouwen?
De enigen die volledig aan de dans ontspringen zijn de laatse boomers die vandaag nog afzwaaien, maar die dan ook niet in pre-pensioen zijn gegaan. Voor de generatie X is het alweer onmiddellijk voelbaar, terwijl ontwijken (andere carrièerekeuze niet mogelijk meer is).
De starterslonen vandaag liggen veel hoger dan vroeger in vergelijking. Dat is ook de klacht die ik hoor van sommige medewerkers, die 10jaar geleden zijn gestart in het bedrijf, hun loon is soms lager na 10 jaar dan de mensen die nu instromen en dus slechst 1à 2jaar ervaring kunnen voorleggen.
Woningprijzen zijn inderdaad zeer hoog vooral in steden, maar op het platteland valt het allemaal nog mee (maar ja daar wil men dan niet dat de mensen er nog gaan wonen).
Dat is een zéér, zéér slechte motivatie om leerkracht te worden en ook één waar ik géén enkel respect voor heb, integendeel het is het type leerkracht dat maakt dat jonge gemotiveerde leerkrachten moeten sukkelen van school tot school, terwijl zij volop ziek vieren, elk mogelijk verlofstelsel benutten, dwarsliggen bij noodzakelijke hervormingen.

Leerkrachten moeten wat mij betreft zeker en vast een aantrekkelijke verloning krijgen, werkzekerheid én ik heb hier eerder al gepleit om een tweede pijler te voorzien (voornamelijk voor jonge leerkrachten en zeker niet meer voor ouderen), jongeren die het meeste inleveren bij deze "hervorming"/besparing.

Maar aan dat statuut schorten nog wel meerdere dingen, te veel verlofstelsels bijvoorbeeld die tijdelijke leerkrachten in werkonzekerheid dwingen, het "recht" om vakken te geven waar je feitelijk niet bekwaam voor bent, etc.
Dat zeg ik ook niet, maar vandaag reeds is leerkracht een knelpuntberoep, ondanks betere voorwaarden op sommige vlakken dan privé (pensioen, vakantie, etc). Neem deze weg (maar we zullen zien), en je vind niemand meer, behalve de intrinsiek gemotiveerden die volgens mij een minderheid vormen. Keuze worden steeds gemaakt op basis van een combinatie van arbeidsvoorwaarden, motivatie, etc. Het zal dus nog moeilijker worden om leerkrachten te vinden in de toekomst (time will tell). De verloning en arbeidsvoorwaarden zijn volgens mij vandaag niet het issue, het is de shit van de ouders en moeilijke leerlingen die je erbij moet nemen, het gebrek aan respect etc dan moeten de andere voorwaarden wel goed zijn ,wil je het doen.

11,05% volgens mijn loonfiche
Maar ik heb dan ook geen rechte op mogelijke werkloosheid of ziekte uitkering (in die naam)

Uiteraard zijn er veel te veel uitgaven.
Maar niemand wil ook maar een € minder krijgen en dan komen we nergens

Dit land zou van een blanco blad moeten kunnen vertrekken en zich beperken tot de basis.
Je hebt uw ziektedagen
En je kan quasi niet ontslagen worden.
En je kan weldegelijk werkloosheidsuitkering krijgen bij ontslag door werkgever (regularisatie)

Hoe zit het eigenlijk met ongerealiseerde meerwaarden in combinatie met uitschrijven uit België?

Stel dat ik een grote aandelenpositie heb die een Nvidia’tje doet en maal 5 gaat op een aantal jaar.
Ik verkoop niet (er is dus nog geen sprake van gerealiseerde meerwaarden) en verhuis naar het buitenland.

Nog een jaar later beslis ik dat het genoeg is geweest en verkoop ik mijn aandelenpositie. Tegen dan ben ik uiteraard al lang uitgeschreven uit België (en dus geen fiscaal inwoner meer).

Ben ik die solidariteitsbijdrage dan op de 1 of andere manier toch nog verschuldigd omdat het gros van de meerwaarde dateert uit de periode dat ik nog rijksinwoner was?

Om 5% solidariteitsbijdrage/meerwaardebelasting te besparen, is het natuurlijk de moeite niet (behalve bij enorme bedragen of als je sowieso al van plan was om te verhuizen)

Maar als die belasting in de toekomst zou stijgen naar bvb. 30% (of nog erger, als meerwaarden aan hetzelfde progressief tarief worden belast als arbeidsinkomsten), is het wellicht een ander verhaal.
Stel dat er binnen 4 jaar weer een linkse regering komt, zit die kans er dik in (afgaande op oa. Rousseau’s uitspraken)

Je hebt uw ziektedagen
En je kan quasi niet ontslagen worden.
En je kan weldegelijk werkloosheidsuitkering krijgen bij ontslag door werkgever (regularisatie)
Dus tis logisch dat een ambtenaar wat minder moet bijdragen aan sociale zekerheid..

Mja daar ging het oorspronkelijk niet over

Hoe zit het eigenlijk met ongerealiseerde meerwaarden in combinatie met uitschrijven uit België?

Stel dat ik een grote aandelenpositie heb die een Nvidia’tje doet en maal 5 gaat op een aantal jaar.
Ik verkoop niet (er is dus nog geen sprake van gerealiseerde meerwaarden) en verhuis naar het buitenland.

Nog een jaar later beslis ik dat het genoeg is geweest en verkoop ik mijn aandelenpositie. Tegen dan ben ik uiteraard al lang uitgeschreven uit België (en dus geen fiscaal inwoner meer).

Ben ik die solidariteitsbijdrage dan op de 1 of andere manier toch nog verschuldigd omdat het gros van de meerwaarde dateert uit de periode dat ik nog rijksinwoner was?

Om 5% solidariteitsbijdrage/meerwaardebelasting te besparen, is het natuurlijk de moeite niet (behalve bij enorme bedragen of als je sowieso al van plan was om te verhuizen)

Maar als die belasting in de toekomst zou stijgen naar bvb. 30% (of nog erger, als meerwaarden aan hetzelfde progressief tarief worden belast als arbeidsinkomsten), is het wellicht een ander verhaal.
Stel dat er binnen 4 jaar weer een linkse regering komt, zit die kans er dik in (afgaande op oa. Rousseau’s uitspraken)
Dat wordt meestal geregeld met een exit-belasting, iets dat in België nu enkel bestaat in bedrijfscontext omdat meerwaarden bij privé vermogen nu nog niet belast worden. Meestal komt dat er op neer dat een verhuis naar het buitenland fictief als een realisatie gezien wordt en je meteen op die meerwaarde belast wordt. Soms met betalingen over een termijn of uitstel tot de echte realisatie (in dat laatste geval is het geen echte exit tax meer).

Kan in een Europese context wel problematisch zijn, zo'n exit belasting kan vrij verkeer van personen tegenhouden. Als mensen die naar een andere EU land emigreren belast worden op ongerealiseerde meerwaardes en mensen die blijven niet, ben je EU inwoners aan het discrimineren dus zal zo ontworpen moet zijn dat het verschil niet al te groot is (zoals bvb toch pas bij echte realisatie belasten)

Laatst bewerkt:

Ik vermoed dat je als niet-rijkinwoner er niet meer op belast bent. Dat was toch heel het discuur van Bouchez in het conclaaf. De echt grote deals gaan er tussenuit glippen door te verhuizen, de middenklasse gaat geraakt worden en men gaat veel minder binnenhalen dan begroot. Hij had een vb gegeven van een gelijkaardige maatregel die was ingevoerd en tot een vlucht naar het buitenland had geleid en dus minder inkomsten dan begroot.
Dubbel belastingverdragen bevatten immers dat inkomsten van roerende goederen worden belast in de woonstaat van de belastingplichtige.

Dit dus. Het is logisch dat we procentueel een hoger overheidsbeslag hebben, maar er is in België 0 controle. Geen of onvoldoende audits en dergelijke. Geen enkele politici wordt bestraft op slechte beslissingen, in een privebedrijf wordt je gewoon ontslagen.
Ik heb van’t weekend nog van een projectleider van een gekende wegenbouwer gehoord hoe de Belgische staat het geld naar buiten gooit bij wegenwerken door compleet gebrek aan controles. Die leggen de staat er al jaar en dag op door projecten bewust veel te duur te realiseren of goedkopere grondstoffen te gebruiken dan diegene opgenomen in de aanbesteding. Er wordt totaal niet ingezet op efficiëntie, de factuur wordt toch zonder teveel gedoe betaald.
In Nederland daarentegen worden hun projecten wel tot in de kleinste detail gecontroleerd, daar worden continu werfcontroles uitgevoerd en moeten ze uiterst efficient te werk gaan.

Ik heb van’t weekend nog van een projectleider van een gekende wegenbouwer gehoord hoe de Belgische staat het geld naar buiten gooit bij wegenwerken door compleet gebrek aan controles. Die leggen de staat er al jaar en dag op door projecten bewust veel te duur te realiseren of goedkopere grondstoffen te gebruiken dan diegene opgenomen in de aanbesteding. Er wordt totaal niet ingezet op efficiëntie, de factuur wordt toch zonder teveel gedoe betaald.
In Nederland daarentegen worden hun projecten wel tot in de kleinste detail gecontroleerd, daar worden continu werfcontroles uitgevoerd en moeten ze uiterst efficient te werk gaan.
Dus hij is fier dat hij fraudeert?

of misschien zou zo'n werfleider in Nederland de kat de bel aanbinden en het probleem publiek maken ipv in beperkte kring wat grote verhalen af te steken. Nogmaals, we zijn in België gewoon veel te tolerant naar fraude en misbruik toe.

of misschien zou zo'n werfleider in Nederland de kat de bel aanbinden en het probleem publiek maken ipv in beperkte kring wat grote verhalen af te steken. Nogmaals, we zijn in België gewoon veel te tolerant naar fraude en misbruik toe.
In veel posts hier zie je een soort opdeling tussen "de overheid/politiek" en "de burger/wij". Wij moeten toch niet opdraaien voor de politiek die zaken zus of zo aanpakt.

Je zou denken dat die twee gewoon een afspiegeling zijn van elkaar. Zolang fraude als een misdaad zonder slachtoffers wordt gezien, fraude bestrijden als de burger pesten, en we het ok vinden als mensen in ons gezicht zeggen dat ze heel de boel bestelen, tjah.

Da's niet wat die werfleider zegt, die zegt dat ze effectief controles krijgen.

Dus hij is fier dat hij fraudeert?
Hij is niet de ondernemer, wel de werknemer die gewoon doet wat zijn werkgever dicteert. Hij is daar verre van fier op, wel gefrustreerd en doet dan ook liever projecten in Nederland dan in België. Als jij u gespecialiseerd hebt in wegenbouw en vooral in zeer specifieke materie, dan ga je niet plots iets anders gaan doen, het zal bij elke wegenbouwer wel hetzelfde riedeltje zijn anders overleef je niet tegen de rest. Kijk naar alle andere projecten voor de staat, ze ontsporen allemaal qua budget louter omdat er zero controle is.

Terug
Bovenaan