Veel argumenten naast de kwestie.
Zwartwerk is strafbaar, ook voor mensen die halftijds in 't wit werken en halftijds in 't zwart, niet enkel voor degenen die het combineren met een uitkering. Degenen in de bouw die in 't zwart bijklussen doen dat doorgaans voor meer dan een paar uurtjes per week ook.
Het is geen "victimless" crime, want de mensen die het spel wel correct spelen betalen zo meer belastingen.
Er is voor gewerkt... ja, ik voor mijn inkomen ook.
Resultaat van die BTW verhoging in de bouw? Ik ben er géén fan van omdat het inderdaad (alweer) voornamelijk in het nadeel is van de jongere generaties, maar als daar een verlaging van de lasten op arbeid (en niet op die van pensioenen) en een reële belasting van huurinkomsten tegenover staat ben ik pro.
Profiteren van het sociaal systeem is ook strafbaar. Blijkbaar komt daar ook of nauwelijks controle op. Maar van links is het eene geen probleem maar het ander is een staatszaak!
Als er mensen zijn die buiten hun normale uren nog de tijd/goesting vinden om bij te werken zowel wit of zwart wel dat zijn meestal ook de mensen die dit geld gebruiken om de economie te laten draaien. Een grote zwarte economie is ook een economie. En wees gerust deze is momenteel al een pak kleinder als 10 jaar geleden.
Jij hebt voor je inkomen gewerkt en daar staat een verloning tegenover. Niks staat in de weg om een job extra te gaan doen als je zo gewillig uw reserves wilt opbouwen.
Dat is namelijk net wat ik gedaan heb de laatste 10 jaar. Werken en bijwerken(huisje kopen en verbouwen). Maar dat moeten we dus ten alle kosten gaan kapot belasten blijkbaar?
Bij mensen die erven, zeker als het gaat om vastgoed alvast wel ja. Laten we vooral niet preterenderen dat iedereen die over een groot vermogen beschikt daar per definitie enkel aan geraakt gaat zijn door hard én eerlijk te werken.
Laten we alvast ZEKER niet pretenderen dat alle (groot) vermogen afkomstig is uit zwart werk of criminaliteit. Of heb je daar een studie van gevonden die me dat eens kan bevestigen?
De afgunst druipt eraf.. Ik stel dan voor dat we een volledige confiscatie van alle erfenissen doen zodat iedereen bij geboorte terug van 0 kan beginnen.
Arbeiders in de chemie hebben het natuurlijk in de eerste plaats getroffen qua sector, een soort jobs die niet overal in het land beschikbaar zijn (persoonlijk ooit nog overwogen daarom naar Sittard te trekken).
Hoe dan ook als die zeer goed verdienende sector het land zou verlaten zou dat niet liggen aan meer belastingen op huurinkomsten of zelfs op vennootschappen, maar eerder aan zaken als kostprijs van energie, dichtslippen van ons verkeer, etc.
Dat klopt volledig. Maar vooral door het te strakke regelgevend kader vanuit Europa/België.
Tot 3-5 jaar geleden waren dit trouwens allemaal knelpunt jobs. Lonen van 5000€+ bruto en geen kandidaten genoeg. Onverklaarbaar als je weet dat er 100.000'en op de werkloosheid staan. Of zou het toch zijn dat de arbeidsomstandigheden niet zo top zijn?
- Groter risico dan doorsnee job.
- Ongezond werk (luchtkwaliteit, shiftwerk)
Bij mij op de afdeling hoor ik meer en meer geluiden dat de jongere gasten geen nachten en weekend werk meer willen doen want inboeting aan sociaal leven en dus afhaken.
Ik denk dat er dus ook wel iets aan de mentaliteit scheelt.
Ik heb 21% BTW betaald op mijn woning, inclusief alle andere kosten en jaarlijkse taksen die jij opnoemt. Ik ben daar ook niet onderuit gekomen met allerhande excuses.
Het "money printen" zet hem in het feit dat verhuurders forfaitair worden belast, niet op reële inkomsten, en dat is het kernpunt van de oneerlijkheid in dat verhaal. Niet of ik weet wat er bij verhuren komt kijken of niet. Het rendement
Ik zou er graag aan beginnen, mits ik meer van mijn inkomen uit arbeid zou kunnen sparen om voldoende reserves op te bouwen, daar ik niet hoop op een erfenis, bij voorbaat dank.
Sorry maar als je een nieuwbouw kunt zetten ben je voor mij vandaag de dag ook al een vermogend iemand. Ikzelf woon in een verbouwd jaren 70 app. En het geld dat overschiet heb ik bewust geinvesteerd in een ander pand.
Ik vraag me dan af waarom iemand met 3 panden van 250k meer belastingen zou moeten betalen dan diegene met 1 pand van 750k. het zijn dezelfde "sterke" schouders, nee?
Je had ook een huis kunnen kopen aan 2% registratierechten en verbouwen aan 6% niet waar? Het teveel betaalde geld aan BTW dat je nu hebt gedaan had je dan al kunnen uitsparen en gebruiken voor je eerste verhuurwoning!
Als het rendement nu al zo fameus zou zijn zou ik eens zelf de berekening gaan doen. Ik denk dat je nog gaat verschieten dat het rendement vandaag maar +-3% is. Is dit buitensporig dan? Je wilt nog extra belastingen gaan doen en het rendement naar 0% brengen dan?
Dan gaan er geen verhuurders meer zijn vrees ik. Of is dat de bedoeling?
Mij niet gelaten hoor dan verkoopt iedere verhuurder en dan kunnen de grote bedrijven de verhuurmarkt overnemen.
Ik zou me eens heel goed inlezen wat dat gaat betekenen. Je moet nog niet ver kijken om te zien wat er kan gebeuren met de huizenmarkt als je er nog extra belastingen en regels tegen aan gaat zwieren; Nederland.
Ik hoop oprecht dat je ooit genoeg reserves gaat kunnen opbouwen om eraan te kunnen beginnen. Maar ik betwijfel sterk of je je zuur verdiende centen in iets gaat steken wat tegen dan kapot belast gaat zijn. En mss staan we ooit dan aan dezelfde kant van de tafel te klagen?