Ik treed
@KnightOfCydonia nu wel bij. Dat zijn stevige cijfers en laat ons eerlijk zijn zonder die tegemoetkoming zullen amper mensen een kuis of winkelhulp inschakelen. Ik zou dan argumenteren dat dienstencheques alleen beschikbaar mogen zijn voor mensen die niet meer uit de voeten kunnen. Langdurig zieken en gepensioneerden. Dat zou de kost wel laten zakken en nog steeds de voordelen opleveren die deze cheques ook wel hebben.
Daarvoor bestaat gezinszorg, hé (die de overheid ook grotendeels betaald, maar wel goed selectief is). Dus dienstencheques mogen gerust volledig verdwingen als je enkel nog zoiets voor langdurig zieken en gepensioneerden wil behouden.
Mja flexi-jobs zijn voor bedrijven een handige manier om personeel in te zetten én vaak hun bedrijven levensvatbaar(der) te maken/houden.
Dienstencheques is voor het werk dat particulieren over het algemeen niet willen doen en puur comfort.
Ik betaal daar liever ook niet voor voor anderen hun gemakszucht.
Ik betaal ook liever niet voor andermans pintje als die via zwaar gesteunde jobs zoals flexijobs moeten geleverd worden op een terras

.
Dat is wel héél kort door de bocht.
Voor kleine horecazaken zijn de regels zo complex en talrijk dat het bijna onmogelijk aan het worden is om te blijven bestaan.
Ik zou wel eens willen weten wat die "complexe en talrijke regels zijn"? Want als horecazaak-uitbater heb ik die nog niet tegengekomen.
(ja, ik had wél het probleem dat er heel wat regels zijn voor die cake die mijn vrouw aan onze klanten wou geven, maar snap het nut van die regels uiteindelijk wel)
Daar zit dus het probleem. De overtaxatie maakt dat bijzonder lastig en de overregulering zorgt voor nog extra stress en werkdruk wat vaak de druppel is.
Overregulering is een fictie, overtaxatie is net ondertaxatie in het geval van de horeca:
- 6% btw op verhuur van kamers (terwijl dat gewoon een luxedienst is en dus aan 21% zou moeten)
- 6 of 12% op verkoop van maaltijden, zelfs al zijn ze bereid (en is het dus ook een dienst)
- flexijobs waarbij de sector de enige is die de uitzondering heeft dat ze onder het barema van de sector betaald mogen worden (en dus keihard vaste jobs bedreigen)
- extra's/gelegenheidswerknemers, ook al iets extra voor de sector
los van alle fraude die dan nog gebeurt.