Natuurlijk, dat heeft puur te maken met een gebrek aan vertrouwen in mensen en niets met kosten of efficiëntie.
Of het is "winst" door de situatie met huisartsen nu: ben je ziek en heb je dit niet weken op voorhand gepland? Brute pech, géén huisarts beschikbaar de eerste dage, géén ziektebriefje: ofwel gaan werken ofwel onbetaald verlof als je werkgever.
Ik snap vooral niet dat men voor werkenden aan de index wil morrelen.
- Dat verkleint het gat tussen werken en niet-werken niet
- Het is enorm onpopulair, zelfs bij gematigden
- Vooruit gaat dat nooit laten gebeuren
Wil BDW het op de spits drijven, of wat is het nu?
MR en NV-A zijn op dat vlak gewoon extreem liberale partijen, die in de eerste plaats werkgeversbelangen behartigen, en de indexering later uitbetalen is zuivere winst voor de werkgever.
Bij de overheidsindexeringen (uitkeringen, pensioenen, lonen leerkrachten/ambtenaren) lijkt me dit in tijden van hogere inflatie ook een stevige besparing, in tijden van normale inflatie zal het eraan liggen hoe men de nieuwe berekening zou implementeren, de berekening op 12 maanden is al sowieso een matiging, als men dan nog een drempel hanteert, is ook dit een kleine hakbijl qua besparing. Winst haal je er enkel uit als de inflatie laag is en als ze ook afstappen van de drempel en altijd indexeren.
In principe ben ik echter wel te vinden qua eerlijkheid om alles op hetzelfde moment te indexeren, voor iedereen maar dan ook effectief (bijna) alles, en niet zoals bijvoorbeeld de Vlaamse regering die z'n begroting stevig heeft opgesmukt door tactisch wel of niet te indexeren zowel qua inkomsten (verkeersbelasting: indexeren, grensbedragen voor erfbelasting? niet indexeren) als qua uitgaven (werkingsmiddelen instellingen op lagere niveaus niet indexeren). Ook qua belastingschalen zou je dan consequent moeten zijn en met vertraging/later indexeren.
.
. In grote bedrijven zal dat uiteindelijk wel zo zijn, in kleintjes is de onderhandelmacht veel minder. dat zie je al aan de sectoren waar wel/niet een automatische indexering bestaat.