Begroting in het regeerakkoord: supernota

Alle dus moet fraude en flexijobs maar langs alle kanten kunnen. Want dat was het punt waartegen je ageerde. Wel, ik moet als zelfstandig technicus ook hard werken en heb ook bergen regels waar ik mij moet aan houden.
Als je een bedrijf wil starten dan zijn de regels op voorhand gekend hoor, zorg dat je ze kent en weet waaraan je begint. Dat is ook van toepassing voor de horeca.
Ik heb nergens gezegd dat fraude zomaar moet kunnen. Historisch is dat altijd een probleem geweest in de horeca en dat valt niet recht te praten. Het is voor mij echter lastig het één los te zien van het andere.

Ik heb nergens gezegd dat fraude zomaar moet kunnen. Historisch is dat altijd een probleem geweest in de horeca en dat valt niet recht te praten. Het is voor mij echter lastig het één los te zien van het andere.
Maar zowel de wetgeving als de taxatie zijn geen nieuwe gegevens, integendeel zelfs, de regelgeving is de laatste 10-15j een heel stuk versoepeld ivm horeca-specifieke vereisten (de competentie attesten, welke (warme) voeding wanneer mag geserveerd worden,....) daar is best wel wat in gestroomlijnd afgelopen legislaturen.
Wat wel verstrengd is, en eigenlijk vooral qua toepassing en niet zozeer wetgeving, zijn (veiligheids)vereisten voor panden, omgeving, geluid,.... die voor zowat alle publiektoegankelijke gebouwen gelden

Wat de grote verandering is nu tov 20j terug is toch vooral dat ge niet meer moet aantonen dat ge regels kent eer ge begint.

En in mijn ervaring liggen de meeste horeca faillissementen zo rond de 3j, toevallig net als de rsz en belastingsherzieningen ifv de reële cijfers ipv de geschatte beginnen te gebeuren

Hoog tijd dan dat men dat eens wat minder lastig vind om fraude niet te begrijpen want het is doordat iedereen het maar weer blijft goedpraten want je "het is al zo moeilijk en we verdienen al zo weinig en we moeten al zoveel belastingen betalen" dat fraude en zwartwerk nog altijd welig tiert. Moes het zwartwerk en fraude veel lager zijn zou iedereen gewoon een hoop minder belastingen moeten betalen.

Ik treed @KnightOfCydonia nu wel bij. Dat zijn stevige cijfers en laat ons eerlijk zijn zonder die tegemoetkoming zullen amper mensen een kuis of winkelhulp inschakelen. Ik zou dan argumenteren dat dienstencheques alleen beschikbaar mogen zijn voor mensen die niet meer uit de voeten kunnen. Langdurig zieken en gepensioneerden. Dat zou de kost wel laten zakken en nog steeds de voordelen opleveren die deze cheques ook wel hebben.
Daarvoor bestaat gezinszorg, hé (die de overheid ook grotendeels betaald, maar wel goed selectief is). Dus dienstencheques mogen gerust volledig verdwingen als je enkel nog zoiets voor langdurig zieken en gepensioneerden wil behouden.

Mja flexi-jobs zijn voor bedrijven een handige manier om personeel in te zetten én vaak hun bedrijven levensvatbaar(der) te maken/houden.
Dienstencheques is voor het werk dat particulieren over het algemeen niet willen doen en puur comfort.
Ik betaal daar liever ook niet voor voor anderen hun gemakszucht.
Ik betaal ook liever niet voor andermans pintje als die via zwaar gesteunde jobs zoals flexijobs moeten geleverd worden op een terras ;).
Dat is wel héél kort door de bocht.

Voor kleine horecazaken zijn de regels zo complex en talrijk dat het bijna onmogelijk aan het worden is om te blijven bestaan.
Ik zou wel eens willen weten wat die "complexe en talrijke regels zijn"? Want als horecazaak-uitbater heb ik die nog niet tegengekomen.

(ja, ik had wél het probleem dat er heel wat regels zijn voor die cake die mijn vrouw aan onze klanten wou geven, maar snap het nut van die regels uiteindelijk wel)
Daar zit dus het probleem. De overtaxatie maakt dat bijzonder lastig en de overregulering zorgt voor nog extra stress en werkdruk wat vaak de druppel is.
Overregulering is een fictie, overtaxatie is net ondertaxatie in het geval van de horeca:
- 6% btw op verhuur van kamers (terwijl dat gewoon een luxedienst is en dus aan 21% zou moeten)
- 6 of 12% op verkoop van maaltijden, zelfs al zijn ze bereid (en is het dus ook een dienst)
- flexijobs waarbij de sector de enige is die de uitzondering heeft dat ze onder het barema van de sector betaald mogen worden (en dus keihard vaste jobs bedreigen)
- extra's/gelegenheidswerknemers, ook al iets extra voor de sector

los van alle fraude die dan nog gebeurt.

Euh BTW wordt betaald door de eindgebruiker en belandt normaal volledig bij de Staat
Ach ja dat is de theorie. Voorbeeldje van onlangs: Gingen naar een privé-sauna en we hadden wat hapjes besteld (vaste prijs voor het geheel). Was achteraf eens op het bonnetje aan het kijken. Meer dan de helft van het bedrag was toegekend aan het eten terwijl dat in werkelijk max 15% was denk ik. Daardoor kon men dit aan 6% zetten ipv 21%. Daardoor steken ze netto meer in hun zak ipv als dienst aan 21% af te dragen aan de staat.

Creativiteit heet dat.

Euh BTW wordt betaald door de eindgebruiker en belandt normaal volledig bij de Staat
Hangt af van je invalshoek.

Als je het effect van een BTW ziet op een aanbod/vraagcurve en afhangende van de prijselasticiteit van een goed, dan zie je dat een BTW-verhoging niet altijd 100% doorgerekend wordt aan een klant.

Omgekeerd ook, een BTW-verlaging van 21% naar 6% resulteert niet altijd in lagere prijzen voor de klant.

En een BTW-verlaging is vaak gelijk aan een evenredige prijsdaling niet voor de klant.

Bovendien, wij betalen als horeca-zaak 6% BTW op onze verkopen, terwijl we meestal 21% BTW recupereren. Resultaat: door wat investeringen voorlopig netto 9104,10 euro teruggekregen van BTW.

Ik had ook, mits we gewoon geen lakens legden (dienst) zonder BTW kunnen werken, dan ging ik 9104,10 euro inkomsten hebben.

Dat argument kan je natuurlijk voor veel zaken maken. Voor mij mogen die trouwens ook direct afgeschaft worden, net zoals de flexi jobs. Dat zijn allemaal jobs waar de overheid (quasi?) geen inkomsten op heeft. Bovendien is er nog een grote administratieve kost die er bovenop komt. Ik ben voorstander van natuurlijke jobevolutie, dat geeft het meeste kans op duurzame groei. Die systemen zijn op lange termijn financieel niet houdbaar.
Toch niet waar? Dat geld wordt uitgegeven en daar krijgen ze BTW inkomsten op.

En een BTW-verlaging is vaak gelijk aan een evenredige prijsdaling niet voor de klant.

Bovendien, wij betalen als horeca-zaak 6% BTW op onze verkopen, terwijl we meestal 21% BTW recupereren. Resultaat: door wat investeringen voorlopig netto 9104,10 euro teruggekregen van BTW.

Ik had ook, mits we gewoon geen lakens legden (dienst) zonder BTW kunnen werken, dan ging ik 9104,10 euro inkomsten hebben.

BTW blijft een belasting dat de eindgebruiker betaald en niet de ondernemer.
Als ondernemer kan je inderdaad je betaalde BTW afhouden van je geïnde BTW en ja dan kan je inderdaad BTW terug krijgen van de staat.
En je zegt zelf dat je investeringen hebt gedaan waardoor je meer BTW hebt betaald dus de staat verdient er ook aan.

Dat de ondernemer niet altijd een BTW-verlaging doorrekent in z'n prijs welja maar de BTW-bedrag is wel effectief verminderd.

Wat je eigenlijk zegt is dat de eindgebruiker overbelast is en dat door BTW verlaging de horeca een grotere omzet kan draaien.

Voor mij mogen die dienstencheques verdwijnen. Ik poets ook niet graag, maar het is nu niet dat dat zo veel werk en energie vraagt. Als je elke dag een beetje poetst en opruimt dan valt dat toch allemaal goed mee. Als je het zelf niet kunt onderhouden woon je misschien te groot of moet je wat minder me-time nemen. Er zijn leukere dingen in het leven maar sommigen overdrijven toch. Ik heb zelfs een 25-jarige collega die in een studio woont en een huishoudhulp heeft.

Waarom krijgt iemand aan het minimumloon meer voordelen dan ik? Ik draag wss 5x zoveel bij.
In verhouding, in verhouding, hou vooral dat in het achterhoofd.

Laat ons a.u.b. niet verzanden in een situatie waar we opeens medelijden moeten hebben met mensen die werken onder een zelfstandig statuut.
Laat ons eerlijk zijn, dat zijn echt wel de laatste waar we medelijden mee moeten hebben.

In verhouding, in verhouding, hou vooral dat in het achterhoofd.

Laat ons a.u.b. niet verzanden in een situatie waar we opeens medelijden moeten hebben met mensen die werken onder een zelfstandig statuut.
Laat ons eerlijk zijn, dat zijn echt wel de laatste waar we medelijden mee moeten hebben.
Jamaar. Sommigen hebben echt wel moeite om hun zwembad te verwarmen hoor. Echt jongens, gaan we hier echt nog jaloers gaan doen naar mensen met een minimumloon toe? Een triest dieptepunt op dit forum als je het mij vraagt.

Jamaar. Sommigen hebben echt wel moeite om hun zwembad te verwarmen hoor. Echt jongens, gaan we hier echt nog jaloers gaan doen naar mensen met een minimumloon toe? Een triest dieptepunt op dit forum als je het mij vraagt.

Ik ga niet jaloers doen naar minimumloners. Ik wou gewoon effe counteren dat we als zelfstandige toch ook genoeg bijdragen aan de maatschappij. We zijn niet allemaal zwartwerkers met een miljoen in de bv en een miljoen onder de matras die zichzelf amper 1000 euro per maand uitkeert on zo van alle sociale voordelen misbruik te maken.

Terug
Bovenaan